Förebygga/arbeta på skällighet

Potatisbulle

Trådstartare
Nu vill jag vara lite förutseende här... :p Jag ska köpa en mindre hund inom en snar framtid, och jag vill ju inte ha en skällig hund, både för min, hundens och omgivningens skull. Och efter att ha läst här, så blir jag ju ännu mer rädd över att ha en skällig hund ;)

Så, jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag ska arbeta med det från början. Hur ska man göra för att lära hunden att inte skälla i tid och otid? Jag förstår att det finns en hel del olika metoder, men av olika svar kan man ju då dra sin egen slutsats av vad man skulle vilja använda sig av. Eller helt enkelt kanske byta metod om det man sysslar med inte fungerar...

Mina tankar kring det hela är att jag borde få hunden att förstå att det inte är något farligt, det finns ingenting där att bry sig om. Alltså borde jag reagera så med, dvs, inte så mycket. För om jag reagerar så borde hunden uppfatta det som om det är något att bry sig om, och därmed bli uppstressad och skällig för att jag beter mig stressigt (såsom att korta upp kopplet, och eller spänna mig). Rätt?
Och då tänker jag mig att vi borde träna kring att hunden söker kontakt med mig för att "kolla av" ifall det är något att bry sig om. Därför antar jag att kontaktövningar är viktigt, och att vi skulle börja skvallerträna? Men om hunden skiter fullständigt i vad jag tycker är farligt då, och skäller ändå?
Ska jag (när jag vet att det kommer något hunden bryr sig om) försöka få uppmärksamheten och sedan hålla den sysselsatt? Målet känns väl som att hunden ska kunna fortsätta gå som vanligt, titta upp mot mig, men fortsätta gå. Men, man måste väl göra någonstans med.
Vid situationer där skall redan uppstått så tänker jag att det bästa vore att på något vis bryta det. Ställa mig i vägen så att hundens blick helt enkelt bryts, och därmed förhoppningsvis kunna få kontakt med hunden. Skulle det vara lämpligt? Och vad gör jag om hunden blir "blockerad"?

Mina frågor:
1. Hur borde jag träna för att hunden inte ska få ett felaktigt beteende redan från början? Vad är dom första stegen, och hur borde jag fortsätta?
2. Hur borde jag hantera det om hunden väl börja skälla, för att jag inte har kunnat träna så att hunden aldrig börjar med det?
3. Om hunden inte söker kontakt, trots övningar, vad gör jag så länge tills vi har fått tillräckligt bra kontakt?
4. Om hunden blir okontaktbar, vad gör jag då?

Och sen självklart era egna tankar och tips kring det hela.
Jag tycker det ska bli intressant att läsa dessa svar, eftersom att det finns många åsikter kring små hundar som skäller. Då tycker jag att det vore lämpligt om det kunde komma massvis med förslag på hur människor med dessa hundar/deras kommande hundar, ska arbeta med detta för att få ett stopp på det. Och inte bara "stå och glo", eller vad det var någon skrev. ;) Kunskap är bra! :D

Senast ändrad:
Sv: Förebygga/arbeta på skällighet

Inte en enda med tips? Eftersom det är många som problem med det, så vore det väl perfekt om man kunde prata om lösningar till problemet istället för att bara prata om problemet kring att det är störande med skällande hundar osv.

Jag har ju redan en hund som är otroligt skällig. Jag uppfattar det som väldigt självbelönande för honom att skälla. Så jag försöker erbjuda en bättre belöning för att vara tyst än vad det ger honom att skälla. Plus att börjar han skälla så måste jag avbryta honom omgående för ju längre han skäller desto svårare är det att avbryta honom. Sista men inte minst så blir han värre om han tillåts skälla. Dvs. kan jag inte avbryta honom så blir han ännu värre nästa gång, lite värre gången efter det osv.
För hans del så skäller han när han blir stressad, t.ex. vid hundmöten eller om någon hälsar på honom överdrivet.

Jag tror definitivt att det är lättare att förebygga än att träna bort så klokt av dig att tänka på det i före väg. Samtidigt så har vissa hundar lättare till skall och kommer alltid ha lätt att ta till skall. Så jag tror inte att det går att få bort helt.

Blir min hund okontaktbar så drar jag helt enkelt med honom bort en bit och trycker upp en näve godis i ansiktet på honom. Alternativt kastar ut godis på marken så att han får leta reda på det. Men jag försöker givetvis undvika sådana situationer helt enkelt med att möta hundar på ett avstånd där han är bekväm med det hela.

Absolut, jag tror verkligen att hålla på och skälla sådär är självbelönande, därför känns det så svårt. Och därför vill jag vara beredd och redan från början komma på vad jag borde göra för att inte en vana ska skapas (om det går).

Jag förstår om det inte går att "ta bort helt", men det är just det där "liten hund som skäller hysteriskt så fort den ser en annan människa/hund/vad som helst", eller att tokskälla inomhus så fort det ringer på dörren.

Intressant att se hur andra gör, vill gärna ha fler svar. :)

Som Lambero redan har sagt så är ju vissa raser skälligare än andra, och ligger det i rasen gör det naturligtvis uppgiften svårare. Men att så många små hundar är skälliga, beror nog också mycket på en inneboende osäkerhet, just på grund av storleken. Men också väldigt ofta på att matte/husse är osäkra, och förmedlar sin rädsla och spänning till hunden genom kopplet.

Det gäller alltså att arbeta både med att ge hunden en grundläggande trygghet, och att vara aktsam på sitt eget kroppspråk, så att man inte oavsiktligt förmedlar sin egen osäkerhet till hunden. Ignorera alla tecken till rädsla som hunden visar, låtsas helt enkelt som om den skrämmande saken inte existerar, antingen det nu är en bullrande maskin, en stor hund, eller en människa som ser lite konstig ut. Att ignorera är oftast effektivare än att avleda, eftersom bara det att man börjar locka eller greja med hunden kan få den att tro att det är något lurt på gång.

Vänta dig inte det värsta, förutsätt istället att allt kommer att gå bra och att det inte kommer att bli några problem. Du är alltså helt inne på rätt spår i dina funderingar.

Träna mycket på passivitet, d.v.s att bara sitta still på en parkbänk och se världen passera förbi. Ha med en bok att läsa om det blir för långtråkigt, men sitt kvar tills du känner att hunden har slappnat av och känner sig trygg hos dig. Om hunden vill hoppa upp på bänken bredvid dig så låt den, många hundar känner sig tryggare när de kommer upp från marken och får bättre överblick. Men ha den inte i knäet och dalta med den, låt den sitta själv bredvid dig.

Försök hitta en bra lekkompis till hunden, som inte skäller när den leker, så lär den sig genom exempel.

Jag har träffat många trevliga och tystlåtna småhundar, så omöjligt är det inte. Men de trevligaste jag träffat har ofta varit lösa ute i skogen. Börjar man med det riktigt tidigt, blir hunden ofta både självsäkrare och mera uppmärksam på föraren.

Lycka till!

Senast ändrad:

Beror väl helt på vad man har för ras om hunden kommer skälla eller inte. Jag har en liten hund men hon skäller aldrig på någon vi möter på promenader. Däremot så skäller min systers stora hund på allt just nu.

Om du nu får en hund som är skällig kanske skvaller kan vara något?

Skvaller är jättebra vid hundmöten.

Vår ena letar saker att skälla på när han har tråkigt, att säga till honom fungerar inte däremot att bryta honom, avleda och göra något roligt.

Ja det har du såklart rätt i, uttryckte mig lite klumpigt. Självklart är det inte enbart rasen som spelar roll. Det jag egentligen ville säga var att alla småhundar inte per automatik från början är skälliga. Även om kanske vissa småhundsraser har mer tendenser till det än andra.

Det här blir delvis OT eftersom du inte har en utfallshund utan tänker dig att du ska göra rätt från början (bra tänkt!). Jag har inte erfarenhet av det, utan bara av utfallshund så därför utgår mitt svar delvis ifrån det, men kanske kan du få lite tips och tankar ändå.

Jag tror att du ska börja med att göra en tydlig målbild för dig själv, i form av vad du VILL ha (inte vad du inte vill ha). Vill du ha en hund som bara ignorerar det ni möter och fortsätter med vad den gör utan reaktion? Får den titta bara den är tyst? Vill du ha en hund som söker och håller kontakt med dig när ni möter något? Ska den gå fot? Sätta sig? Föreställ dig hur du vill att det ska se ut!

Vill du ha kontakt så tror jag på skvallerträning. Jag är långt ifrån någon expert, jag har skvallertränat en utfallshund med gott resultat och det är min enda erfarenhet av det.

Såhär har JAG gjort, om det är rätt eller fel vet jag inte och det behöver säkert anpassas efter individ, men det har fungerat för mig:
1. Skvallerträning. Belöna att titta på det som intresserar (tex annan hund). Stegra långsamt en sak i taget så att hunden slutligen kan hålla kontakt med dig trots störning (tex hundmöte). Börja lätt och öka ett kriterie i taget - på 100 m kanske hunden kan vända sig mot dig när den ser en hund, men på 10 m kanske "vara tyst" är tillräckligt för att få belöning.

2. Jag belönade att titta på annan hund oavsett vad hon gjorde, vilket innebar att jag tryckte in godis i munnen på tokskällande hund. Hund = godis, ovillkorligt. Det fungerade för mig, hunden skvallar numera. Dock får man kanske vara lite försiktig och fundera på varför hunden skäller - risk finns att man får in ett felbeteende. Kanske testar hunden att skälla för att se vad som händer? Isåfall hade jag avlett och tränat på att klara av situationen, se 1.

3. Om hunden inte bryr sig om mötet och det enda "felet" som uppstår i situationen är att hunden inte skvallrar så belöna alternativt gör ingen affär av det alls, beroende på vad du vill ha.
Om hunden skäller: sänk kriterierna i den situation du är i och fortsätt träna med störningar som hunden klarar av. Kanske innebär sänkta kriterier att ni tar er förbi mötet med hund klistrad vid godishand, eller att ni ökar avståndet och äter godis eller vad du nu har för belöning medan mötet passerar. I en svår situation så hade jag gjort vad som krävs för att hunden ska klara att vara tyst.

4. Undvik såna situationer så lång det går, om det ändå skiter sig, belöning för att se hund (bara om hunden verkligen låst sig, inte om den bara testar att skälla för att se hur det funkar) och ta hunden ur situationen.

Det känns fel att belöna när hunden utför fel beteende, men min teori är att min hund såg en annan hund och genast låste sig - synen av en annan hund triggade en känsla (ilska? rädsla? frustration?) som triggade ett beteende (utfall). Genom att mata (min hund älskar mat) så ombetingades synen av annan hund till att betyda godis hos matte - känslan som uppstod vid synen av annan hund förändrades och då började hunden kunna styra sitt beteende. Jag märkte en tydlig skillnad på hunden när hon var låst och när hon bara gjorde utfall för att det var så man betedde sig när man såg en annan hund. När det bara var ett beteende utan låsning så kunde jag börja kräva mer (tyst 1 sek, inte dra i koppel, titta bort från mötet osv - små steg) och sluta belöna felbeteendet (skällandet). Jag tror att hunden förknippar belöningen med det den fokuserar på precis när belöningen kommer. Jag tror inte att en hund som låser sig är medveten om vad den gör, jag tror att hela fokus ligger på den upplevda faran, och så länge det är så så tror jag på att ändra känslan inför "faran". När "faran" är neutraliserad så kanske hunden behåller sitt beteende fast med en helt annan intensitet och kroppsspråk, och då kan man börja jobba med det - dvs belöning för rätt beteende, i små steg.

Boktips: Lugn och fokuserad hund av Åsa Jakobsson

Vilka faktorer är det som spelar in för om hunden är/blir skällig eller ej?

Ras, definitivt. En del raser är kända för att vara skälligare än andra, och det finns även större raser som har nära till skall.

Storlek, ofta. Små hundar försöker ibland göra sig tuffare än de egentligen är genom att skälla, t.ex en St Bernhard har inte samma behov.

Hundens temperament, på flera olika sätt. Skällighet kan bero på osäkerhet, vaktighet, aggressivitet, eller att hunden helt enkelt gillar att höra sin egen röst.

Medfödda rädslor eller andra lynnesfel. Det finns tyvärr hundar med dålig mentalitet. Man borde inte avla på sådana, men tyvärr sker det ändå.

Mattes/husses agerande. Osäkerhet och/eller spänning hos föraren kan provocera fram skällighet hos hunden.

Uppväxtmiljö. Tiken präglar valparna, och det spelar väldigt stor roll om en valp vuxit upp i ett hus där andra hundar är tystlåtna - eller skälliga.

Exempel från andra hundar. En hund som umgås och leker med skälliga hundar tar ofta efter. Om en hund i huset vaktskäller stämmer ofta andra hundar i familjen in.

Otrygghet. En hund som lämnas ensam för tidigt och/eller för mycket börjar ofta skälla i ren desperation.

Upphetsning. Många hundar lättar på trycket när de går upp i varv genom att skälla, det gäller att försöka se till att de aldrig når det stadiet.

Uppfostran; Det går faktiskt att träna bort skällighet, även om det kan vara betydligt svårare om för många av de andra faktorerna spelar in.

Jag har säkert glömt några faktorer, fyll gärna på.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar