J
JHANA
Sv: Fördomsfritt Westersfolk?
När man har träning av häst som yrke, och håller elittränarnivå, tror jag att man prioriterar kvalitet före mångfald, så är det bara!
Det är inte att nedvärdera, det är att konstatera.
Men självklart ska en clinic-elev på travhäst/tinker/vadsomhelstannat få samma engagemang som en elev på quarter eller paint, likväl som en travhäst/tinker/vadsomhelstannat ska ha samma omvårdnad och träningskvalitet som en quarter om den sätts i proffsträning.
Man betalar ju ändå samma pengar.
Grejen är ju bara att med en, för ändamålet, icke lämplig häst tvingas man lägga ner mångdubbel mängd arbete, och kommer i regel bara hälften så långt ändå.
Allt går mkt lättare om man från början skaffar sig vettiga förutsättningar. Och som regel är en quarter mer lämpad för western än en travhäst. Travarna är avlade för att springa fort i trav med en sulky/jockey.
Och man kan ju vända på resonemanget lite.
Vad tror du Stig H skulle säga om att försöka träna en paint med sikte på årgångslopp och V75?? Eller är man bara duktig som travtränare om man kan lära andra raser än travar-raserna att trava fort??
Men självklart är det viktigast att man har en häst man trivs med själv. Jag rider, och har ridit, bla araber flera år, och det är absolut inget fel med det.
Solafekub skrev:Men det är väl ändå inte riktigt samma sak? Tränarna behöver väl inte se en "anledning" med att träna hästarna bara för att det finns hästar av andra raser som ev. är bättre lämpade? Tränarna får ju ändå betalt av hästägarna, och så länge hästägarna är nöjda med sina hästar så tycker jag att då får man jobba med det dom har! Finns ingen anledning att ständigt konstatera att det finns hästar som är bättre lämpade för arbetsuppgifter, då ägarna säkert redan är mer än väl medvetna om det. Tycker det är lite taskigt, för då nedvärderar man hästarna utan att ha gett dem någon chans att visa vad just den individen har för potential. Nu pratar jag inte bara om travare, utan om alla raser som inte är amerikanska - araber, travare, kallblod, ponnyer etc. Det har faktiskt med individen (skolning, exteriör, temperament osv) att göra, och inte så mycket med rasen som står på pappren. Det finns många QH som går som krattor också, eller hur?
Självklart behöver inte tränarna själva ta sig an en häst som de inte anser har potential, och de behöver självklart inte tävla dom själva heller, men jag tycker det är fel att inte ge lektioner till någon som vill ha hjälp! Man kan vilja tävla och träna med sin häst ändå, utan att den är av någon amerikansk ras, och det finns ju faktiskt hästar som går BRA på tävlingsbanorna och som faktiskt hävdar sig bra mot QH i de högre klasserna!
Nej, jag är för mera mångfald på tävlingsbanorna!
När man har träning av häst som yrke, och håller elittränarnivå, tror jag att man prioriterar kvalitet före mångfald, så är det bara!
Det är inte att nedvärdera, det är att konstatera.
Men självklart ska en clinic-elev på travhäst/tinker/vadsomhelstannat få samma engagemang som en elev på quarter eller paint, likväl som en travhäst/tinker/vadsomhelstannat ska ha samma omvårdnad och träningskvalitet som en quarter om den sätts i proffsträning.
Man betalar ju ändå samma pengar.
Grejen är ju bara att med en, för ändamålet, icke lämplig häst tvingas man lägga ner mångdubbel mängd arbete, och kommer i regel bara hälften så långt ändå.
Allt går mkt lättare om man från början skaffar sig vettiga förutsättningar. Och som regel är en quarter mer lämpad för western än en travhäst. Travarna är avlade för att springa fort i trav med en sulky/jockey.
Och man kan ju vända på resonemanget lite.
Vad tror du Stig H skulle säga om att försöka träna en paint med sikte på årgångslopp och V75?? Eller är man bara duktig som travtränare om man kan lära andra raser än travar-raserna att trava fort??
Men självklart är det viktigast att man har en häst man trivs med själv. Jag rider, och har ridit, bla araber flera år, och det är absolut inget fel med det.