Fördomsfritt Westersfolk?

Sv: Fördomsfritt Westersfolk?

Solafekub skrev:
Men det är väl ändå inte riktigt samma sak? :confused: Tränarna behöver väl inte se en "anledning" med att träna hästarna bara för att det finns hästar av andra raser som ev. är bättre lämpade? Tränarna får ju ändå betalt av hästägarna, och så länge hästägarna är nöjda med sina hästar så tycker jag att då får man jobba med det dom har! Finns ingen anledning att ständigt konstatera att det finns hästar som är bättre lämpade för arbetsuppgifter, då ägarna säkert redan är mer än väl medvetna om det. Tycker det är lite taskigt, för då nedvärderar man hästarna utan att ha gett dem någon chans att visa vad just den individen har för potential. Nu pratar jag inte bara om travare, utan om alla raser som inte är amerikanska - araber, travare, kallblod, ponnyer etc. Det har faktiskt med individen (skolning, exteriör, temperament osv) att göra, och inte så mycket med rasen som står på pappren. Det finns många QH som går som krattor också, eller hur? ;)

Självklart behöver inte tränarna själva ta sig an en häst som de inte anser har potential, och de behöver självklart inte tävla dom själva heller, men jag tycker det är fel att inte ge lektioner till någon som vill ha hjälp! Man kan vilja tävla och träna med sin häst ändå, utan att den är av någon amerikansk ras, och det finns ju faktiskt hästar som går BRA på tävlingsbanorna och som faktiskt hävdar sig bra mot QH i de högre klasserna!

Nej, jag är för mera mångfald på tävlingsbanorna! :)

När man har träning av häst som yrke, och håller elittränarnivå, tror jag att man prioriterar kvalitet före mångfald, så är det bara!
Det är inte att nedvärdera, det är att konstatera.

Men självklart ska en clinic-elev på travhäst/tinker/vadsomhelstannat få samma engagemang som en elev på quarter eller paint, likväl som en travhäst/tinker/vadsomhelstannat ska ha samma omvårdnad och träningskvalitet som en quarter om den sätts i proffsträning.
Man betalar ju ändå samma pengar.

Grejen är ju bara att med en, för ändamålet, icke lämplig häst tvingas man lägga ner mångdubbel mängd arbete, och kommer i regel bara hälften så långt ändå.
Allt går mkt lättare om man från början skaffar sig vettiga förutsättningar. Och som regel är en quarter mer lämpad för western än en travhäst. Travarna är avlade för att springa fort i trav med en sulky/jockey.

Och man kan ju vända på resonemanget lite.

Vad tror du Stig H skulle säga om att försöka träna en paint med sikte på årgångslopp och V75?? Eller är man bara duktig som travtränare om man kan lära andra raser än travar-raserna att trava fort??;)

Men självklart är det viktigast att man har en häst man trivs med själv. Jag rider, och har ridit, bla araber flera år, och det är absolut inget fel med det.

Visst är vi trevliga.....;) Var själv med på en hel del clinics med syrrans nordsvensk/ardenner korsning och jag har bara positiva saker att säga om de tränare jag red henne för. Tvärtom var det så att hon brukade charma skiten ur dem....:love: En tränare skrattade nästan ihjäl sig varje gång vi skulle fatta galopp, hon gjorde nämligen nån mysko kick med bakbenen precis i fattningen. :rofl:

Det enda jag kan säga är att en del quartermänniskor kan ha lite nedlåtande attityd om man inte har en quarter med den allra modernaste och dyraste stammen. :crazy: Fast så länge jag vet att det finns folk i USA som vet lite om quarterstammar som är impade över kärringens stamtavla så bryr jag mig inte, so what om hon inte är någon stor stjärna på tävlingsbanan jag :love: :love: henne i alla fall....:banana:

/Carina :eek:

*knapplån*

Om man välkomnar alla raser till en clinic, så ska man också träna dem, inte bara ta deras pengar!!

Om en tränare bara är intresserad av vissa raser, så är väl det ok i sig, men då ska man gå ut med det och inte ta emot andra, om man ändå inte tänker engagera sig.

Visst är det extra kul när man får elever som vill satsa på tävlingsbanorna, och har potential att klättra upp i höga klasser.
Men det är lika kul med utmaningar. Det handlar egentligen inte om att satsa på tävlingar, utan att satsa över huvudtaget. Ibland förstår jag inte varför en del elever egentligen anmäler sig till en clinic, om de inte vill bli bättre? Det saknas lite engagemang på många håll. Ibland känns det som om jag är mer engagerad i hästens utbildning än vad ryttaren är... !?

Ja.Om man vill ha en viss ras så e de bara o gå ut me det.Många har inte en möjlighet att köpa en dyr hästras så man kanske får ta det man har.....och det blir oxå bra det mesta ligger väl ändå i träning o ryttare vart man vill komma.Men just travare har väl inte så lätt o ta det lugnt alla gånger men man får välhitta en gren där hästen passar ,gäller väl alla raser oxå förstås.

Lina_Olsson skrev:
Om man välkomnar alla raser till en clinic, så ska man också träna dem, inte bara ta deras pengar!!

Det var väl ungerär det jag sa, eller hur tolkar du:
Men självklart ska en clinic-elev på travhäst/tinker/vadsomhelstannat få samma engagemang som en elev på quarter eller paint, likväl som en travhäst/tinker/vadsomhelstannat ska ha samma omvårdnad och träningskvalitet som en quarter om den sätts i proffsträning.
Man betalar ju ändå samma pengar.

:confused: :confused:

maja_70 skrev:
ja jag tycker att dom sk inte "passande" raserna tex då travare skulle va en himla rolig utmaning om dom kunde träna upp till en westernhäst el vanlig ridhäst,då tycker jag man kan kalla sig en BRA tränare oxå.
Håller helt och fullt m i detta...men de "mindre bra" tränare vågar väll sig inte på denna utmaning...det är ju lättare o träna "färdigavlade" hästar...el?
Då har man ju en större chans och titulera sig för bra tränare..

Jag tror att du och jag i grund och botten menar samma sak! Jag menar att det är upp till hästägarna vilken häst dom har, och betalar dom för träningar så ska dom få samma behandling som andra, oavsett vilken hästras man råkar ha. Vad tränarna personligen väljer att ha för hästar, det är helt upp till dom! :)

BonRaiz skrev:
Håller helt och fullt m i detta...men de "mindre bra" tränare vågar väll sig inte på denna utmaning...det är ju lättare o träna "färdigavlade" hästar...el?
Då har man ju en större chans och titulera sig för bra tränare..

Sen är det ju skillnad på att våga och att vilja...

Och självklart är det ju lättare att träna en häst som är avlad för ändamålet, det är ju lite av poängen med avel liksom...;)

Det är inget att hymla med att det är tävlingsresultaten som syns i slutändan, och därmed genererar nya kunder; kvalitet ger resultat som ger kvalitet som ger resultat...
Tror inte att någon av våra namnkunniga tränare hade varit där dom är idag utan att bli hjälpta av bra hästmaterial.

"Ingen tränare blir bättre än dom hästar h*n har" har man ju hört sägas några gånger.....

"Ingen tränare blir bättre än dom hästar h*n har" har man ju hört sägas några gånger.....[/QUOTE]
Ja, det här stämmer ju till en hel del....men sen finns det en massa duktiga fritidsryttare runtom i landet; med "vanliga" hästar....
De har väll inte blivit självlärda kan jag tro...
Alltså finns det även duktiga tränare fortfarande, som åtar sig utmaningen att lära "icke westernhästar"/ryttare att bli bra...
Och det är ju tur det...annars hade den "vanliga" fritidsryttaren ingen chans att hålla på m denna avslappnande ridstil...
För nog finns det en hel del hästar/ryttare som av ex ålderskäl gått/går över till western...de behöver ju oxå en tränare tycker jag..

Har inte sagt något annat heller vad gäller träning av ryttare.;)

Inlägget du svarade på handlade om, som du själv uttryckte det, "färdigavlade" hästar kontra "inte passande" raser i professionell träning, och, om tränarna inte vågar, eller inte vill, försöka utbilda dessa SK "opassande" hästar.:cool:

prussiluskan skrev:
Tränaren säger följande:
"Nu ska vi träna rollbacks, men Du som rider arbetshästar kan ju träna volter i stället, så du inte är i vägen för oss andra..."
.

suck! ja, det finns tyvärr fördomar överallt
th_dligt.gif

en del tror att ALLA araber är tokiga,
fjordingar tröga och ouppfostrade, shettisar är envisa och bits, vbl travare går inte att rida osv osv....
th_elak.gif
vad trött man blir

BonRaiz skrev:
Hallååå Piraja...
Var inne på S.... hemsida nyss....du...det verkar som du har rätt.
Hans filosofi gillar jag..."my cind of man"...fick bara inte helt klart för mig var han finns....men vet iaf vilket landskap....:idea:
Ha ha, ja...var på clinic för honom igår...och med hans hjälp har vi nu börjat galoppera...och hästen har en fantastisk galopp så fullblodsinslaget visar sig stundom;)...Mycket bra tränare:bow:

Piraja skrev:
Ha ha, ja...var på clinic för honom igår...och med hans hjälp har vi nu börjat galoppera...och hästen har en fantastisk galopp så fullblodsinslaget visar sig stundom;)...Mycket bra tränare:bow:
Fy va orättvist:smirk: ...jag har börjat fundera på Akademiskt istället...kanske finns det fler tränare där...Känns som jag inte får ut nåt just nu av western...jag kan inte klara mig bara på clinics här o där...jag vill träna kontinuerligt, minst en gång i mån...:(

Ja, jag tränar för S L två gånger i månaden när det är möjligt. Ett bra sätt är att samla ihop några som vill träna kontinuerligt, kolla med lokala klubben...och sen prata med en tränare...man får var ute i god tid och boka upp.

Jag måste säga att jag har upplevt en skön sammanhållning i den nya klubben jag gått med i nu efter att jag flyttat. Känns riktigt bra;)...Hoppas det löser sig för dig med. AR finns det lite varstans och jag skulle ha hängt med på en kursomgång för Birgitta J*rn*ker nu om det inte var så att jag redan tackat ja till SL kurserna...det krockade lite;)...Lycka till!

Piraja skrev:
Ja, jag tränar för S L två gånger i månaden när det är möjligt. Ett bra sätt är att samla ihop några som vill träna kontinuerligt, kolla med lokala klubben...och sen prata med en tränare...man får var ute i god tid och boka upp.
Ibland känns det som om jag gjorde fel, när jag gick med i denna klubb...jag var ju glad att det fanns en så nära mig....men det verkar ha blivit helt stilla nu, speciellt nu när alla clinicer måste bokas...jag vill ju inte, som en helt ny medlem o relativt okunnig i klubbfrågor börja "härja", har sett att andra klubbar runt här har mer aktiviteter..men det är klart, de är oxå längre ifrån, om man inte ansluter sig till Västkusten då förståss...

Jag måste säga att jag har upplevt en skön sammanhållning i den nya klubben jag gått med i nu efter att jag flyttat. Känns riktigt bra;)...Skönt att det blev så...jag däremot kände mig lite "utbölig" nu när jag va på mitt 1a årsmöte för den här klubben, men man får ju klart bjuda till själv oxå, det gjorde jag...men det va mest dom som inte varit m länge, som välkomnade en...jag fick själv oxå maila o kolla om mina pengar för årsavg kommit fram, då jag inte hör nåt därifrån...så nån välkomstkommité hade dom inte för nya medlemar:(
Hoppas det löser sig för dig med. AR finns det lite varstans och jag skulle ha hängt med på en kursomgång för Birgitta J*rn*ker nu om det inte var så att jag redan tackat ja till SL kurserna...det krockade lite;)...Lycka till!
Men det ordnar sig nog en dag även för oss...till dess rider vi eng, fast m lite mot western till, kanske det liknar mer AR, vad vet jag..
vi har inte bråttom, hon är ju bara 4 än...

Skall du tävla nu i vår nåt?
Jag skall iaf försöka komma ut på fler tävlingar o kolla än i fjol...bla skall jag ta ledigt, så jag kan åka till Chaparral iår...

Har en varmblodstravare som jag tränar western med o där kan man väl oxå mötas av lite fördomar ibland,men jag har lyckats med att knäppa en del på näsan för han har faktiskt blivit ganska duktig.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 145
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 328
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar