Fördomsfritt Westersfolk?

Sv: Fördomsfritt Westersfolk?

Du får inte ge upp hoppet, bara för att du har råkat ut för en dålig tränare! Byt tränare istället, och se skitsnacket ifrån den gamla tränaren som en sporre att komma vidare, och utbilda din häst ytterligare. Kort sagt - låt inte den dåliga tränaren "vinna" utan kämpa på istället! Det finns så många bra tränare där ute, så du ska inte låta dig slås ner av att du haft otur och råkat ut för en dålig! :bump:

Jo, det är lätt att säga.. Jag är nere i värsta depritionen jusst nu, inget är kul längre. Sitter ute på landet på egen gård, ser inte till en enda kotte på hela dagen(utom gubben som kommer hem och ska ha mat efter jobbet) Har 6 st hästar som vill ha motion och pyssel, tre av dom är dräktiga och ska föla i april, och inte gör det saken bättre av att jag är gravid i 16 v, man blir ju inte lite överkännslig och bölar för ingenting! Det är hur j#vla patetiskt som helst... Måste skaffa en medryttare eller något, så man får lite sälskap..
Förlåt, det är inte meningen att gnälla, jag mår bara skit jusst nu...

Du kan ju alltid få stöd och råd av oss här över nätet, det är ju bättre än ingenting eller hur? :) Det verkar ju inte så kul att sitta ensam hela dagarna, en medryttare verkar ju vara en bra idé! Om du kan hitta en medryttare som är intresserad av western så kan ni ju slå två flugor i en smäll, och kanske hjälpas åt? Allt blir roligare om man är fler... ;)

prussiluskan skrev:
"Nu ska vi träna rollbacks, men Du som rider arbetshästar kan ju träna volter i stället, så du inte är i vägen för oss andra..."

Visst är det förjävligt, men tyvärr så är vissa tränare så, men ett tips till både dig och alla andra är att kolla med tränaren eller åk på en träning som denna har och kolla om tränaren "tar emot" alla sortes hästar eller bara de amerikanska westernhästarna så att man inte råkar ut för samma sak som du gjorde.

Jo, jag kollade lite på nätet nu, men det finns ju inga som direkt som rider western. Visst, en duktig klassisk ryttare hade också gott bra, bara den har sunt bondförnuft. Det är tyvärr mest små flickor som vill rida, och det har jag haft lite för många av den sista tiden, det slutar bara med att dom blir sura på mig, eller att jag blir sur på dom och då slänger jag ut dom, och då pratar dom bara en massa skit om mig, och det klarar jag mig utan! (jag brukar bli rätt vansinnig på dom när dom inte kan skritta av hästarn eller en bortsa dom ordentligt, eller ännu värre, slänga sakerna runt omkring sig som om jag vore en städhjäpt till dom!) Men visst, hittar nån en cowboy utan häst så kan ni väl posta den till mig?Hehe!
Det är tur att jag har så bra "vänner" här på buke iallafall!! Karm på er kompisar!!

Vilken tur att jag har så bra "vänner" här på buke!
Kram prussiluskan

hehe, låter lite skoj det där.. ;) men visst kan vi hålla utkik efter någon lite cowboy nere i södra sverige... :)

Nu vet jag inte exakt var du bor, men det står i alla fall Skåne i din profil, så jag antar att det är där omkring. Har du kollat på de här klubbarna, någon av dom kanske ligger hyfsat nära dig? :)

http://www.sbwr.nu/
http://www.wris.nu/
http://www.wildbunch.se/

Om du söker på länkar landskapsvis på t.ex. www.western.nu så får du ju upp en del, du kanske hittar något intressant? Om inte annat så kan du ju säkert få tips om någon ny (bättre!) tränare och kanske kan du lägga in en annons hos klubbarna om att du söker en medryttare? :)

Solafekub skrev:
Du kan ju alltid få stöd och råd av oss här över nätet, det är ju bättre än ingenting eller hur? :) Det verkar ju inte så kul att sitta ensam hela dagarna, en medryttare verkar ju vara en bra idé! Om du kan hitta en medryttare som är intresserad av western så kan ni ju slå två flugor i en smäll, och kanske hjälpas åt? Allt blir roligare om man är fler... ;)
Håller med...Go Girl, go..:bump:
Det där sentimentala går över sso...

prussiluskan skrev:
Det är tyvärr mest små flickor som vill rida, och det har jag haft lite för många av den sista tiden, det slutar bara med att dom blir sura på mig, eller att jag blir sur på dom och då slänger jag ut dom, och då pratar dom bara en massa skit om mig, och det klarar jag mig utan! (jag brukar bli rätt vansinnig på dom när dom inte kan skritta av hästarn eller en bortsa dom ordentligt, eller ännu värre, slänga sakerna runt omkring sig som om jag vore en städhjäpt till dom!) Men visst, hittar nån en cowboy utan häst så kan ni väl posta den till mig?Hehe!
Det är tur att jag har så bra "vänner" här på buke iallafall!! Karm på er kompisar!!
Mmmm..det där känner man igen...med "småflickorna"...man e bara dum ihuvet,när man tillrättavisar...
Men du...en cowboy...harkel...du menar väll cowgirl?:angel:
Du va väll gravid?

BonRaiz skrev:
Mmmm..det där känner man igen...med "småflickorna"...man e bara dum ihuvet,när man tillrättavisar...
Men du...en cowboy...harkel...du menar väll cowgirl?:angel:
Du va väll gravid?
Hehe, jo visst är jag gravid, men det stoppar inte mig! Jag ska ha barn i slutet av juli, men jag SKA vara med på höskörden i början av juli, det ärd et bästa jag vet!
Jo, det kan nog vara en fördel om det är en cowgirl, min gubbe skulle nog inte riktigt uppskatta killsälskap i stallet.
det är underligt det där med småflickor numera, när jag var liten älskade jag allt som fanns att gör i stallet(mock, smörja, sopa, borsta, ja allt!)men barn idag vill ha hästen sadlad och klar, och blir i det närmaste förbannade om dom måste sköta om dem?
Suck.. det går utför med dagens ungdom...

Ska kolla lite på min klubb, har faktiskt inte haft en tanke på det. Det var en bra idé, tack Solafekub!! Men deom flesta har ju egen häst..

BonRaiz skrev:
Vad har ni för erfarenhet (utan att nämna namn) av olika tränare inom Western?
Jag trodde själv, när jag började innom grenen för ca 6 år sen, att det var en enda stor familj...men acck vad genom åren har blivit besviken...
Eller har jag bara "hamnat" i olika fel gäng?
Är det bara klubben för "inbördes beundran", där nykomlingar inte har o göra?
Varför hör man "skit" fr den ena tränaren, om den ena efter den andra?
Skall man inte som ryttare få bilda sig en egen uppfattning om vad man tycker om dom, utan att få "hjälp" till det?
Är det avundsjuka, när man själv inte kommit "så långt o blivit kännd"?
Det enda jag vill ha är en tränare, som just då för tillfället bryr sig om att träna, just mig!!!!

Hör ni oxå: Nä, den är inte bra..nä, han har jag hört är si o så...och den boken är bara lögn etc?

Jag har upplevt westernvärlden som något mindre fördomsfull än andra inriktiningar. Tyvärr blir det dock en tendens att olika inriktningar kastar skit på varandra och dess olika "huvudraser". Jag har hört en del som tycker att quarter och paint är små skogsmullar som inte duger något till. En del westernryttare uttycker sig osm att halvblod vore mindre värda. Alltså det finns alltid sådana tråkiga motsättingar eftersom man har valt olika ridstil.

prussiluskan skrev:
Jo, det kan man ju lungt säga(va f#n???)
Jag funderar allvarligt talat att sluta med hästar,:cry: och börja samla på frimärken istället.:smirk:
Men vem vet? Det är kanske en massa skitsnack och diskriminering där också?
Har inte haft lust att åka på nån mer träning sen dess, och känner mig långt ifrån sugen på att fortsätta med westernridning,( det är ju inte första gången folk tittar snett på en när man kommer med "kallblod") men det är säker samma skit i alla andra ridgernar också.

Sluta inte! Det finns tränare som uppskattar kallbloden. En tränare vi red för uttryckte tydligt och inför alla att han gillade min häst - en kallblodstravare!:)

Hallååå Piraja...
Var inne på S.... hemsida nyss....du...det verkar som du har rätt.
Hans filosofi gillar jag..."my cind of man"...fick bara inte helt klart för mig var han finns....men vet iaf vilket landskap....:idea:

Hejsan! kände att jag bara måste få skriva av mig lite av vad jag har upplevt.
I början när jag hade arab på helgscliniks så var allt frid o fröjd o man fick mycket beundran fast man igentligen inte kunde så mycket.
Senare när man var me med ex travare då blev man nåt som katten släpat in. O då menar jag både från tränaren o deltagare!!
Jag betalar ganska mycket pengar för att vara me på dessa kurser o förväntar mig mer för dessa slantar.
Jag har ridit för både övre eliten o lägre o en sk erkänt o välkänd tränare var nog det absolut sämsta jag varit med om.
Jag red i ca 35min varrav han tittade utan att be mig göra nåt i ca 20min, ett pass lör o ett sönd.
Inget tips vad vi skulle träna på till nästa gång, inget som var bra el dåligt heller, utan bara ta lite i tygeln där osv.
Nä jag rider inte för dessa blodsugare fler gånger.
Med risk för att rikta kritik åt fel personer så ber jag om att inte ta åt sig om man inte känner sig träffad.
Mycket kritik men det finns fortfarande väldigt mycket kvar att göra för att alla ska kunna känna sig välkommen på kurser med olika hästraser o kunskapsnivåer o bra tränare som kan fånga upp olika människor där de är o ta de vidare. / Kattis

ja jag tycker att dom sk inte "passande" raserna tex då travare skulle va en himla rolig utmaning om dom kunde träna upp till en westernhäst el vanlig ridhäst,då tycker jag man kan kalla sig en BRA tränare oxå.

Det är väl helt enkelt så att proffsen inte ser någon anledning att träna typ travare så länge det finns tillgång till hästar som faktiskt är avlade för att vara ridhästar.

Och missförstå mig inte, jag äger ett varmblod själv, har jobbat i travstall och tränat egna hästar på B-licens, så jag har absolut ingenting emot rasen.
Men man måste ändå konstatera att en quarter är att föredra om man ska rida (tävla) western på någon form av nivå.

Jag är tämligen övertygad om att det är så proffsen resonerar, dom behöver synas i större sammanhang (AQHA, SRHA, NRHA....) för att få kunder och där kommer man inte långt med travhäst.
Tråkigt kanske, men ändå sant.

Unit skrev:
Jag betalar ganska mycket pengar för att vara me på dessa kurser o förväntar mig mer för dessa slantar.
Jag har ridit för både övre eliten o lägre o en sk erkänt o välkänd tränare var nog det absolut sämsta jag varit med om.
Jag red i ca 35min varrav han tittade utan att be mig göra nåt i ca 20min, ett pass lör o ett sönd.
Inget tips vad vi skulle träna på till nästa gång, inget som var bra el dåligt heller, utan bara ta lite i tygeln där osv.
Nä jag rider inte för dessa blodsugare fler gånger.
/ Kattis

Ännu roligare blir det när man rider för någon som pratar mer med publiken än h*n instruerar eleverna...
Fick betala över 2000 för träning, box, boende och bensin.
Publiken, som fick betydligt mer ut av tränaren än jag gick in gratis!

JHANA skrev:
Det är väl helt enkelt så att proffsen inte ser någon anledning att träna typ travare så länge det finns tillgång till hästar som faktiskt är avlade för att vara ridhästar.

Och missförstå mig inte, jag äger ett varmblod själv, har jobbat i travstall och tränat egna hästar på B-licens, så jag har absolut ingenting emot rasen.
Men man måste ändå konstatera att en quarter är att föredra om man ska rida (tävla) western på någon form av nivå.

Jag är tämligen övertygad om att det är så proffsen resonerar, dom behöver synas i större sammanhang (AQHA, SRHA, NRHA....) för att få kunder och där kommer man inte långt med travhäst.
Tråkigt kanske, men ändå sant.

Men det är väl ändå inte riktigt samma sak? :confused: Tränarna behöver väl inte se en "anledning" med att träna hästarna bara för att det finns hästar av andra raser som ev. är bättre lämpade? Tränarna får ju ändå betalt av hästägarna, och så länge hästägarna är nöjda med sina hästar så tycker jag att då får man jobba med det dom har! Finns ingen anledning att ständigt konstatera att det finns hästar som är bättre lämpade för arbetsuppgifter, då ägarna säkert redan är mer än väl medvetna om det. Tycker det är lite taskigt, för då nedvärderar man hästarna utan att ha gett dem någon chans att visa vad just den individen har för potential. Nu pratar jag inte bara om travare, utan om alla raser som inte är amerikanska - araber, travare, kallblod, ponnyer etc. Det har faktiskt med individen (skolning, exteriör, temperament osv) att göra, och inte så mycket med rasen som står på pappren. Det finns många QH som går som krattor också, eller hur? ;)

Självklart behöver inte tränarna själva ta sig an en häst som de inte anser har potential, och de behöver självklart inte tävla dom själva heller, men jag tycker det är fel att inte ge lektioner till någon som vill ha hjälp! Man kan vilja tävla och träna med sin häst ändå, utan att den är av någon amerikansk ras, och det finns ju faktiskt hästar som går BRA på tävlingsbanorna och som faktiskt hävdar sig bra mot QH i de högre klasserna!

Nej, jag är för mera mångfald på tävlingsbanorna! :)

hoppar in i disskussionen lite....
jag började med western för 10 år sedan och då hade jag ett varmblod, som ärligt talat inte var mycket till världen som ridhäst:angel: ( men såklart gillade jag henne ändå)

Kom iväg och tittade på en westernkurs, ditlurad av en bekant.
fastnade direkt och skulle vara med nästa gång.

Jag kanske bara hade tur, men min tränare ( ja en av de bästa i sverige och europa!) har hela tiden från dag 1 lagt ner sig totalt på att lära mig och hästen att komminucera och fungera både i ridning och hantering.
Skulle tom vilja påstå att han lade ner nästan mer energi på oss än många andra.

Så mitt första intryck av westernvärlden var som att komma hem!
Det var verkligen som en enda stor familj.

idag har klimatet hårdnat, ffa kanske inom reiningen där det satsas ganska mycket pengar på hästarna och även prispengarna ökar.....
Men fortfarande tycker jag överlag att de flesta är trevliga och gemytliga mot nya inom westernvärlden.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 145
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 328
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar