Fördomsfritt Westersfolk?

B

BonRaiz

Vad har ni för erfarenhet (utan att nämna namn) av olika tränare inom Western?
Jag trodde själv, när jag började innom grenen för ca 6 år sen, att det var en enda stor familj...men acck vad genom åren har blivit besviken...
Eller har jag bara "hamnat" i olika fel gäng?
Är det bara klubben för "inbördes beundran", där nykomlingar inte har o göra?
Varför hör man "skit" fr den ena tränaren, om den ena efter den andra?
Skall man inte som ryttare få bilda sig en egen uppfattning om vad man tycker om dom, utan att få "hjälp" till det?
Är det avundsjuka, när man själv inte kommit "så långt o blivit kännd"?
Det enda jag vill ha är en tränare, som just då för tillfället bryr sig om att träna, just mig!!!!

Hör ni oxå: Nä, den är inte bra..nä, han har jag hört är si o så...och den boken är bara lögn etc?

Sv: Fördomsfritt Westersfolk?

Tycker det är så inom ALLA yrkeskategorier, mer eller mindre bara. Och tyvärr är är det ju derra "rätägg" som hörs mest :smirk:

Nä man får lära sig sålla och vara tydlig med att men inte är intresserad av att höra deras personliga skitsnack om varandra.

Har en bekant (hej om du läser detta..du vet nog vem du är då :bump: ) som sa till en hovis som gärna snackade skit om en annan " må så vara att du tycker si eller så, men han snackar i alla fall inte skit om andra "....
Kan ju tilläggas att den hon sa till inte kom tillbaka igen :banana:

Zelma skrev:
Och tyvärr är är det ju derra "rätägg" som hörs mest :smirk:

Kanske ska ta en svenska kurs..."rötägg" menar jag givetvis:D

Zelma skrev:
Tycker det är så inom ALLA yrkeskategorier, mer eller mindre bara. Och tyvärr är är det ju derra "rätägg" som hörs mest :smirk:

Nä man får lära sig sålla och vara tydlig med att men inte är intresserad av att höra deras personliga skitsnack om varandra.

Har en bekant (hej om du läser detta..du vet nog vem du är då :bump: ) som sa till en hovis som gärna snackade skit om en annan " må så vara att du tycker si eller så, men han snackar i alla fall inte skit om andra "....
Tack, det där skall jag lägga på minnet, efter att jag skaffat en ev "ersättare".....
Ps, gör inget m "staffelen, helt ok så här en sön fm, jag fixade det ändå..

Kan ju tilläggas att den hon sa till inte kom tillbaka igen :banana:

:) :) :) :) :)

Det är klart att man hör skitsnack ibland, men det tycker jag är ganska ovanligt ändå. :) Människor har ju olika åsikter, och vill gärna dela med sig av dom också. Man får ju lära sig att sålla, och stänga av öronen ibland, och ignorera dom värsta skitsnackarna. Det bästa är ju om du inte lyssnar på allt prat, utan bildar dig en egen uppfattning! De som snackar skit kan ju faktiskt säga saker som stämmer, eller så är det helt ogrundat skitsnack som uppkommit pågrund av t.ex. avundsjuka! Lite skitsnack kommer ju säkert ifrån att det är pengar inblandade, då tränarna tjänar pengar på sina elever... ;)

Jag tycker personligen att det inte är så mycket skitsnack inom westernridningen, i alla fall så är det inte mer än inom annan ridning. Jag tycker vi har en fantastiskt trevlig stämning på våra tävlingar, där folk pratar och hejar på varandra, önskar lycka till och sådana saker. Det ser man i princip aldrig på "vanliga" tävlingar i hopp och dressyr, i alla fall inte häromkring...

Nej, jag tycker att man ignorerar skitsnacket och gör sin grej. Du får ju träna för vem du vill, och vill du inte höra skitsnack så är det ju bara att säga till personen som snackar! ;)

sen är det också skillnad på att snacka skit, och att varna för sådanna som egentligen inte borde få vara inom yrket. T.ex. hovslagare som förstör hovarna, tränare som använder inhumana metoder etc.
Alla har rätt att bilda sig en egen uppfattning, och ibland är det svårt att avgöra om det är fakta eller skitsnack. Hur mycket man ska tro på det som sägs, beror helt på vilket förtroende man har till den som uttalar sig.
Det är riktigt synd om den som är bra, men som pga ren djävulskap från konkurrenter tappar kunder.

Personligen brukar jag svara om någon frågar, annars oftast inte.

Lina_Olsson skrev:
sen är det också skillnad på att snacka skit, och att varna för sådanna som egentligen inte borde få vara inom yrket. T.ex. hovslagare som förstör hovarna, tränare som använder inhumana metoder etc.
Alla har rätt att bilda sig en egen uppfattning, och ibland är det svårt att avgöra om det är fakta eller skitsnack. Hur mycket man ska tro på det som sägs, beror helt på vilket förtroende man har till den som uttalar sig.
Det är riktigt synd om den som är bra, men som pga ren djävulskap från konkurrenter tappar kunder.

Tyvärr är det väl som så att många "snackare" inte är särskilt sakliga i sina uttalanden, utan det blir många gånger bara personliga påhopp.
Och det är ju det som e så nedrans tråkigt...:crazy:

Lina_Olsson skrev:
Detta håller jag med fullt...
Men om man "hittar" äntligen en tränare som finns nära, så blir man glad...men visst tappar man förtroendet rätt snart, då vederbörande börjar tala illa om "kända" tränare, tränare som ex skrivit böcker, gjort filmer etc...

Avslutningsvis, frågar man vad det är som är "fel" på just den man hört om, så får mantill svar, det vill jag inte säga...hur skall man tolka det?

allt som är sant tål att lyftas fram i ljuset. vill personen i fråga inte ens ge exempel på vad denne tycker är så dåligt med de andra, då är det säkerligen bara skitsnack och elakt förtal. om personen är ute efter att varna måste h*n ju ha något konkret att varna för. :mad:

Hej!
Jag vet precis hur du känner dig, när man kommer till en träning och tränaren bara snackar en massa skit om alla andra och hur dåliga dom är. Dessvärre är det om man har tränat för dom andra nån gång tidigare, och gillat dom på nåt sätt, då känner man sig som om man har gjort nåt fel.
Nåt som är jobbigt är ju dom tränare som inte kan tåla andra djur än quarter och paint, jag rider nordisar och mina hästar är jätteduktiga, (rider och tävlar på en hand och stång) men den sista träningen jag var på, tog nästan knäcken på mig! Tränaren säger följande:
"Nu ska vi träna rollbacks, men Du som rider arbetshästar kan ju träna volter i stället, så du inte är i vägen för oss andra..."
Och denna killen ingår i svenska "eliten" så att säga!
Då gjorde jag en perfekt rollback, med 4 meters glid och red därfrån och tackade för mig, men bad att inte få vara med något mer. Sen åkte vi halva sverige igenom igen för att komma hem.

Skitsnacket kan jag ta - för de finns överallt. Men vad jag märkt inom westernridning är att de finns tränare som påstår sig att kunna utbilda inom alla granenar, men när man väl sitter på ridbanan där med dem så är de bara en gren (den dom själva tävlar i) som dom tränar en för och inte alls den gren man bad om. Kan hålla med om att grunden är den samma - men jag är faktiskt inte sugen på att träna spinns på min pleasure häst!:mad:
Kan även tycka att det är svårt att bli tagen på allvar av duktigare tränare, om man säger att man inte vill tävla.
Och att de även kan titta lite snett på en om man inte har den finaste utrustningen. Åker hellre på WRAS tävlingar än SQHA ävlingar av samma orsak.

Här tycker jag att det är mer familjärt bland westernryttarna än de andra.
Tränaren vi har är verkligen inte emot nya, det är inte de andra som rider western heller, de (och jag förstås) vill få mer folk att börja rida western. Tränaren är inte heller emot andra tränare, utan tar gärna upp dem hit så vi får träna för dem också.
Verkar som att jag haft riktigt tur med båda westernfolket och tränaren :D

Moej skrev:
Här tycker jag att det är mer familjärt bland westernryttarna än de andra.
Tränaren vi har är verkligen inte emot nya, det är inte de andra som rider western heller, de (och jag förstås) vill få mer folk att börja rida western. Tränaren är inte heller emot andra tränare, utan tar gärna upp dem hit så vi får träna för dem också.
Verkar som att jag haft riktigt tur med båda westernfolket och tränaren :D
Jag håller med dej!!!!
Jag har inte mött någon som snackat skit; utan istället hjälpte vår tränare från södra sverige oss att hitta en bra tränare som bara hade 50-60 mil till oss!!!!
Billigare blev det, och vi har en underbar tränare nu!

* Jenny *

Visst går det inte att vara helt förbomsfria, men som andra har sagt så tycker jag att det är mindre fördomar i western, men det finns ju ALLTID undantag. Det bästa är att åka på en träning och bara TITTA innan man tränar för personen, då får man en egen uppfattning om tränaren och kan sedan välja själv om man vill träna för personen eller inte. Själv så har jag tränat för tränare som jag både tycker om och de som jag gillar mindre. Men det är övervägande bra tränare, kanske är det för att jag har haft en egen uppfattning om tränaren och till och med sett den själv rida för andra tränare. :)
Så mitt råd till alla är att först åka och bara TITTA på en träning och sedan bestämma sig om man själv vill träna för tränanren! Lycka till alla Westernfolk i Sverige! :bump:

Jo, det kan man ju lungt säga(va f#n???)
Jag funderar allvarligt talat att sluta med hästar,:cry: och börja samla på frimärken istället.:smirk:
Men vem vet? Det är kanske en massa skitsnack och diskriminering där också?
Har inte haft lust att åka på nån mer träning sen dess, och känner mig långt ifrån sugen på att fortsätta med westernridning,( det är ju inte första gången folk tittar snett på en när man kommer med "kallblod") men det är säker samma skit i alla andra ridgernar också.

Lina_Olsson skrev:
...ja, jisses...men min erfarenhet är att det oftast varit C-tränare som inte hållit sig proffisionella...A-tränare har samtliga hållit sig till saklighet. Men C-tränare kan kläcka ur sig både det ena och det andra...som t.ex.: Håll nu inte på att rida ut och sånt sk*t utan rid på ridbana:eek: ...

Jag har dock fått rådet att INTE träna slidestops med förra halvblodet då hennes exteriör inte var lämplig och det köper jag...Hon skulle troligen trassla in alla benen samtidigt om hon försökte sig på en...:crazy:

prussiluskan skrev:
Jo, det kan man ju lungt säga(va f#n???)
Jag funderar allvarligt talat att sluta med hästar,:cry: och börja samla på frimärken istället.:smirk:
Men vem vet? Det är kanske en massa skitsnack och diskriminering där också?
Har inte haft lust att åka på nån mer träning sen dess, och känner mig långt ifrån sugen på att fortsätta med westernridning,( det är ju inte första gången folk tittar snett på en när man kommer med "kallblod") men det är säker samma skit i alla andra ridgernar också.
Sluta inte med hästar...det finns underbara tränare som verkligen får en att vilja MER:D...Rider för en så regelbundet jag bara kan...han har mååååånga år bakom sig och är lugn, kunnig, tålmodig och rättvis. Han gör ingen skillnad på hästras eller ryttare. Jag kommer att ta min unghäst upp till honom i sommar för att sätta grunden under bra vägledning. Det är det värt:D

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 145
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 328
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar