Fördomar om era raser

Sv: Fördomar om era raser

*kl

Springer bort och glömmer vem som är deras ägare :D

Setter. Kan ha o göra med alla dessa som inte får utlopp för vad de avlats fram till att göra. Då skulle jag också rymma

Familjehundar som automatiskt älskar barn.
Att alla är överviktiga och slöa, var till och med en veterinär som frågade hur jag lyckades hålla min i så fin form för dom "brukar" ju vara så tjocka :S
(Golden)

Kan inte gå långa promenader.
Kan inte hoppa upp/ner från soffor eller gå ner för ett trappsteg själva utan måste lyftas.
Rädda och skälliga.
Går inte att uppfostra.
Eller den vanligaste kommentaren: den där kan väl läras att gå på kattlåda.
(Chihuahua)

<snip>
Min golden är inte heller en riktig golden, hon är liten och mörk <snip>

Har i USA havdar man da att en ljus golden inte ar rasren. Nar jag forvanat namnde for en golden uppfodare att jag var mer van vid de ljusa sa hon bara, "GOLDEN, de heter GOLDEN retriever ... inte gula retrievers." ;)

Har i USA havdar man da att en ljus golden inte ar rasren. Nar jag forvanat namnde for en golden uppfodare att jag var mer van vid de ljusa sa hon bara, "GOLDEN, de heter GOLDEN retriever ... inte gula retrievers." ;)

Delvis KL,

Här kommer en fördom från mig då.. :D

I Sverige känns det generellt som att mörka goldens ofta är jaktlinjeavlade, och att de ljusa och ibland nästan vita är mer utställningsavlade?

Delvis KL,

I Sverige känns det generellt som att mörka goldens ofta är jaktlinjeavlade, och att de ljusa och ibland nästan vita är mer utställningsavlade?

Har ser man inte de ljusa ofta alls och de gar inte bra pa utstallning ... ("Det heter GOLDEN ..." ;)) De morka (golden ;)) fargen ar den man ser pa utstallningar. Nar jag pratade med hon som avlade och stallde ut var det en ljus och sakert 25 morka pa utstallningen ... det var darfor jag fragade. Utstallaren som holl i den ljusa forvantade sig att den inte skulle ga bra just for att den var ljus. :p Sedan ar de jaktavlade vanligtvis samma morka farg. Det ar valdigt ovanligt (oonskat) med ljusa har.

Delvis KL,

Det är väl inte så mycket av en fördom, det stämmer ju typ. :D

Eller jag ska snarare säga att ingen golden åt det vitare hållet jag träffat har haft någon form av "jaktlinjer" (däremot är många trevliga apportörer/viltspårare osv ändå men de är inte jaktavlade). Däremot så är ju många utställnings och "dp" mörkare i färgen också, så mina erfarenheter är att din fördom stämmer till hälften iaf ;) :)

*KL*

Tja, jag har staff och där flödar det fördomar. Bland annat har vi fått höra att det bara är en tidsfråga innan de blir aggressiva. Fick höra ungefär samma när vi hade rottisen, att vi var dumma i huvudet som skaffade en sådan och att den till slut skulle attackera oss - för det är så de är skapta. O_o

Ja, visst är det så? :D
Vi hade inne en mörk golden på jobbet idag, som inte var jaktavlad. Antar att det var någon DP-variant i så fall..

Lustigt att det är precis tvärt om i USA :p

De flesta fördomar handlar om hur olydiga de är

Du kan väl inte ha de där lösa?
Kan man ha de till annat än utställning
Omöjligt att lära dem lyda
Som en katt i koppel

Av personer som inte kan hundar och definitivt inte vet vad det är för ras brukar jag få frågan

Visst är den farlig
Visst är det en vakthund eller kamphund???

Ras? FARAOHUND!

Jodå, alla vet väl att västgötaspetsar är feta, nafsiga och skälliga ...;)

Av dessa tre fördomar stämmer faktiskt den sistnämnda, skälliga är de minsann, våra två västgötar! Men vår tredje hund, lilla korsningen från Rumänien, är ändå den som skäller mest.

Men de är absolut inte feta utan i väldigt bra kondition. Hanen Arn är nästan lite väl tunn.

Nafsiga är de absolut inte. Vet inte om den fördomen kommer av att de vallar, och gör det genom att nafsa i hasorna på kreaturen. Har de inget annat att valla försöker de kanske nafsa i hasorna på sina människor .... Finns inga tendenser till nafsighet alls hos våra, de är verkligen underbara familje- och gårdshundar.

601277_545022342196000_1665673642_n.jpg

424187_357390080959228_2051446819_n.jpg

Oj, såg att ingen annan lagt ut bilder, förlåt, det var nog inte meningen att man skulle det ....!:crazy:

Jodå, alla vet väl att västgötaspetsar är feta, nafsiga och skälliga ...;)

Av dessa tre fördomar stämmer faktiskt den sistnämnda, skälliga är de minsann, våra två västgötar! Men vår tredje hund, lilla korsningen från Rumänien, är ändå den som skäller mest.

Men de är absolut inte feta utan i väldigt bra kondition. Hanen Arn är nästan lite väl tunn.

Nafsiga är de absolut inte. Vet inte om den fördomen kommer av att de vallar, och gör det genom att nafsa i hasorna på kreaturen. Har de inget annat att valla försöker de kanske nafsa i hasorna på sina människor .... Finns inga tendenser till nafsighet alls hos våra, de är verkligen underbara familje- och gårdshundar.

601277_545022342196000_1665673642_n.jpg

424187_357390080959228_2051446819_n.jpg

Din vovvar är jättetrevliga :)
Men jag kan inte glömma din vackra katt!!!

KL

Den har veckan har forstort en av mina fordommar: "Alla Shitzus are skalliga och hanger langst ut i (oftast flexi) kopplet och vill ata upp storre hundar." Nu har jag traffat en som inte bara at tyst, hon kan ocksa ga i koppel som vilken annan hund som helst, det hangs inte langst ut i nagonting dar.:) Jag vill ha en Shitzu:crazy:

Allting kan förklaras med att det är en aussie. Speciellt flamsighet och hoppande.

Tyvärr måste jag ju för tillfället ge de rätt och tycka att det är skönt med vissa som inte har så höga krav på min odåga :o

Tva dagar efter att vi skaffat var nya hund kom en random karl fram till maken pa banan och I princip beodrade att vi skulle avliva hunden eftersom han definitivt skulle ata upp sonen.

I princip alla som inte kanner hunden ger nagot slags uttryck for hur han kommer attackera/ata upp sonen précis nar som helst. En annan vanlig (forvanad) fraga ar hur han kan leka med sma hundar, attackerar han inte da?

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 785
Senast: Acto
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 591
Relationer Jag vet inte om jag är naiv eller korkad eller bara helt normal. Det är en kille som jobbar i affären runt hörnet av mitt hus, sisådär 2...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 926
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2