Fördomar om era raser

Sv: Fördomar om era raser

De fördomar jag fått höra om min ras är att de är näsknäppare som är omöjliga att lära att de ska gå fint i koppel. Jag tror det stämmer :o

De fördomar jag fått höra om min ras är att de är näsknäppare som är omöjliga att lära att de ska gå fint i koppel. Jag tror det stämmer :o

Jag tänker mig att "fördomarna" ofta ändå har någon slags grund, även om det finns individer som är tvärtom. ;)

Border collies t ex kan ju ha en del rädslor, de kan också se krypiga ut med tanke på sin hållning. De är dessutom rätt framstående inom de flesta tävlingsgrenar...

Prazskys fryser såklart lätt, de har ju ingen underull & nästan ingen annan päls heller.

Lagottos har jag helt ärligt sett många mentalt mindre trevliga exemplar av, ännu värre med perros dock.

Jag vet flera shibor som verkligen är svårmotiverade på alla sätt & som ägarna inte kan ha lösa.

Osv osv osv... :o

Annars om border collien; mjäkiga, ingen egen vilja, föds lydiga (HA!!!), bara att ge dem lydnadsreglerna så är saken biff, strykrädda, man hinner ALDRIG sova om man har en BC för den måste motioneras dygnet runt.

Det låter ju sjukt smidigt! Skriver man bara ner reglerna på ett papper då? För med all den medfödda kunskapen lär de väl kunna läsa också? :D

Näsknäppare?

Ja de knäpper näsan på den de hälsar på (för en kelpie kan inte hälsa med alla fyra eller ens två tassar i backen).

Aha, då är jag med! Men det är ju ingen fördom, det är ju sanning, som du skrev... ;)

kl

Alla fördomar jag hört om min ras är tyvärr sanna :p

:D Min ras är det sällan någon som har koll på som inte är insatt i rasen. Eller jo man får höra: Wachtel? Jagar den enbart vaktlar? hahaha :meh:

Från mer insatta så är det mer att skaffar man sig en wachtel så får man gråa hår och blir tjenis med alla på djurkliniken... ;) Men man har samtidigt otroligt roligt och man skrattar ofta!
Och när det gäller jakten så har jag hört kommentaren: Wachtel, det är för jagaren som vill skjuta mycket och ofta. Vilket stämmer rätt bra med våran!

Mina egna fördomar sträcker sig till tysk jaktterrier, enligt mig är det stenhårda, envisa och fullständigt galna hundar som jag aldrig någonsin skulle kunna tänka mig att köpa.

Jag tänker mig att "fördomarna" ofta ändå har någon slags grund, även om det finns individer som är tvärtom. ;)

Border collies t ex kan ju ha en del rädslor, de kan också se krypiga ut med tanke på sin hållning. De är dessutom rätt framstående inom de flesta tävlingsgrenar...

Prazskys fryser såklart lätt, de har ju ingen underull & nästan ingen annan päls heller.

Lagottos har jag helt ärligt sett många mentalt mindre trevliga exemplar av, ännu värre med perros dock.

Jag vet flera shibor som verkligen är svårmotiverade på alla sätt & som ägarna inte kan ha lösa.

Osv osv osv... :o

Klart att fördomarna har grund, men jag undrar om vi inte självförverkligar fördomarna ibland. Har mest erfarenhet av shiborna i det här fallet, och här verkar många helt enkelt ta för givet att "det är så det är" eftersom det var vad de fick höra när de först läste om rasen.

Brukar också få det på vår Wachtel: "Ja, det är en sån där fågelhund ju!" :D

kl

På min har jag fått höra att de inte är matglada. (Han slukar sitt färskfoder, men går inte att muta med godis. Så delvis sant kanske.)

Också: "Den måste du bada och borsta ofta!"
Har duschat honom 1 gång under tiden jag haft honom och behöver bara borsta några drag då och då när han fäller.

Rasen är eurasier.

:D Min ras är det sällan någon som har koll på som inte är insatt i rasen. Eller jo man får höra: Wachtel? Jagar den enbart vaktlar? hahaha :meh:

Från mer insatta så är det mer att skaffar man sig en wachtel så får man gråa hår och blir tjenis med alla på djurkliniken... ;) Men man har samtidigt otroligt roligt och man skrattar ofta!
Och när det gäller jakten så har jag hört kommentaren: Wachtel, det är för jagaren som vill skjuta mycket och ofta. Vilket stämmer rätt bra med våran!

Instämmer på den :D

Det är som sagt få som känner igen rasen. Jag bor i innerstan och får ofta höra olika versioner på:
* Vilken liten labbe du har!
* Får flats vara bruna?
* Är det en cockerspaniel?
* Så fin, min kompis har också haft münsterländer!

Av de som känner igen rasen eller har den själva får jag ofta frågan om det inte är en jakthund, eller om jag tänker jaga med den..
Jo, för jag kan ju inte jaga eftersom jag är en ung tjej. Suck.

Instämmer på den :D

Det är som sagt få som känner igen rasen. Jag bor i innerstan och får ofta höra olika versioner på:
* Vilken liten labbe du har!
* Får flats vara bruna?
* Är det en cockerspaniel?
* Så fin, min kompis har också haft münsterländer!

Av de som känner igen rasen eller har den själva får jag ofta frågan om det inte är en jakthund, eller om jag tänker jaga med den..
Jo, för jag kan ju inte jaga eftersom jag är en ung tjej. Suck.

:D Det förstår du ju att unga tjejer kan ju inte jaga, de är ju rädda för sånt! :banghead: Fast münster och wachtel är lite väl lika varandra... ;) Om just min brukar jag få höra:
-Åh han måste vara ung?
-Nej han är 4 år
-Nej det stämmer inte, han kan inte vara över året!
Här brukar jag lägga ner diskussion, en hävdade bestämt att jag hade blivit lurad när jag köpte honom... Trots att jag talade om att han var valp när jag hämtade honom och att jag har haft honom sen dess... Men nej, han är under året... :banghead:

Haha, ja det är väl sant iofs, men jag har då aldrig sett någon helbrun münster :D

Folk alltså...

Det finns fler fordommar mot Rottweiler an man kan upprepa.:p
Den varsta jag hort tror jag ar att deras hjarna vaxer mer an skallen sa skallen kan bli for trang ... det ar darfor de blir aggressiva nar de blir aldre men inte har nagra aggressioner som unga.:cautious:

Den varsta jag hort tror jag ar att deras hjarna vaxer mer an skallen sa skallen kan bli for trang ... det ar darfor de blir aggressiva nar de blir aldre men inte har nagra aggressioner som unga.

Allvarligt!
Hahahahahahaha. Tack, där gjorde du min dag :rofl::rofl::rofl:

KL

Har ännu inte hört några fördommar om Dvärgschnauzer men är lite förvånad över hur många som tror att schnauzers tillhör Terriers..... Fick på nyår höra från en äldre jägare som kunde aaaaaallt om hundar att det var en "Trevlig terrier jag hade. De där ettriga rackarna brukar vara duktiga jakthundar"
När jag förklarade att Schnauzers tillhör gårdshundar och mest jagade råttor svarade han "Hahaha...nej, mig lurar du inte". Hans fru verkade dock vara medveten om att hennes make kunde vara en dryg bessewisser så hon skulle komma till min räddning. "Nej men det är ju ingen terrier. Det är ju en såndär söt hund ju som brukar ha toft på huvudet!!"

Vet inte hur man får fast en tofs på huvudet på en DS. Knyter ihop ögonbrynen kanske? :confused:

Kl

Att alla heter Pongo och är omöjliga att lära gå i koppel utan att dra.

(Hundrasen är då dalmatiner)

Den första fördomen är felaktig och den andra är tja, inte riktigt så felaktig :o:D

Det är ju bara att se här på forumet där alla fördommar om amerikansk cockerspaniel kommer upp med jämna mellanrum. Det verkar inte spela någon roll htr många foto jag visar på leriga, glada,lekande, simmande amrisar så envisas det ändå med att pälsen gör att de knappt kan vistas ute.
Öronen är så långa och tunga så de drar sönder ögonen - nä, öronen är varken långa eller tunga, det är pälsen på öronen som är lång.
Stopet är vinklat in i huvudet på hunden vilket gör att huvudformen är skadlig - återigen päls. Det är luggen som sticker ut, inte skallbenet.
Man måste bada dem varje dag - vår är med i stallet och badas när han luktar skit.

Klart att fördomarna har grund, men jag undrar om vi inte självförverkligar fördomarna ibland. Har mest erfarenhet av shiborna i det här fallet, och här verkar många helt enkelt ta för givet att "det är så det är" eftersom det var vad de fick höra när de först läste om rasen.

Så kan det säkert vara i vissa fall. Har faktiskt träffat en som specifikt sa att det inte är någon idé att träna sin shiba, för det är ju faktiskt en shiba. Och så har jag en vän som varit väldigt ambitiös med sin superduperhäftiga shiba som framgångsrikt kommer på inkallning & tävlar både lydnad & bruks.

Däremot tror jag absolut att det finns egenskaper hos våra olika raser som är som det är, helt enkelt, visst kan man påverka med träning, men bara till en viss gräns.

Det är ju bara att se här på forumet där alla fördommar om amerikansk cockerspaniel kommer upp med jämna mellanrum.

Det finns ju också människor som har raserna själva som "göder" fördomarna.
Känner en som har cockrar som absolut aldrig skulle få för sig att rasta dem i skogen, för det går inte med deras päls, då blir den förstörd... Hon ville gå spårkurs för mig men bara om den var inomhus alt på lydnadsplanen. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 786
Senast: Acto
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 591
Relationer Jag vet inte om jag är naiv eller korkad eller bara helt normal. Det är en kille som jobbar i affären runt hörnet av mitt hus, sisådär 2...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 926
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte