Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De fördomar jag fått höra om min ras är att de är näsknäppare som är omöjliga att lära att de ska gå fint i koppel. Jag tror det stämmer
Annars om border collien; mjäkiga, ingen egen vilja, föds lydiga (HA!!!), bara att ge dem lydnadsreglerna så är saken biff, strykrädda, man hinner ALDRIG sova om man har en BC för den måste motioneras dygnet runt.
De fördomar jag fått höra om min ras är att de är näsknäppare som är omöjliga att lära att de ska gå fint i koppel. Jag tror det stämmer
Det låter ju sjukt smidigt! Skriver man bara ner reglerna på ett papper då? För med all den medfödda kunskapen lär de väl kunna läsa också?
Tror man slänger till dem hela häftet bara innan läggdags...?
kl
Alla fördomar jag hört om min ras är tyvärr sanna
Jag tänker mig att "fördomarna" ofta ändå har någon slags grund, även om det finns individer som är tvärtom.
Border collies t ex kan ju ha en del rädslor, de kan också se krypiga ut med tanke på sin hållning. De är dessutom rätt framstående inom de flesta tävlingsgrenar...
Prazskys fryser såklart lätt, de har ju ingen underull & nästan ingen annan päls heller.
Lagottos har jag helt ärligt sett många mentalt mindre trevliga exemplar av, ännu värre med perros dock.
Jag vet flera shibor som verkligen är svårmotiverade på alla sätt & som ägarna inte kan ha lösa.
Osv osv osv...
Min ras är det sällan någon som har koll på som inte är insatt i rasen. Eller jo man får höra: Wachtel? Jagar den enbart vaktlar? hahaha
Från mer insatta så är det mer att skaffar man sig en wachtel så får man gråa hår och blir tjenis med alla på djurkliniken... Men man har samtidigt otroligt roligt och man skrattar ofta!
Och när det gäller jakten så har jag hört kommentaren: Wachtel, det är för jagaren som vill skjuta mycket och ofta. Vilket stämmer rätt bra med våran!
Instämmer på den
Det är som sagt få som känner igen rasen. Jag bor i innerstan och får ofta höra olika versioner på:
* Vilken liten labbe du har!
* Får flats vara bruna?
* Är det en cockerspaniel?
* Så fin, min kompis har också haft münsterländer!
Av de som känner igen rasen eller har den själva får jag ofta frågan om det inte är en jakthund, eller om jag tänker jaga med den..
Jo, för jag kan ju inte jaga eftersom jag är en ung tjej. Suck.
Den varsta jag hort tror jag ar att deras hjarna vaxer mer an skallen sa skallen kan bli for trang ... det ar darfor de blir aggressiva nar de blir aldre men inte har nagra aggressioner som unga.
Klart att fördomarna har grund, men jag undrar om vi inte självförverkligar fördomarna ibland. Har mest erfarenhet av shiborna i det här fallet, och här verkar många helt enkelt ta för givet att "det är så det är" eftersom det var vad de fick höra när de först läste om rasen.
Det är ju bara att se här på forumet där alla fördommar om amerikansk cockerspaniel kommer upp med jämna mellanrum.