Fördelar/Nackdelar med Australian Shepherd

Home

Trådstartare
Skriv upp vilka fördelar/nackdelar ni kommer på om Australian Shepherd.
Ni som har tid får även (gärna) berätta lite om hur ni tänker.

/Home :)

Sv: Fördelar/Nackdelar med Australian Shepherd

Det skiljer sig ju massor från person till person. För någon som inte är jätteaktiv med sin hund är det ju en nackdel att rasen är väldigt energisk och vill jobba, medan för den som gärna tränar med sin hund ser det som en fördel. Från vilket perspektiv vill du ha det?

Juste, det är ju klart!
Men om man tar det från en människas perspektiv som gillar att röra på sig, men gillar inte pälsvård och skälliga hundar. Gärna barnvänlig och ja.. Träna agility, viltspår, freestyle och övriga sporter. Kan även tänka mig att den får valla i framtiden (om ett par år!) ifall det inte är några problem.
Skulle även kunna prova på utställning men det är inget intresse som ligger såå nära hjärtat, men som sagt: Prova på det mesta!
Kunna ha lös osv... ^^

Kan även tillägga att man får ta frågan som man vill! :)

Fordelar, aktiv, livlig hund, lattlard, mkt GO.

Nackdelar, palsvard, kravande, kan bli mkt destruktiv om den inte far utlopp for sin energi - mental saval som fysisk.

Det ar en arbetande hund, och far den inte jobba sa tillstoter problem. Nagra jag kanner har utvecklat aggressioner gentemot folk, nagra kakar upp agarnas hus, nagra ar otroligt skalliga. De kan, om de inte blir tillrackligt stimulerade, utveckla obsessive beteenden.

dryga 3 timmar/dag ar rekommenderat aktiv interaction med hunden. De kan bli valdigt bundna till husse/matte hence smeknamnet "Velcrodogs".

Tack! Behöver en Aussie mycket pälsvård? :O:)

..japp... annars blir det tovor o ackel, precis som med alla andra langhariga raser sa kraver palsen sitt. :)

Skriv upp vilka fördelar/nackdelar ni kommer på om Australian Shepherd.
Ni som har tid får även (gärna) berätta lite om hur ni tänker.

/Home :)

Den största nackdelen är väl att det är svårt att hitta "rätt" aussie.
Det finns problem med skottkänslighet/berördhet. Jag trodde jag valde rätt, men min hund kommer aldrig att ha något att göra i elit(bruks).
Annars är det en urrolig hund att jobba med, men livligheten kan vara i överkant och det kan dröja innan de landar på alla fyra tassarna.
Jag tycker inte pälsvården är så jobbig, men å andra sidan så har inte min någon "utställningspäls". För mig räcker det med att hålla koll runt öronen så det inte blir några tovor.

Tack! Behöver en Aussie mycket pälsvård? :O:)

Inte särskilt mycket faktiskt, blir förvånadsvärt lite tovor med tanke på pälslängden, kan bli någon bakom örona.
Brukar borsta högst någon gång i veckan när han inte fäller för då borstar jag dagligen.
Rasen är rätt så "spretig" men är man nogrann och påläst vid valet av uppfödare kan man nog få den aussie man söker.
Energinivån är som sagt väldigt hög, den är snabbtänkt och förekommer väldigt gärna så det gäller att ligga steget före hela tiden.
Kan vara rätt så envisa!
Min är inte ett dugg skällig (säger såklart till om någon kommer) och är helt fantastisk med barn, men jag vet även några som inte är det.
Skottberördhet förekommer, rasen behöver mycket fysisk och psykisk stimulans samtidigt som det är viktigt att passivitetsträna från tidig ålder, annars får man lätt en hund som blir för "på tårna".
Aussien är svår att trötta ut, problemlösning och alla former av nosarbete är bra.
En possitiv och rolig hund att jobba med, lojala och mycket personliga.:)

..japp... annars blir det tovor o ackel, precis som med alla andra langhariga raser sa kraver palsen sitt. :)

En uppfödarvän till mig berättade att hennes hundar ska vara glada om dom ser en borste en gång i månaden. Hon har finska lapphundar som är SUPER i pälsen :laugh:

2 av dom:
g_tundra2.jpg

l_ecco.jpg

Nu kan jag inte svära på hur nyborstade dom är på bilderna, men dom ser alltid ut såhär :)

Ska se om jag kan lyckas ta lite bilder pa ickeborstade aussies i min narhet (tar nog nagon vecka eller sa..) det ar tovor o tufsar o ja... usch.

..men sa ar jag anal och hatar tovig pals.. och falltussar och eh ja... :o

Vilken sort av Aussies syftar du på?
Utställningsvarianten är pälsmonster med MH som knappast är något att hänga i julgranen, inte alla naturligtvis.
Bruksvarianten är indelad i rena brukslinjer o några få vallande linjer här i landet.
En del har inte mer päls än mina korthåriga BCs
large-Badpojke014.jpg

large-Uvberget041.jpg

För/nackdelar:
Arbetsnarkomaner, ofta outtröttliga.
Skarpa o vaktiga, snappandes mot springande barn
Fantastiska brukshundar om man väljer rätt.
:idea:

Jag tänkte inte på Aussies som medverkar i utställningar eftersom jag tycker dom med bra temperament och allt som hör till där är viktigare. Men det är nog bara för att jag inte är intresserad av utställningar. :D

Fast med väldigt lite päls skulle jag heller inte vilja ha, haha! :)
Fast dom är ju för söta!

En uppfödarvän till mig berättade att hennes hundar ska vara glada om dom ser en borste en gång i månaden. Hon har finska lapphundar som är SUPER i pälsen :laugh:

2 av dom:
g_tundra2.jpg

l_ecco.jpg

Nu kan jag inte svära på hur nyborstade dom är på bilderna, men dom ser alltid ut såhär :)

Fast nu måste jag få inflika att det är skillnad på spetspäls och aussiepäls!

Min jappe:

dsc_0321.jpg

ser väldigt sällan en borste, medan syrrans inte allför pälsade aussie:

IMG_0042.jpg

måste borstas regelbundet för att inte tova ihop, framför allt i "byxorna" och svansen.

Edit: Såg nu att ditt inlägg kanske snarare var menat som ett "inte alla långhåriga hundar behöver massa pälsvård". Anyhow..

Senast ändrad:

Naturligtvis är det skillnad, det finns inget som är så bra och lätthanterligt som spetspäls enligt min erfarenhet (om vi nu pratar långhårigt/något sånär långhårigt). Jag vände mig emot Bewans svar som jag tolkade på ett visst sätt.

Edit: Såg just din "edit"... Är lite sliten såhär efter jobb och löprunda :o

lol nar jag laser om ser jag med vad du menade :P far skylla pa varmeslag eller nagot :)

sa lat oss omformulera det "Ja, Aussies behover palsvard" ..iaf de jag stott pa.

Tack för alla svar! Men någon som vill vara snäll och berätta lite om temperamentet då? :)

När jag läste om andra gången så tolkade jag det helt annorlunda från första dessutom :D

Jag tycker det är en hemskt spretig ras. Några är slöa och svårmotiverade, några är superaktiva och har lätt till stress, jag har träffat ett otal som är förbannade på allt och alla och ännu fler som är allmänt gapiga. En och annan har haft alla bitarna på rätt ställe, dvs varit mycket aktiva, snabba i både ben och huvud och "lagom" föriga.

Det är alltså omöjligt att beskriva rasens temprament med några få ord. Om du är intresserad av rasen så åk runt till uppfödare och rasmästerskap för att få träffa så många som möjligt. Några uppfödare har läger nu på sommaren, det är ett bra tillfälle att träffa flera olika hundar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 943
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 327
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att...
Svar
11
· Visningar
1 256
Senast: fejt
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
16 953
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka