Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

Sv: Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

Praktiskt utformade ja..men är inte alla lagar grundade efter vad som är moraliskt?

Jag hoppas lagen går igenom då det för mig moraliskt sett är som att jämställa med att det skulle vara ok att ha sexuellt umgänge med barn eller minderåriga "ifall ingen tar skada"....

Detta låter också konstigt "År 1944 avkriminaliserades sexuellt umgänge med djur, tidelag. Motiveringen var att straffet inte fyllde någon funktion, då personerna ofta var så psykiskt sjuka att de inte fick något straff utan i stället omhändertogs."
- Är då inte många mördare, våldtäktsmän ofta psykiskt sjuka? Ska man ta bort lagar för det som säger vad man inte får/ska göra?

Alla brott som begås behöver ju bevisning oavsett och att avskaffa lagar därför låter ju helt skumt.

För mig får lagar gärna finnas bara av den enkla anledningen att tala om vad man inte ska göra, även om det är svårt att bevisa osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

Man brukar skilja mellan lagar som ska förhindra faktisk skada och lagar som är baserade på ren moral. Av den anledningen är lite hårddraget mord och stöld förbjudet överallt medan månggifte är tillåtet på vissa ställen, eftersom den svenska lagstiftningen mot tvegifte som brott är en ren morallag.
 
Sv: Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

Jag hoppas lagen går igenom då det för mig moraliskt sett är som att jämställa med att det skulle vara ok att ha sexuellt umgänge med barn eller minderåriga "ifall ingen tar skada"....

Moraliskt sett tycker jag det är värre att ha sex med barn. Minst sagt. Det är inte ens i närheten av jämförbart.

Men sen jämställer jag ju inte djur och människor.
 
Sv: Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

Det också, därför anser jag att det borde förbjudas då det både är moraliskt fel och kan orsaka skada.
 
Sv: Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

Jag också, men det finns de som påstår att det "inte är så farligt" om alla är med på det..vilket jag då tycker man kan applicera mot barn då lika gärna..Alla under 15 år i det sammanhanget är ju barn.
Gärningarna för mig är äckliga och oförsvarbara.
 
Sv: Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

Man brukar skilja mellan lagar som ska förhindra faktisk skada och lagar som är baserade på ren moral.
Problemet ar att dagens lagstiftning av manga inte anses racka da det ar valdigt svart att bevisa exempelvis psykiskt lidande, eller ens tillrackligt omfattande fysiska skador for att det ska falla under djurskyddslagen.

Man kan absolut betrakta det som att en lag mot djursex, om den var mer praktiskt utformad, skulle forhindra faktisk skada.
 
Sv: Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

Jag också, men det finns de som påstår att det "inte är så farligt" om alla är med på det..vilket jag då tycker man kan applicera mot barn då lika gärna..Alla under 15 år i det sammanhanget är ju barn.
Gärningarna för mig är äckliga och oförsvarbara.

Fast just äckel är en väldigt dålig grund för en lag.
 
Sv: Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

Äckliga i den bemärkelsen att någon kan skadas både fysiskt och psykiskt av handlingen..
 
Senast ändrad:
Sv: Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

Om du anser att någon tar skada - hur kan du då tillåta att vi dödar och äter djur? Hur ser du på djuravel?

Runka av en gris för att göra en annan gris dräktig (med allt vad Det innebär i form av hantering av reproduktiva organ) med avkomma som slås ihjäl och äts upp - helt OK?

Runka av en gris för att man tycker att det är kul - ett avskyvärt brott att jämställa med pedofili?

Hur påverkar människans syfte med hanteringen grisens lidande? Blir grisen mindre generad om den vet att syftet är att den ska få avkomma som människorna ska äta upp? Och stoet som får en arm uppkörd under en dräktighetskontroll finner styrka och acceptans i att allt handlar om att tillverka ett föl, som människorna kommer att åka omkring på om ett par år?

PS jag är helt emot en lag mot djursex, eftersom det är ett så billigt trick. Det låter de ansvariga politikerna slå sig för bröstet och känna att De Gjort Något. Jag ser bara en pappersprodukt. Vi kan bara se på nuvarande djurskyddslag - hur mycket inspektioner och utredningar görs egentligen med stöd av den? Hur många lagförs? Vad får de för straff/vård/stöd? Vad skulle i den reella världen bli annorlunda med den nya lagen? Varifrån skulle utredningsresurserna tas? Om det är svårt att driva ett ärende i djurskyddslagen - hur skulle en djursexlag vara enklare?
 
Senast ändrad:
Sv: Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

Detta låter också konstigt "År 1944 avkriminaliserades sexuellt umgänge med djur, tidelag. Motiveringen var att straffet inte fyllde någon funktion, då personerna ofta var så psykiskt sjuka att de inte fick något straff utan i stället omhändertogs."
- Är då inte många mördare, våldtäktsmän ofta psykiskt sjuka? Ska man ta bort lagar för det som säger vad man inte får/ska göra?
Historien är ju lite längre än så.

Den lagen som en gång i tiden fanns var enligt dåvarande lagstiftare berättigad eftersom man trodde att sex mellan djur och man skapade djävlar. Och eftersom man inte ville få en massa djävlar på jorden så förbjöd man tidelag och straffet var dödsstraff. När man på 1920-talet började revidera lagboken och göra om det mesta faktiskt så visste man att sex mellan djur och man inte alls blir djälvar, varpå den lagstiftningen inte kändes helt relevant längre. Då tog man bort förbjudet mot samlag med djur, eftersom djurskyddslagstiftning blev starkare och man menade att har man sex med ett djur så skadas det och därför skulle man dömas och det blev inte mer med det.

Att rättsväsendet idag inte dömer ut några straff tycker jag är mycket märkligt, för det känns som en självklarhet att många djur faktiskt lider fysiskt av samlagen. Men någonting är det ju som tar emot.

Sen är det ju faktiskt så att många, många, många rättsfall slutar i rättspsykiatrisk vård och det blir inget nyhetsvärde i det och därför hör massan aldrig talas om alla som faktiskt döms. Det är tyvärr så att många män sitter inlåsta på rättspsyk, hård medicinerade, och utan någon typ av framtidsutsikt att få komma ut i samhället igen.
 
Sv: Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

I den här artikeln kan man läsa mer ingående om hur Lagrådet resonerat. En viktig poäng är att man under en tidsperiod på 35 år endast hittat 20 av totalt 227 anmälda brott om sexuella handlingar mot djur som inte skulle falla under redan befintlig lagstiftning om djurplågeri.
 
Sv: Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

Ja, visst är det obegripligt. De borde tänka -ett djur skadas=straff. Det är meningen att de ska tänka -ett djur skadas=straff. Men det verkar som att de egentligen tänker -ett djur skadas -men det var sex- tidelag är inte förbjudet =så inget straff? Eller är det bara tidningarna som antyder det? Borde de inte i så fall lägga pengarna på utbildning istället för en lag som blir ganska svår att skriva. (tex har läst ngnstans att inseminering av tikar är smärtsamt och obehagligt och tveksamt, medan det inte verkar som att hästar bryr sig så mycket?)
 
Senast ändrad:
Sv: Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

PS jag är helt emot en lag mot djursex, eftersom det är ett så billigt trick. Det låter de ansvariga politikerna slå sig för bröstet och känna att De Gjort Något. Jag ser bara en pappersprodukt. Vi kan bara se på nuvarande djurskyddslag - hur mycket inspektioner och utredningar görs egentligen med stöd av den? Hur många lagförs? Vad får de för straff/vård/stöd? Vad skulle i den reella världen bli annorlunda med den nya lagen? Varifrån skulle utredningsresurserna tas? Om det är svårt att driva ett ärende i djurskyddslagen - hur skulle en djursexlag vara enklare?

:bow:
Det här är så viktigt. Jag blir så less på röstfiske/popularitetspoängstävlan/vad-det-nu-är.
Jag har skrivit det förr, man kör på med djursexlag om och om igen fast man borde veta att det inte kommer att fungera. Man gråter lite i media, man får lite sympatier och man är ju faktiskt "en politiker som bryr sig".
Uppenbarligen bryr man sig inte tillräckligt mycket för att lägga ner det jobb som krävs för att stärka djurskyddslagen med avseende på sexuella övergrepp.
 
Sv: Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

Bra skrivet!

Det blir så här tokigt när människor går och handlar på ICA. Djurskyddslagen fungerar liksom inte när man handlar sitt kött och fågel på ICA.

(Obs! Jag är köttätare och köper kött från grann-gårdar-inte Granngården ;) och jag har husdjur,även häst)

Det här är bara röstfiske!
 
Senast ändrad:
Sv: Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

Om du anser att någon tar skada - hur kan du då tillåta att vi dödar och äter djur? Hur ser du på djuravel?

Runka av en gris för att göra en annan gris dräktig (med allt vad Det innebär i form av hantering av reproduktiva organ) med avkomma som slås ihjäl och äts upp - helt OK?

Runka av en gris för att man tycker att det är kul - ett avskyvärt brott att jämställa med pedofili?

Hur påverkar människans syfte med hanteringen grisens lidande? Blir grisen mindre generad om den vet att syftet är att den ska få avkomma som människorna ska äta upp? Och stoet som får en arm uppkörd under en dräktighetskontroll finner styrka och acceptans i att allt handlar om att tillverka ett föl, som människorna kommer att åka omkring på om ett par år?

PS jag är helt emot en lag mot djursex, eftersom det är ett så billigt trick. Det låter de ansvariga politikerna slå sig för bröstet och känna att De Gjort Något. Jag ser bara en pappersprodukt. Vi kan bara se på nuvarande djurskyddslag - hur mycket inspektioner och utredningar görs egentligen med stöd av den? Hur många lagförs? Vad får de för straff/vård/stöd? Vad skulle i den reella världen bli annorlunda med den nya lagen? Varifrån skulle utredningsresurserna tas? Om det är svårt att driva ett ärende i djurskyddslagen - hur skulle en djursexlag vara enklare?

Finns inte mer att tillägga.:bow:
 
Sv: Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

Jag håller med dig helt och fullt. Har så himla svårt för hela den här moralgrejen när det gäller lagar.
 
Sv: Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

Kan tilläggas att djursex blev avkriminaliserat samtidigt som homosex. Motivet var att man kan inte förbjuda något bara för att det är äckligt. Ett rimligt resonemang.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 458
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 485
Senast: Pratsch
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 718
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp