Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

Sv: Förbud mot djursex sågas av Lagrådet

Om du anser att någon tar skada - hur kan du då tillåta att vi dödar och äter djur? Hur ser du på djuravel?

Runka av en gris för att göra en annan gris dräktig (med allt vad Det innebär i form av hantering av reproduktiva organ) med avkomma som slås ihjäl och äts upp - helt OK?

Runka av en gris för att man tycker att det är kul - ett avskyvärt brott att jämställa med pedofili?

Hur påverkar människans syfte med hanteringen grisens lidande? Blir grisen mindre generad om den vet att syftet är att den ska få avkomma som människorna ska äta upp? Och stoet som får en arm uppkörd under en dräktighetskontroll finner styrka och acceptans i att allt handlar om att tillverka ett föl, som människorna kommer att åka omkring på om ett par år?

PS jag är helt emot en lag mot djursex, eftersom det är ett så billigt trick. Det låter de ansvariga politikerna slå sig för bröstet och känna att De Gjort Något. Jag ser bara en pappersprodukt. Vi kan bara se på nuvarande djurskyddslag - hur mycket inspektioner och utredningar görs egentligen med stöd av den? Hur många lagförs? Vad får de för straff/vård/stöd? Vad skulle i den reella världen bli annorlunda med den nya lagen? Varifrån skulle utredningsresurserna tas? Om det är svårt att driva ett ärende i djurskyddslagen - hur skulle en djursexlag vara enklare?
Kanske ar det sa att vissa politiker behandlar en lag mot djursex som rent rostfiske snarare an en fraga om djurskydd.

Daremot tycker jag inte alls att ditt resonemang haller. Tva fel gor inte ett ratt. Att ta upp diverse andra satt som manniskor skadar/utnyttjar djur pa ar knappast ett starkt argument for att det ska vara lagligt att utnyttja dem pa annu fler satt.

En djursexlag skulle kunna vara enklare pa sa satt att om nagon sexuellt utnyttjar tex en hund genom att penetrera den sa kan man saga, utan att ens behova titta efter tillrackligt allvarliga fysiska skador, att detta ar ett brott. Dvs om man helt enkelt definierar vissa handlingar som skadliga for ett djur sa blir det enklare att peka ut ett brott.

Huruvida djuren skyddas genom att skarpa nuvarande djurskyddslagstiftning/djurplagerilagtiftning eller genom att lagga till en (praktiskt utformad) lag mot djursex spelar for mig ingen storre roll.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 458
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 485
Senast: Pratsch
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 718
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp