FÖrbjudna ridvÄgar

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

ainavi

Idag var jag ute och red med kompis och dotter.Inne i skogen på en tydlig skogväg/traktorväg.Innan den vägen är det grusvägar som bilar kommer fram på.Helt plötsligt hör vi en mycket arg röst som ropar..."HALLÅ DÄR,HÄR FÅR NI INTE RIDA,VEM HAR SAGT DET"!

Och jag frågar försynt...är det jakt här?-Nej inte just nu säger han då.Han va mycket otrevlig och frågar oss om vi inte ser att det är skog här..ähh..jo runt omkring oss ja,men inte just här för här går det en väg.Men han förklarade tydligt att här får man inte rida.Inte nånsin!

Han kom fram ur buskarna och hade då hund med sig så jag sa lite snällt att jag har också hund här.Menade så de inte skulle hamna i konflikt.Och det ända han röt tillbaka var att han också hade hund.

Och den ska ni också ha kopplad säger han då.Ser ni inte att det är planterat här...vilket det inte var.På vägen var det väl pinnar som stack upp men inget planterat.Mer som snårig väg.Han var markägaren också förklarade han.

Min kompis bor nämligen bara hundra meter därifrån,och när hon flyttade dit så gick hon till den markägaren som äger marken runtomkring hennes hus och frågade om man fick rida där.Och det var inga problem.Om han visste,skulle han inte nämna då att det är någon annan som äger marken bortom hans skog?Och det är bara den vägen som finns där så den vet alla om.

Och den här vägen har visats av en annan tjej till min kompis som ridit där i många år.Tjejen som bodde i huset innan min kompis har också ridit där i många år.

Hur är det egentligen?Även om den ägs av någon,skogen,får man ändå inte gå på vägarna,allemansrätten?Eller måste man fråga markägaren om man får rida där?

/Förvirrad

Sv: FÖrbjudna ridvÄgar

Du får lov att rida på den väg du nämner förutsatt att inte kommunen gett ridning förbjudet. Vad för skyltar som än kommer upp så är det kommunens ridning förbjudet som gäller. Sen huruvida du vill göra dig ovän med mannen du nämner är en annan sak. Här i området har jag hört talas om folk som blivit jagade och då hotade med gevär om de inte försvann... Arga markägare är inte alltid att leka med tydligen.

Men ring kommunen o be o få veta vart det är ridning förbjudet så har du den vetskapen med dig om du vill rida där igen o stöter på gubben.

Annars gäller allemansrätten, förstör man inte så har man rätt att ta sig fram i naturen.

Ser ni inte att det är planterat här...vilket det inte var.På vägen var det väl pinnar som stack upp men inget planterat.Mer som snårig väg.Han var markägaren också förklarade han.

:confused:
Pinnar som sticker upp tycker inte jag låter som en väg iaf.
Och hur vet du att det inte var planterat? Det kan ju faktiskt vara vad som helst under dessa "pinnar"?

Lillan -klockan 20 i 4 på morgonen, lagom förvirrad.

:confused:
Pinnar som sticker upp tycker inte jag låter som en väg iaf.
Och hur vet du att det inte var planterat? Det kan ju faktiskt vara vad som helst under dessa "pinnar"?

Lillan -klockan 20 i 4 på morgonen, lagom förvirrad.

Just där man går på den här vägen är det spår precis som en vanlig väg har.Men spåren är djupare,som en traktorväg.Och i mitten då på upphöjningen så är det liksom småbuskar/träd som växer.Pinnarna är väl ca 1mm i diameter.Och det är inte så på hela vägen.

Du får lov att rida på den väg du nämner förutsatt att inte kommunen gett ridning förbjudet. Vad för skyltar som än kommer upp så är det kommunens ridning förbjudet som gäller. Sen huruvida du vill göra dig ovän med mannen du nämner är en annan sak. Här i området har jag hört talas om folk som blivit jagade och då hotade med gevär om de inte försvann... Arga markägare är inte alltid att leka med tydligen.

Men ring kommunen o be o få veta vart det är ridning förbjudet så har du den vetskapen med dig om du vill rida där igen o stöter på gubben.

Annars gäller allemansrätten, förstör man inte så har man rätt att ta sig fram i naturen.

Längs med den här vägen så finns det inga som helst några skyltar om ridning förbjudet.Men om den här markägaren skulle sätta upp egna skyltar så gäller alltså inte det då,utan det är BARA kommunens skyltar som gäller.

Jag var nästa lite rädd att han skulle hota oss med geväret faktiskt.Kan ägaren "hitta på" själv att man förstör vägen?Och på det viset säga då att man inte får rida.Men det är en vanlig väg annars!

Jag skulle hur som helst akta mig för att rida där när markägaren blir upprörd, oavsett om jag hade all rätt i världen.

Bara dumt att stöta sig med folk.

Jo,visst är det dumt...å andra sidan så äger man ju aldrig en skog.Man köper en skog,men bara för att förvalta för att få pengar.Men de har aldrig rätt att förbjuda folk att beträda skogen.Om man då inte anser att man förstör,men det görs den ju inte eftersom man beträder vägar.Och om man tycker att man förstör skogen så ska man få tillstånd av kommunen att sätta upp skyltar.

Hej!

Oj, obehagligt det där. Vad jag vet så kan markägaren få tillstånd av komunen att sätta upp skyltar om ridning förbjudet. Det är också, i allemansrätten, inte tillåtet att rida i planteringar eller där man kan göra skada.

Var det markägaren som du träffade så skulle jag antingen prata med honom då jag inte red, om tillåtelse att rida och i så fall var, eller också skulle jag ta reda på vilken som var hans mark och helt undvika den. Ovänner med vapenlicens ska inte ignoreras.

Min vännina har vid ett tillfälle blivit hotad med gevär. Inte av en enskild markägare utan av en person som var delägare i ett samfund som ägde grusvägen hon och jag ville rida på i 2 km. Efter lite forskande så fick hon reda på samfundets ordförande och han rekomenderade oss verkligen att inte bråka med denna personen. Världen är full av galningar så vi valde bort en för övrigt mycket bra ridväg utan trafik.

Hej!

Oj, obehagligt det där. Vad jag vet så kan markägaren få tillstånd av komunen att sätta upp skyltar om ridning förbjudet. Det är också, i allemansrätten, inte tillåtet att rida i planteringar eller där man kan göra skada.

Var det markägaren som du träffade så skulle jag antingen prata med honom då jag inte red, om tillåtelse att rida och i så fall var, eller också skulle jag ta reda på vilken som var hans mark och helt undvika den. Ovänner med vapenlicens ska inte ignoreras.

Min vännina har vid ett tillfälle blivit hotad med gevär. Inte av en enskild markägare utan av en person som var delägare i ett samfund som ägde grusvägen hon och jag ville rida på i 2 km. Efter lite forskande så fick hon reda på samfundets ordförande och han rekomenderade oss verkligen att inte bråka med denna personen. Världen är full av galningar så vi valde bort en för övrigt mycket bra ridväg utan trafik.

Men för att få tillstånd av kommunen så måste det väl ändå finns verkligen en orsak att det ska förbjudas?På dessa vägar kan man inte göra skada,då det är en vanlig grusväg.

Nu vågar man väl inte prata med gubben,han var så himla upprörd :devil:

Inte kan väl surgubbar göra något fast de ha vapen...vad ska de kunna göra?Är väl bara att anmäla dem då.

Inte kan väl surgubbar göra något fast de ha vapen...vad ska de kunna göra?Är väl bara att anmäla dem då.

Har man ett laddat vapen så kan man ta livet av folk. Det är den krassa verkligheten. (Det finns gott om idioter)
Men om någon hotar dig med ett vapen så SKA du anmäla, men förvänta dig inte att en sådan människa bara sansar sig och plötsligt låter er vara ifred med ridningen.

Snarare kommer det nog bara att urarta till ännu mer bråk mellan er.

Jag skulle som sagt försöka lämna den där vägen ifred.

På vägen var det väl pinnar som stack upp men inget planterat. Mer som snårig väg.

Med pinnar antar jag du menar växtlighet i form av sly och snår, miniträd osv. Inte nerstuckna pinnar i marken?

Det bästa är att prata med herrn i fråga lugnt och sansat och vara väldigt ödmjuk och fråga varför/hur/när man inte får rida där - när det har gått bra förut. Hänvisa till allemansrätten och kommunala regler. Väldigt viktigt att han inte känner sig hotad, det brukar leda till väldig vrånghet ;)

Jag tror inte direkt att det hör till vardagligheter att markägare plockar fram sitt gevär och börjar skjuta för att man rider längs en väg, det ska nog till att man är lite paranoid om man utgår ifrån sånt.

Ta med dig en dos tålamod och lugn och prata med honom. :idea:

Längs med den här vägen så finns det inga som helst några skyltar om ridning förbjudet.Men om den här markägaren skulle sätta upp egna skyltar så gäller alltså inte det då,utan det är BARA kommunens skyltar som gäller.

Jag var nästa lite rädd att han skulle hota oss med geväret faktiskt.Kan ägaren "hitta på" själv att man förstör vägen?Och på det viset säga då att man inte får rida.Men det är en vanlig väg annars!

Precis, det är bara kommunens skyltar som gäller. Du har rätt att rida på alla allmänna vägar, även på enskild väg(kan detta vara enskild väg? eller större allmän grusväg?). Kommunen brukar väl i princip bara sätta ridning förbjudet på promenadstråk o preparerade typ joggingstigar och naturreservat. Men hör med dom, om du kan få en lista över ridning förbjudet.

Om jag var du hade jag försökt luska lite i vem markägaren är, o sen försökt ta reda på honom eller fortsätta rida där o när man träffar så fråga Varför. Att bara säga här får ni inte rida -o inte ha nån anledning känns inte som om jag hade respekterat iaf. Hade han däremot haft en god anledning, så är det klart man skall respektera markägaren.

Eller när ni kommer till den vägen, led hästen- då rider ni ju inte :D Spännande o se vad han säger då.

Så här står det hos Naturvårdsverket:
Allemansrätten: Ridning
Du får rida fritt i naturen, eftersom ridning ingår i allemansrätten. Men med tanke på risken för markskador är det viktigt att noga välja väg och undvika mjuka marker som lätt kan skadas.
Fråga markägaren om lov när du arrangerar organiserad eller regelbunden ridning på annans mark. Du måste även anmäla samråd hos Länsstyrelsen om dina ridarrangemang kan medföra påtaglig förändring på naturmiljön, exempelvis skada på marken.
Trycket på allemansrätten när det gäller ridning är stort. Ridsporten ökar snabbt. I dag rider cirka 140 000 personer i Sverige och antalet företag som arrangerar ridning med islandshäst ökar. Det är en väldigt positiv utveckling, men risken för markskador och konflikter med markägare och besökare i friluftsområden ökar.
Välj rätt väg och tålig mark
Det finns en hel del du kan göra som ryttare för att minska risken för markskador och konflikter:

Undvik att rida på mjuka stigar och på stigar som vanligtvis används för vandring och motionslöpning. Rid inte heller i markerade eller uppåkta skidspår.

Undvik att rida över ömtålig mark som exempelvis ängar och hagar, lavmarker och kärrmarker.

Var extra uppmärksam på vår och höst när det är blött och mjukt i markerna.

Tänk på att hästens hovar kan skada granarnas rötter. Då kan det bli rotröta i trädet, så att virket förstörs.

Det är bra att först kontakta markägaren om du tänker rida regelbundet i samma område. Det är bättre än att själv bli kontaktad av markägaren i efterhand.
Du får inte rida över tomter, eftersom de som bor i naturnära hus ska kunna känna sig ostörda. Hur stort område som ska räknas som tomt beror på omständigheterna.

Det är risken att störa som är avgörande hur nära huset du kan passera. Några regler om minsta avstånd finns inte.

Också plantering är förbjudet område. Med plantering menas i första hand gräsmattor, plantskolor, parkplanteringar och andra liknande områden. Oavsett risken för markskador är det förbjudet att rida över tomt eller plantering.

Risken för markskada avgör
Allemansrätten sträcker sig inte lika långt för dig som ryttare som för den som tar sig fram till fots i naturen. Detta beror på att ridning kan skada marken.
Du får därför inte rida på områden där det är risk för skada på marken.

Vid upprepad ridning på samma platser kan skaderisken vara så stor att du måste ha markägarens tillstånd att rida. Samma sak gäller vid ridning i större grupper i organiserade former.

Ett område med nyplanterad skog räknas inte som plantering i brottsbalkens mening, men en skogsplantering med späda plantor får ändå betraktas som ”olovlig väg” för ryttaren.

Tillåten ridning på enskild väg
Normalt är det tillåtet att rida på enskilda vägar. Men markägaren kan få rätt att sätta upp en skylt som förbjuder ridning om det orsakar stor skada på vägen.

Det är också möjligt att reglera ridning på en enskild väg med hjälp av lokala trafikföreskrifter i tätbebyggt område. Markägaren har möjlighet att kräva skadestånd om vägen skadas av regelbunden ridning eller travträning.

Lokala förbud på motionsspår och vandringsleder

Motionsspår och vandringsleder är anlagda för vandring och motion till fots. Det finns inget allmänt förbud att rida på motionsspår och vandringsleder.

Men i åtskilliga av Sveriges kommuner är ridning förbjuden i markerade motionsspår och preparerade skidspår med stöd av lokala ordningsföreskrifter. Sådana förbud är ofta skyltade med vägmärket Ridning förbjuden.

Du är själv skyldig att ta reda på vad som gäller. Information om lokala ordningsföreskrifter finns hos kommunen och polisen.

Särskilda regler i nationalparker och naturreservat

I nationalparker och naturreservat gäller särskilda regler som oftast inskränker allemansrätten. I allmänhet är det förbjudet att rida annat än på särskilt markerade stigar eller leder. Det kan också vara ridförbud i hela området.

Vad som gäller framgår av informationsfoldrar och av de anslagstavlor som finns uppsatta vid området. Annars får du upplysningar från kommunen eller länsstyrelsen.

Vad betyder skyltarna?
Ridstigar och ridvägar i naturen kan skyltas på flera sätt:

påbudsmärke betyder att ridning är tillåten endast på den skyltade stigen eller vägen

anvisningsmärke betyder rekommenderad väg. Det är inte förbjudet, men olämpligt, att rida annat än på den markerade stigen

anvisningsmärke med rött snedstreck betyder att ridning är olämplig

förbud mot ridning skyltas med Förbudsmärke Ridning förbjuden

Det finns flera liknande trådar under forumet hästmänniska. Prova gärna sökfunktionen.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 426
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Senast: mars
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 191
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 192
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka