Förbjuda ridsporten???

Sv: Förbjuda ridsporten???

Visst är det ett drömscenario, det håller jag med om. Att dra gränser vore ju väääldigt svårt. Men tycker ni verkligen att tanken på att inte betala för andras dumheter är så fel?

Visst är det ett drömscenario, det håller jag med om. Att dra gränser vore ju väääldigt svårt. Men tycker ni verkligen att tanken på att inte betala för andras dumheter är så fel?

Tja, om min lillebrorsa kastar ner sin Gameboy från en balkong så tänekr ajg inte betala en ny, då är han dum. Men om han bestämmer sig för att hoppa från balkongen för "det ser itne så högt ut" och han bryter benen kommer jag såklart betala hans sjukhuskostnader.
Mina skattepenagr är inte öronmärkta. oavsett om man behöver vård för att man var ett dumt klantarsel eller om man halkade på gatan.
Alla ska få ta del av mina skattepengar, för jag får ta del av deras. Det är så det fungerar.
Alla betalar skatt, även rökarna, de som hoppar utan säkerhetsväst osv. Det är så systemet fungerar, vare sig man gillar det eller inte. Alla får vård, det är meningen. Jag ahde itne velat ha det på något annat sätt. Alla förtjänar vård, oavsett om man är en brottsling eller en ängel.
Jag kanske bara är väldigt empatisk?

Himla skoj och urspårad tråd detta! Hänger på Lia och tycker vi förbjuder folk att bada, det är massor med folk som drunknar varje år! Att äta är dumt, man kan ju vara allergisk och råka få i sej nåt man inte tål. Vidare dricka, tänk om man sätter i halsen! För att inte tala om sova, 80% av alla dödsfall sker i sängen!

(Och för de som inte förstått det vill jag med ovanstående inlägg säga att det som behövs kanske som vanligt är lite sunt förnuft. Och läs statistik med ett visst mått av skepiticism.. )

*kL*

Jag skrev inte att man ska neka förolyckade människor vård, jag skrev att de skulle betala för den själv = ge vård och sen skicka en faktura som personen sen får dra vidare med sitt försäkringsbolag.

Man får väl se till vad som är "normalt" utövande, vad som behövs för att klara sig i samhället och sen kolla vad som är "onödigt".

Hur får man en förolyckad människa att betala? Och på vilket sätt behöver de vård mera?

Vad kan då klassas som onödigt? Tänk att någon tar en åktur med bilen (säkerhetsbältena på, ingen överhastighet, nykter osv), de krockar med en älg. Visst hade de följt reglementet, men iom att de inte var på väg någonstans (till arbetet, handla, hämta barnen) utan helt enklet på nöjestur så kan man ju se detta som onödigt och därmed neka dem betald vård, då de lika gärna kunnat stanna hemma.

Vilken fruktansvärt korkad artickel!
Visst ska allting göras så säkert som möjligt men blir fruktansvärt irriterad på alla som tycker att de ska börja gnälla över vad folk väljer att ta för risker i sina liv så länge det inte påverkar andra!

Och i det här landet när man betalar så mycket skatt så har folk rätt att råka skada sig bäst dom vill om det endast skulle vara en fråga om pengar.

jag har oxå läst hans "artikel" tidigare. men om man ska resonera som han gör måste man ju förbjuda väldigt många fler sporter. det finns ju liksom alltid en risk att skada sig oavsett vilken idrott man håller på med.

sen jämför han ridsporten med nån sån där boxning som är förbjuden i sverige har jag för mig , men det går ju inte för i boxning så väljer man ju frivilligt att bli misshandlad eller misshandla någon annan. Helt sjukt!:eek:

Jag tror att han tog upp ridningen (och fotboll) för att gärmföra hur löjligt det var att förbjuda proffsboxning om man ska se till skadestatestiken. Förstår inte varför folk går upp i taket för det, han har ju en poäng i det hela... Tro inte han menar att ridningen ska förbjudas, utan att proffsboxning ska bli laglig.

*kL*

Jag skrev inte att man ska neka förolyckade människor vård, jag skrev att de skulle betala för den själv = ge vård och sen skicka en faktura som personen sen får dra vidare med sitt försäkringsbolag.

Varför måste alla dra upp trafiken och matlagning som jämförelse till ridning och andra farliga olyckor? Man får väl se till vad som är "normalt" utövande, vad som behövs för att klara sig i samhället och sen kolla vad som är "onödigt". Personligen tycker jag att det är nödvändigt att gå över en väg (på ett övergångsställe) eller att använda en vass kniv när jag lagar mat. Men jag vet inte om jag tycker att det är nödvändigt för infrastrukturen att hoppa fallskärm eller rida utan väst/hjälm.

Alla som utövar en statistiskt farlig sport borde inte omfattas av den "fria" vården, istället borde en extra försäkring kunna tecknas. Inte råd med försäkring = inte kunna utöva sporten. Samma sak tycker jag gäller trafikolyckor. Kör du onykter = betala din egen vård. Kör du bevisligen för fort = betala din egen vård. Notera att detta givetvis inte ska gälla offren utan bara "klantskallen". Har du en övervikt som inte är medicinskt betingad, dvs har du ätit dig fet = betala för din egen vård när du får viktrelaterade problem. (Och detta står jag för trots att jag tillhör den kategorin). Är du rökare och får lungcancer som bevisligen har kommit till pga ditt eget rökande = betala för din egen vård.

Tänk om alla människor kunde ta lite mer ansvar för sitt eget leverne och inte bara lita på att skattebetalarna ser till att rädda dig. Vore intressant att se hur mycket pengar som skulle sparas in på detta sätt. Jag hade ju hellre sett till att de pengarna skulle gå till bättre skolor, mer resurser till polisen och bättre kvalité på vården.

Varför har man en konstig människosyn bara för att man vill att folk ska ta ansvar för sina handlingar?

Du behöver inte äta mer än vad din kropp behöver.

Du behöver inte åka bil, då får du bosätta dig så att du kan gå till jobbet eller cykla tex.

Nej detta tankesätt du har ger mig rysningar och jo jag tycker det är en konstig människosyn

Men..dessa människor du beskriver är ju också skattebetalare? Det låter på dig som att bara du och din närmsta granne betalar skatt i Sverige.

*kL*

Varför måste alla dra upp trafiken och matlagning som jämförelse till ridning och andra farliga olyckor? Man får väl se till vad som är "normalt" utövande, vad som behövs för att klara sig i samhället och sen kolla vad som är "onödigt". Personligen tycker jag att det är nödvändigt att gå över en väg (på ett övergångsställe) eller att använda en vass kniv när jag lagar mat. Men jag vet inte om jag tycker att det är nödvändigt för infrastrukturen att hoppa fallskärm eller rida utan väst/hjälm.

Alla som utövar en statistiskt farlig sport borde inte omfattas av den "fria" vården, istället borde en extra försäkring kunna tecknas. Inte råd med försäkring = inte kunna utöva sporten. Samma sak tycker jag gäller trafikolyckor. Kör du onykter = betala din egen vård. Kör du bevisligen för fort = betala din egen vård. Notera att detta givetvis inte ska gälla offren utan bara "klantskallen". Har du en övervikt som inte är medicinskt betingad, dvs har du ätit dig fet = betala för din egen vård när du får viktrelaterade problem. (Och detta står jag för trots att jag tillhör den kategorin). Är du rökare och får lungcancer som bevisligen har kommit till pga ditt eget rökande = betala för din egen vård.

Tänk om alla människor kunde ta lite mer ansvar för sitt eget leverne och inte bara lita på att skattebetalarna ser till att rädda dig. Vore intressant att se hur mycket pengar som skulle sparas in på detta sätt. Jag hade ju hellre sett till att de pengarna skulle gå till bättre skolor, mer resurser till polisen och bättre kvalité på vården.

Varför har man en konstig människosyn bara för att man vill att folk ska ta ansvar för sina handlingar?

Och hur fungerar det i USA? Vilka lever mest ohälsosamt och tar störst risker? Vilka har bra försäkringar?

Vad tror du det beror på?

*kl*

Visst betalar "klantskallarna" skatt, det gör ju de allra flesta, men deras skatt går ju lika lite till sjukvården som alla andras. Om de hade betalat samma skatt som de gör nu och sen tecknat en försäkring som gäller sitt egen ökade risk så skulle ju en hel del av skattepengarna kunna läggas på annat. Det är ju ingen skillnad på deras skatt och min.

Det var väl ett dåligt exempel med nåns lillebror... Jag menar, om min lillebror tyckte att det var en bra idé att hoppa från en balkong så hade jag hjälpt honom trots hans brist på omdöme men det betyder ju inte att jag hade betalat för någon annans lillebror. :crazy:

Tycker ni verkligen att det är lika stor risk att rida utan hjälm/väst som att åka bil lagligt? Jag har bemött dessa argument förr i och med att jag är motståndare till att rida som gravid och tycker att det är lika fånigt jämt. Det är väl bara att kolla upp statistiken så tror jag att jag har den på min sida. Jag orkar inte, för mig är det inte viktigt att bli bevisad vare sig rätt eller fel, alla har ju sin tanke om den perfekta världen. Och världen enligt mig vore bra mkt bättre om mer skattepengar lades på äldrevård och ffa skolan än på fallskärmshoppare, rattonyktra och (ja fy hemska mig) sjuka rökare.

*kl*

Tycker ni verkligen att det är lika stor risk att rida utan hjälm/väst som att åka bil lagligt? Jag har bemött dessa argument förr i och med att jag är motståndare till att rida som gravid och tycker att det är lika fånigt jämt. Det är väl bara att kolla upp statistiken så tror jag att jag har den på min sida. Jag orkar inte, för mig är det inte viktigt att bli bevisad vare sig rätt eller fel, alla har ju sin tanke om den perfekta världen. Och världen enligt mig vore bra mkt bättre om mer skattepengar lades på äldrevård och ffa skolan än på fallskärmshoppare, rattonyktra och (ja fy hemska mig) sjuka rökare.

Men du har fel :grin: Det finns inget farligare än att åka bil helt enligt alla statistik som finns..

Jag tycker fortfarande att LIVSkvalitet håller folk betydligt friskare

*KL*

Jag tror inte att artilkeln handlar om att förbjuda ridsport, utan han använder det som en absurd jämförelse. Tycker att det är ganska uppenbart att han tycker att det är vansinne att förbjuda proffsboxning, och för att visa hur löjligt det är så tar han upp två folkära idrotter som han vet att folk skulle tycka det vore vansinne att förbjuda, trots en ganska hög skadestatestik.

Jag tror du har svårt att sätta dig i någon annans position.
Det kanske är någon annans lillebror som ligger där och kvider, någon annans mamma som tynar bort, någon annans pappa som skurit upp fingret.

Jag tycker inte att man kan värdera folk på det där sättet, det slutar aldrig bra, att vissa ska ha mer rättigheter än andra.

KL.

Säkerhetstigbyglar ex borde alla ridskolor ha. Folk bör rida med hjälm det finns en trend bland vissa vuxna att köra med ex hatt i stället onödigt verkligen. Rid med hjälm.

Att kommuner mfl. bidrar med mer pengar till
bra hästar och ponnier, bra utrustning och bra hagmiljö mm för ridskolor vore bra.

Att man ser till att ha bra introduktioner i hästhantering för elerverna och även deras föräldrar eller respektive med familjedagar tex. är bra på ridskolor och klubbar.

Bra trygg ridmiljö med bra övergångar undergångar vid vägar och och vid korsande ridväg mm.

Fler bra ridvägar etc.

Trygg miljö vid infarter till ridklubbar och vid närmsta busshållplats.

Tryggt för att korsa vägar till ridklubb mm.
Samt också öka möjlighet att tryggt rida till ex till paddock och manege och ridvägar för dem som behöver göra detta .
Där behövs det ses över på många ställen i Sverige.
En översyn på miljön runtomkring behövs på flera orter.

Att ha max hastighet på 50 vid sportanläggningar klubbar och gårdar kommunala och privata bör va lämpligt det ökar säkerheten.

30 vid genomfart av gård eller 20 tex borde va lämpligt.

Att öka möjligheten att tryggt vistas med häst vore bra för kommunerna att se över ordentligt. Här bör ju folk ex föräldrar engagera sig också och kontakta politiker och klubbar etc.

Det tror jag är rätt väg att gå.

Som flera skrivit till antal utövade timmar sätt så är ju ridsporten
inte så farlig jfr vid med en del andra saker.

Ridsporten tvärtom ger otroligt mycket för barn ungdomar och vuxna det är ju också den största handikapp sporten.

Hästar ger mycket både ridskole och privat hästar ger mycket för bra sysselsättning bra för hälsa och bra fritid etc.

Det är viktigt med tillgång till hästar och djur i ens närmiljö har bla
nya jordbruksministern sagt och det håller jag med om.

*KL*

Jag tror inte att artilkeln handlar om att förbjuda ridsport, utan han använder det som en absurd jämförelse. Tycker att det är ganska uppenbart att han tycker att det är vansinne att förbjuda proffsboxning, och för att visa hur löjligt det är så tar han upp två folkära idrotter som han vet att folk skulle tycka det vore vansinne att förbjuda, trots en ganska hög skadestatestik.

Så du tycker det går att jämställa en ridtur med att gå in i en match där det är 100% garanterat att någon blir skadad då det är det sporten går ut på?
Tycker det är självklart att en sport som går ut på att skada människor förbjuds och att en sport där majoriteten klarar sig utan skador tillåts. Den senare är även betydligt bättre för den psykiska hälsan och det allmänna välmåendet i samhället.

Så du tycker det går att jämställa en ridtur med att gå in i en match där det är 100% garanterat att någon blir skadad då det är det sporten går ut på?
Tycker det är självklart att en sport som går ut på att skada människor förbjuds och att en sport där majoriteten klarar sig utan skador tillåts. Den senare är även betydligt bättre för den psykiska hälsan och det allmänna välmåendet i samhället.

Men snälla nån, tror du att det är jag som skrivit artikeln eller? :cool:
Jag har överhuvudtaget inte tagit ställning till någonting som står i artikeln, endast förklarat vad jag tror att författaren menar eftersom han använder sig utav väldigt klassisk retorik.

men snäälla nån. Är det ingen som begriper ironin i det hela!? Det skriver han till och med! Läättlurade idioter.....

:bow::bow::bow:

Precis vad jag menar. Ville bara inte gå så långt som att kalla andra bukare idioter :angel:

Liknande trådar

Gravid - 1år Älskar att sova på mage, men av förklarliga skäl går det inte längre (vecka 26 från imorgon). Googlade ikväll runt lite för att hitta...
2
Svar
21
· Visningar
2 494
Senast: Jenka
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 513
Senast: Pratsch
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 242
Senast: Fibusen
·
Relationer Detta kanske hade passat bättre som ett dagboksinlägg. Men känner att jag kan behöva andras syn på saken. Kan han vara intresserad eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 754
Senast: MrPannkaka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar