Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst är det ett drömscenario, det håller jag med om. Att dra gränser vore ju väääldigt svårt. Men tycker ni verkligen att tanken på att inte betala för andras dumheter är så fel?
*kL*
Jag skrev inte att man ska neka förolyckade människor vård, jag skrev att de skulle betala för den själv = ge vård och sen skicka en faktura som personen sen får dra vidare med sitt försäkringsbolag.
Man får väl se till vad som är "normalt" utövande, vad som behövs för att klara sig i samhället och sen kolla vad som är "onödigt".
*kL*
Jag skrev inte att man ska neka förolyckade människor vård, jag skrev att de skulle betala för den själv = ge vård och sen skicka en faktura som personen sen får dra vidare med sitt försäkringsbolag.
Varför måste alla dra upp trafiken och matlagning som jämförelse till ridning och andra farliga olyckor? Man får väl se till vad som är "normalt" utövande, vad som behövs för att klara sig i samhället och sen kolla vad som är "onödigt". Personligen tycker jag att det är nödvändigt att gå över en väg (på ett övergångsställe) eller att använda en vass kniv när jag lagar mat. Men jag vet inte om jag tycker att det är nödvändigt för infrastrukturen att hoppa fallskärm eller rida utan väst/hjälm.
Alla som utövar en statistiskt farlig sport borde inte omfattas av den "fria" vården, istället borde en extra försäkring kunna tecknas. Inte råd med försäkring = inte kunna utöva sporten. Samma sak tycker jag gäller trafikolyckor. Kör du onykter = betala din egen vård. Kör du bevisligen för fort = betala din egen vård. Notera att detta givetvis inte ska gälla offren utan bara "klantskallen". Har du en övervikt som inte är medicinskt betingad, dvs har du ätit dig fet = betala för din egen vård när du får viktrelaterade problem. (Och detta står jag för trots att jag tillhör den kategorin). Är du rökare och får lungcancer som bevisligen har kommit till pga ditt eget rökande = betala för din egen vård.
Tänk om alla människor kunde ta lite mer ansvar för sitt eget leverne och inte bara lita på att skattebetalarna ser till att rädda dig. Vore intressant att se hur mycket pengar som skulle sparas in på detta sätt. Jag hade ju hellre sett till att de pengarna skulle gå till bättre skolor, mer resurser till polisen och bättre kvalité på vården.
Varför har man en konstig människosyn bara för att man vill att folk ska ta ansvar för sina handlingar?
*kL*
Varför måste alla dra upp trafiken och matlagning som jämförelse till ridning och andra farliga olyckor? Man får väl se till vad som är "normalt" utövande, vad som behövs för att klara sig i samhället och sen kolla vad som är "onödigt". Personligen tycker jag att det är nödvändigt att gå över en väg (på ett övergångsställe) eller att använda en vass kniv när jag lagar mat. Men jag vet inte om jag tycker att det är nödvändigt för infrastrukturen att hoppa fallskärm eller rida utan väst/hjälm.
Alla som utövar en statistiskt farlig sport borde inte omfattas av den "fria" vården, istället borde en extra försäkring kunna tecknas. Inte råd med försäkring = inte kunna utöva sporten. Samma sak tycker jag gäller trafikolyckor. Kör du onykter = betala din egen vård. Kör du bevisligen för fort = betala din egen vård. Notera att detta givetvis inte ska gälla offren utan bara "klantskallen". Har du en övervikt som inte är medicinskt betingad, dvs har du ätit dig fet = betala för din egen vård när du får viktrelaterade problem. (Och detta står jag för trots att jag tillhör den kategorin). Är du rökare och får lungcancer som bevisligen har kommit till pga ditt eget rökande = betala för din egen vård.
Tänk om alla människor kunde ta lite mer ansvar för sitt eget leverne och inte bara lita på att skattebetalarna ser till att rädda dig. Vore intressant att se hur mycket pengar som skulle sparas in på detta sätt. Jag hade ju hellre sett till att de pengarna skulle gå till bättre skolor, mer resurser till polisen och bättre kvalité på vården.
Varför har man en konstig människosyn bara för att man vill att folk ska ta ansvar för sina handlingar?
*kl*
Tycker ni verkligen att det är lika stor risk att rida utan hjälm/väst som att åka bil lagligt? Jag har bemött dessa argument förr i och med att jag är motståndare till att rida som gravid och tycker att det är lika fånigt jämt. Det är väl bara att kolla upp statistiken så tror jag att jag har den på min sida. Jag orkar inte, för mig är det inte viktigt att bli bevisad vare sig rätt eller fel, alla har ju sin tanke om den perfekta världen. Och världen enligt mig vore bra mkt bättre om mer skattepengar lades på äldrevård och ffa skolan än på fallskärmshoppare, rattonyktra och (ja fy hemska mig) sjuka rökare.
*KL*
Jag tror inte att artilkeln handlar om att förbjuda ridsport, utan han använder det som en absurd jämförelse. Tycker att det är ganska uppenbart att han tycker att det är vansinne att förbjuda proffsboxning, och för att visa hur löjligt det är så tar han upp två folkära idrotter som han vet att folk skulle tycka det vore vansinne att förbjuda, trots en ganska hög skadestatestik.
Så du tycker det går att jämställa en ridtur med att gå in i en match där det är 100% garanterat att någon blir skadad då det är det sporten går ut på?
Tycker det är självklart att en sport som går ut på att skada människor förbjuds och att en sport där majoriteten klarar sig utan skador tillåts. Den senare är även betydligt bättre för den psykiska hälsan och det allmänna välmåendet i samhället.
Precis vad jag menar. Ville bara inte gå så långt som att kalla andra bukare idioter