Förbjuda ridsporten???

Sv: Förbjuda ridsporten???

Nu tror jag inte du behöver irritera dig för mycket över just rökarna, vet du hur mycket skatt man betalar på ett paket cigg? Rökarna har betalat sin sjukvård i förväg. Och hur gör vi då om en rökare råkar bli påkörd av dig när du är ute och kör bil med säkerhetsbälte? Rökaren utnyttjade ju inte skattepengarna han redan betalt in för att fightas mot sin cancer. Han dog alltså innan han fick cancer. Då måste vi betala ut dessa pengar till dödsboet! Eller?

Snabbuträkning på ciggskatt: En rökare, kanske röker två paket cigg om dagen. Minst hälften är skatt, dvs 25 kr per paket. 50 kr om dagen inbetalt i skatt. 365 dagar om året. 365 x 50 = 18250 kr om året. Säj att rökaren lyckas puffa sig igenom 40 år innan han får cancer. 18250 kr x 40 = 730 000 kr. Tänk om han dagen innan cancern upptäcks blir överkörd av en bil och dör. Poff, 730 000 kr i kassan. Vi kanske bara skulle avliva alla rökare dagen innan de får cancer. Oj vad pengar vi skulle tjäna på rökarna!

Hör du hur tokigt resonemanget kan bli..?

Senast ändrad:

730.000:-?
Det räcker kanske till handpenning på den där operationen.

Tscabo,
... USA, där får du teckna din egna sjukförsäkring och slippa betala för andra andra klantskallar.
Vad är det för fel med det?
Vi har redan frivilliga pensionsförsäkringar och sakförsäkringar t ex. Ska dom förbjudas? Och bilar, ska alla tvingas till helförsäkringar?

LIA

Jag kör bil ja, på vägarna, med bilbälte, ej över begränsad hastighet.. jag kör som man ska.. händer det en olycka som inte är mitt fel skall jag inte stå för det..
skulle jag åka utan bilbälte, köra för fort och i fel körriktning, då är det mitt fel..

Hetsäter gör jag inte, hetsätande kan ha med en sjukdom att göra som gör att ma inte käönner mättnadskänsla, samma känsla som man får vid magkatarr.. detta har ofta en grund i psykiska problem och borde ha utretts långt innan någon hetsäter ihjäl sig..

Rökning, ja jag tycker att rökare som får sjukdomar som är rökrelaterade så ska dom betala det själv, det är 100% självvalt att suga i sig gift, båda mina föräldrar röker och jag påpekar varje dag att jag hatar det :mad:

skidåkning, med lite erfarenhet och om man håller sig i pisterna (finns många ställen där det faktiskt rakt ut sagt är förbjudet att åka pga lavinrisk) så gör man som man ska.. dessutom är dt väl inte säkraste sättet att ta självmord på.. att spänna på sig skidorna och störtloppa in i puckelpisten..

Går över vägar gör folk varje dag.. det är bilisten som skall ha uppsikt över människorna, är det fredagkväll och det går ett gäng berusade partymänniksor skall bilföraren observera detta och köra på ett körsätt som passar de rådande omständigheterna..

vem kapar självmant av sig fingret när man lagar mat? vill man få blod i maten? är det tråkigt att laga mat? vill man inte äta matan? vill man ha uppmärksamhet? avd får manut av det? man dör verkligen inte utan gör bara ont och man blir handikappad.. mening?

när man flyger (i flygplan antar jag att du menar) så är det flygbolaget som tar ansvaret.. man kan inte be hästen skriva på att den tar ansvaret och betalar om något händer vids en olycka, samma sak när man kör bil.. bilen kan inte garantera.. det är när MAN SJÄLV ÄR FÖRARE och styr sina handligenar som man själv skall se till att man har skyddutrustning och följer lagar och regler..

Jag kan tycka att om någon rökt hela sitt liv, sitter och puffar och förnöjt sägar "nä jag tänker inte sluta, det är så gott och jag tar ansvar själv".. ocfh en månad senare har fått beskedet lungcancer och vill att JAG ska ge denne 500 kr till en del av cellgiftsbehandling.. GLÖM DET!

skulle du göra det? 500 spänn från DIN ficka? till någon som sagt att dom tar ansvar själv?

Är du helt frisk. Hoppas du skyller bara på dig själv den dan det händer dig något. Det här måste ju vara ett skämt.

Klart han har! :laugh:

FÖRBJUD allt som innehåller risker och som inte är livsnödvändigt!
Biltrafiken skulle exempelvis minska massor och därmed också olyckorna.
Alla sporter (exkl telechack) försvinner och därmed sparar vi pengar på hallar, arenor och import av redskap mm! :bump:
Allt som har med alkohol att göra försvinner, likaså socker mm.
Fisk får vi klara oss utan (fiskebåtar som sjunker), liksom nötkött (hur många blir inte skadade av kor och tjurar) plus allt mumsigt som importeras över haven (fartyg går under).
Jakten stoppas givetvis.
Chartersemestrar är ett minne blott med tanke på flyplanshaverier och tåg och bussresor är tveksamt.
Vi har grillat för sista gången och hemmafixning blir också förbjudet.

Ingen hejd på allt som kommer att göras för att vi ska slippa risker och få leva ett riktigt tryggt Sverige-liv. :banana:

Mennn, vad ska vi göra av all tid som blir över och alla pengar vi sparar? :confused:

LIA

Glömde citatsvar :)

Vad e teleckack????:confused:

:rofl:

Skulle vara "teleschack". "s"-et föll bort.
Du vet, man spelar schack över telefon eller annan liknande kommunikation. Nästan garanterat riskfritt! :laugh:

LIA

Är du helt frisk. Hoppas du skyller bara på dig själv den dan det händer dig något. Det här måste ju vara ett skämt.
skämt? utveckla ditt mycket fattiga uttalande ordentligt tack.. det finns ju inte ens något för mig att svara på :crazy:

har man råd att rida har man råd att köpa hjälm och skyddsväst.. simple as that..

och notera att det var på tävlingar och lärarledda lektioner på ridskolor som var på tapeten..

sedan det där om fetma, det är inte lika lätt att "hålla sig smal" som att "köpa en hjälm"..

försäkringsbolag säger ju ifrån redan nu, vid självmord utbetalas inte livförsäkringen.. då har man i allra högsta grad skadat sig själv för att någon skall få ut på försäkringen och är inte godkänt..
så varför skall försäkringsbolaget betala för att någon ville prova att apgaloppera runt i skogen och hoppa fasta hinder utan väst och hjälm på en oerfaren unghäst? är inte det samma sak som självmord isf?

Betalar du skatt?

Alla sporter (exkl telechack) försvinner och därmed sparar vi pengar på hallar, arenor och import av redskap mm! :bump:
Fisk får vi klara oss utan (fiskebåtar som sjunker), liksom nötkött (hur många blir inte skadade av kor och tjurar) plus allt mumsigt som importeras över haven (fartyg går under).
Jakten stoppas givetvis.
Chartersemestrar är ett minne blott med tanke på flyplanshaverier och tåg och bussresor är tveksamt.

Ingen hejd på allt som kommer att göras för att vi ska slippa risker och få leva ett riktigt tryggt Sverige-liv. :banana:

Mennn, vad ska vi göra av all tid som blir över och alla pengar vi sparar? :confused:

LIA

:rofl::rofl:

Jag kör bil ja, på vägarna, med bilbälte, ej över begränsad hastighet.. jag kör som man ska.. händer det en olycka som inte är mitt fel skall jag inte stå för det..
skulle jag åka utan bilbälte, köra för fort och i fel körriktning, då är det mitt fel..

Hetsäter gör jag inte, hetsätande kan ha med en sjukdom att göra som gör att ma inte käönner mättnadskänsla, samma känsla som man får vid magkatarr.. detta har ofta en grund i psykiska problem och borde ha utretts långt innan någon hetsäter ihjäl sig..

Rökning, ja jag tycker att rökare som får sjukdomar som är rökrelaterade så ska dom betala det själv, det är 100% självvalt att suga i sig gift, båda mina föräldrar röker och jag påpekar varje dag att jag hatar det :mad:

skidåkning, med lite erfarenhet och om man håller sig i pisterna (finns många ställen där det faktiskt rakt ut sagt är förbjudet att åka pga lavinrisk) så gör man som man ska.. dessutom är dt väl inte säkraste sättet att ta självmord på.. att spänna på sig skidorna och störtloppa in i puckelpisten..

Går över vägar gör folk varje dag.. det är bilisten som skall ha uppsikt över människorna, är det fredagkväll och det går ett gäng berusade partymänniksor skall bilföraren observera detta och köra på ett körsätt som passar de rådande omständigheterna..

vem kapar självmant av sig fingret när man lagar mat? vill man få blod i maten? är det tråkigt att laga mat? vill man inte äta matan? vill man ha uppmärksamhet? avd får manut av det? man dör verkligen inte utan gör bara ont och man blir handikappad.. mening?

när man flyger (i flygplan antar jag att du menar) så är det flygbolaget som tar ansvaret.. man kan inte be hästen skriva på att den tar ansvaret och betalar om något händer vids en olycka, samma sak när man kör bil.. bilen kan inte garantera.. det är när MAN SJÄLV ÄR FÖRARE och styr sina handligenar som man själv skall se till att man har skyddutrustning och följer lagar och regler..

Jag kan tycka att om någon rökt hela sitt liv, sitter och puffar och förnöjt sägar "nä jag tänker inte sluta, det är så gott och jag tar ansvar själv".. ocfh en månad senare har fått beskedet lungcancer och vill att JAG ska ge denne 500 kr till en del av cellgiftsbehandling.. GLÖM DET!

skulle du göra det? 500 spänn från DIN ficka? till någon som sagt att dom tar ansvar själv?

FYI så har de som tävlar tex fälttävlan extra försäkringar liksom du har genom ridsportförbundet etc etc

Sedan är ditt sätt att se på livet rätt krasst faktiskt.

Jag betalar i vart fall en enormt hög andel skatt i detta land då anser jag mig ha rätt att få hjälp oavsett på vilket sätt jag än skadas.

Livskvalitet är något väldigt underskattat..

Men snälla, är väl knappast någon som blir tvingad att rida de "farliga" hästarna :grin: då borde man väl förbjuda bilkörning skulle gissa att det är ännu fler som dör i bilolyckor än i ridolyckor....

Bara lite "trevlig" statistik och detta på bara EN månad :eek:

I vägtrafiken dog 36 personer i juli

Enligt Statistikcentralens förhandsuppgifter var antalet vägtrafikolyckor med personskada 757 i juli. I dessa dog 36 och skadades 930 personer. Antalet döda var 5 mindre än i juli 2007 och antalet skadade 89 större.

Av de döda rörde sig 10 med personbil, 2 med paketbil, 2 med lastbil, 10 med motorcykel och 2 med moped. I vägtrafiken dog 5 fotgängare och 3 cyklister. Ytterligare dog 2 andra personer som använde väg. Av de döda var 32 män och 4 kvinnor.

I januari-juli var totalantalet vägtrafikolyckor med personskada 3 752. I olyckorna dog 175 och skadades 4 714 personer. Antalet döda var 45 mindre och antalet skadade 38 större än under motsvarande period år 2007. Av de döda rörde sig 110 med personbil, 3 med paketbil, 2 med lastbil, 18 med motorcykel och 4 med moped. I vägtrafiken dog 24 fotgängare och 7 cyklister. Ytterligare dog 7 andra personer som använde väg.

Helt klar skall ett totalförbud mot trafik införas om man ens tänker tanken på att förbjuda tex ridning

USA, där får du teckna din egna sjukförsäkring och slippa betala för andra andra klantskallar.

Vad är det för fel med det?

:eek:

Det är något som jag personligen aldrig någonsin skulle vilja uppleva i vårt land.

Alla har inte råd med höga försäkringar och varför skall de rika få bättre vård än de som inte är det??

I USA avslutar de när pengarna är slut knappast något att se upp till.. Nej jag betalar betydligt hellre de där extra pengarna i skatt för att ALLA skall få lika vård

Och vem ska bedöma huruvida det är en olycka eller självförvållat?

"Hmm, hon hade ju säkerhetsbälte, men det fanns varningsskyltar för vilt, då skulle hon kört saktare, det blir ingen ersättning"

"Hon hade hjälm på, men hon red på vägen och borde förutsett att lastbilar kan dra förbi och hästen blir rädd. Hon borde inte ha ridit där. Självförvållat!"

Jag tycker det låter absurt.

Jakten stoppas givetvis.

LIA

Ja och sedan så kan vi ju förbjuda folk att röra sig framåt alltför fort då ju det leder till ökade risker. Vi borde verkligen ge stöd till sådana aktiveter som dataspel, där människor får utlopp för sin äventyrslusta utan att behöva ta risker/lyfta rumpan ur fåtöljen.

Sedan kan vi ägna sjukvården åt att vårda alla de följdsjukdomar som ett inaktivt liv ger. ;)

Från ironi till allvar: Och skall då dessa följdsjukdomar anses vara självförvållade. Jag anser att alla människor har rätt till vård oavsett hur de blev sjuka, även boxaren.

När det gäller boxning, så går ju själva sporten ut på att slå varandra i huvudet så hårt som möjligt. :eek:

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Har du suttit bredvid någon som haft lungcancer och sett när den sakta tynat bort och dött?? Jag tror knappast det va? För om du hade det skulle du gladeligen ta en 500-hundring från din egen ficka och gett till vården.
Undrar hur du tänker den dagen någon av dina föräldrar ev får cancer? Tror inte du kommer stå bredvid, peka finger och säga: Ha, ha! Skyll dig själv! Du rökte och nu får du ta konsekvenserna....

*kL*

Jag skrev inte att man ska neka förolyckade människor vård, jag skrev att de skulle betala för den själv = ge vård och sen skicka en faktura som personen sen får dra vidare med sitt försäkringsbolag.

Varför måste alla dra upp trafiken och matlagning som jämförelse till ridning och andra farliga olyckor? Man får väl se till vad som är "normalt" utövande, vad som behövs för att klara sig i samhället och sen kolla vad som är "onödigt". Personligen tycker jag att det är nödvändigt att gå över en väg (på ett övergångsställe) eller att använda en vass kniv när jag lagar mat. Men jag vet inte om jag tycker att det är nödvändigt för infrastrukturen att hoppa fallskärm eller rida utan väst/hjälm.

Alla som utövar en statistiskt farlig sport borde inte omfattas av den "fria" vården, istället borde en extra försäkring kunna tecknas. Inte råd med försäkring = inte kunna utöva sporten. Samma sak tycker jag gäller trafikolyckor. Kör du onykter = betala din egen vård. Kör du bevisligen för fort = betala din egen vård. Notera att detta givetvis inte ska gälla offren utan bara "klantskallen". Har du en övervikt som inte är medicinskt betingad, dvs har du ätit dig fet = betala för din egen vård när du får viktrelaterade problem. (Och detta står jag för trots att jag tillhör den kategorin). Är du rökare och får lungcancer som bevisligen har kommit till pga ditt eget rökande = betala för din egen vård.

Tänk om alla människor kunde ta lite mer ansvar för sitt eget leverne och inte bara lita på att skattebetalarna ser till att rädda dig. Vore intressant att se hur mycket pengar som skulle sparas in på detta sätt. Jag hade ju hellre sett till att de pengarna skulle gå till bättre skolor, mer resurser till polisen och bättre kvalité på vården.

Varför har man en konstig människosyn bara för att man vill att folk ska ta ansvar för sina handlingar?

Vi har redan frivilliga pensionsförsäkringar och sakförsäkringar t ex. Ska dom förbjudas? Och bilar, ska alla tvingas till helförsäkringar?

LIA

Jag tycker det är sorgligt när man gallrar bland människor, vissa ska få vård, andra kan ju sy sina egna sår. Just VÅRD tycker jag alla ska vara berättigade till. Tycker inte man kan jämföra en bil och ett människoliv.

Tänk om alla människor kunde ta lite mer ansvar för sitt eget leverne och inte bara lita på att skattebetalarna ser till att rädda dig. Vore intressant att se hur mycket pengar som skulle sparas in på detta sätt. Jag hade ju hellre sett till att de pengarna skulle gå till bättre skolor, mer resurser till polisen och bättre kvalité på vården.

Varför har man en konstig människosyn bara för att man vill att folk ska ta ansvar för sina handlingar?

Det där kommer inte fungera i praktiken iallafall. Var ska man dra gränsen? Det går inte alls. Mer pengar skulle inte alls sparas in, då vi automatiskt skulle betala mindre skatt, eftersom skatt till vård inte behövs längre, eftersom alla skulle få teckna privata hälsoförsäkringar. Inga mer pengar skulle gå till skolor eller polis, det är bara något slags drömscenario.

Sen skulle itne rökare/fälttävlansryttare/kockar kunna få teckna försäkring ändå, för privata försäkringsbolag är ingen välgörenhet. Deras mål är att tjäna mycket pengar, inte betala massa operationer till någon. Men det är ju bra om de självsvådliga idioterna dör, så har vi bara de intelligenta, försiktiga kvar.
Vad vi BORDE göra är att ta loss alla säkerhetsföreskrifter på saker, typ rengöringsmedel osv, och låta problemet lösa sig självt. /sarkasm/

Lungcancersjuka dör inte av att de har cancer. De dör av skammen. Tycker inte det är rätt att peka finger åt någon som är sjuk, oavsett hur de hamnade i den situationen, de vet nog redan att de gjorde del. Men jag antar att det är lätt att peka finger när man vet bäst?

Jag blir bara ledsena v denna diskussionen, var fan är världen påväg.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Älskar att sova på mage, men av förklarliga skäl går det inte längre (vecka 26 från imorgon). Googlade ikväll runt lite för att hitta...
2
Svar
21
· Visningar
2 494
Senast: Jenka
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 513
Senast: Pratsch
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 242
Senast: Fibusen
·
Relationer Detta kanske hade passat bättre som ett dagboksinlägg. Men känner att jag kan behöva andras syn på saken. Kan han vara intresserad eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 754
Senast: MrPannkaka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar