Förberedelse för utbildning

Nobody13

Trådstartare
Hej! Jag planerar på att börja en komvuxutbildning inom hästhållning på hösten nästa år. Jag red från att jag var 7 tills att jag var 15, sedan har jag haft en paus på 5 år. Utbildningens förkunskapskrav är avslutad grundskola och godkänt betyg i Svenska (åk 9) men det står inget om ridvana. Jag själv känner att jag kommer behöva rida lite innan utbildningen, men hur länge? 5 år är ju ändå rätt så lång tid och jag har bara suttit på hästryggen 2-3 gånger på dom 5 åren. Så hur länge tror ni jag behöver rida för att vara förberedd på utbildningen?

var vill du läsa?

Jag har svårt att tro att ridnivån ska vara högre än motsvarande hästskötarexamen dvs motionsrida skolhästar i alla gångarter och kunna ridvägarna och ridbanans ridregler. Ställer de över huvud taget krav på någon ridkunskap måste det specas, tycker jag och dessutom ridprov innan antagning och så är det väl inte?

var vill du läsa?

Jag har svårt att tro att ridnivån ska vara högre än motsvarande hästskötarexamen dvs motionsrida skolhästar i alla gångarter och kunna ridvägarna och ridbanans ridregler. Ställer de över huvud taget krav på någon ridkunskap måste det specas, tycker jag och dessutom ridprov innan antagning och så är det väl inte?
Det är en komvuxutbildning på Vretagymnasiet i Linköping. Ja något ridprov stod det inget om så då är det väl antagligen inte något krav på ridkunskap. Jag kollade schemat och det såg ut som att det var rätt så mycket ridning (och körning) så jag känner ändå att jag kommer att behöva förbereda mig innan, för att bygga upp muskler och låta kroppen vänja sig vid ridningen igen.

Det är en komvuxutbildning på Vretagymnasiet i Linköping. Ja något ridprov stod det inget om så då är det väl antagligen inte något krav på ridkunskap. Jag kollade schemat och det såg ut som att det var rätt så mycket ridning (och körning) så jag känner ändå att jag kommer att behöva förbereda mig innan, för att bygga upp muskler och låta kroppen vänja sig vid ridningen igen.
jag tror du klarar dig gott om du hittar en eller ett par medryttarhästar och motionsrider ett par dagar i veckan. Lärarna där är duktiga och kommer sannolikt öka intensiteten allteftersom, börja med mjukstarter för att lära känna er. Kul val av utbildning, lycka till!

jag tror du klarar dig gott om du hittar en eller ett par medryttarhästar och motionsrider ett par dagar i veckan. Lärarna där är duktiga och kommer sannolikt öka intensiteten allteftersom, börja med mjukstarter för att lära känna er. Kul val av utbildning, lycka till!
Tack! Haha ja, jag letar för fullt efter medryttarhästar men det är svårt, nästan alla annonser vill att medryttaren ska ha unghästvana, vilket jag inte har, eller så är det hästar som är för små för mig. Men jag får fortsätta leta så länge jag kan innan utbildningen börjar, vem vet, man kanske får napp någon gång.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 592
Senast: Badger
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 247
Senast: Hedinn
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka