Förbereda

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare My Tonic
  • Startdatum Startdatum
M

My Tonic

Hej!

Jag vill på förhand ursäkta om ni tycker att jag har märkliga frågor.

Mitt sto är dräktigt, 122 dagar, och jag undrar hur jag kan förbereda henne?
Har frågat i en annan tråd om BoT's ryggvärmare är farligt under dräktigheten. Massage kanske är bra med?
Hur är det med ryggen, tar den mycket stryk under dräktigheten?
Hon rids inte just nu, men lite prommenader med mig gåendes, eller lite tömkörning kanske också vore bra för henne och ryggen?

Vad och hur gör ni med era dräktiga ston?

Sv: Förbereda

Det är ett naturligt tillstånd för ett sto att vara dräktigt, hon trivs med det och mår oftast bra under dräktigheten. Motionera som vanligt fram till högdräktigheten (de tre sista månaderna) då fölets tillväxt tar fart. Fram till månad åtta är fölet stort som en beagle, ungefär.
Låt henne leva som vanligt, pyssla och mys. Många ston blir lite inåtvända och milda till sättet under dräktigheten, som om de går in i sig själva lite. Förbereder sig själva, tror jag.
Så: motion är viktigt, rid som du brukar göra fast med urskiljning, promenera bara den sista månaden.
Lycka till!!

Angående BoT så pratade jag med dem förra säsongen när min var dräktig. De avrådde att man skulle använda BoT på dräktigt sto, då det inte finns några undersökningar på hur det påverkar dräktigheten.
Vet inte om de kanske har kollat upp det men du kan ju kanske ringa och höra med dem.

Jag har också hört att man avråder från att använda BoT på dräktiga ston så jag skulle inte använda det.

När mitt sto varit dräktigt och inte velat bli riden längre har jag hållit igång henne med långa promenader. Det har också gett matte bra motion:D

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka