Förbereda sig för arbetsintervju

Blixten

Trådstartare
Jag skriver här ytterst sällan nu för tiden (var mer aktiv för massa år sedan under annat nick). Men nu behöver jag lite hjälp och råd jag hoppas kunna få här.

Skall på en intervju för ett jobb jag verkligen vill ha nu på tisdag men vet inte hur jag skall förbereda mig på bästa sätt. Har googlat men blir inte mycket klokare.

För det första. Hur klär man sig? Är dräkt/kostym eller liknande nödvändigt? Eller räcker det med till exempel kostymbyxor och en snyggare blus? Jag vill helst inte ha kjol på mig.

Har varit på en intervju tidigare för ett jobb som sedan gick till annan sökande så jag vet ungefär vilka frågor som ställs. Men är det några frågor man skall förbereda sig lite extra för?

Vilka personer kan man lämna som referens?

Andra råd och tips som jag inte tänkt på?

Hos mig ställer vi ofta frågan varför vi ska välja just dig (dvs den som söker).
Vad har du för egenskaper som gör att arbetsgivaren har störst vinst i att anställa dig?

Vi har märkt att den frågan/svaret är den som avgör om vi i slutändan anställer personen.

Undvik klyschor som man får höra av ALLA. (opretantiös, teamplayer, spindeln i nätet osv) Se till att ha ett riktigt genomtänkt och personligt svar på varför de ska välja just dig, tänk inte på vad de vill höra utan vad som faktiskt gör dig unik, starka sidor/personlighetsdrag osv. Gärna nån rolig extra grejj också förutom kunskaperna som gör att de kommer ihåg dig t.ex. "jag är grym på att baka citronmarängpaj" eller "jag kan hålla en kurs i indisk matlagning" nånting med glimten i ögat.
Det gäller att stå ut från mängden och är det ganska specifika yrkeskrav så kan man tänka sig att många kandidater har samma bakgrund och samma svar på de mer tekniska frågorna. Försök ge ett avslappnat och tryggt intryck utan att vara självgod eller kaxig.
Handslag är viktigt! Inga döda fiskar eller halvhandslag, fast och titta i ögonen med ett leende.
Kunskap om företaget är jätteviktigt det visar på intresse och att du vill jobba hos just de och det är inte din 34:e intervju.
Kläder beror på arbetsplatsen, har de bilder på anställda på sin hemsida så kan du få tips därifrån :)

Svarar lite allmänt.

Så framför allt tänka på vilka egenskaper man har som är bra för jobbet och varför man vill jobba på just det företag/myndighet man söker. Detta med egenskaper är lite krångligt. Ofta tycker jag att det mest eftersöks extroverta egenskaper. Något jag inte är. Så jag försöker hitta egenskaper som låter positiva när man är mer introvert. Dålig förklaring kanske men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Jobbet kan nog beskrivas som administrativt inom rättsväsendet. Jag har ingen aning om hur man klär sig där. Inga direkta bilder på hemsidan.

@Blixten För ett sådant jobb låter nog kostymbyxor och blus lämpligt. Så neutralt som möjligt.

Bra egenskaper om du är introvert skulle kunna vara att du har bra koncentrationsförmåga, t ex.

@Blixten För ett sådant jobb låter nog kostymbyxor och blus lämpligt. Så neutralt som möjligt.

Bra egenskaper om du är introvert skulle kunna vara att du har bra koncentrationsförmåga, t ex.

Då får det bli en shoppingtur på måndag. :) Har inga sådana byxor i garderoben just nu.

Bra koncentrationsförmåga var en bra beskrivning. Det tar jag med mig.

Jag arbetar i en reception och tar emot folk så jag får ofta det första intrycket av en arbetssökande. Ibland kan jag rapportera till arbetsgivaren om vilket intryck jag fick, om personen var trevlig eller kanske nonchalant.
Ja, det här är för mig en självklarhet men jag har förstått att det inte är så för alla. Var trevlig mot ALLA du träffar där du är på intervju. Jag öppnade dörren här en gång när en person skulle på intervju och dels var hen inte jättetrevlig och dels visste hen inte ens namnet på personen som skulle intervjua henne. Givetvis var det här nåt som jag nämnde för min chef efteråt. Jag kanske är anal men kom i tid, var trevlig och sympatisk och se till att för guds skull veta vem du ska fråga efter när du kommer dit.

Ja, det här är för mig en självklarhet men jag har förstått att det inte är så för alla. Var trevlig mot ALLA du träffar där du är på intervju. Jag öppnade dörren här en gång när en person skulle på intervju och dels var hen inte jättetrevlig och dels visste hen inte ens namnet på personen som skulle intervjua henne. Givetvis var det här nåt som jag nämnde för min chef efteråt. Jag kanske är anal men kom i tid, var trevlig och sympatisk och se till att för guds skull veta vem du ska fråga efter när du kommer dit.
Håller med! Vi hade en som skulle komma på intervju, jag öppnar och personen räcker inte ens fram handen utan bara tittar lite förbi mig "Ja jag ska på en intervju här så jag letar efter rekryterings-ansvarig. Kan du hälsa att jag är här?" Jag är rekryteringsansvarig.... Den personen kom inte med på shortlisten kan vi säga

@Aliche Jamen eller hur!

Såhär (typ) lät det hos oss:

Jag: Hej! Vem söker du?
Arbetssökande: Eh a jag skulle vara här till klockan två.
Jag. Eh okej, har du nåt möte med nån eller så?
Arbetssökande: Ja asså jag har en intervju.
Jag: Jaha, då kanske du ska träffa Mona Lisa då?
Arbetssökande: Ja asså jag vet inte, minns inte vad hon hette.

:up:

@Blixten

Nu har jag inte varit intervjuare men blivit intervjuat ett par gånger och fått samtliga jobb. Förutom redan nämnda tips så har jag också funderat ut några negativa egenskaper jag har och hur jag hanterar dem. Till exempel sa jag på min förra intervju när chefen bad mig nämna tre dåliga egenskaper att jag är lat, tidsoptimist och slarvig. Jag fick jobbet. Dock tror jag ju inte det var just pga mina dåliga egenskaper :D, utan (bland annat) för att jag var ärlig och realistisk både när det gäller jobbet och mig själv.

Har varit på en intervju tidigare för ett jobb som sedan gick till annan sökande så jag vet ungefär vilka frågor som ställs. Men är det några frågor man skall förbereda sig lite extra för?

Vilka personer kan man lämna som referens?

Andra råd och tips som jag inte tänkt på?

Jag tänker mig att du vill ha jobbet för att DU passar där. Inte för att du serverar dem du tror de vill ha, och därmed inte kommer funka/trivas/passa på tjänsten.

1. Se det som ett utmärkt tillfälle att ta reda på om DU vill ha tjänsten, är det något för dig? Är detta vad du söker?
2. För just den tjänsten hade jag troligen kört på kostym med kavaj, och tagit av kavajen innan intervjun om du märker att det är ledigare klädsel som gäller på jobbet. Ser väldigt casual ut, du är tillräckligt självklar för att plocka av dig och vara bekväm vid samtalet (inte intervjun, samtalet).
3. Beskriv dig själv ÄRLIGT. Om du tror att de söker en annan personlighet, förställ dig inte utan var uppriktig. "Jag måste fråga, tänker ni er en väldigt utåtriktad person här?". Ställ frågor som är viktiga för DIG. Så ställer de frågor som är viktiga för dem. Svara ärligt. Du vill inte vara där om du är fel person på tjänsten, det värsta som kan hända då är att de anställer dig.

Fundera på vad du själv vill ha ut av samtalet. Det är inte arbetsgivaren som äger intervjun, det är bägge parter som ska se om det blir en matchning.

Min killes efterträdare fick jobb även när han sa att han är lat och slarvig, men han är jävligt ärlig. Ja han svor i intervjun också :o

Det beror nog på lite vad företaget söker. Det jobbet är väldigt intimt och man måste kunna jobba tillsammans och blir en del av den lilla familjen.
Har varit på 7 bjudna middagar med den chefen plus anställda och deras partner.

Tänker att det bli skillnad om det är ett storföretag än 4 anställda.

Förbered en lista i huvudet med egna frågor om jobbet och arbetsplatsen. Det visar att du är intresserad, insatt och självgående (väntar inte på att få svaren servade). Typ vilka frågor som helst funkar.

Eftersom du väldigt gärna vill ha jobbet betyder det väl att du själv anser dig passa väldigt bra. Det är de egenskaperna du vill visa för arbetsgivaren så ta med dig det självförtroendet på intervjun!

Nu svarar jag lite allmänt till alla igen.

Trevlig mot alla man träffar och ärlig verkar vara ledord att gå efter. Jag brukar vara noga med att memorera namn. Framför allt som jag vet att jag kommer glömma av namnen annars.

Mitt största problem är väl att jag inte är riktigt bekväm med att prata om hur bra jag är och sälja in mig själv. När jag läser råd om intervjuer blir jag hypernervös och vill bara ställa in allt eftersom det bara verkar handla om att få sig att verka förträfflig och oumbärlig.

Jag är fullständigt usel på namn, kan få lite tunnelseende i vissa uppgifter (ögonen på målet), och går gärna upp i mina arbetsuppgifter (det kan vara så att fika och gemensamma luncher får stryka på foten).

Ärlighet tycker jag ligger i mitt eget intresse, att bluffa sig till ett jobb verkar vara ett bra recept för att vantrivas från dag 2.

Jag tror det är bra att framställa sig som en människa, med vissa svagheter och med vissa styrkor.

När jag var på intervju i England blev jag alltid frågad om vilka mina hobbies var, vad jag gärna gör på helgen osv.
Inte bara ''viktiga och jobbiga grejer''.
Kände mig väldigt välkommen.

Liknande trådar

• Låst
Skola & Jobb Först och främst, jag vet hur otroligt bortskämt detta kommer te sig. Att jag har ett jobb och verkar ta det som givet. Eller att jag... 2 3
Svar
48
· Visningar
7 285
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 427
Senast: TygerTyger
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 946
Senast: Petruska
·
Småbarn Här på forumet finns ju människor med olika erfarenheter, och jag skulle vilja ha lite hjälp och råd från er som har erfarenhet av... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 040
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka