Förbättra bröstsele?

Sv: Förbättra bröstsele?

ideal har en sele som passar både en och tvåaxlade, men bäst är nog en silettdäckel om du inte kan veta vilken vagn du vill ha. Viktigast är att den passar tvåhjuliga, sen kan man alltid använda dedm till fyrhjuliga.

Okej... :)

Nu står det lite mellan Economic och Hobby...

Hobby-selen är nylonförstärkt på "bland annat draglinorna", Economic har jag inte fått svar på ännu. Inte heller måtten på den iofs.

Standardselen är fel i måtten...

Vill köra ju!! :bump:

Fel av mig. Har fått måtten på Standard och Economic nu o ska mäta på lillfisen.

Har för övrigt anmält mig och sambon till nybörjarkurs i körning. :)

Tusen tack alla kloka Bukemänniskor, särskilt Snigelfarmor! Ni har räddat ännu en liten shettis från hemska "fastbrösteselar"! Samt övertygat en blivande kusk, med sambo. :bow:

Då är min lycka gjord. :)

jag skulle plocka bort standarden, har inga bra erfarenheter av den. Hobbyselen hos equilex ska vara något bättre, minns ej varför förutom att det är bruna tömmar till.

economicen är en helt ok sele om driveout säger det.

Standarden verkar driveout också rekomendera... Vad är det du inte gillar med den? Du rekomenderade ju den tidigare i tråden. Det borde väl vara samma Standard som på Equilex...? Alltså Pfiffs sele är det jag har kollat på.

Okej...

Jag får ringa Drive out och prata med dom. Det känns smidigast.

Tack igen!

Sådär ja. Nu har selen kommit! Det blev den på drive out som heter "bröstsele shettis". Här är en bild på hur den ligger just nu... Jag har kanske inte gjort rätt.. Säg till om det är fel! :)

30682301.jpg

Ser det någorlunda bra ut?

Remmen som går mellan "skackelremmarna" är jätte mycket för stor... Den ska väl inte ligga och fladdra..? :crazy:

Jag kom på att jag kanske var lite otydlig...

Den "andra bukgjorden" Alltså den man fäster ner skackelremmarna i. Den är jättelång. Eller har jag helt galet fel...

Fattar inte heller riktigt vilken rem du menar men bakselen är alldelse för liten. Skicka bilden till Driveout så de kan hjälpa dig med rätt storlek. Möjligvis så kanske du kan flytta bak främre bärremmen (den som går över ryggen) men om jag ska köpa en ny sele så hade jag hellre satsat på en sele som passar från början.

Jag tror att bakselen ligger lite snett... Det är nog därför den ser liten ut... kanske?

Har jag missuppfattat Det där med skackelremmar och gjord då? Skackelremmarna går ju liksom neråt mot däckelgjorden, men den har bara ett spänne, som jag satt däckeln i. Jag antog att liksom skackelremmarna skulle fästas ner i den extra gjorden.

lånar egen knapp

Nu har jag fått svar från Drive Out. Hon tyckte selen låg bra.Lite lite kort kanske, men den låg bra över korset. Jag kunde lägga bakseleremmarna i kors över ryggstycket så kunde bakselen kanske lägga sig lite annorlunda. Hon sa också att den yttre bukgjorden skulle vara lång så skackelhållarna ska kunna röra sig. Fast jag tycker den är väldigt lång, men jag kan kanske göra nåt hål till. Får se om jag kan fixa till huvudlaget också, för det var stort...

På måndag börjar kursen i körning, så snart kan vi susa fram på vägarna i vårsolen! :)

Tack alla för all hjälp! Jag har lärt mig massor! :bow:

Vad ska du gå för kurs?

Det går säkert bra med din inställning så lyckas du säkert jättebra! Lycka till!

Sambon och jag ska gå nybörjarkursen på Kulturens Östarp här i Skåne. Vi valde den kursen eftersom vi har en liten nordisfrökenockså och där kör man med nordsvensk och ardenner. Sambon tycker nog att det är lite roligare med "rejälare" hästar, än att trippa runt med en nätt ponny med gigg. ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 021
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V