Förbättra bröstsele?

Sv: Förbättra bröstsele?

På ett ungefär hur mycket kostade det att göra om din sele? Då det inte är varken våran shettis, vagn eller sele, så antar jag att jag är lite begränsad vad gäller att "klippa och klistra"... men med tillstånd så är ingenting omöjligt.

Jag är öppen för många förslag. Jag vill bara att det ska vara bra för ponnyn och funka för oss ekonomiskt, samt ge oss en bra början på körlivet. :)

Vad kostade din finare variant på skitsele? för vad de vanligtvis kostar + 200-300 kan man ju få en helt okej bra bröstsele.:laugh:

Jag ber om ursäkt då, men står likväl fast vid min övertygelse. Jag förkastar varken dig eller din landslagskusk, men jag tror ändå det hade både sett bättre ut och kostat mindre att köpa antingen en begagnad eller en ny bröstsele som är gjord för körning från början. Som sagt, jag började tyvärr själv med en skitsele, som jag faktiskt byggde om för den gav skav på mitt halvblod, det hjälpte inte, den fungerade helt enkelt inte då den saknade skakelhållare, och hade en däckel som gav skav och lutade, och vagnen saknade bakselering att fästa bakselen i. Tror inte ens jag hade någon baksele tyärr. Nu i efterhand så kanske det inte var så konstigt att hästen blev stressad vid körning-men då trodde jag att den hästen var sådan av naturen. Pigg och att hon tyckte det var roligt med körning, när det egentligen var tvärtom. ibland kanske det inte är jag som skriver, utan mitt dåliga samvete. Jag önskar ingen att behöva göra mina misstag!

Och en viktig sak i detta sammanhang, ingen häst har någonsin önskat sig att bli varken riden eller körd, och när vi ändå gör det ska det ske på allra skonsammaste sätt utifrån värt bästa vetande.
Jag har tom pratat med djurskyddsmyndighet/länsstyrelse och enligt dem är skitselen inte godkänd att användas på häst vid körning, men de kan inte stoppa den från att säljas, bara så att ni förstår att jag är ganska engagerad, vilket skapar debatt ibland..på gott och ont.

Helt ot men jag bara måste tacka dej för alla dina inlägg om skitselarna:bow:

Tack vare dej så lärde jag mej massor för du väckte min nyfikenhet och jag började läsa och lära om hur en sele verkligen fungerar i praktiken.
Du minns mej säkert inte för det är några år sedan nu, men jag minns dej och dina suveräna svar:love:

Min numera änglahäst var nog också glad att du lärde mej så mycket för ingen i min närhet kunde tillräckligt om selar, inte ens körsällskapet kunde svara på mina frågor men det kunde du. Tack:bow:

tack!! Du ska veta att det värmer, då jag mest får skit, ibland ska jag ha det med!

Klart jag minns dig! Kör du inget nu?

tack!! Du ska veta att det värmer, då jag mest får skit, ibland ska jag ha det med!

Klart jag minns dig! Kör du inget nu?

Nej tyvärr kör jag inget längre, min underbara körhäst blev ju så sjuk så jag till slut fick avsluta hennes lidande:cry:

Tanken var att köra in min nya häst men jag har blivit så sjuk att jag inte vågar ge mej på det och eftersom jag måste kunna rida ofta för att alls kunna röra mej så känns det inte aktuellt att lämna bort henne för inkörning heller.
Jag har ju ridit in henne utefter vad jag klarar rent ridmässigt och hade ju behövt köra in henne på samma sätt men det klarar jag inte nu:(

Men någon gång i framtiden så blir det nog en ny körhäst för det är ju så otroligt roligt:D

jag gav 2000 kr för själva bröstselen, det är en ylanderssele som har en fast brösta, däckel och svanskappa. Tillverkad i tärnsjöläder. Byggde om den och satte på två öglor som sitter monterade i tömöglorna, dessa kostade totalt 930 kr, och då är det tärnsjöläder tillverkat av ylander.
Jag är inne på att separera bröstan från däckeln oxå, men har inte lyckats bli färdig i tanken med hur jag ska ordna med spännet på ett bra sätt.. dessutom vill jag avvakta till min frieser är färdigvuxen som jag oxå vill ska kunna ha selen..... Antingen säljer jag då och skaffar en annan som passar båda, eller bygger vidare ... på min "förkastliga" sele......:o:D

Nu vill jag lägga mig i lite här.
Snigelfarmor "plattade" inte till dig, hon skrev bara vad hon tycker om ditt förslag. Hon skrev ju inte precis "totalt värdelöst förslag, du vet ju ingenting!" Hon gjorde lite jämförelser och Uttryckte en åsikt om hur man bör gå till väga när man ska/vill börja köra. Att lära sig av proffs ÄR mycket bättre. Eller åtminstone av någon som kan väldigt mycket om det man ska lära sig/börja med!

Förlåt frångången från det egentliga ämnet, men jag är bara så trött på att vissa tar all kritik som "påhopp". Och nu menar jag inte bara dig!

Sen, snigelfarmor, jag har fått för mig att du är kusk som tävlar rätt mycket och dessutom i högre klasser, eller har jag helt fel?!?

Tillbaks till ämnet; till och med Anders Eriksson säger att däckeln är alldeles för svag för att köras med rockard/enaxlad vagn. Och med tanke på alla dina ändringar, låter det som om det skulle bli rätt mycket dyrare än att köpa en ny/begagnad korrekt sele. Därmed inte sagt att DIN sele är skit. :)

Men finns det ingen du skulle kunna få LÅNA en bra sele av så länge, tills du vet vad du tycker om det här med körning? Absolut billigaste alternativet, men inte alltid det lättaste, tyvärr! Det vet jag, om nån.:( Jag= frälst på det här med körning, men inte proffs, ÄN...:o;)

jag förstår detta och delar såklart din åsikt.. man får se saker som säljs ibland som man undrar om det inte skulle passa bättre på trähästar...
Men ALLA har sin början NÅNSTANS... och man kan avskräcka oxå om man får höra att det är SKIT.... det är lätt att en del inte vågar ens börja köra, och det missunnar jag ingen, för det är det bästa jag vet.

Nä, inga hästar har valt körning eller ridning,,, dom vill BETA för det är det hästar är gjorda för... men inte heller DÄR finns regler!

Vi har kontroller på att våra kor måste gå ut, flera gånger om året! Men inga regler om utevistelse finns för hästar!!!!
Vet att det runtom i vårt land (och många andra) finns hästar som bara har några få timmar ute per dygn.. eller ibland tom mindre... det gör mig VANSINNIG!!!

Den frågan brinner jag för!!!!

Jag ber om ursäkt då, men står likväl fast vid min övertygelse. Jag förkastar varken dig eller din landslagskusk, men jag tror ändå det hade både sett bättre ut och kostat mindre att köpa antingen en begagnad eller en ny bröstsele som är gjord för körning från början. Som sagt, jag började tyvärr själv med en skitsele, som jag faktiskt byggde om för den gav skav på mitt halvblod, det hjälpte inte, den fungerade helt enkelt inte då den saknade skakelhållare, och hade en däckel som gav skav och lutade, och vagnen saknade bakselering att fästa bakselen i. Tror inte ens jag hade någon baksele tyärr. Nu i efterhand så kanske det inte var så konstigt att hästen blev stressad vid körning-men då trodde jag att den hästen var sådan av naturen. Pigg och att hon tyckte det var roligt med körning, när det egentligen var tvärtom. ibland kanske det inte är jag som skriver, utan mitt dåliga samvete. Jag önskar ingen att behöva göra mina misstag!

Och en viktig sak i detta sammanhang, ingen häst har någonsin önskat sig att bli varken riden eller körd, och när vi ändå gör det ska det ske på allra skonsammaste sätt utifrån värt bästa vetande.
Jag har tom pratat med djurskyddsmyndighet/länsstyrelse och enligt dem är skitselen inte godkänd att användas på häst vid körning, men de kan inte stoppa den från att säljas, bara så att ni förstår att jag är ganska engagerad, vilket skapar debatt ibland..på gott och ont.

:bow::bow: Jag har också lärt mig mycket av dig! Har man lite förnuft, så märker man ganska snabbt vilka som vet vad de pratar om och vilka som inte gör det! JAG tycker du är toppen, snigelfarmor!:bow::bow:

Nej, jag tävlar inte högre klasser, men har tävlat i snart sju år till och från. med fem olika hästar/ponnyer och olika vagnar. Har även tränat för anders eriksson regelbundet och mycket av hans tänk går igen i mitt tänk.

Själv bryr jag mig absolut inte om man har en dyr eller billig sele, eller vem som gjort den eller av vilket onödigt dyrt läder den är i, utan att den är tillverkad för ändamålet. Den sele som du beskriver som en ylander sele är antagligen tillverkad som en parsele av en selmakare (inte en kusk) som glömde tillverka den andra delen. Eller så har tyvärr någon annan köpt den andra delen och inte gjort de nödvändiga ändringar som du gjort.
Du får gärna skicka en bild på ditt hemmabygge.

För 3000 plus resor du gjort till och från sadelmakare kan du får en schysst begagnad eller en ganska schysst ny sele till din frieser. Lägger du till 2000 får du något som du kan tävla med och dessutom få höga poäng på om du är noga med putsen. i övrigt verkar du och jag har mycket gemensamt, vi älskar körning och vi älskar hästar, vi vill att de ska ha det bra.

Allmänt: ibland läser jag annonser om selar tillverkade i exklusivt läder. ex. tärnsjöläder, med vacker stoppning och påkostade beslag, men varför har någon glömt att selen är obrukbar??? Okunniga säljare och okunniga köpare. Det känns bara så bortkastat att sitta och sy en sele som är värdelös med de däcklarna och bröstor som inte går att justera riktigt, inga tömringar, ingen baksele inga matchande draglinor mm. Varför?

apropå låna hade jag gärna lånat ut min idealsele som sist den användes var på linda algotssons bröllop, dvs under falsterboveckan. Den hade mått bra av lite användning! Den passar c ponny-ardenner!

Var det till mig den sista frågan var? Jag är ny i hästeriet i skåne, så jag har inte så många hästkontakter... Jag vågar nästan säga att de som hobbykör här har en sådansär "skitsele"... Dessutom tror jag nog att jag VET att jag vill hålla på med körning. :) Det är därför vi har en inkörd shettis på foder. Vi har också en nordis-åring som ska köras in så småningom.

*lite kl*

Men om vi nu ska köpa en ny sele... Är de okej i lädret om de ligger under 2000? Och ska de helst vara nylonförstärkta? Jag har lite problem med Pfiff standard-selen då shettisen är ca 130 i bröstomfång och storlekarna börjar eller slutar på 130.

Om det är någon som tipsar på enl. moderators "fel sätt" så PMa hellre, då jag inte vill bli av med tråden.

Det hänger för övrigt en bröstsele med EN gjord i sadelkammaren. Skulle sälja den, men den får nog hänga där... :crazy:

Tusen tack för alla som engagerar sig! Bort med dumma selar, pessoabett och billiga skitsadlar stoppade med godispapper! :D (Buke har lärt mig ;) )

Jag vet att det inte är EXCEPTIONELLT BRA att göra så, men inte heller roligt att få svaret "släng skiten" om en sele man har när man ber om råd. Särskilt inte om det ENDA RÄTTA ALTERNATIVET kostar MULTUM... typ.

Fast där håller jag personligen iaf inte alls med. När jag började köpa körutrustning till mina hästar blev jag förvånad över hur billigt det var, i alla fall jämfört med ridning. För att ta ett exempel kostade min sadel 12 000 kronor :p (och då tänkte jag ekonomiskt... ville bara ha en bra sadel som sitter bra på hästen) För detta pris kan man ju utan problem köpa fullt "godkänd" körutrustning. Selar med lös brösta, helt okej däckel, baksele och draglinor kan man ju hitta för under 2000 kr! En rockard kan man hitta begagnad för ett par tusenlappar, bara att skruva eller svetsa dit en svängel. Nu har jag personligen kanske inte valt det billigaste, min bröstsele kostade 4500, lokselen 1000 kr (det va iför sig ett fynd! :) ), vagnen 21 000 kr och släden 2000 kr. Meen vill man kan man som sagt komma undan bra mycket billigare.

Tusen tack för alla som engagerar sig! Bort med dumma selar, pessoabett och billiga skitsadlar stoppade med godispapper! :D (Buke har lärt mig ;) )

Aha! Ett bukebarn! Jag provade köra med ett pessoabett på en shettis jag lånade i somras för att tävla körning med, jag fick vända hem och byta till tredelat för han gick inte att styra :) Det var min första pessoaupplevelse...aldrig mer. Blir så ledsen när jag ser på ponnyhopptävlingar-pessoa överallt och dyra tretornridstövlar, men ingen kunskap.

apropå låna hade jag gärna lånat ut min idealsele som sist den användes var på linda algotssons bröllop, dvs under falsterboveckan. Den hade mått bra av lite användning! Den passar c ponny-ardenner!

Var detta menat till mig?? Jag hade gärna lånat tills jag sparat ihop till en egen sele. Om du menade mig, eller är intresserad av det, så PM:a mig gärna!

japp! vi har nog uppnått syftet här iaf! att skaffa fram alternativ till personen som hade en fråga! Man ser att det finns olika sätt att lösa ett problem, vilket som är rätt får man själv avgöra!

Allt som är dyrt och märkes hit o dit är nödvändigtvis inte bra, det gäller ju ALLT, inte bara hästgrejjer. Att dom fyller syftet är inte heller nödvändigt, det syns på mångt och mycket tyvärr... sitter det ett märke på tror folk att det är skitbra!

Det här gäller nog tyvärr oxå var och en... alltså när man är en gröngöling på något lyssnar man på såna som är bättre, och som tävlar eller är proffs och duktig.... man förutsätter att dom kan bättre... Det gör dom ju oftast oxå, men hela debatten om rollkur tex. har fått mig att baxna lite....
Man får plocka av alla duktiga man träffar och skapa sig en egen mix!

SUNT FÖRNUFT ska råda som grund och botten i allt tänkande! Det sa min juridiklärare nyligen!!! ;)

(sen sa jag aldrig att min selmakare själv var kusk, jag kontrollerade olika selar innan jag skaffade denna, och vägde för och nackdelar med DEN selen och andra... DÅ, när jag köpte denna, var priset fantastiskt mycket billigare i jämförelse med det andra jag ville ha/kunde tänka mig. Därför kändes mitt val lätt just då.

Har haft flera av pfiffs standardselar tidigare bland annat,, men där är ju lädret så smalt o hårt att det riskerar att gå av! så jag tog det beslutet jag gjorde då, och har inte ångrat mig. (DÅ kostade den ca 3500 till en stor häst) Jag köpte en baksele av en av dem som ni nämnt här ovan, i läder, ganska smal, men helt ok till en promenadgigg,, för 395 spänn. Säger inte att ihopaplock är SKITBRA, men för mig, just nu, till det jag ska köra och tävla, så passar det perfekt att börja med.)
Puts och studs kan man ha även på ihopaplock! Jag hoppas inte domarna tittar mer på min sele än på hur min häst går! :d)

bilder på ihopaplocket finns på min hemsida, som du kan se under min profil!

Men om vi nu ska köpa en ny sele... Är de okej i lädret om de ligger under 2000? Och ska de helst vara nylonförstärkta? Jag har lite problem med Pfiff standard-selen då shettisen är ca 130 i bröstomfång och storlekarna börjar eller slutar på 130.

Om det är någon som tipsar på enl. moderators "fel sätt" så PMa hellre, då jag inte vill bli av med tråden.

Ingen som vill säga nåt?

jag kan säga nåt.

om du tex köper hos selar.se eller driveout.se så är jag säker på att det din budget räcker till duger gott åt dig. Om din budget varit högre hade du fått kanske lite mera kvalite och lite mera grejer på selen som kan vara bra.

Dessa krav har jag på mina selar: snabbkoppling till skaklarna, samt att däckeln ska passa både tvåhjuliga vagnar och fyrhjuliga vagnar. Den ska vara nylonförstärkt vid alla dragutsatta punkter, (idealselen uppfyller med andra ord alla mina krav, samt den nya från driveout)

Du kanske ska ha dessa krav: nylonförstärkt, verkligen passa shettisen då det är svårt att få till alltid, vilken skakelhållare du vill ha beror på vad för vagn du har, men de billiga brukar ha tilburytug (metallskakelhållare som har många dåliga sidor, jag varnar för dessa) eller vanliga giggskakelhållare-en läderögla du lägger ett varv runt skakeln. Flexibel och passar alla vagnar. Till shettis kan man sen drömma om en ergonomisk brösta tex, men då kostar det extra ...har du dessa krav kan du hitta en sele för ca 2000 kr som inte jag skulle skämmas för och som du tom kan tävla lite med!

Vilken slags däckel passar både en och tvåaxlade vagnar då? Silett/selett-däckel är endast för enaxlade? Just nu så har vi ju en enaxlad, men i framtiden vet man aldrig vad som kommer.

Tusen tack för dina kloka svar! :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 021
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka