Förbannade regn-Hur påverkas fölet

Abova

Trådstartare
Vet att det finns flera sådana här trådar men då har det rört yngre friska föl , har själv ett liten annorlunda situation.

Har tagit över ett sto och föl som har haft/har kvarka.
Stoet är en såkallad kronisk smittbärare och står under behandling , hon är för övrigt helt symptomfri och "frisk" och pigg.
Hon har vid sin sida en 5.5 mån hingsfölis, han har varit sjuk i kvarka för ca 2-3 mån sen om än mycket lindrigt , han har dock varit lite snorig från och till och har därför behandlats upprepade gånger med pencellin , sista kuren för ca 1 vecka sedan. Han har dock de senaste 2 veckorna varit pigg och glad.

De har stått mer eller mindre inne i 3 mån på isolering och när jag hämtade dem på Ultuna körde jag dem direkt ut på bete då jag ville ha ut dem i friska luften med bättre förutsättningar att läka ut.

I den hage de går i finns ett litet lösdriftskjul med bra placering och stor öppning , jag har halmat upp därinne samt satt upp en krubba där mamma får lite mat varje dag. Så långt frid och fröjd,, men .......
mamma vägrar att ta skydd för regnet där, vilket gör att fölet står ute med henne i detta förbannade ihållande regn!

När jag åker ut till dem ropar jag upp henne och hon går villigt in i skjulet och äter sin mat men sen går hon ut igen fast fölis in i det längsta försöker stå kvar så går hon bara. Nu när jag var där för ett par timmar skakade de båda som asplöv och jag gnuggade dem torra och varma men så fort jag var klar går stoet ut igen! Så vad göra?
Ska jag strunta i det och tänka att de gör det som är bäst och fölis klarar vid denna ålder att bli rejält blöt och skakig, eller oroa sig ?(som jag gör så magen knyter sig) De ska ju klarna upp så småningom men NÄR! ?
Hade fölis varit van att vara ute sen liten och dessutom frisk hela tiden hade jag nog haft mer is i magen , men nu känns det inte lika lugnt!

Har gått igenom mina alternativ.

¤Det ultimata hade ju varit hage med tillgång till stall men hur många vill ta emot kvarkahästar, jag ringde säkert 80 samtal innan jag fick tag i denna hage! Att få ta in dem i stall var bara inte att tänka på!

¤Göra någon dörr/bom till skjulet så jag kan stänga om dem.. men jag vågar inte riktigt det,då jag är rädd för att stoet då lägger tid på att trycka sig ut ändå och då skadar sig eller fölet. Så stabilt är inte skjulet att det klara 600 kg som trycker på på en vägg!

¤Täcka fölet .. Känns inte bra då han kan fastna och skada sig , jag har ju inte uppsikt över dem hela tiden.

Så vad säger ni som har så här pass gamla föl , hur mycket klarar de?
Ni som har era på dygnet runt bete, låter ni dem vara kvar ute när regnet har strilat ihållande? Och söker era mammor och föl skydd?

Jag har konstaterat att mina andra hästar inte heller söker skydd för regnet utan står mitt ute på fältet och skakar!

Bara att skriva detta ger mig ångest , åker nog ut en vända till och torkar dem, fast jag nss kom hem!:crazy:

Senast ändrad:
Sv: Förbannade regn-Hur påverkas fölet

Jag förstår dilemmat, har lite samma problem här hemma och mitt föl är väl jämngammalt med ditt ungefär. Trots en massa träd som ger bra regnskydd i hagen väljer de att stå mitt ute på ängen i detta väder! Tänker att de egentligen borde sköta det där själva, men det känns ju inte så lustigt att se dem stå därute och kura.. :crazy: Nu skall de snart bli verkade, så då får de väl stå inne och torka upp lite, men om någon vecka är det betesdags och då kommer jag ju inte kunna springa där o plocka in dem titt som tätt. Finns dessutom ingenstans att ta in dem där heller, regnskydden består av skogsdungar i hagen. Och det kommer även komma betydligt yngre föl till det betet. Man hoppas ju att de ändå har vett nog att veta sitt eget bästa..

De ska ju klarna upp så småningom men NÄR! ?

Jag brukar kolla på den här radarbilden för att få en ungefärlig uppfattning om regnet de närmsta timmarna:

http://www.aftonbladet.se/vader/js/nederbord.html

Men just nu ser det inte så lovande ut, den verkar inte uppdaterad. Enligt prognosen 10-16 skall ju regnet ha avtagit och bara vara ringa i vår del av landet. Kl. är nu 16:40 och det strilar fortfarande.. Kanske finns det andra radarbilder som är ännu bättre?

Senast ändrad:

Jag hade provat med att lägga in en bal hö i skjulet för att se om stoet står kvar och äter det.

provat det.. funkade inte!!!!:crazy:

Kom precis hem igen efter en till vända , torkade bägge och satt med dem någon timma i skjulet så fölet fick upp värmen lite. Sen tröttnade stoet och sprang ut , fölet stannade dock kvar ( han älskar sitt skjul) så länge vi var kvar ,men sprang till mamma när vi gick!

Känns som jag har koll på varenda prognos som finns vid det här laget men det hjälper ju inte när de aldrig stämmer. Metrolog måste vara det enda yrket där en lottovinst är ett plus i meritförteckningen;)
Enligt SMHI skulle det ju slutat regna här tidig eftermiddag, det har det INTE!

Din fölis är ju jämngammal med denna men hon är ju van att vara ute sen dag ett och har ju aldrig varit sjuk, så jag skulle tro att hon klarar nog detta bättre än min knatte, även om det aldrig är kul att se dem "kura" ! Hade det inte varit för hans långa innevistelse och sjukdom hade jag inte varit lika orolig!

Jo, det är ju sant att min fölunge varit frisk hittills (ta-i-trä) - jag förstår din oro! Lite onödig info - hon fick totalt spel i dag när vi skulle verka bakhovarna (trots vääldigt lugn och tålmodig hovis) så nu blev hon inte av med några av flikarna därbak utan jag får försöka raspa dem själv innan betet. Få väl trösta mig med att hon inte hade fått några hovar putsade alls om hon hade varit kvar i Spanien..

Det var som attan:crazy: men visst är hon väl verkad förr? Men i så fina hagar som du har behövs det kanske knappt:)

Ja hujedamig vad vissa ston i spanien såg ut:):crazy:
Värst jag var med om var på ett helt sagolikt prisbelönt stuteri med så vackra hästar:love: Men gud vad flera av stona såg ut om fötterna, jag lovar att flera av dem aldrig sett en hovslagare i hela sitt liv, som bananer!

Men för att hoppa tillbaka till tråden , hur gör ni andra med era föl som är ett par månader, hur känsliga är de i den åldern?

Har samma dilema här i Skåne. Jättefin ligghall med gott om plats för alla stona. Halm och hö upp till öronen. Men var står de när det regnar och blåser som mest? Jo, MITT ute i den öppna hagen.:eek::eek: F*n vad jobbigt!!! Småkillarna skakar och huttrar jämte deras feta mammor som inte verkar bry sej ett skvatt. Jag har tyvärr inget bättre tips till dej. Du verkar ha gjort allt... Hoppas solen kommer tillbaka snart!:crazy::crazy:

Jag hade nog försökt att stänga in dom under den värsta regn tiden iaf. Brukar stoet trycka ut boxdörrer med? Om inte varför skulle hon göra det på en lösdrift? En bom eller en eltråd borde hålla henne inne. Du kan ju prova under några timmar och se hur hon beter sig.

Jag har ett föl som bara är en vecka och hur mycket tål dom.. jättesvårt att veta om man ska släppa ut dom innan man åker till jobbet eller om dom ska stå innne och får komma ut en runda när man kommer hem.. idag fick dom komma ut vid halv 6 men in igen vid 8... sen får dom komma ut när jag kommer hem igen vid 15. Bor i småland och här regnar det ganska mycket...:crazy:

Vi har inte haft sådär galet regn. Men igår så regnade det hela dagen.
Alla tre fölen var ute.

Det var bara de allra första dagarna om det kom regn som fölungarna fick komma in. Men det är skillnad på friska fölungar och en som varit sjuk

Ja då vet du hur det är! , Den här knatten är/har varit sjuk dessutom samt stått mycket inne så däri bottnar mycket av min oro!
Det är därför jag undrar hur tåliga de friska fölen i denna ålder är och hur "pjoskiga" ni är med vädret!
Man blir så förbannat irreterad på stona som inte begriper bättre än att ge sina små skydd där de står och skakar!

Nu när jag var där och kollade dem samt tempade fölet ( hur snabbt visar sig ex lunginflammation efter nerkylningen?) stod de minsann i skjulet , då passar det när det INTE regnar.. knasiga sto!

Kuriosa: De är också av rasen PRE som dina!:)

Problemet är att jag inte riktigt litar på hållfastheten i skjulet om hon bestämmer sig för att trycka på (vilket jag tror hon försöker)
Jag är rädd då för att hon river en bärande regel och får skjulet över sig.. och det känns det inte riktigt värt! Låter som det är ett skrutt skjul men det är det inte .. utan bara inte gjort för att hålla inne 600 kg häst som vill ut!

Så nu fortsätter soppan med fölet och mamman jag tog över som är /har haft kvarka!
Fölet som är 5.5 månad blev i helgen snorig, hostig och fick låg feber. Min gissning är att han då han redan är nersatt åkt på en ordentlig förkylning med det här förbannade vädret sm varit.

Han har ju de senaste 3 månaderna mer eller mindre stått på boxvila och fått 3 pencellinkurer så immunförsvaret är ju inte på topp.
Han har ändå sedan jag tog hem dem varit stel och ovillig att röra sig , jag resonerade som så ,efter samtal med vetrinär ,att det inte var så konstigt om han blev lite överansträngd då han trots allt knappt är van att röra sig.

Igår var han dock ordentligt halt och som det ser ut runt om , han förflyttar sig hjälpligt i skritt men inte mer än det. Han är inte svullen någonstans och inga tecken på yttre skador finns. Han känns lite småvarm överallt tycker jag men inget ställe som sticker ut mer än något annat.
Han trampar däremot inte igenom ordentligt H:B.
Så vad tror ni?

Har ringt behandlande vet på Ultuna och väntar på att de ska ringa tillbaka och har bokat en D.V vikarie under dagen som jag inte har en aning hur duktig hon är!

Jag misstänker ju fortfarande att det här är relaterat till att han nu fått komma ut i riktig hage. Jag tycker även att han tagit fart igen och börjat växa lite ( från att ha stått helt still i 2 mån) . Kan detta vara växtvärk eller liknade ( inflammationer) och hur behandlar man det isåfall , butta?

Alla reflektioner mottages tacksamt då jag börjar fundera på om det verkligen ska gå vägen med denna lilla kille!

Jag hade inte låtit de gå ute dygnet runt, speciellt när de inte är vana vid det. Våra föl går inte ute dygnet runt och de går inte ute om det regnar jätte mkt och om det är super varmt för de stå inne när det är som varmast för att gå ut när det blir svalare. För fölungar kan få luginflammation både när det är för kallt och för varmt.
Jag hade haft stoet om det finns möjligheter i en utebox, för då får de "bra" luft samtidigt som de står inne och är torra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 963
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 573
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?