Förbannade gubbe!

Sv: Förbannade gubbe!

Jag utgick ifrån att vi det "vi" - alltså hundägaren - som hade en dålig dag och därför svarade snäsigt tillbaka till den okände person som på något sätt provocerar. Varför främligen beter sig illa vet vi inte, och det kan vi inte heller veta.

Men fortfarande, ingen ursäkt, anser jag.

Ni tar jag också för givet att det handlar om en oförskämd kommentar - inte om regelrätta angrepp som pågår en längre period.

Då förstår jag. Vi kanske såg olika scenarion, helt enkelt.

Jag har jobbat med människor rätt länge och det går inte att nå någon genom att gå på defensiven. Man kan som sagt trycka till dem tillfälligt (och i någon situation kanske det behövs), men man kommer inte ändra någons inställning på det sättet.

Åh, I beg the differ :). Enligt min erfarenhet så hjälper det att säga ifrån. Det beror så klart på vilket sätt. Jag har vid 2 tillfällen i år blivit utskälld på helt fel grunder. Jag förklarade läget, men dom fortsatte envist (samtidigt som dom går från platsen!). Då "snäste" jag av dom med något i stil med "ni kan tro vad ni vill, men det är fel". När jag senare har mött personerna så stirrar den ena surt på mig, vilket inte rör mig i ryggen. Sålänge han är tyst är jag nöjd. Det andra paret ber mig numera snällt och då tillmötesgår jag såklart utan att knussla.

Nej, trötthet/sjudom/smärta är ingen ursäkt att bete sig illa. Men det är en förklaring. Vi är ju ändå människor med fel och brister, jag är inte solig och charmig dygnets alla timmar, året om. Jag är dock inte heller typen som kommer med spydiga kommentarer, mest för att jag väldigt sällan ser någon mening med det, oavsett hur grinig jag må vara.

Och jag gör skilland på att säga ifrån, och på att vara spydig och oförskämd. Det är vad jag reagerat på i tråden - där jag uppfattat det som att man söker just spydiga kommentarer att vräka ur sig åt folk - med argumentet att dessa har provocerat. Det kan jag inte ställa mig bakom. Det är ingen ursäkta att sänka sig till samma nivå.

Jag har rätt nyss varit proffessionellt involverad i en arbetsplats där arbetsmiljöverket fått göra utvärderingar och lämna en konkret handlingsplan pga svåra problem i den psykosociala arbetsmiljön... jag kan säga att ALLA anställda ansåg att just de hade rätt att agera som de gjorde, alla hade minsann blivit provocerade genom händelse X Y eller Z, etc etc, i det oändliga. Det handlar rätt ofta om subjektiva bedömningar.

Nej, trötthet/sjudom/smärta är ingen ursäkt att bete sig illa. Men det är en förklaring. Vi är ju ändå människor med fel och brister, jag är inte solig och charmig dygnets alla timmar, året om. Jag är dock inte heller typen som kommer med spydiga kommentarer, mest för att jag väldigt sällan ser någon mening med det, oavsett hur grinig jag må vara.

Då förstår jag hur du menar. Jag tolkade dig först som att du rättfärdigade beteendet. Ber om ursäkt!

Och jag gör skilland på att säga ifrån, och på att vara spydig och oförskämd. Det är vad jag reagerat på i tråden - där jag uppfattat det som att man söker just spydiga kommentarer att vräka ur sig åt folk - med argumentet att dessa har provocerat. Det kan jag inte ställa mig bakom. Det är ingen ursäkta att sänka sig till samma nivå.

Precis, lika lite som att "personen som börjar" kan skylla på det som nämnts innan.

Jag har rätt nyss varit proffessionellt involverad i en arbetsplats där arbetsmiljöverket fått göra utvärderingar och lämna en konkret handlingsplan pga svåra problem i den psykosociala arbetsmiljön... jag kan säga att ALLA anställda ansåg att just de hade rätt att agera som de gjorde, alla hade minsann blivit provocerade genom händelse X Y eller Z, etc etc, i det oändliga. Det handlar rätt ofta om subjektiva bedömningar.

Det finns sådana fall här på min arbetsplats också. Dock är jag säker på att dom inte är i proportion till ditt srbeye, men ja, jag vet vad du menar.

Lager :bow: :bow:

Jag har rätt att försvara mig. <snip>

Det har ar nog tyvarr problemet. Att alla anser sig ha "ratt att forsvara mig/mitt omrade/whatever. Om man omedelbart gar in i "forsvars mode" sa blir det en fientlig stamning ... varfor inte istallet vanligt forklara?

Ååh sånna människor är så fruktansvärt irriterande.

Där jag bor är det ett äldre par som bor i ett radhus, och de verkar tro att de äger gräsmattan över gångbanan, så där får man tydligen inte rasta sina hundar. Fine. Min kompis fick en rejäl utskällning för att hennes chihuahua-tik kissade där. Jag tänkte då i mitt stilla sinne att jag undrar om de springer ut och jagar iväg igelkottar och fåglar från gräsmattan också :grin:

Vid ett annat tillfälle skulle jag få igenom den lilla passagen vid gräsmattan för att komma över gatan till busshållplatsen. Hade min skygga passehund med mej, och mitt i vägen stod en enorm katt och fräste på oss och vägrade släppa förbi. Jag försökte finta den, med min rädda hund bakom mej, så det tog en stund att komma förbi, och givetvis satt det äldre paret vid hållplatsen då och det första de sa när jag kom över gatan var "Plockade du inte upp efter hunden?!"
Jag förklarade smått irriterat att han inte gjort något, utan att vi hade problem med att komma förbi katten, varpå jag fick svaret "Ja, det är vår katt."
Förvånansvärt .............. :mad: Har aldrig tagit det hållet igen, och lär inte göra det heller, går hellre omvägen runt hela området.

Jag förstår att man blir irriterad på folk som inte plockar upp efter sina hundar, men nån måtta får det väl ändå vara!

Tillägg: Fick också veta att jag levde en gång när jag bodde inne i Malmö, och var på väg hem efter en lång runda. Hund var givetvis tvungen att bajsa en sista gång precis utanför huset när jag fått slut på påsar, så jag var på väg in för att hämta en påse. Visst, mannen i fönstret kunde inte veta att jag var på väg in för att hämta en påse, men jag jag försökte lugnt och sansat förklara det, men han slutade ändå inte skrika "smutsiga jävla hora"..
Så nej, det lönar sej INTE att försöka vara trevlig.

Senast ändrad:

Håller med om att det är bra att agera i de flesta fall - det är ju hur man bör agera som är intressant i det här fallet.

Det beror ju helt enkelt på vad det är du vill med din kommentar. Är det att trycka till någon, eller är det exempelvis att får en trevligare stämning i kvarteret där du rastar din hund?

.

Mest vill jag nog vara ifred.

Lager :bow: :bow:

Det har ar nog tyvarr problemet. Att alla anser sig ha "ratt att forsvara mig/mitt omrade/whatever. Om man omedelbart gar in i "forsvars mode" sa blir det en fientlig stamning ... varfor inte istallet vanligt forklara?

Varför? Av den otroligt enkla anledningen att när en person inte vänligt frågar mig något, utan otrevligt snäser, antar och förolämpar, så har jag ingen lust att förklara något vänligt. Intressant att den som svarar är problemet, medan den som attackerar och missförstår rättfärdigas?

Precis, det gäller väl även den som stör sig på att hunden bajsar/"bajsar". Men det kanske å andra sidan är precis det hastflicka menar, alltså att det gäller båda parter.

Eller så kan man svara "javisst, lånar du ut en burk till mej för min plastpåse läcker och är inte tillverkad för detta ändamålet?!" ;)

Fast det är väl självklart att det gäller båda parter, att inte (exempelvis) alla icke-hundägare skulle ha frikort på att bete sig illa. Poängen är att jag inte kan kontrollera varenda människa i min vardag, jag kan däremot kontrollera och ta ansvar för mina egna handlingar och reaktioner.

Vi (jag) pratar ju inte om ett litet barn som mobbas i skolan och måste skyddas, om kränkningar som borde anmäls till DO, eller långvariga attacker. Jag pratar om folk på stan som säger dumheter, i vissa fall i ordentligt otrevlig ton. Av typen som den gamla tanten som var rädd för hästar och tyckte de bajsade på vägen.

Jag förstår inte riktigt hur det kan tolkas som att jag, eller hastflicka, rättfärdigar att någon är otrevlig. Jag vill verkligen inte bli otrevligt/oförskämt bemött oavsett orsak - men får/har fått min beskärda del av det ändå. Däremot att gå ifrån det, till att agera på samma sätt... Nej. Jag tänker inte dras in någon tävling i vem som kan vara mest högljudd/oförskämd/elak.

Jag tycker att det är lätt att tolka det senaste hastflicka skrev som just ett rättfärdigande pga upplägget, däremot vill jag inte tro att hon tänker så (det var därför jag också nämnde det i mitt inlägg där jag knappade Gabby).

Naturligtvis är jag den enda jag med säkerhet kan styra, dock har jag genom åren märkt att jag löper större chans att få vara ifred från person A´s påhopp/anklagelser än person B´s dito om jag barskt talar om för person A att det där inte går hem (såklart efter att lugnt förklarat läget), men är enbart trevlig och förklarade mot person B.

Vad ditt mittenstycke (mobbing etc) har med något att göra förstod jag inte riktigt.

Mittendellen var egentligen en reaktion på Gabbis svar till hästflicka... något malplacerat kanske.

Jag gissar att person A och person B i din text är personer som du har relativt mycket kontakt med? Arbetskollegor, eller liknande. Då har du ju en relation till dem, och kan agera utifrån det. Det är viss skillnad jämfört med reaktionen mot en främlig på stan. Jag har också kollegor som jag måst sätta gränser emot (en sådan gränsdragning innebar för övrigt att jag förlorade dåvarande jobbet).

Däremot ska en gränsdragning inte handla om att bryta ned någon - och olika människor kommer att bli provocerade av olika saker. Jag rör mig mycket i handikappsvängen, det bemötande som många berättar om är hårresande. Det är grova överträdelser, och en del har jag tagit vidare in i det juridiska systemet. Skulle jag börja gapa på och förolämpa alla icke-funktionsnedsatta som vräker ur sig korkade/nedsättande saker så skulle jag inte få göra annat... men igen - skulle det leda till ett bättre bemötande? Blir folk positivt inställda och artiga för att jag är oförskämd? Lär de sig hur man agerar när det kommer in en blind person i ICA-butiken för att jag är nedlåtande och elak?

Jag tar rätt illa vid mig av att man tycker det är ok att bete sig illa, med argumentet att en annan person gör det. Det är ju kapprustning i miniformat. Någonstans får man göra ett val, tänker jag dras med i detta eller inte.

Sedan är vi människor, vilket jag redan skrivit. Vi (båda parter) är inte alltid perfekta. Men jag måste ju ändå sträva efter att stödja mina medmänniskor, och att göra så gott jag kan för att vi ska få ett trevligt samhällsklimat. Här snackar vi ju ändå småpotatis - någon gapar över att min hund kissat...

Nej, det är personer jag möter på mina promenader med hundarna. Jag vet inget om dom annat än att dom försöker få sin vilja fram genom att använda "översittarfasoner" och försöka stödja sig på lagar dom inte kan. Det kommer dom inte långt med hos mig ;).

Jag håller med i ditt tredje stycke. Jag använder mig inte av sådant. Å andra sidan anser jag att fet behövs mer än ett möte med en person för att "bryta ner" denne. Det är inget jag kan göra mot någon jag möter en gång på stan son ropar efter mig att plocka upp bajset efter min kissande hund.

Visst är det en småsak. Men iaf jag blir jävligt förbannad när folk anklagar mig på fel grunder och på fel sätt. Jag har aldrig fått en snedtändning i ett sådant läge och hävt ur mig olämpligheter. Det finner jag högst olämpligt och långt under min "ribba".

Jag funderar över om ni verkligen anser att det är okej att låta hunden kissa på andras gräsmattor?
Eller gräsmattor där folk vill vara och leka t.ex. i en park, på en camping eller en strand?
Eller bajsa?

Även om man tar upp bajset så är det ju en fläck kvar som det inte är så roligt att lägga en filt på för picknick eller ha sitt lilla barn sittande i.
Rent allmänt så förvånas jag över många hundägares tolerans över äckel från hundar.

Nu handlar det ju ofta om "allmänna" gräsmattor. Självklart låter jag inte hunden kissa på någon annans gräsmatta, eller i direkt anslutning till en sandlåda t ex.
Det finns miljoner vilda (och tusen tama) djur som kissar och bajsar i bostadsområden, så därför jag har jättesvårt att förstå folks intolerans mot lite hundkiss.

Som jag förstått det i tråden så handlar det om gräsmattor som ligger i anslutning till gångvägar, där brukar man mig veterligen inte ha picknick eller leka osv så ofta :) Någonstans lär ju hunden få kissa och bajsa, för de flesta hundägare så håller det inte att åka ut i skogen varje gång hunden ska rastas ;)

Jag rastar inte min hund på andras gräsmattor eller gräsmattor där andra kan tänkas sitta. Jag rastar heller inte min hund på gräsmattan till våran innergård men jag skäller inte på våra grannars bekanta som gör det.

Håller helt med här.

kl
Jag tycker i så fall att det är tråkigare att folk låter sina hanhundar (och tikar i vissa fall) lyfta på benet kissa på och mot precis vad som helst. I stan vågar man aldrig sätta sej på huk och luta sej mot någon vägg eller stolpe. Krukor där det står stora tydliga skyltar "KISSA INTE HÄR!!" är alldeles sönderfrätta av kiss.
Får folk utskällningar för det? Visst det händer, men nog ytterst sällan. Tror det är fler tikägare som får skäll för att det kissas ("bajsas") på gräsmattor, och då vill jag nog påstå att hankissandet gör mer skada.
(blev lite OT kanske)

Någonstans lär ju hunden få kissa och bajsa,

Men vilka platser skall det vara då tycker ni?

Jag kan t.ex. förstå den fastighetsägare/bostadsrättsförening som tröttnat på kissande hundar på sin lilla remsa av gräsmatta mellan trottoaren och huset.

Vilket ansvar skall hundägare ha för hundens naturbehov?

Precis som jag skrev så handlar det inte om att kissa på någons innergård/tomt/park/camping osv. I alla fall här där jag bor finns det gott om gräsmattor som är smala och går längs trottoaren som inte vetter mot någons hus och inte heller används som picknick, lekplats, camping.. Jag kan inte se hur det kan störa om min hund kissar eller bajsar där så länge jag plockar upp bajset.

Tycker du på riktigt att det inte är okej att rasta sin hund där? Det är ingen som ska sitta där, det är inte på någons tomt, det är ingen bostadsrättsförening som rår om den. Jag tycker det känns konstigt att vi hundägare måste be om ursäkt för att våra hundar kissar och att vi inte ens ska få rasta hundarna längs gångbanor för kisset i marken kan störa någon. Jag förstår som sagt om det handlar om platser där folk sitter ned, tomter osv men jag kan inte se varför det inte skulle vara okej med lite hundkiss på en allmän gräsmatta som inte används till annat än att skilja av från t.e.x en väg eller skog/skogsremsa.

Senast ändrad:

I alla fall här där jag bor finns det gott om gräsmattor som är smala och går längs trottoaren som inte vetter mot någons hus .....

Vad vetter de mot då?

Jag tycker att det är märkligt med husdjur som förväntas göra ifrån sig utomhus i tätbebyggt område.
Jämförbart med att sätta sig själv och kissa på närmaste gräsmatta.
Rent sanitärt alltså.

Jag bor på landet där det finns plats på ett helt annat sätt och där hundar kissar där vi själva utan vidare också kan sätta/ställa oss att kissa.
Hundar som kissar/bajsar i stan känns på något vis likadant som om människor skulle göra det.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 395
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 385
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 979
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 374
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka