Förbannade gubbe!

Sv: Förbannade gubbe!

:bow:

Det får jag uppleva ofta från härliga människor i skogen! Men tyvärr så har jag ändå fler historier likt TSs att dela med mig eftersom det är dom som fastnar på näthinnan :o

Fast det är väl tråkigt om man ältar och fixerar vid negativa saker som händer, och "glömmer bort" allt det positiva, att majoriteten av de människor man möter faktiskt är glada och trevliga... :banana:

Men visst, någongång måste väl alla få utlopp för frustration, och det kan man väl lika gärna få genom en tråd på Buke.

Give an extra smile today, make someone happy. Than they will smile and make someone else happy... and the snowball is on its way... :D :love:

För en massa år sen umgicks jag lite med en tjej som var ganska aggressiv. När hon en dag blev påhoppad av en gubbe som tyckte att hon skulle plocka upp efter sig skrek hon rakt ut: "ska jag slicka upp kisset kanske?!"
En liten överreaktion från hennes sida där kanske....

Sånthär är så jäkla konstigt... Att folk inte har något annat att göra än att gå runt och glo på hundägare och sedan skälla ut dem om de inte tar upp efter sig - när hunden kissar, det är ju helt... stört.

I Berlin är det massa som har hundarna lösa även på gatorna i stan, ibland vet man inte ens vem hunden tillhör och det är hundbajs överallt. Det är ju inte så trevligt men man lär sig titta vart man går! Bodde de där skulle de antagligen inte orka bry sig om att skälla på alla... Nu är det ju inte bättre men vad sjutton, vi har det faktiskt väldigt städat här, så vad gnälls det över?

<snip>
Give an extra smile today, make someone happy. Than they will smile and make someone else happy... and the snowball is on its way... :D :love:

Det ska jag komma ihag.:love:

Har sager man ofta att man "kill him/her with kindness". Istallet for att skalla tillbaka ar man otroligt vanlig och forstaende ... ibland mycket svarare, men oftast mycket mer givande.;)

Mitt standardsvar närnån blänger på min kissande tik; Ska jag suga upp kisset med svamp eller?

Haha! Vilket svar, men det var rätt åt honom. Om man är otrevlig så får man lika svar tillbaka. Helt otroligt att så många vart med om samma sak :... Nu känner jag mig inte ensam i det hela iaf :)

Nej men kanske rasta hunden på lämpligt ställe?
mina grannar rastar gärna sina hundar i rabatten och på lilla gräsmattan på framsidan av huset.
de står bara och kollar när hunden gräver runt efter kissplats i rabatten. Why?? känner jag bara.

Jag antar att ingen här direkt "rastar" hundarna i rabatten utan kanske passerar som i mitt fall. Sen tror jag inte att lite kiss (eller bajs) skadar, plast och annat skräp är betydligt farligare. Det vore intressant att se folk skälla ut någon som spottar tuggummi i gräset istället.

Nej men kanske rasta hunden på lämpligt ställe?
mina grannar rastar gärna sina hundar i rabatten och på lilla gräsmattan på framsidan av huset.
de står bara och kollar när hunden gräver runt efter kissplats i rabatten. Why?? känner jag bara.

Så för att dina grannar rastar sina hundar i rabatten svarar du på mitt inlägg för att? Var menar du att jag rastar min hund? Dessutom är det ingen som anmärker på hur eller var hon kissar, utan på att de trots att de tror att de har begåvats med falkögon, inte ser skillnad på en tik som kissar och en som bajsar.

Knapplån

Fast någonstans så... vart leder det med spydiga kommentarer?

Jag fick i förrgår en mindre utskällning av en dam som bor precis vid ridvägen, när jag och Herr Häst kom förbi. Denna dam är lite hästrädd, och hade sett flera bajshögar på vägen. Hon var defensiv och arg för att så många ryttare red förbi, och inte sparkade undan skiten. Det stämde säkert till viss del, även om jag sällan ser skithögar på vägen. Jag svarade henne artigt och vänligt, verkligen ansträngde mig för att hon skulle känna sig hörd. Givetvis hade jag istället kunnat snäsa av henne, fråga varför hon bor på landet om hon inte klarar av lite skit, kalla henne för det ena eller det andra... men var skulle det leda? Skulle hon bli trevligare emot ridande ekipage i framtiden? Skulle hon må bättre? Nej. Hon kanske skulle bli rädd för mig just då, men förmodligen flyga på nästkommande ryttare istället.

De enda gångerna jag tycker att det kan finns orsak att bli otrevlig är när folk snackar skit bakom ryggen på någon, aktivt förstör för andra, ljuger, eller är rent elaka. I andra fall så försöker jag i möjligaste mån att vara artig och tillmötesgående.

*knapplån*

Jag är boende i stan och har råkat ut för det Ni berättar många gånger. För inte allt för långe sedan var jag och sambon ute med hundarna tillsammans. Båda hundarna bajsar samtidigt och vi plockar givetvis upp som vanligt. När vi precis knutit påsarna och ska gå öppnas ett fönster högt upp och en gubbe börjar vråla:

DETTA ÄR INGEN JÄVLA TOALETT FÖR HUNDAR! SE FÖR FAN TILL ATT PLOCKA UPP SKITEN JÄVLA IDIOTER!

Jag blir helt chockad eftersom vi står med påsarna i handen, men frågar gubben vad fan han tror vi har i påsarna och sen frågar jag om vi ska komma upp med skiten.

Då vrålar han: DU; JAG ÄR INTE RÄDD FÖR DIG SKA DU VETA!

Jag suckade och vi gick vidare helt chockade. Folk här där jag bor är mer än störda...

Knapplån

Fast någonstans så... vart leder det med spydiga kommentarer?

QUOTE]

Men så är det ju åt båda hållen. Om någon av alla de exempel i tråden sett att man faktiskt höll i en påse i handen, och då sagt att de tyckte det var så föredömligt att man alltid plockade upp, då hade iallafall jag ansträngt mig än mer. Men när man blir misstrodd av helt okända personer, på felaktiga grunder och dessutom skrikt på eller åthutad av, då blir iallafall inte jag trevligare.

Mmm. Fast det är ju lite sandlådelogik - Om någon är dum mot mig har jag rätt att vara dum tillbaka.

Det är en annan sak att vi är mänskliga och inte alltid reagerar perfekt, varje person kan vara trött någon dag och snäsa av någon. Däremot tycker jag det är jättetråkigt att sätta sådan beteende i system, och att dessutom rättfärdiga det.

Nej - jag har inte automatiskt och självklart rätt att vara oförskämd emot någon bara för att den är oförskämd/snorkig emot mig.

Och om jag/vi också har en dålig dag?

Jag både håller med dig och inte. Säger man inte ifrån till folk som beter sig illa åt (när dom dessutom inte har någon som helst grund till att vara otrevliga) så kan dom lika gärna vara otrevliga nästa gång. Och med säga ifrån menar jag naturligtvis inte att man ska sänka sig till personens nivå och skälla, gapa osv.

Jag bemöter personer med olika åsikter om min hundhållning väl oavsett hur dom lägger fram sina anklagelser, men om dom inte ger sig så tänder jag på alla cylindrar och då faller himlen ner över dom. Jag har inget till övers för folk som beter sig illa mot andra och överreagerar pga magkatarr, bristen på cigaretter eller split kaffe på morgonen. Lika lite som jag anser mig själv ha rätten att skälla ut någon pga min onda rygg eller psykiska tillstånd. Dom spärrarna och den etiken/moralen finns inpräntad hos mig.

Mmm. Fast det är ju lite sandlådelogik - Om någon är dum mot mig har jag rätt att vara dum tillbaka.

.

Jag har rätt att försvara mig. Är jag dessutom snabb i tanke och mun så säger jag något tillbaka och så är jag klar med det, till skillnad från alla som tänker att "De borde sagt något," och att de "nästa gång ska säga ifrån när någon kliver på dem..."

Och om jag/vi också har en dålig dag?

Jag både håller med dig och inte. Säger man inte ifrån till folk som beter sig illa åt (när dom dessutom inte har någon som helst grund till att vara otrevliga) så kan dom lika gärna vara otrevliga nästa gång. Och med säga ifrån menar jag naturligtvis inte att man ska sänka sig till personens nivå och skälla, gapa osv.

Jag bemöter personer med olika åsikter om min hundhållning väl oavsett hur dom lägger fram sina anklagelser, men om dom inte ger sig så tänder jag på alla cylindrar och då faller himlen ner över dom. Jag har inget till övers för folk som beter sig illa mot andra och överreagerar pga magkatarr, bristen på cigaretter eller split kaffe på morgonen. Lika lite som jag anser mig själv ha rätten att skälla ut någon pga min onda rygg eller psykiska tillstånd. Dom spärrarna och den etiken/moralen finns inpräntad hos mig.

Jag utgick ifrån att vi det "vi" - alltså hundägaren - som hade en dålig dag och därför svarade snäsigt tillbaka till den okände person som på något sätt provocerar. Varför främligen beter sig illa vet vi inte, och det kan vi inte heller veta.

Ni tar jag också för givet att det handlar om en oförskämd kommentar - inte om regelrätta angrepp som pågår en längre period.

Jag har jobbat med människor rätt länge och det går inte att nå någon genom att gå på defensiven. Man kan som sagt trycka till dem tillfälligt (och i någon situation kanske det behövs), men man kommer inte ändra någons inställning på det sättet.

Och innan någon missförstår även det ska det väl förtydligas att om någon frågar mig i normal samtalston att; "Ursäkta, är det din hund som bajsar på gården?" så skulle jag i lika normal ton, möjligen lite indignerad, svara att det är det verkligen inte och att det är viktigt för mig att plocka upp osv. Men blir jag påhoppad av någon fönsterpensionär med bilregistreringslistor i handen, då kan det nog hetta till...

Jag har rätt att försvara mig. Är jag dessutom snabb i tanke och mun så säger jag något tillbaka och så är jag klar med det, till skillnad från alla som tänker att "De borde sagt något," och att de "nästa gång ska säga ifrån när någon kliver på dem..."

Håller med om att det är bra att agera i de flesta fall - det är ju hur man bör agera som är intressant i det här fallet.

Det beror ju helt enkelt på vad det är du vill med din kommentar. Är det att trycka till någon, eller är det exempelvis att får en trevligare stämning i kvarteret där du rastar din hund?

Jag har också fräst av folk, senast då jag var ute med en bekant, och en person väste rasistiska kommentarer när vi gick förbi - det tänker jag inte bara stå och höra på. Däremot blir jag ju inte "attackerad" om någon blänger på hunden när hon kissar... jag vet inte riktigt varför jag ska tända till på det och börja försvara mig/henne genom att snäsa av någon.

I fallet som TS beskriver är det ju rätt tydligt en äldre man som mår dåligt, han har skrikit på flera personer, och han skulle kanske faktiskt behöva hjälp. Att då bli arg på honom känns ju lite som slöseri på energi.

KL

Jag tycker (bittra) människor ofta kan vara ganska hårda mot djurfolk - då framförallt ryttare och hundägare eftersom de syns mest ute.

Jag tycker man stöter på puckon ganska ofta. Typ som när jag red på en märkt ridslinga och möter en tant som hysteriskt springer från spåret rätt in i skogen och skriker "JAG ÄR LIVRÄDD FÖR HÄSTAR!!!", när min häst fattat att det var en helt vanlig tant och inte en ylande varg red jag lugnt förbi och sa nåt i stil med att hon kanske skulle undvika att gå på hästspåren då...

Men oftast är jag den sura. Jag har sagt till rätt många på sistone att plocka upp efter sin hund. Jag spenderar mycket tid på urbana rastplatser, jag vill inte trampa i hundskit när jag rastar mina hundar där. Ser jag någon som helt plötsligt låtsas som det regnar när hunden sätter sig så brukar jag säga nåt i stil med "ursäkta, men du borde nog plocka upp efter din hund". Har de ingen påse får de en av mig. Men jag skriker inte på folk vars hundar kissar;)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 395
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 385
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 979
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 374
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31