Förbannade gubbe!

Sv: Förbannade gubbe!

Citerar mig själv:

Precis som jag skrev så handlar det inte om att kissa på någons innergård/tomt/park/camping osv. I alla fall här där jag bor finns det gott om gräsmattor som är smala och går längs trottoaren som inte vetter mot någons hus och inte heller används som picknick, lekplats, camping.. Jag kan inte se hur det kan störa om min hund kissar eller bajsar där så länge jag plockar upp bajset.

Jag förstår som sagt om det handlar om platser där folk sitter ned, tomter osv men jag kan inte se varför det inte skulle vara okej med lite hundkiss på en allmän gräsmatta som inte används till annat än att skilja av från t.e.x en väg eller skog/skogsremsa.

Så enligt dig måste man alltså bo på landet för att kunna ha hund alt. åka till landet eller någonstans där det inte finns minsta risk att hundens kiss stör någon som ska vistas i närheten av platsen där hunden kissade?

Min hund väger 5,5 kg, jag kan säga att den mängd hon kissar och den mängd jag kissar är betydligt olika stor (jag är större och kissar då också mer..).

Så enligt dig måste man alltså bo på landet för att kunna ha hund alt. åka till landet eller någonstans där det inte finns minsta risk att hundens kiss stör någon som ska vistas i närheten av platsen där hunden kissade?
Riktigt hur det skall lösas vet jag inte.
Men det verkar inte rimligt att gräsytor i stan skall användas som toaletter över huvud taget.
Urin och latrin borde hanteras på annat vis. Även från hundar.

Min hund väger 5,5 kg, jag kan säga att den mängd hon kissar och den mängd jag kissar är betydligt olika stor (jag är större och kissar då också mer..).
Men ofta så blir det ju så att massor av hundar kissar på de små gräsplättarna som finns i stan.
Så det är ju inte bara din hund.
Det finns många hundar i klassen 45kg och däröver.

Mm. Det kan vara svårt att variera kisseplatser om man bor centralt i storstad. Grönområden finns givetvis att tillgå, men just kortrastningsrundorna morgon och kväll... Dessa blir ju i princip runt kvarteret, och ja - då blir det ofta en hel del hundar som kissar på en relativt liten yta.

Här finns det dock inga "picnic-filts"gräsmattor precis nära huset, inte heller några lämpliga lekplatsgräsmattor - de är för små, och har trafikerad bilväg två-tre meter bort. Men gräsplättarna är absolut välanvända ut toalettsynpunkt...

Senast ändrad:

I andra sammanhang så är miljöbestämmelserna runt urin och latrin mycket stränga.
Allt skall godkännas av miljökontoret.
Hästbajs från stall, en extra toalett som man vill ansluta till sitt avlopp o.s.v.
Det skall vara fosforfälla för urinet och inget får komma ut i naturen.

Men när det gäller hundar så verkar det plötsligt vara okej att ösa ut urin i vilka gräsmattor som helst som sedan regnet lakar ut så att det rinner ner i dagvattenledningarna.

I andra sammanhang så är miljöbestämmelserna runt urin och latrin mycket stränga.
Allt skall godkännas av miljökontoret.
Hästbajs från stall, en extra toalett som man vill ansluta till sitt avlopp o.s.v.
Det skall vara fosforfälla för urinet och inget får komma ut i naturen.

Men när det gäller hundar så verkar det plötsligt vara okej att ösa ut urin i vilka gräsmattor som helst som sedan regnet lakar ut så att det rinner ner i dagvattenledningarna.

Ja du får väl klaga till miljökontoret. Vad har hundägarna med det att göra så länge de inte gör fel...

.

Jag bor på landet där det finns plats på ett helt annat sätt och där hundar kissar där vi själva utan vidare också kan sätta/ställa oss att kissa.
.

Och i en annan diskussion ansåg du det var fel om en hund gjorde ifrån sig i skogen, för tänk om du skulle plocka svamp och råkade trampa i det.

För en massa år sen umgicks jag lite med en tjej som var ganska aggressiv. När hon en dag blev påhoppad av en gubbe som tyckte att hon skulle plocka upp efter sig skrek hon rakt ut: "ska jag slicka upp kisset kanske?!"
En liten överreaktion från hennes sida där kanske....

Hahaha, har du också umgåtts med Aliide :bump::rofl:

Lanar en knapp,

aprapa "grasmattekissnings problematiken" sa... min gamle hund kunde jag saga at var han skulle kissa eller bajsa, ja han gjorde det faktiskt pa kommando... (bra att ha en regnhatande valp, smidigt och latt att lara in pa sa satt lol) men grasmattor typ mellan trottoar och vag brukar inte direkt klassifiseras som "picknick" omrade, sa dar fick han kissa, och bajsa. Sma ordnade parker fick han -inte- gora det i. Pa bilar/lyktstoplar/vaggar/osv sa var det nej ocksa. Nu bodde jag bra till, vi hade ett skogsomrade bara 20 meter bort sa vi kunde for det mesta undvika att kissa i "icke skog" sa att saga.

Annars aprapa grinigt folk och dumma kommentarer, sanna far man med jamna mellanrum. Jag brukade mest bara vinka glatt och vifta med en svart pase till svar, det var ingen direkt som knallade fram och sa dumheter utan var det nagot sa var det uppifran lagenhets hus typ 5te vaningen. Och ska sanningen fram sa sket jag i vilket, har de inget battre for sig an glo genom fonstret och hojta knappheter utan grund till framlingar sa tror jag det ar ratt synd om dom egentligen. Ratt effektivt brukar vara att onska folk en "god dag" ;)

Japp, det är bland det första jag lär mina hundar, mycket smidigt. O så himla svårt är det inte för jyckarna, när de väl lämnat bebisstadiet att inse att det blir en viss transportsträcka innan man får tömma blåsan.

Absolut en av de smartare sakerna jag larde den hunden! Flyttar jag nagonsin (gud forbjude) in till stan igen sa blir det samma veva dar, supersmidigt om man reser ocksa.. :)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 395
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 385
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 979
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 374
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka