Förbannad!!!!! transport av föl och sto

Sv: Förbannad!!!!! transport av föl och sto

Varför sålde din kompis ett föl på bara tre månader? Jag vet att tråden inte handlar om fölets ålder men jag tänkte ändå fråga, av ren nyfikenhet. Jag skulle nog aldrig sålt mitt föl till en som kom med en transport på det viset. Jag är mer rädd om mina föl än att jag släpper dom till "vem som helst". Nej, hade det varit mitt föl och denna köparen kom på det viset hade hon fått åka hem och sätta dit frambommen i släpet och sedan binda fast stoet. Därefter hade hon mer än gärna fått köpa mitt föl.

Frambommen är även en stabiliserings"grej" för själva transporten, väggarna åker ihop eller isär som ett korthus om något skulle hända... Om föraren får bromsa tvärt, kan de ju hända att hästarna åker rätt genom väggen, då den lossnar fr golvet.................:mad:

Tänkte precis samma sak som du och har nu läst igenom tråden och ingen annan verkar tycka att det har betydelse att använda bommar i stabiliseringssyfte?

En bekant vars man hade jobbat med att bygga hästransporter berättade att frambommen verkligen hade ett stabiliseringssyfte och de skulle aldrig köra en häst utan frambom?

Bak så hjälper antagligen baklämmen till att stabilisera?
Tänk om man måste göra en häftig inbromsning och hästen tappar balansen och kommer ut genom någon av väggarna?

Jag vet inte om de olika märkena är olika stabila ?

När vi köpte våran häst för 7 år sedan som ettåring så funderade jag på hur jag skulle transportera henne ca. 30 mil på bästa sätt?

Hon hade åkt några gånger tidigare med sin mamma, men inte själv.
Jag bestämde mig för att ha henne lös i transporten utan mellanvägg, men med bommar kvar. Jag staplade och förankrade hårdpressade höbalar framför frambommen så att hon inte kunde komma framför den.

Hemresan var okomplicerad och så lungt att vi funderade på om allt var okej! ;)
När vi tittade till henne så stod hon med rumpan i färdiktningen.

/Camilla

kl
När jag var på kurs i somras för en amerikan så sa han att i USA kör de alltid hästarna lösa. Han tyckte det var helt suveränt. Frågan är nog vad som händer vid häftiga inbromsningar? Sliter man nacken av hästen om den står uppbunden eller har hästen bättre balans när den står lös så att den ändå klarar av inbromsningar bättre? Jag som har en ponny skulle nog köra min lös om jag hade egen transport, men när jag lånar andras släp binder jag alltid upp.

kl
När jag var på kurs i somras för en amerikan så sa han att i USA kör de alltid hästarna lösa. Han tyckte det var helt suveränt. Frågan är nog vad som händer vid häftiga inbromsningar? Sliter man nacken av hästen om den står uppbunden eller har hästen bättre balans när den står lös så att den ändå klarar av inbromsningar bättre? Jag som har en ponny skulle nog köra min lös om jag hade egen transport, men när jag lånar andras släp binder jag alltid upp.

Jag förstår vad du menar och kan vara benägen att hålla med om att i vissa samanhang kan det vara bättre för hästarna att vara lösa i transporten, men jag tror fortfarande att man ska låta frambommen vara kvar och bygga upp något framför den så att hästen inte kommer framför bommen? Vi körde våran när hon var ett år lös och bara detta att hon valde att stå med rumpan mot färdriktningen tycker jag var en tankeställare?

Det jag menade med mitt tidigare inlägg var att jag tror inte att många av de transporter vi använder oss av är konstruerade för att vara utan frambommen, jag tror att de blir väldigt rangliga?
Transporterna i USA är kanske kraftigare byggda i sin konstruktion och är stabilare?
/Camilla

Fast vad hade hänt om hon fått detta psykbryt när lämmen var halvvägs uppe?

Det behöver jag aldrig ta reda på eftersom jag inte har släp med läm, efter att ha haft släp med dörrar kommer jag aldrig använda släp med läm igen.
Nu handlade det heller in om lämmen utan hur vida men hade bakbom i eller ej. ;)

Varför sålde din kompis ett föl på bara tre månader? Jag vet att tråden inte handlar om fölets ålder men jag tänkte ändå fråga, av ren nyfikenhet. Jag skulle nog aldrig sålt mitt föl till en som kom med en transport på det viset. Jag är mer rädd om mina föl än att jag släpper dom till "vem som helst". Nej, hade det varit mitt föl och denna köparen kom på det viset hade hon fått åka hem och sätta dit frambommen i släpet och sedan binda fast stoet. Därefter hade hon mer än gärna fått köpa mitt föl.

hon hade inte ekonomin att ha kvar dom sa hon därför sålde hon båd sto och föl till samma person.
ja de sa jag med. hade de vatt mina hästar hade hon fått köra hem å hämta bom. å stoet skulle stått fast

Att köra en stor häst i en tom transport utan frambom och framför allt mellanvägg/-bom framstår som en extremt korkad idé. Var och en som inser vad 500-800 kg last med hög tyngdpunkt fritt rörlig över flera kvadratmeter kan betyda förstår varför. Risken är till exempel betydligt större för vältning vid en undanmanöver eller tvär kurva om hästens massa är så rörlig, det behöver man inte precis vara kärnfysiker för att inse...:angel:

Det behöver jag aldrig ta reda på eftersom jag inte har släp med läm, efter att ha haft släp med dörrar kommer jag aldrig använda släp med läm igen.
Nu handlade det heller in om lämmen utan hur vida men hade bakbom i eller ej. ;)

Okej, har aldrig kört med dörrar.
Det jag menade var vad som hade hänt om du inte hade haft bakbom och varit på väg upp med lämmen när psykbrytet kom. Antar att bommen bromsade upp lite innan den gick av iaf?
Skit samma, missförstår snart vad jag själv skriver....

Okej, har aldrig kört med dörrar.
Det jag menade var vad som hade hänt om du inte hade haft bakbom och varit på väg upp med lämmen när psykbrytet kom. Antar att bommen bromsade upp lite innan den gick av iaf?
Skit samma, missförstår snart vad jag själv skriver....

Hade jag haft läm hade jag inte funderar över att köra utan bom, MEN efter att ha varit med om att häst kastat sig ut på lämmen så har jag i flera år alltid stått på sidan när jag fällt upp och låst lämmen alltså borde risken vara ganska liten för att få den på sig :grin:

Jag fick för övrigt inte hästen på mig, utan bommen...
Eftersom den satt i spänn så kan du själv räkna ut vilken kraft den kom med när 500kg häst spränger den..

Jag står också alltid på sidan när jag stänger lämmen.

Jag tycker att jag kör mina hästar som man ska, med bommar och allt i. Hästarna är inte jättebråkiga, även om det är en del unghästar som inte är så åkvana.
Ändå har jag lyckats göra sönder fyra transporter. Knäckt tre lämmar, böjt mellanväggen och gjort en spricka i taket på en transport....

Tanken slår ju en imellanåt vad som skulle kunnat hända om man hade kört med ett gammalt slitet enkelaxlat släp....

:mad::mad:jag tycker att dom är riktigt korkade man
säljer väll inte föl som är 3 månader:mad:!!!!!!!!!!!!!:mad:

:mad::mad:jag tycker att dom är riktigt korkade man
säljer väll inte föl som är 3 månader:mad:!!!!!!!!!!!!!:mad:

precis varför inte då?? dom sålde sto och föl till samma ställe de va ju inte så att dom såldes till olika stället. ägaren kunde helt enkelt inte ha kvar dom. ekomomin tillät inte de.

Tanken slår ju en imellanåt vad som skulle kunnat hända om man hade kört med ett gammalt slitet enkelaxlat släp....

Precis!
Men det är också skillnad på nyare släp och nyare släp...
Jag har kört en häst som leker rodeo i släpet = ingen fara mer än att det går sjögång i bilen :grin:
Mitt eget sto (samma som fick psykbrytet och sprängde bommen) är otroligt stökig när hon är brunstig.. Sparkar och slår med frambenen omvarannat.
Med mitt släp är jag helt obekymrad, men med en enkelaxlat hade jag antagligen inte vågat köra henne alls..
Antagligen inte många boggies heller...

Tillbaka till tråden; Det står ju klart och tydligt att säljaren sålt fölet MED sin mamma. Varför skulle det vara så hemskt? Läs gärna hela inläggen så slipper man göra korkade uttalanden.
Själv har jag sålt både dräktigt sto, fölet i magen på mitt sto och ett par veckor gammalt föl. I samtliga fall har fölet inte lämnat mamma fören vid 6 mån ålder.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 758
Övr. Djur Vi har ett litet problem. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men jag provar här. Vi har ett ank-problem. Vi skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
5 927
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 348
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 054
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka