Förbannad!!!!! transport av föl och sto

Sv: Förbannad!!!!! transport av föl och sto

om man tar ur bommen och sedan hästen ställer sig med rumpan mot framväggen (vilket de gärna gör för att stå stadigt) kan hela ramen vika sig.
har kört en åring på detta vis för länge sedan vilket resulterade i en helt skev ram på släpet och en mycket kallsvettig matte som insåg vad som kunde hänt!
kör alltid med bommen i efter det.

*kl*

Jag trodde att frambommen var till för att hästarna inte skulle behöva bryta nacken vid en kraftig inbromsning? Står de utan frambom får huvudet och nacken ta hela kraften då de åker framåt om man blir tvungen att bromsa hårt. Skulle aldrig köra min häst utan frambom i alla fall.:eek: Lös eller inte lös.

Pja, jag har åkt med en unghäst som ägaren lastade lös i släpet, utan mellanvägg men med bommen kvar.
Det slutade med att vi fick stanna på motorvägen och jag klev in i släpet och fick uppbringa all kraft jag hade för att få loss bommen, sedan den lilla hästen krupit under och stod fast med ryggen som ett "U"...
Det gick bra i slutänden, men det var INTE kul.

Man ska aldrig ha hästar helt lösa, speciellt inte i ett enaxlat släp.

Fast på kompetensutbildningen för transportörer så rek de att hästar skall köras så lösa som det går, helt helt lösa för att de skall må allra bäst..

Ur Föreskrifter om ändring i Djurskyddsmyndighetens DFS 2006:9,
föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:10) om transport av levande djur;
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett
sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft.
Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil,ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför
hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska
vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.
Allmänna råd till 6 kap. 9 §
En vuxen häst bör under transporten vara bunden i grimma och
grimskaft på ett sådant sätt att den inte kan ligga ned.
Bommen framför hästen bör vara cirka 70 mm i diameter. För en
medelstor häst bör den vara fäst på cirka 1,2 meters höjd.

Det är alltså inte lagligt att köra hästarna utan bom så som ts beskriver, detta pga att hästarna inte tas emot av något vid en häftig inbromsning.

När det gäller framdörren så brukar vi binda fast den på utsidan så att den ej kan öppnas inifrån om vi kör med löst föl.

Och samtidigt så säger de att hästar mår bäst av att åka helt lösa på den utbildningen :angel:

Tror tom att det står någonstans.

Fast å andra sidan så är det kanske när det gäller lastbil

Pja, jag har åkt med en unghäst som ägaren lastade lös i släpet, utan mellanvägg men med bommen kvar.
Det slutade med att vi fick stanna på motorvägen och jag klev in i släpet och fick uppbringa all kraft jag hade för att få loss bommen, sedan den lilla hästen krupit under och stod fast med ryggen som ett "U"...
Det gick bra i slutänden, men det var INTE kul.

Huu! Ja, när det gäller hästar, regel nr 1: Räkna med att ALLT kan hända!:D

resan hade gått bra bortsätt från en hel del klampande i släpet.. Stoet som ALDRIG står stilla i vanliga fall hade antagligen klampat runt som bara den. fölis stod mest å blev in puttad i väggarna av mamman och tuggade på snöret till dörren. som tur va drog hon ej i snöret för då hade dörren öppnats =/.

Ang transport av shettisar. De tycker jag e en annan sak. dom är små och väger inte lika mkt sen som någon sa här innan att bomarna går knappt att ta ner så långt så det blir bra för shettis.

men i detta släp fanns det ett hack att sätta bommen som var såpas högt att fölis kunde gå under den. men men de gick ju bra i alla fall å tur e väll de.

jag skulle aldrig kunna köra mina hästar så i alla fall. nu när vi körde sto och föl hade vi bommar å mellan vägg å allt inne bebbe på en sida å mamma på en sida. vi hade halm balar framför bebbe så han ej kunde gå under å dom stog super. de känns som det säkraste sättet att köra för mej i alla fall. stoet stog fast bundet å fölet stog lös. funkade super..

tack för era åsikter i alla fall

Och samtidigt så säger de att hästar mår bäst av att åka helt lösa på den utbildningen :angel:

Jo, jag vet, jag har gått kursen;)

Jag tror nog de förutsätter lastbil när de talar om kommersiella hästtransporter, men visst kan man bli lätt förvirrad.

Bommen i de vanliga släpen är jag dock helt säker på. Shettisar är en annan sak i det sammanhanget, man får göra en egen anordning t ex fästa en tjock plyfaskiva framför dem eller lägga halmbalar som är ordentligt fästa, för det är inte OK att köra med dem helt utan skydd framför dem om de står i körriktningen.

När jag körde min shettis, så åkte hon alltid baklänges. Hon gick under bommen och runt till andra sidan mellanväggen. Det var bättre än att hon stod med nosen i fönstret och hela hennes tyngd, hamnade på dragkroken. Nu var ju detta en rultig fröken, så hon åkte bäst baklänges:D

Gäller säkert i första hand lastbil. Men man kan ju ha hästen med anpasad mellanvägg och anpassad bom men inte uppbunden, då är den ju "lös". Då kan den inte vända sig, men kan balansera sig med huvudrörelser och stå som den tycker är bekvämt.

En säkerhetsrisk som jag tänkte på i sammanhanget är alla som kör hästar utan bakbom. Många står sedan rakt bakom transporten när de fäller upp lämmen och vad händer då om hästen kastar sig bakåt innan allt är stängt? :(

Detta har jag sett hända. En mamma och dotter håller på att lasta en häst. De får på hästen på transporten och börjar stänga baklämmen utan att ha en bom. När lämmen nästan är uppe, kastar sig hästen bakåt.

Lämmen flyger naturligtvis ner, och mamman hamnar under. Som tur är har de änglavakt vid detta tillfälle. Övre luckan (som sitter fast i baklämmen på denna transport) faller också ned och hamnar lodrät mot backen. Alltså, den blir som ett ben till baklämmen. Mamman kan krypa fram, skakad men oskadd, med hästen ståendes på baklämmen. Vågar knappt tänka på vad som hänt om inte övre luckan tagit emot stöten :eek:.

Herregud! Jag hoppas verkligen att folk inte kör utan bom!!! En sak att inte hästen är fastsatt men bommen har ju ett annat syfte som lastsäkring. Den tar ju emot hästen vid rörelse. Hur sakta är sakta körning? Det anser jag vara i lätt rullning i detta sammanhang, någon km/h högst. Det kan man ju tänka sig själv när man står i mittgången på en buss utan att hålla i sig eller luta sig emot något.
Finns det verkligen sådana här ekipage på vägarna:eek:

En säkerhetsrisk som jag tänkte på i sammanhanget är alla som kör hästar utan bakbom. Många står sedan rakt bakom transporten när de fäller upp lämmen och vad händer då om hästen kastar sig bakåt innan allt är stängt? :(

Annars kan man se det åt andra hållet, mitt ena sto fick i somras psykbrytet och kastade sig hejvilt i släpet innan jag hade stängt dörrarna...
Resultat; En avbruten bom, en fläskläpp, klämskada på tummen samt möjlig spricka i okbenet och käken.
En resa till akuten för mig och ingen resa till seminstationen för hästen...

Den hästen kör jag aldrig mer med hellång bakbom :grin:

Fast nog går det att lösa bommarna för shettisarna också, vi föder upp shetlandsponnyer och jag kör i stort sett aldrig dem lösa ( bara fölen) , vi har så att vi kan sänka ner bommen så lågt att det passar de små och har sett många släp som är likadana ;-)

Annars kan man se det åt andra hållet, mitt ena sto fick i somras psykbrytet och kastade sig hejvilt i släpet innan jag hade stängt dörrarna...
Resultat; En avbruten bom, en fläskläpp, klämskada på tummen samt möjlig spricka i okbenet och käken.
En resa till akuten för mig och ingen resa till seminstationen för hästen...

Den hästen kör jag aldrig mer med hellång bakbom :grin:

Fast vad hade hänt om hon fått detta psykbryt när lämmen var halvvägs uppe?

Gäller säkert i första hand lastbil. Men man kan ju ha hästen med anpasad mellanvägg och anpassad bom men inte uppbunden, då är den ju "lös". Då kan den inte vända sig, men kan balansera sig med huvudrörelser och stå som den tycker är bekvämt.

Jag har varit med om att hästar har vänt sig i transporten med mellanbom i. Så bara för att allt är rätt anpassat för hästen betyder det inte att dom står som dom ska när man kommer fram...

"Ang transport av shettisar. De tycker jag e en annan sak. dom är små och väger inte lika mkt sen som någon sa här innan att bomarna går knappt att ta ner så långt så det blir bra för shettis."

Kanske dax för NTF att köra sin informationskampanj igen om "Inga elefanter i baksätet". På den tiden folk inte tyckte det var självklart med bälte ibak. Vilka krafter som det blir i rörelse.

"Ang transport av shettisar. De tycker jag e en annan sak. dom är små och väger inte lika mkt sen som någon sa här innan att bomarna går knappt att ta ner så långt så det blir bra för shettis."

Kanske dax för NTF att köra sin informationskampanj igen om "Inga elefanter i baksätet". På den tiden folk inte tyckte det var självklart med bälte ibak. Vilka krafter som det blir i rörelse.

jag förstår at de e så. de jag menar e att om shettisarna e så små att de e större risk att dom skadar sej pga att bommen ej går att ta ner till reckligt e de bättre att köra med dom lösa tycker jag.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 758
Övr. Djur Vi har ett litet problem. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men jag provar här. Vi har ett ank-problem. Vi skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
5 927
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 348
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 054
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka