Förarvek hund

Sv: Förarvek hund

Min lilla gula Athena är väldigt förarvek, hon är även rädd för främmande männsikor.

Hon är extremt lätt dresserad, det som kan bli ett problem är att hon nästan är för villig att vara en till lags att det kan bli blaha av alltihop.

Det är lite svårt att korrigera henne med handen. Man får försöka visa henne tillrätta väldigt försiktigt.

Jag har jobbat mycket med att stärka hennes självförtroende. MYCKET beröm och belöning.

Hon har fått ett mycket bättre självförtroende men vi måste fortfarande jobba med främmande männsikor. Folk som har varit här en gång förut får gärna komma in men folk hon aldrig sett förut har hon stora problem att sluta skälla åt om hon inte får nosa på dem utanför huset först. Ute är alla människor jättetrevliga.

Ja, fast att hon är osäker emot andra människor tycker jag inte hör ihop med att vara förarvek. Min hund är förarvek men jätteglad i andra människor :)
Även om han kan vara rätt fjäskig!
Han kan man heller inte korrigera fysiskt (eller, de KAN man, men man får sällan nåt bra resultat), men det ser jag inte som nåt negativt. Bara skönt att inte behöva vara så hård :)

Ja, fast att hon är osäker emot andra människor tycker jag inte hör ihop med att vara förarvek. Min hund är förarvek men jätteglad i andra människor :)
Han kan man heller inte korrigera fysiskt (eller, de KAN man, men man får sällan nåt bra resultat), men det ser jag inte som nåt negativt. Bara skönt att inte behöva vara så hård :)

Precis, vekhet är inte= rädsla

Jag upplever ofta att en hund som är vek ofta är det i allmänhet, som jag skrev ovan. Alltså också är rädd för saker i sin omgivning. Men det är min upplevelse. :) Som jag också skrivit.

Tack för info. Som sagt har jag aldrig tidigare hört uttrycket förarvek utan utgick från hur man kunde tolka ordet. :bow:

Jag upplever ofta att en hund som är vek ofta är det i allmänhet, som jag skrev ovan. Alltså också är rädd för saker i sin omgivning. Men det är min upplevelse. :) Som jag också skrivit.

Fast då är den ju vek och rädd. Inte "vek" i allmänhet. Vek och rädd är ju två olika saker.

Tror att du missförstog mig lite.

Jag skrev
"Min lilla gula Athena är väldigt förarvek, hon är även rädd för främmande männsikor."

Hon är så att säga både förarvek och osäker med främmande människor.

Tror att du missförstog mig lite.

Jag skrev
"Min lilla gula Athena är väldigt förarvek, hon är även rädd för främmande männsikor."

Hon är så att säga både förarvek och osäker med främmande människor.

Ja, då missförstod jag dej, eller läste slarvigt :o

KL

som jag tolkar det är förarvek positivt för dom allra flesta hundägare. man får bara tänka på att inte vara överdrivet hård och dominant. föriga hundar är lätta att träna, tar korrektion omedelbart och försöker så gott dom kan att vara till lags.

min hund är förarvek. men han är inte krypande eller underdanig för det, och han är inte rädd för saker heller.

Liknande trådar

Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den... 2
Svar
20
· Visningar
573
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 217
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 203
Senast: Puffindog
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
588
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka