Förarprov för BE!

K

Kockan

Ni som gjort det:
Vad gäller säkerhetskontrollen:
ska man på egen hand utföra den, eller ställer kontrollanten frågor? Det är ju massor som ingår där!
Vad gäller funktionsbeskrivningen:
Har uppfattat det så att kontrollanten väljer ETT "ämne" och sen ska man redogöra för det? Ställer han/hon frågor eller ska man hålla föredrag, med risk för att glömma någon detalj?

Och VAR kan man gå in och ladda ner den exakta manöverbanan??? Var inne på vägvekets hemsida, men hittade bara den för MC.

Tacksam för tips! :crazy:

Sv: Förarprov för BE!

Säkerhetskontrollen utför du helt själv, kontrollanten lägger sig inte i någonting. Du ska ge klartecken när du anser dig färdig med kontrollen.

Jag blev utfrågad om bl a last och däck.

En utförlig beskrivning av manöverbanan finns i teoriboken för BE, men den har du kanske inte? Den finns om inte annat kanske att låna på biblioteket?

Det var den jag läste när jag insåg att jag tydligen ska "hålla föredrag" för kontrollanten! Men manöver provet då? Hur ser det ut? Så att man kan öva....
Klarade du ditt BE-kort på första försöket?

Eh.... Hoppsan!
Hade visst inte kollat så noga i den. Har än så länge mest råpluggat i den vanliga teoriboken.
Men avståndet mellan käpparna i slalomkörningen, beror inte det lite på hur långt ekipage man har?

Jo, det är väl måttet mellan bilens framaxel och släpets bakersta axel + 80cm? Hur som helst står det oxå förklarat ordentligt i boken.

Slalomkörningen utgår i manöverprovet för BE. Den enda körning du behöver göra är den där du backar etc, samt landsvägs- och stadskörning.

Mvh
Frida

Är du säker???? Vore ju skönt! Alltså bara backa rakt och runt hörn? HAR det utgått eller SKA det utgå? När i så fall? Om ingen vet så kan jag ju ringa körskolan och fråga.
Är precis på väg ut för att öva slalomkörning, men det skadar ju inte att kunna det ändå....

Har utgått, det är garagebackning och backning rakt bak som gäller. Det var när jag hörde att slalom utgått som jag satte igång på allvar med körkortet :)

Då slipper man alltså det! Inte så ofta man behöver köra slalom ute i praktiken, kanske.....
I och för sig inte helt lätt att backa rakt, heller. Parkera i garage har jag däremot inga som helst problem med..... när ingen tittar på..... Fast det är ju enklare att backa med ett lite tyngre boggi-släp, än ett enkelaxlat lättare släp. De är så kvicka när man svänger.

Hej igen!
Nu börjar jag nog bli tjatig, men jag ska snart skriva teorin.
Hur djupt ska man kunna detta med EU-bestämmelserna om vilotid mm? Och färdskrivare? Räcker det med att man i stora drag vet hur det funkar? Speciellt det där med vilotiden är ju väldigt rörig. Bara en massa undantag, tycker jag...

Mitt prov innehöll ingenting om vilotid, färdskrivare etc. Inte ett dugg. Men det var som sagt ett år sedan och det finns säkert olika varianter på proven.

Du kan alltid göra om teorin utan att det blir hål i plånboken, det är värre att dabba sig vid uppkörningen (dyrare i alla fall).

Precis! Det kostar ju bara 180 spänn!
Man kan ju i alla fall testa en gång utan att bli ruinerad.
Man kan ju se det som att man köper en lott för 180 spänn: Antingen vinner man eller så förlorar man och får lov att köpa en ny lott för 180 kr.
Frågorna väljs tydligen ut slumpmässigt för varje prov, men om du inte fick någon fråga alls om det, så kanske man inte behöver fördjupa mig allt för mycket just där.
Jag känner att jag har hyffsad koll på det övriga och då ska man väl ha en himla otur om man får mer än en fråga om det ämnet.

Det är inte farligt att kunna för mycket, varken teori eller praktik...
Jag möter hellre en kunnig, välutbildad förare i trafiken än en som chansar...
Lycka till med teori & praktik

*knapplån*

Nån som vet om man får titta bakåt när man backar eller är det bara speglar som gäller?

Vilotid och färdskrivare är för C/CE korten så det behöver du inte plugga in, och slalomkörningen är, som någon annan skrev, borttagen :)
Jag gjorde både teoriprovet och (halva) uppkörningen 2 ggr :o Körde upp som privatist och gjorde teoriprovet (utan att köpa boken) och fick ETT jäkla fel från godkänt. Ang uppkörningen så hade jag missat funktionsbeskrivningen och stod som ett frågetecken när han började fråga massa saker...Körningen var iaf väldigt bra sa han :D så den slapp jag göra om. Så vid nästa "uppkörning" behövde jag bara göra funktionsbeskrivningen, men då grillade han mej desto mer...(samma gubbe som första gången)
Hur har du tänkt lösa lastningen? Ska du köra upp med hästtransport så tänk på att det kan vara lite knepigt att lösa lastningen så att uppkörningsgubben blir nöjd.

Knäppt att de tar upp det där med vilotid och färdskrivare då om det inte behövs! Tyckte jag snart hade pluggat klart tills jag kom till dessa sidor. :eek:
Ja, det där med lasten är väl nästan omöjligt med hästsläp? Funderar på att låna ett bilsläp och surra fast en liten bil på det.
Ev har jag inte ens nån med E-kort som kan köra dit mitt ekipage, men det kanske går att lösa om man lyckas knåpa ihop ett ekipage som GÅR att köra på B-kort, men om man byter bil när man är där, behöver E-kort?
Testade manöverbanan med ca-mått igår och det var inga problem.
Det där med att man har 10 min på sig: Gäller det BARA själva körningen (manöver) eller ska man koppla till släpet på den tiden också? Samt hinna med säkerhetskontroll och funktionsbeskrivningen?
Ska manöverbanan köras helt felfritt, eller får man köra fram och räta upp ekipaget om man skulle komma snett?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 223
Ekonomi & Juridik Hjälp mig, Jag har hittat en ponny på annons, men den finns i holland och säljs på förmedlingsuppdrag av en svensk. - kom på att jag...
Svar
7
· Visningar
2 472
Senast: Masse
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 377
Senast: pulkaskurk
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 777
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar