Förarprov för BE!

Sv: Förarprov för BE!

För många år sedan skulle jag backa ut från ett ställe där det var väldigt trångt och mörkt. (Mitt i natten) Jag såg så illa bakåt då jag både hade hundbur och en stor hund som satt upp och spanade i bagageutrymmet. Jag mitt pucko öppnar dörren och sticker ut skallen för att se bättre och PANG! Lyckades backa in i en betong-sugga (med det bakre hörnet man inte ser därifrån), slår i skallen i "dörr-balken" och får hjärnskakning!!!
Behöver jag säga att jag inte gör om det.....? :crazy:

10 min gäller från det att du kör in genom de första konerna till du kör ut från manöverbanan. Du får göra hur du vill inne på manöverprovet bara du löser uppgiften. ;)

Jag kuggade på manöverbanan :( så jag vänta på en ny uppkörningstid. Suck! Har aldrig kört så kast som jag gjorde under provet. Var för nervös helt enkelt. :crazy:

Tänk bara på att hästsläp inte är godkänt att köra upp med utan det ska vara ett släp som är rektangelformat. och att du ska ha halva tillåtna vikten i släpet. Fastspänt så att det inte rubbar sig vid bromsprovet. Och att man inte får köra med en automatare om man inte har det inskrivet på körkortet som ett krav.

Lycka till!!!

Senast ändrad:

Nu måste jag rätta dig här. Hästsläp är visst tillåtet att köra upp med. Alla täckta släp är tillåtna. De måste skymma sikten bakåt. Och de måste vara korrekt lastade med minst halv maxlast.

Affa: nej, vilotid och färdskivare kan komma ifråga även för BE-behörigheten. Det har bl a med om man kör yrkestrafik att göra. Inte bara C och CE alltså.

Vår instruktör i februari sa att det var ändrat. Att det skulle vara ett släp som var rektangulart framtill. De flesta hästsläp är inte helt raka framtill. Jag har sett vissa som är det men de är sällsynta.

Det hade blivit ändrat eftersom så många tog hästsläpet och för att få upp vikt i det så lastade man några hästar beroende på hur tunga de var. ;)

Rent skitsnack. Jag körde upp med hästsläp för en månad sedan. Man har ALDRIG fått köra upp med levande last, så den ursäkten går s a s fetbort.

Har letat igenom informationen på vv, inget ändrat. Täckt släp ska det vara.

Vad blev du kuggad på? Mejjade du ner nån kon eller kan de kugga en om man typ verkar osäker och kör sakta? (Inom tidsramen) Jag tror inte jag har problem med själva körningen, utan mer nerverna. Jag kommer att vara jättenervös och då kan man ju göra vadsom helst galet!

Du får inte vara osäker i din körning. Detta innebär att du inte kan korrigera i det oändliga, du får inte köra FÖR sakta och du får ö h t inte uppträda som du var osäker och inte vet vad du gör. BE-behörigheten innebär ju just att du visat att du är kapabel att klara situationen.

Jag tog för lång tid på mig i manöverprovet. Blev osäker och nervös.
Allt annat innan manöverprovet gick som en dans!

Men det är bara att bita ihop och ta nya tag. Ha införskaffat 12 hinkar som jag har placerat ut precis som manöverprovet och tränar flitigt på att backa.

Ok, då får man skärpa sig alltså, även om man är nervös. Kommer knappast att korrigera i det oändliga, men kanske räta upp nån gång om man inte tycker att det blev bra?
Tycker själv att jag är bra inom det området, men nerverna är det sämre med. Fast 10 min är ju faktiskt lång tid, med tanke på det man man ska utföra.

Säkert mycket bättre än mina genomskinliga petflaskor med lite vatten i. :crazy: (för att stå stadigare.) Man ser dem knappt! Fast jag har lyckats bra ändå då jag testat.
Ska du bara göra om manöverprovet nästa gång?

Nej jag får nog göra om hela provet eftersom de börjar med säkerhetskontroll, bromsprov och sen är det manöverprovet och om man lyckas med det så får man köra en sväng i trafiken.

Ett tips bara. De är mycket petiga med högerreglen att man verkligen bromsar in i varje korsning och tittar jättenoga att det inte kommer någon. Det räcker inte att bara sakta farten utan det gäller att bromsa lite lätt oxå. En på kursen blev kuggar för det. och det var ändå på en 30 väg som han lättade på gasen och tittade utan att bromsa lite lätt.

Jag fick rådet att försöka korrigera istället för att köra fram och göra om. Det kan du göra en gång kanske, men det får inte vara helt åt skogen. Vet inte om de är hårdare härnere kanske... Men det var tuffa bananer, ingen tvekan här inte.

10 minuter ÄR långt tid, jag klockade när jag övade och det tog aldrig mer än 4 minuter hur noga och sakta jag än körde :D

På träning så tog det aldrig mer än max 5 minuter!

Men på uppkörning så fick jag hjärnsläpp och visste knappt vad höger och vänster var. :D ;)

Jag tog mitt BE i början av april och jag har inte fått en enda fråga om vilotid osv. Just det kapitlet läste jag inte alls. :smirk:

Min BE-bok är från år 2004 och där finns det avsnitt om vilotid och färdskrivare. Kollade i kompisens bok som är från år 2005 och hittar ingenting om det i den? Då borde det väl ändå inte ingå? Kommer nog kolla igenom för säkerhets skull, men inte fördjupa mig i det tror jag.

Nu drar jag upp en gammal tråd här......

Är det någon som har beskrivning o mått på manöverprovet som vill dela med sig??

Kom just hem från uppkörning o kugga. Jag hade ju övat på den gamla banan med slalom, hade ingen aning om att den var ändrad.

Den ligger på vägverkets hemsida.

Men har du övat på slalombanan är du ju överkvalificerad om något, den här är ju eoner mycket enklare!

Nej, den gör inte det. Men fick tillslut tag på en på vägverket som kunde faxa en beskrivning till mig.

Och jo, efter att ha tränat hela eftermiddan har jag insett hur lätt den egentligen är, men när man stor där fick man ju en mindre chock över hur banan såg ut...

Ett tips som jag fick från min körskolelärare var att välja "rätt" sorts släp. Vissa husvagnar är i princip fysiskt omöjliga att få runt banan eftersom de har så stort överhäng. Det är ganska specifika krav på hur kärran ska vara utformad och lastad. Jag hyrde hela ekipaget färdiglastat och klart från körskolan, det var mycket enklare än att få ihop något eget. Sedan har man ett litet problem om man har eget ekipage: Hur får man dit det till provplatsen? Det är ett litet moment 22. Det krävs BE för att köra det och det har man ju inte förrän efteråt om allt går bra! Fick flera mycket bra knep av körskoleläraren hur man bäst tar sig runt banan också.

Säkerhetskontrollen är inte så svår och har man dåligt minne så får man ha med en checklista. Den får bara säga vad man ska kolla, inte hur.

Teoriprovet är ju till stora delar det "vanliga" provet, man byter ut en tredjedel av frågorna mot släpvagnsfrågor. Det jag som inte direkt har ett pinfärskt körkort (trettio år sedan det första) var tvungen att läsa in var miljöaspekter av bilkörning och liknande.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 223
Ekonomi & Juridik Hjälp mig, Jag har hittat en ponny på annons, men den finns i holland och säljs på förmedlingsuppdrag av en svensk. - kom på att jag...
Svar
7
· Visningar
2 472
Senast: Masse
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 377
Senast: pulkaskurk
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 777
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV