Förankra vindskydd

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MisterLillen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 915
M

MisterLillen

Har planer på att bygga ett enklare vindskydd/lästall. Men hur förankrar man bäst/billigast så att inte hela klabbet blåser iväg?

Sv: Förankra vindskydd

Vi har använt betongplintar. Till taket har vi använt riktigt grova träreglar, och gjort flera tvärslår (?) för att få det stabilt.

gå till din lokala återförsäljare som har försvarsmaktens överskottsmtrl, inte öb, köp ngt som heter markankarspett, skruva fast öglor i vindskyddet, fatta släggan,
svettas, klart:D, tamejf-n orkansäkert

Tips på hur man finner en sådan försäljare?
Hur ser ett markankarspett ut?
Dyrt?

Jag bygger mina vindskydd så här.
Jag tar x-antal (beroende på hur stort) ca 3-4 m långa impregnerade trästolp och kör ner i marken med lämpliga avstånd och så använder jag dom som stomme när jag bygger.
Helt öppet framtill och högst i tak där, sen sluttar det bakåt och är lägst längst in. Använder plåt som beklädnad p g a att dom tuggar ju gärna på trä. I hörnen har jag spikat fast gamla hängrännor för att minimera risken för hästarna att skära sig på ev utstickande plåthörn.

Lite svårt att förklara men hoppas du förstår!

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 962
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 888
Senast: lilsan
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: tara
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 328
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka