Förändringar när man är gravid!?

Ä

Ängslig

Jag har många runtom mig som är gravida just nu, och det får mig att minnas lite när jag var gravid innan en sen abort förra sommaren..

Några förändringar jag upplevde var:

*Gasig i magen :o
*Väldigt ökad salivproduktion (kan ju inte gå runt med en spottkopp!?? :crazy:)
*Illamående givetvis
*Gick från Coca-cola slukande monster till cola hatare! Mådde illa bara jag såg en flaska cola!

Vad beror dessa förändringar på egentligen?
Som tex saliv och plötsligt hat av något man tidigare älskade?

Sv: Förändringar när man är gravid!?

Jag föreställer mig en framtid då jag ska ha barn, och ska gå runt och dreggla i 9 månader?

Går det inte att göra något åt :angel:

de där förändringarna är inte likadana genom hela graviditeterna...
sen är det inte heller säkert att det blr likadant nästa gång du är gravid, då kanske du älskar cola igen och inte mår ett dugg illa.

Varje gravidiet är unik. Jag drack typ flera liter mjölk om dagen och på slutet åt jag nästan bara fil med skivad banan ;)

Är det också så att man bara mår illa i början?

Jag har hört det från några stycken, att det blivit bättre längre in i grav.

du kan må illa i början/slutet hela tiden/inte alls elelr bara några tillfällen då o då....

Mvc säger att illamående försvinner efter 12 veckan, det är bullshit.
För många, försvinner illamåendet men det finns folk som mår illa hela graviditeten, jag mådde illa ca 7 mån.

Det var det värsta jag varit med om & jag får verkligen ångest & illamående så fort jag känner doften av ngt jag känner igen från graviditeten.
Hade jag vetat att man kunde må illa så länge tror jag faktiskt att jag hade avstått från en graviditet(inte nu när jag fått min underbara son såklart, honom ångrar jag inte).

Hade inget fungerande liv förrän i slutet av graviditeten när illamåendet slutade & jag orkade börja rida & tävla.
Men jag hade visserligen extrem illamående, inte på morgonen utan dygnet runt, varje vaken timme i 7 månader, tänk dig magsjuka så länge, man blir matt bara man tänker på det.

*delvis kl*

Och för att du inte ska bli avskräckt kan jag presentera mig som motsatsen, jag mådde hur bra som helst. Lite morgonillamående under några få veckor som avhjälptes snabbt med att äta nåt...

Mitt enda problem var att jag samlade på mig vatten framförallt i slutet av graviditeten så jag såg gravid ut hela vägen från magen ner till stortån och gick upp 22 kg.:cool:

Vad skönt att höra att det finns både och!

Jag hoppas jag slipper illamående.
Hurdå samla på sig vatten? :o

Jag minns att jag inte kunde äta vadsomhelst, jag var tvungen att äta det magen sa att den ville ha :angel: annars blev jag riktigt illamående.
Men jag mådde på något vis bättre när jag började spy på morgonen, för då mådde jag bra efter att jag väl spytt! :crazy:

I de allra flesta fall försvinner illamåendet efter 10-12 veckor - chryslers erfarenhet hör till undantagen.
Men ja, man blir ofta känslig för dofter och smaker. Det är bara att anpassa sig...

I slutet av graviditeterna är det vanligt att kroppen svullnar pga att den samlar på sig vatten. Man ökar i vikt pga vattenansamlingen, vattnet brukar försvinna ganska snabbt efter förlossningen.

Ja det får vi verkligen hoppas att det gör, men hjälp får man inte "du kan testa åksjuketabletter om du vill" jovisst, de hjälpte inte.
Räddningen var bikarbonat, det bästa som finns!

Som motvikt kan jag då säga att jag mådde inte illa en enda gång under hela graviditeten, hade nästan inga symtom alls från början och om stickan inte sagt positivt och mensen uteblivit skulle jag aldrig gissat att jag var gravid. Inte särskilt trött, inga nojor. Det var först efter vecka 12 när magen började växa som man kände sig gravid.

Då var man istället orolig att det var för lite och något var fel (men det kan jag ju säga att det inte var Isak är nog beviset på det :) )

Min "värsta" graviditetsåkomma var allt jäkla vatten jag samlade under sommaren man såg ingen skillnad på min vad och ankel allt var typ vattenfyllt. BLÄ! Men ont gjorde det inte men skor var inte så tvär lätt att hitta.

*kl*

Jag mådde lika illa som chrysler under min gravidtet. Det var hemskt, och varje bm sa att det var bara att bita ihop för då skulle det gå över. Jag testade det flera gånger och varje gång slutade det med att jag blev sängliggandes den dagen pga mitt illamående. Fick testa många olika tabletter som skulle hjälpa, och till slut efter mycket tjat fick jag även testa akupunktur. Det kom att bli min räddning under graviditeten, ju ondare nålarna satt desto bättre mådde jag. Men jag var tvungen att gå minst 2 gånger i veckan för missade jag någon gång så kom det extrema illamåendet tillbaka.

Bort sett från det så hade jag hormorner som gick både högt och lågt, vände ofta humör väldigt fort. Så den stackars dåvarande sambo fick stå ut med mycket, likaväl hans bästa kompisar som var uppe dagligen.

Jag vill faktiskt säga emot och säga att varje gravidtet kan vara likadan, 2 av mina gravditeter har haft detta extrema illamående. Sista gången fick jag sån ångest att gå igenonm det en gång till att jag valde att avbryta allt. Så delvis pga detta extrema illamående så har jag valt att inte skaffa fler barn.

En kompis spydde från hon vart gravid tills hennes son var född. Eller hon spydde t.om efter förlossningen också för hon reagerade på nått de gav henne ;)
Jag mådde inte illa en enda gång. Det enda jag inte kunde äta var chips men det är ju inte direkt något negativt ;)

Speciellt mkt vatten samlade jag inte på mig, medans en annan kompis fick gå upp flera storlekar i skor!

Jag mådde inte illa en enda gång. Mina två gravsymptom var
*brun som en pepparkaka även om jag inte solade en enda gång (låg i skuggan och läste halva sommaren)
*håren på benen slutade växa. Behövde inte raka dem alls de sista 5 mån (tack och lov för det hade inte gått....)

Att vara gravid var mkt trevligt!

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 341
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar