Förändrad häst!

G

gaabie

Vet inte om tråden ligger rätt , annars får någonn snäll moderator gärna flytta den :o

Jag har en kompis som är "fodervärd" på en nordsvensk, namn Svarten :) vid hennes sommarstuga där hon är varje helg, och rider honom då. Han rids alltså inte på vardagar. Har ridit honom förut och han är helt underbar, jättesnäll och lyssnar på minsta lilla hjälp. Han är mest skogsrider, men även riden lite på en åker.
Nu till problemet, på senaste tiden har han förändrats enligt min kompis, har inte bevittnat det själv. Hon säger att når hon ska rida, så fort hon ger någon hjälp så stregrar han eller backar. Han är inte annorlunda i någon hantering, fast min kompis har blivit sparkad av honom på armen en gång nyligen, så nu är hon hästrädd oxå?
Hon rider inte hårt, enligt henne på en skala från 1-10 , en 3a.

Summering:
Annorlunda i ridning, fast bara när man ger hjälper.
Min kompis väger 66 kg, han är som sagt en nordsvensk, på ungefär (detta är endast en uppskattning då han inte har mätts) 155 cm mkh.

Har ni någon som helst aning vad problemet kan vara? Vad skulle ni göra om ni var i den här sitsen? :confused:

Tillägg: Fick precis reda på att han inte beter sig underligt förns man rider förbi någon hage med hästar i. Hon har ridit med andra hästar och Svarten, då hade han inte stegrat men han hade skenat.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förändrad häst!

vad händer med hästen under vardagarna? står han endast i hagen eller är det nån som aktiverar honom (promenader, pyssel mm)?

Nej, han går med 3 andra hästar och ett får.

Han står bara i hagen.

det jag lärde mig väldigt snabbt av de nordisar vi har haft är att nordsvenskar gillar inte att stå och slappa i hagen dom gillar att bli jobba!!! :D
och dom är urstarka så det är inte roligt att sitta på en stor tjurig nordsvensk

jag tror absolut att om din kompis börjar motionera hästen betydligt oftare så kommer han att lugna ner sig ...är hon väldigt rädd för honom nu eller faktiskt inte klarar av att ge honom det han behöver så bör hon nog överväga att låna ut honom eller sälja

lycka till

Grejen är ju att han blir helgalen när man rider :(

Grejen är ju att han blir helgalen när man rider :(

Ja, men fortsätts han ridas/aktiveras så sällan som han gör nu kommer han ju bara fortsätta så. Kan hon inte få hjälp av nån annan som kan rida ett par dagar i veckan till en början iaf? Så slipper hon bli mer rädd.

Jag antar att han inte har ont någonstans så som de andra säger. Han är understimulerad och behöver aktiveras mer.

Han står bara i hagen.

Jag håller med flippe!
Hästen VILL med all säkerhet jobba och bli aktiverad! Är det någon som håller på med de andra hästarna?
Tycker heller inte det är ett dugg konstigt att han förändrats så om nån bara bryr sig om honom ibland!
Han kanske har tappat tilliten till henne just för att hon inte jobbar på den biten speciellt ofta utan bara struntar i honom...

Och vad innebär "fodervärd"?

Dessutom, varför är man "fodervärd" om man inte har mer engagemang än så?
Om du inte hinner eller orkar mer än så föreslår jag att hon skaffar en delfodervärd som kan ha honom i veckorna!
Tycker synd om hästen faktiskt:(

Ska prata med henne, tack för svaren! :bow:
Kan berätta hur det går sen :crazy:

Panik :cry:
Ingen vågar ta hand om stackars Svarten, han är helt ohanterlig, jag vet inte vad jag ska göra?:(:(

ohanterlig?
Har ridit honom förut och han är helt underbar, jättesnäll och lyssnar på minsta lilla hjälp

Han är inte annorlunda i någon hantering

Jag skulle strunta helt i att ta hand om hästen om det är så illa att den verkligen ÄR ohanterlig, då är det ägarens sak att få ordning på, NI ska inte riskera nånting!

Säg åt henne att aktivera hästen ordentligt, så kan hon höra av sig sen när det har lugnat ner sig.

Tar hon inte hand om hästen på ett vettigt sätt och inget annat hjälper GÅR det att prata med djurskydd, om inte annat för att höra dig för vad som gäller om det blir värre.

Hästen verkar ju lida som det är nu...:cry:

Panik :cry:
Ingen vågar ta hand om stackars Svarten, han är helt ohanterlig, jag vet inte vad jag ska göra?:(:(

har hon hästen på foder så tycker jag faktiskt att hon ska lämna tillbaka honom ...snarast möjligt !! det finns ju ingen anledning till att ha hästen kvar om hon inte vågar ta i honom..så du har ju två alternativ egentligen ...prata med din kompis och stötta henne när hon ringer hästägaren eller ring själv..

lycka till

Alltså, det är inte riktigt som foder då hon bara har honom på helgerna. Dom ska sälja honom, men dom kommer inte få honom såld i de skicket han är i nu? Och, vad kommer hända med honom fram tills han blir såld? Ingen vågar ju gå nära honom :(

Alltså, det är inte riktigt som foder då hon bara har honom på helgerna. Dom ska sälja honom, men dom kommer inte få honom såld i de skicket han är i nu? Och, vad kommer hända med honom fram tills han blir såld? Ingen vågar ju gå nära honom :(

Då finns 4 alternativ vad jag kan komma på:

1. ägaren får själv ordning på hon så han kan säljas.
2. ägaren skickar iväg honom till beridare eller liknande som sedan säljer honom.
3. anlitar någon som mot betalning osv får ordning på honom.
4. avliva

Fast att bara ha en häst på helgerna skulle jag inte kunna få till "ha på foder" utan det låter mer som medryttare/skötare/avlastning. Skillnad för mig är att "ha på foder" innebär MYCKET mer ansvar och förhoppningsvis ett kontrakt om vad som gäller, underskrivet av båda parter, fast det är ju ALLTID bra förstås!
Jag antar också att där inte finns nån som helst försäkring som täcker om hon eller hästen blir skadad när hon har honom?

Jag råder er till att "släppa" denna hästen och som sagt låta ägaren själv reda ut situationen, ni har inget som helst ansvar i det hela, det är hennes häst.

Sitter halvt chockad.. har haft en häst i stallet; nordis, svart, namn Svarten. en vän hade honom på prov men beslöt att lämn tillbaka honom. Han var dock jättesnäll och trevlig. lite osöker på om det är samma häst. kan du skicka ett PM, inte säker på om jag borde dra detta på en tråd?

Hej Gaabie!

Tycker nog ni ska hålla er ifrån hästen, han har tappat tron på människor.

Be ägaren kontakta mig, det finns en liten möjlighet att jag kan tänka mig att köpa honom.

MVH
//m

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 551
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 629
Senast: akleja
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 334
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 922
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka