Föräldraskap vs. hundägarskap

Sol

Trådstartare
På förekommen anledning... det har kommit nya föreskrifter om hund- och katthållning och det diskuteras på hund nu. Det verkar finnas någon generell åsikt att man inte ska ha hund om man arbetar heltid och inte kan göra annat än att lämna hunden ensam hemma, inte ens om det handlar om fler hundar som kanske tom. är i hundgård. Inte ens om hundarna stimuleras mycket på fritiden. Man anses inte ha tid att ha hund om gör på det sättet.

Jämför med föräldraskap. Hur många kräver att föräldrar ska sluta jobba heltid för att spendera tid med sina barn? Det är ju mer eller mindre standard att sätta små barn i förskola och de fortsättningsvis spenderar 8-9 timmar på förskola, skola och fritids fram tills barnen är tillräckligt gamla att vara ensamma hemma.

Är det så vårat samhälle har blivit? Det ställs högre krav på att hundägare spenderar tid med sina hundar än att föräldrar spenderar tid med sina barn?

Sv: Föräldraskap vs. hundägarskap

Det mest märkliga är att mänskligt sällskap tycks värderas högre än sällskap av den egna arten - väldigt, väldigt underligt tycker jag. Eller faktiskt ren hybris.

Jag tror jag förstår vart du vill komma men du gör ändå ett tankefel.

I de diskussioner man brukar föra om att man inte ska ha hund om man jobbar heltid brukar det vanligtvis handla om att man vänder sig emot att hunden/ hundarna är ENSAMMA.

Barn som lämnas på tex dagis/ hos dagmamma är ju inte ensamma utan har andra barn och vuxna som "sällskap" även om det inte är de egna föräldrarna.

Jag håller med dig. Jag har också reagerat på detta.
Jag tycker givetvis inte att man ska lämna sin hund ensam och instängd för länge, men i hundgård eller om ngn kommer och rastar jycken ser jag inget fel i det.

Att många föräldrar inte har tid till att ta hand om sina barn är mycket beklagligt, men det är tydligen allas rättighet att göra karriär och att förverkliga sig själva. Visst, gör det då, men skaffa i så fall inga barn. På så vis kanske vi får färre värstingar på våra gator och BUP får mindre att göra.

Vet du, det där har jag också undrat mycket över.. Har inte ett barn större behov av sina föräldrar än en hund av husse/matte (när den har artfränder)?

Senast ändrad:

Jag tror jag förstår vart du vill komma men du gör ändå ett tankefel.

I de diskussioner man brukar föra om att man inte ska ha hund om man jobbar heltid brukar det vanligtvis handla om att man vänder sig emot att hunden/ hundarna är ENSAMMA.

Barn som lämnas på tex dagis/ hos dagmamma är ju inte ensamma utan har andra barn och vuxna som "sällskap" även om det inte är de egna föräldrarna.

Fast 2 eller fler hundar som är hemma utan matte/husse är inte ENSAMMA. De har varandra och inte ens dessa lägen anses det vara OK att lämna dem hemma en hel arbetsdag. Inte ens när de sitter i hundgård och således inte behöver hålla sig utan kan pinka när de är pinknödiga.

Det mest märkliga är att mänskligt sällskap tycks värderas högre än sällskap av den egna arten - väldigt, väldigt underligt tycker jag. Eller faktiskt ren hybris.

Tack och lov anser SJV att artfränder duger gott och väl iaf. ;)

Sorry.

Förtydligande: ENSAMMA =UTAN MÄSKLIGT SÄLLSKAP

Men dom behöver ju inte mänskligt sällskap. Dom har större behov av varandra ju.
Då är det mer synd om dom hundar som aldrig får träffa andra hundar utan bara just människor.

Sorry.

Förtydligande: ENSAMMA =UTAN MÄSKLIGT SÄLLSKAP

Men då ser du uppenbarligen något egenvärde i att människan bara finns i närheten av hundarna och vad består det egenvärdet av? Ja, människan är flockledare men blir hundarna olyckliga av att människan ger sig iväg och jobbar?

Vad tillför människan om h*n arbetar hemifrån, säg att h*n har ett skrivbordsarbete och hundarna bara ligger? Eller om hunden följer med på arbetet och där bara ligger och sover.

Sover dina barn hela tiden på dagis?
Hur kan man jämföra en sån sak. I skolan jobbar barnen, de är där för att lära sig. En hund i hundgård lär sig inget vad jag vet.

Och ja, jag tycker inte man ska jobba heltid när man har småbarn. Finns olika anledningar till jag inte skaffat barn. För jag tycker hela systemet är fel att man måste lämna sina barn på dagis för att kunna överleva.

Sover dina barn hela tiden på dagis?
Hur kan man jämföra en sån sak. I skolan jobbar barnen, de är där för att lära sig. En hund i hundgård lär sig inget vad jag vet.

Och ja, jag tycker inte man ska jobba heltid när man har småbarn. Finns olika anledningar till jag inte skaffat barn. För jag tycker hela systemet är fel att man måste lämna sina barn på dagis för att kunna överleva.

Jag har inga barn men har jobbat på dagis och ja, 1-åringarna sover en hel del.

Skolan håller på 5-6 timmar i de lägre klasserna, resten spenderas på fritids (kan väl jämföras med hundgård med hundkompisar?).

Oavsett, varför anses det vara helt i sin ordning att barn lämnas bort 8-10 timmar om dagen, men inte att hundar får vara utan människor (men med andra hundar) samma tid? Vad har gått fel?

Har man inte tid för hund ska man inte skaffa en, har man inte tid för sina barn dumpar man dem på förskola och fritids...

.

Fast det spelar för många ingen roll att det är flera hundar tillsammans i flock över dagarna och aktiveras bra på em., kvällar, helger och all annan fritid enligt den tråden..

Hundar i flock är ju för vissa samma sak som ensam hund.

Fast hundar i flock som är i en hundgård sover ju inte hela dagarna mig veterligen.

Men då ser du uppenbarligen något egenvärde i att människan bara finns i närheten av hundarna och vad består det egenvärdet av? Ja, människan är flockledare men blir hundarna olyckliga av att människan ger sig iväg och jobbar?

Vad tillför människan om h*n arbetar hemifrån, säg att h*n har ett skrivbordsarbete och hundarna bara ligger? Eller om hunden följer med på arbetet och där bara ligger och sover.

Det handlar inte om vad JAG anser, jag skrev om vad man i "allmänhet" vänder sig emot då det diskuteras "hundägare som arbetar heltid". Många verkar tycka att det är synd om hundar som är utan mänskligt sällskap = ensamma hemma.

Personligen tror jag att en hund har mer utbyte av en ANNAN hund än en människa, i alla fall om människan som i ditt fall ovan "har ett skrivbordsarbete hemma".

Fast hundar i flock som är i en hundgård sover ju inte hela dagarna mig veterligen.

Våra gjorde det bevisligen inte, de dödade råttor också. Det såg vi bevis på. :grin: Lite lek får man nog också räkna med.

Jag tänker inte välja sida i denna diskussion eftersom jag själv har sån tur att jag kan ha med mig hunden på jobbet och inte har några barn.

Men jag vill bara påpeka att enligt undersökningar i ämnet så anser sig en domesticerad hund med en människa som flockledare, sig vara ensam även om den har hundkompisar.
Hundar i grupp utan sin människa är passiva och interagerar minimalt med varandra under tiden de lämnas ensamma.
Tiden då matte/husse inte är där är alltså en tid av väntan.

Jag kan ta att hundar i hundgård inte är själva. Och är ok att de är i hundgården en del.
Men inte varje dag i 8-9 timmar. Är inte ok för mig.

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
823
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 944
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag känner mig ytterst förtvivlad. För tillfället så studerar jag heltid på universitet och därefter blir det dags att jobba... Jag har...
2
Svar
38
· Visningar
2 337
Senast: Dandylinn
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 046
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka