Föräldrarpenning - Lite frågor... HJÄLP tack =)

Halifaxen

Trådstartare
Jag undrar lite vad som gäller?

När har ni sökt föräldrarpenning?
Hur mycket pengar kan man få?

Jag har varit inne på FKs hemsida men tycker inte jag har fått så mycket information så jag tänkte ni kunde berätta lite för mig om vad ni har för erfarenheter?

Hur mycket kan jag få om jag har denna bakgrunden.
20 år, tre årig gymnasie utbildning, jobbat lite på ridskola, ingen större inkomst. Bor tillsammans med min pojkvän i en trea.

// Halifaxen :D

Sv: Föräldrarpenning - Lite frågor... HJÄLP tack =)

Föräldrapengen grundas på SGI, dvs sjukpennings grundande inkomst. Har man ingen sån så tror jag att den är 180 kronor om dagen. Din utbildning eller hur du bor har ingenting med saken att göra.

Föräldra pengen börjar betalas ut när barnet är fött (eller 30 dagar innan, men det kan vara dumt att slösa dagar innan bebben har kommit). Det finns ngt som heter havandeskapspeng som man kan få om man har ett tungt arbete, men det måste beviljas av FK tror jag)

Okej.
Vissa säger att det beror på vad man har jobbat med innan ellr så. :S

Ska nog gå in på FK någon dag och prata med dem och kanske få blanketter eller något :S

Försäkringskassan brukar ha informationsträffar om just föräldrapenning. Gå in på hemsidan och se om din FK har något sådant. Om inga sådana informationsträffar hålls kan du ringa och försöka boka in en enskild träff där ni går igenom det hela.

Oki :D
Tack så mycket.

Har tre och en halv månad kvar på min graviditet. Är jag sent ute eller?

Skicka in ditt moderskapsintyg till FK så de är förberedda på att de snart ska betala ut föräldrapenning till dig. Därefter kan du ju ringa och höra med dem hur stor din föräldrapenning blir alt. boka ett personligt möte.

De baserar föräldrapenningen på din inkomst.

//Julia

Okej. Moderskaps intyget är bara till att posta som ett vanligt brev eller?

Okej. Är rädd för att jag inte kommer få så mycket pengar då :S

Javisst, skicka det till FK bara! Skulle det komma bort så kan du ju alltid få ett nytt.

Du vet ju själv hur mycket du har jobbat, så det är bara att räkna ut =)

Här är lite info från hemsidan!

Föräldrapenningen ger föräldrar möjlighet att avstå från arbetet för att vårda barnet i sammanlagt 480 dagar. Om ni har gemensam vårdnad har ni rätt till hälften var av det totala antalet dagar. Ni kan ta ut dagarna tills barnet har fyllt åtta år eller tills barnet har slutat första klass i skolan. En förälder kan avstå rätten till föräldrapenning till den andra föräldern med undantag för 60 dagar som ger ersättning motsvarande den sjukpenninggrundande inkomsten. Två föräldrar kan inte vara lediga med föräldrapenning samtidigt för samma barn. Däremot kan ni vara lediga samma dag med till exempel föräldrapenning för en halv dag vardera eller föräldrapenning samtidigt för två olika barn.

Föräldrapenningen kompenserar en del av det inkomstbortfall du har när du är hemma med barnet. Föräldrapenning beskattas som andra inkomster och är pensionsgrundande. Under 390 av de 480 dagarna är ersättningen på så kallad sjukpenningnivå, det vill säga 80 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI). Om du inte har någon SGI eller en låg SGI kan du få ersättning enligt grundnivån. Resterande 90 dagar kallas lägstanivådagar och ger en ersättning med 180 kronor per dag.

De 180 första föräldrapenningdagarna som tas ut för barnet är alltid dagar på så kallad sjukpenningnivå. För att du ska få föräldrapenning enligt din SGI under dessa 180 dagar måste du uppfylla ett särskilt villkor. Villkoret gäller oavsett vem av föräldrarna som tar ut dagarna. Villkoret är att du i minst 240 dagar i följd närmast före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födelsen har haft rätt till en SGI som ger en ersättning högre än 180 kr /dag. Om du inte har haft rätt till en SGI som ger en ersättning högre än lägstanivån per dag uppfyller du inte villkoret och föräldrapenning betalas ut på grundnivå.

För övriga 210 dagar som kan betalas ut enligt SGI finns inte motsvarande krav på viss tids försäkring och du kan välja att ta ut av dessa eller av de så kallade lägstanivådagarna. Varje förälder har 60 dagar som kan betalas ut enligt deras SGI och som är reserverade för dem. Dessa dagar kan alltså inte avstås till den andra föräldern.

//Julia

Jag skickade in mina papper direkt efter UL med moderskapintyget, begäran om föräldrapenning och ansökan om havandeskapspenning och det tog 10 veckor att få klart havandeskapspenningen och sen föräldrapenningen körde de väl på en gång men de fick jag hem papper kanske 15-16 veckor senare.

Du får hem ett papper där du fyller i hur mycket du tjänar och hur många timmar du jobbar på ett år. För att din föräldrapenning ska grundas på vad du tjänat måste du jobbat minst 8 månader innan BF och tjänat över *hrm* 40-50.000kr någonting.

Har du en anställning beräknas föräldrapenningen på vad du "förlorar" när du är hemma, alltså räknat 1 år från BF din lön och antalet timmar du skulle jobbat. Då får du också högre FP om du får högre lön under ledigheten (man brukar ju varje år ha en årlig höjning av lönen)

När FK har alla papper så sköter du FP via deras hemsida och då ska du ha fyllt i din begäran minst 12 dagar före utbetalningen (tror det är olika beroende på vart man bor)

Din arbetsgivare kommer också att kontaktas av FK där de frågar hur mycket du jobbar och vad du tjänar. Så du inte begär för mycket eller för lite ersättning.

Okej.

Så jag tror jag har fattat rätt. Ska skicka in mitt moderskaps intyg nu då :P

Jag har ju knappt jobbat något alls. Just nu pluggar jag på komvux och de räcknas ju inte som jobb eller årsinkomst liksom.

:S

Ja in med moderskapsintyget till FK inläsningscentral.

Antagligen kommer du att få grundbeloppet alla dina föräldradagar eftersom du inte har jobbat tillräckligt mycket. Det innebär alltså 180 kr/dag. På det dras sedan skatt, så det är inte speciellt mycket pengar. Men jag antar att man kanske kan söka andra bidrag också? Jobbar din kille? I så fall klarar ni er garanterat även om det kan bli knapert!

//Julia

Måste man fylla i massa papper om årsinkomst och sådant själv? Kan de inte bara ta uppgifter från skatteverket?

Jag har ju inte direkt kvar mina papper om hur mycket jag tjänade året innan jag började plugga...

//Julia

Ursäkta TS för min totala avkapning.. men jag har en fråga i samma ämne.

Har BF 18/12 och har tänkt att arbeta sålänge jag kan (förskola). Är fast anställd på 75% men har sedan januari arbetat 100 %. Nu får jag inte mina 25% förlängt mer än till 15/11. Kommer min föräldrapenning bli mindre pga detta?

Nej de kan ju inte det. De tyckte jag oxå nämligen.

ChalleBalle Det enda jag vet är att man har rätt att gå ner i arbetstid de sista x-månaderna utan att SGIN-påverkas, tror de är de sista 6 månaderna.

Måste man fylla i massa papper om årsinkomst och sådant själv? Kan de inte bara ta uppgifter från skatteverket?

Jag har ju inte direkt kvar mina papper om hur mycket jag tjänade året innan jag började plugga...

//Julia

Man ska skicka in sin inkomst som den aktuelle arbetsgivaren fyller i (det står på blanketten, "ifylles av arbetsgivaren", de kollar inte med skatteverket såvida de inte ska kontrollera uppgifter. Tror jag.

Mvh Ishtar som skickade in papprena för ett par veckor sedan och väntar på att det ska bli klart nu innan jag har tänkt gå

Du ska in med moderskapsintyget till försäkringskassans inläsningscentral sen ska pappan om han ska ta (och har rätt till) 10 pappadagar begära dom när bebis kommer. Du ska begära föräldrapenning från dagen bebis föder eller innan man kan inte anmäla retroaktivt så du bör anmäla i förväg. Nu har FK trubbel få tummen ur, bara läsa dagens aftonblaska tex. Dom ska eg ha en handläggningstid på max 30 dagar gällande föräldrapenning men har på sistonde haft 60-90 i många fall, så var ute i god tid är mitt tips!

Freyja_bus: har du skyddat din SGI på alla lov under din studietid så du inte hamnar på lägstanivå du också? (jäkla djungel för att skydda sin SGI)

Okey!
Tack så mycket. Så det är bara att gå till FK och lämna in mitt Moderskaps intyg och sedan får jag hem papper eller?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 720
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 996
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag är i behov av lite peppning eller delning av era erfarenheter. Jag är en 16-årig tjej som brinner för hästar. Jag har...
Svar
16
· Visningar
2 023
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama