Föräldrapenning

HeleneK

Trådstartare
Tänker att föräldraforumet inte är komplett utan en tråd om föräldrapenning ;)

Jag börjar med min dumma fråga:
När jag är inne på Föräldrakollen så ska man skriva in kommunalskatt i %. Men skatten dras väl inte i procent, utan enligt en tabell? Och när jag räknar ut procenten enligt den tabell jag tillhör, så går det inte att lägga in den procenten i Föräldrakollen, den ändrar till en annan siffra.
Så hur ska jag göra för att få rätt procent på kommunalskatten i Föräldrakollen?

Jag hittade svaret på min egna fråga :eek:
Men tråden kanske kan ligga kvar, om jag eller andra har flera frågor.

Jag kom på att man kanske skulle börja kolla på detta, men tycker att det är jätteknepigt att tänka hur man ska ta dagarna.... Hela, halva, obetalda och 180 kr/dag, hej å hå!

Nåja, det ordnar sig väl, huvudsaken att man fått iväg ansökan och även ansökt hos arbetsgivaren ;) Ska vara ledig från 25 oktober (BF) till den 31 juli 2017, sen ska pappan vara hemma och jag kanske går ner nån dag i tid med tjänstledigt bara :)

Det är ett bra tips från våran lönekontors-guru (som andra kanske redan tillämpar iofs, men ändå) - Gå inte ner i tid på din anställning permanent så att det står i kontraktet! Hos oss rekommenderas det att man står kvar som 100% och bara tar tjänstledigt (efter överenskommelse) när man vill gå ner i tid för barnens skull. På så vis får man ut fullt när man är sjuk själv, samt att det inte påverkar pensionen :)

Att beloppen inte stämmer gentemot skattesatserna är väl för att om du jobbar har du jobbskatteavdrag. Det har du inte om du är föräldraledig.

@Ms_Antrop. 180 kr-dagarna får du ta först efter 120 dagar så dem kan du lämna därhän till att börja med.

Sen kan det vara bra att kolla om det är särskilda villkor för att få föräldrapenningtillägg eller för att få föräldraledigheten som semestergrundande. På min förra arbetsplats var all föräldraledighet med FP på sjukpenningnivå semestergrundande, inte bara de 120 första dagarna som är lagstadgade. Jag var alltså tvungen att söka minst 1/8 dag FP varje dag för att inte gå miste om semester. Sånt kan man läsa om i sitt kollektivavtal, om man har ett.

@Ms_Antrop. 180 kr-dagarna får du ta först efter 120 dagar så dem kan du lämna därhän till att börja med.

Sen kan det vara bra att kolla om det är särskilda villkor för att få föräldrapenningtillägg eller för att få föräldraledigheten som semestergrundande. På min förra arbetsplats var all föräldraledighet med FP på sjukpenningnivå semestergrundande, inte bara de 120 första dagarna som är lagstadgade. Jag var alltså tvungen att söka minst 1/8 dag FP varje dag för att inte gå miste om semester. Sånt kan man läsa om i sitt kollektivavtal, om man har ett.

Jag går på Stål- och metallavtalet (IF Metall) så hos oss är det bara de 120 första som är semestergrundande, men sånt är ju såklart viktigt att hålla koll på! :up:

Det där med föräldrapenningtillägget vart lite surt för oss, innan det nya kom - där man får 10% i max 180 dagar - så fick vi 10% hela perioden man va ledig, även om den va längre. Men nu har vi samma som alla andra, i 180 dagar max per förälder.
Viktigt också att kolla premiebefrielsen, så att man får inbetalningar till sin pension medans man är föräldraledig! Inga pengar man märker av just nu, men det blir mycket i slutändan - speciellt om man har flera barn! :)

Jag går på Stål- och metallavtalet (IF Metall) så hos oss är det bara de 120 första som är semestergrundande, men sånt är ju såklart viktigt att hålla koll på! :up:

Det där med föräldrapenningtillägget vart lite surt för oss, innan det nya kom - där man får 10% i max 180 dagar - så fick vi 10% hela perioden man va ledig, även om den va längre. Men nu har vi samma som alla andra, i 180 dagar max per förälder.
Viktigt också att kolla premiebefrielsen, så att man får inbetalningar till sin pension medans man är föräldraledig! Inga pengar man märker av just nu, men det blir mycket i slutändan - speciellt om man har flera barn! :)
Du får börja jobba statligt - min AG fyllde upp till 90% i upp till 365 dagar. Och semester på köpet dessutom ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 494
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 023
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 306
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar