Föräldralöst föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Travly
  • Startdatum Startdatum
Sv: Föräldralöst föl

Om det inte verkar fungera med det stoet så kanske du har missat den här http://hastannonser.se/showHorse.aspx?id=87502 annonsen...? Det är ju inte så långt från er heller.

Jag känner ett sto som nu är 3 år som förlorade sin mamma efter några veckor och som det inte fungerade med amma till så hon fick födas upp med hink och fölfoder. Men som sagt, hästen är 3 år nu och så fin så! Så det kan gå bra ändå.
Lycka till!

Skitsnack, det har inte med åldern eller om stoet är förstföderska! :mad: Olyckor händer alltid, oavsett om de är vana fölmärrar, unga eller gamla. Tycker du kan hålla käften om det enda du har att komma med är taskiga kommentarer som får stoägaren att må ännu sämre än vad hon redan gör. :devil:

Travly: Håller tummarna att det går bra med amman och fölis. Beklagar verkligen det som inträffat. :(

Mitrolle: Vi ringde på det men stoet hade åkt till ett annat föl dagen innan.. :( Tack!

Mia_R: Tack

Vår lille pojk skulle kunna illustrera uttrycket äter som en häst. Alltid hungrig! =) men det är skönt. Pigg är han åxå. Han har ännu inte fattat att han ska dia stoet men nu håller vi nappflaskan precis under juvret så han står i rätt vinkel och på rätt plats. Stoet har knutit an till honom iaf, vi skulle släppa honom i hagen utanför stallet idag, vilket hon inte alls brydde sig om igår men nu höll hon på att hoppa ur boxen! Tyvärr är inte han lika intresserad av henne... han tror att alla på två ben är hans mammor och följer oss som hundar.

Vad kul att stoet börjar se fölet som sitt! Jag tror nog att fölet tids nog kommer att se stoet som sin mamma, det är bara till att forsätta att kämpa på.
Hoppas att allt löser sig till slut.
Beklagar att ni förlorade stoet, det är ju varje stoägares mardrömm.
Bry dig inte om KickiH s inlägg, för det är bara bullshit.

Håller mina tummar hårt att allt går bra med föliset och dens nya mamma!

Så himla dum kommentar. :mad: Varför strö salt i såren på det där viset?

Angely skrev:
Så himla dum kommentar. :mad: Varför strö salt i såren på det där viset?

Håller med helt, många gamla ston klarar av sin första fölning mycket bra, så det var ren otur att det inte gick så bra denna gången. Vet en vars sto var 8 år när samma sak hände. Det fölet är 5 år nu och jättefin, de lämnade fölet till ett travstall som lyckades para ihop henne med en amma. Det tog tydligen någon vecka innan det fungerade bra, men personalen där gav sig inte och var mycket proffsiga.

Hoppas att det ordnar sig med fölet, helst med en amma.

Fölis är hemma

Tyvärr fungerade det inte, vi fick ta hem lillgrabben eftersom stoet började sparka efter både honom och oss..:(

Nu gäller det att hitta en häst som kan fostra honom för just nu kan vi kalla mig och fölis syskon. När han blir rädd gömmer han sig bakom mamma som är den som har matat honom mest.. Och idag har han sparkat efter pappa två ggr..

Först på listan att försöka med är en 28-årig varmblodsvalack som inte kommer att kunna göra honom någon skada men frågan är om han orkar fostra något. Igår jagade ett 1-årigt islandsföl runt honom i hagen men att tag kanske det går? Annars har vi en tolvårig varmblodsvalack(Privve) som är 28-åringens försvarare.. Men han är så stor så får han för sig något kan det gå riktigt illa. Sen har vi en halvblodsvalack som är "pappa" åt åringarna i hagen. Vi får väl prova oss igenom tills vi har hittat nåt som funkar. Vad tror ni?

Vi pratade med ett stuteri som sa att det var bäst om han lärde sig dricka ur hink nu så fort som möjligt så nu dricker han delvis ur hink..

Vill än en gång tacka alla för alla tips och varma ord. Ni gör det lättare!

Kram Rebecca

Hoppas verkligen det löser sig för dig och fölis! Såg att det inte fungerade med stoet vilket var jättesynd.

Helt off topic kanske, men heter den ngt annat än "fölis" nu? :)

Skickar många kämpa-kramar! Pussa fölis från mig me! :D

//DC

Tråkigt! Men finns det inga andra ammor i Örebro med omnejd? Det måste det ju finnas. Hör av mej om jag skulle höra nåt! Hoppas det löser sej.:love:

Sv: Fölis är hemma

Det allra viktigaste är
1) att han får i sig den näring han behöver
2) att han lär sig att han är en HÄST, annars blir han farlig när han blir större!

Kom ihåg att det går utmärkt med en ponnymamma också! Kallblod är ofta bättre ammor än varmblodiga hästar, av någon anledning. Och fölkära ston kan adoptera föl även om de aldrig haft några själva!
För 4 år sen förlorade jag ett (shetland) sto och blev stående med en 6-veckorsunge. Hennes 2-åriga halvsyster adopterade henne utan att blinka! :love: Mata fick vi ju göra, men övrig fostran skötte storasyster!

Sv: Fölis är hemma

Vi förlorade ett sto förra året men fölet var då 7 veckor, hon visste vem hennes mamma var och gillade igentligen inga andra. Vi hade ett 4 årigt halvblod som mist sitt föl 1 vecka innan. Detta sto tog fölet och hon gick med henne hela sommaren, till slut trodde nog stoet att det var hennes föl, men fölet visste hela tiden att det inte var hennes mamma!!!
Dom stod inne i varsin box på nätterna men gick ute på bete tillsammans om dagarna, mitt föl drack mjölk i hink hon diade inte på stoet. Försök att låna någons fölkära sto som är garanterat snäll.
Jag har hört att ardenner ston är givmilda av sig när det gäller andras föl...
Vi kontaktade lokal radion som sände ut efterlysning och vi fick flera svar, men vi lyckades till slut lösa det själva.
Ameo gjorde sitt till också ;)
Lycka Till!

Om det inte funkar med era egna hästar så kolla runt bland stuterierna i er omgivning.
Hos oss är den bästa fölkompisen vår ena hingst. Han tar sig an fölen och passar dem, på hösten när vi skiljer fölen från mammorna så går de ihop med honom på dagarna och lite senare så delar de box med honom på nätterna. Med det vill jag säja att stirra er inte blinda på att det måste vara ett sto.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
585
Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: cello
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 067
Senast: Lobelia
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 421
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar