Sv: Föräldraledighet
Jag tror det är oerhört ovanligt att endast mamman matar om man inte ammar, har aldrig hört talas om någon som gjort så (förutom om mamman är ensamstående och det inte finns någon annan).
Och som sagt, man kan visst bli sjukskriven för konvalescens efter kejsarsnitt. Jag har blivit det, en hel månad. Inga problem. Så jag ser faktiskt inte riktigt problemet, mår man det minsta dåligt så får man en sjukskrivning. Och all upptänklig läkarhjälp och medicinering. Jag tycker man blir så oerhört ompysslad av både sjukvård och försäkringssystem som gravid (bara detta att få betalt i mer än ett år för att gå hemma och gulla med sin bebis är ju superlyxigt) att jag har svårt att uppröras särskilt mycket över att inte alla automatiskt blir sjukskrivna vare sig de vill eller inte. Själva såret efter ett snitt läker på tre-fyra dagar, och många klarar sig på bara alvedon som smärtlindring efter andra-tredje dagen, så det är ju inga långa sjukdomsperioder vi pratar om.
Dessutom så ska ju läkarna göra en bedömning för sjukskrivning med avseende på det arbete man ska utföra. När man åker hem från BB är de flesta snittade mammor pigga nog att ta hand om sin bebis själva, det finns alltså ingen anledning till sjukskrivning från föräldraledigheten. Finns det däremot någon mamma som inte tänkt vara föräldraledig ens en dag utan vara tillbaks på jobbet dagen efter förlossningen, och inte klarar det pga snitt, så skulle hon säkert få sjukskrivning från sitt arbete.