Sv: Föräldraledighet
"Riktig" statistik hade varit jätteintressant tycker jag!
Jag gissar att det kanske är lika vanligt/ovanligt att det går fort (alltså bara några få h från värkstart/vattenavgång till bebis, utan komplikationer) som att det blir större komplikationer - men att de som berättar/beskriver om sina erfarenheter kanske är mer välrepresenterade ur den ena gruppen?
Jag själv tillhör den senare gruppen - och hade definitivt inte kunnat jobba 3 dagar efter förlossningen för då var vi fortfarande kvar på BB pga mina komplikationer (och jag blev sedan sjukskriven 1v till, för komplikationernas skull, vilket är väldigt ovanligt att man får) - men jag låter ofta bli att berätta mer än att "det var tufft, men otroligt häftigt!" när det handlar om att berätta inför andra, i alla fall presumtiva blivande föräldrar, för jag vill inte oroa någon i onödan, inför deras egen ev. förlossning. Ber någon däremot om att få höra - så självklart berättar jag!
De med snabba okomplicerade förlossningar kanske helt enkelt inte begränsar sig så, är min teori, och därför hör man det "oftare"?
Och så *kl* ang. föräldraledighetsdebatten;
Jag funderar ibland lite på argumentet "mannen tjänar bäst" som ofta kommer upp när föräldraledighet diskuteras. Jag menar absolut inte att skuldbelägga/ifrågasätta någons val så detta får INTE missuppfattas - utan jag är bara nyfiken;
För er som behövt planera föräldraledigheten utifrån inkomsten - är det för att ni helt enkelt inte skulle klara er utan den "extra" inkomsten (dvs inte klara ekonomin på er partners föräldrapenning + er lön), eller för att ni villl undvika det inkomstbortfallet?
Notera återigen att jag inte vill ifrågasätta - utan är genuint nyfiken.
Vi själva blev vi förvånade vilken marginell skillnad det blev i total inkomst när vi bytte "hemmaförälder" (vi har delat lika).
Min lön är ca 70% av min mans lön och om jag bara hugger till med några exempelsiffror "på en höft" så blev vår totala inkomst runt 30% från FK och 70% från lön när jag var hemma, och ca 40% från FK och 60% från lön nu när mannen är hemma. Ungefär. Den ena är hemma på heltid, den andra jobbar heltid skall tilläggas.
Nu tjänar vi dock relativt bra, så vi har kunnat ta ut färre dagar/v, vilket jämnar ut skillnaderna lite - annars blir de lite större per månad, men fortfarande en förvånande liten skillnad (i våra ögon).
Har en av föräldrarna dock lägstanivå på sin FP, och den andra tjänar en bra bit över taket, ja då blir ju skillnaden jättestor, av förklarliga skäl