Förädlande ras?

Rimfaxe

Trådstartare
Om man skulle vilja betäcka sitt sto med hingst av annan ras: Finns det någon ras som så gott som alltid är lämpad att använda sig av?

Jag har hört en del tycka att arabiskt fullblod är rätt säkert att betäcka med, det blir nästan alltid bra avkommor oavsett vad de betäcker. Någon som säger emot? Tittar man historiskt bakåt så är väl fullblodsaraben inblandad i ganska många raser? Har för mig att bl a ridponnyn har en del arab i sig på många håll?

Sv: Förädlande ras?

Alla fullblodsraser förädlar.

Jag skulle dock tänka lite på vilken ras jag vill förädla. En arab/ardenner till exempel kan ju bli jättetokigt. Skillnaden mellan raserna bör nog inte vara alltför stor

Fast frågan är ifall det blir jättetokigt om man korsar arab/ardenner, eller om det blir en lättare variant av ardenner? Jag är inte säker på hur utfallet blir och har inte sett just den korsningen, men ja, det låter som om det skulle kunna bli galet. Jag har däremot sett mindre lyckade korsningar med stora grova kallblod och PRE t ex. En variant med stor, grov kropp och tunna, smala ben. :crazy: Sådant är ju inte önskvärt förstås.

Om raserna är relativt lika typmässigt borde det fungera säkrare kanske? Om man har en Ardenner låt säga, vad skulle vara närliggande då, om man vill ha en avkomma lättare än ardennern?

Risken om raserna ligger så långt ifrån varandra är just att det istället för att bli en lättare variant av ardenner kommer ut en med arab-ben och ardenner-kropp eller tvärt om.

Jag vetesjutton vad jag skulle använt, kanske ett halvblod ?

Är det inte risk för att få tunnare ben på en stor kropp då? På vilket vis inte?

Klart risken finns, det finns alltid en risk till att avkomman blir "misslyckad".

Men jag tror att om man vill betäcka en så pass grov häst som en ardenner så tror jag att det blir bäst att göra det med en häst som inte
är för ädel, det vill säga - som cirkus skriver, om raserna är för långt ifrån varandra. Ett halvblod med fullblod bakom sig är oftast inte lika
smäckra och ädla som ett rent fullblod.

Kanske ett lättare kallblod, typ Freiberger? Dom används vid förädlande av tunga raser i östeuropa nu :)
Escot3.jpg

Hallali2.jpg

Ja de såg ju lättare ut i typen. Som jag förstod finns det lätt och tung typ av rasen. Jag antar att bilderna visar lättare exemplar av Freiberger?

Ja de två är av den lätta (moderna) typen. Finns knappt några hingstar av den gamla tyngre typen kvar, tyvärr.
judaea1.jpg

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 118
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 828
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?