För tung?

C

canon_eos

Ja undrar om ni tycker att jag är för tung för att rida ponny.

Jag väger ca 76 kg. Men är endast 161 cm och tänkte börja rida i gen. Skulle fördra att rida ponny.

Men är jag för tung för ponny?
Eller finns det någon/ra raser som klarar min vikt?

Sv: För tung?

Du kan säkert rida en viktbärande maxad D-ponny.

Det beror på hur ponnyn ser ut!
En kraftig tinker, fjording, islandshäst eller en rejält stadigt byggd connemara kan utan problem bära 75-80 kg - medan en ädel ridponny, en fd travare eller en arab kanske har 55-60 kg som gräns.
Likaså klarar en vuxen, musklad häst som bär sig på rätt sätt mera - och en obalanserad unghäst betydligt mindre.
Det beror ju också på vad du ska göra!
Att rida rakt fram i skogen kräver inte lika mycket som om du exempelvis tänker träna hoppning och tävla regelbundet.

Ska du rida på ridskola tycker jag att du ska välja att rida stor häst, eftersom du trots allt väger lite för mycket för de flesta ponnyer.

Ha så kul! :)

så det finns lite hopp om att rida ponny i alla fall :)

Jag hade mera tänkt en medryttar ponny och rida utterit, i alla fall med en början eftersom jag inte har ridit på 5 år.

Ja du kan rida d ponny!

Du kan rida det mesta igentligen vikten är inte så avgörande och 75 kg är inte särskilt mkt. Har en kvinna i stallet som väger lika och har ett gammalt D-ponny sto funkar hur bra som helst. dock e hon ganska lång men det e heller inget bekymmer.

jag hade nog blivit medryttare på en häst runt 155-160 istället. jag rider d-ponny men jag väger bara 42kg och är 158 cm. jag är lite nojjig över att sätta upp en ryttare som väger mer än 55kg på min arab... även min förra kraftiga stora new forest ponny, men det är jag det...

klart du kan rida en kraftig d-ponny! tycker väldigt synd om min pålle om fd travare har en så låg max vikt gräns. varför skulle dom vara så mycket svagare än andra hästar?

klart du kan rida en kraftig d-ponny! tycker väldigt synd om min pålle om fd travare har en så låg max vikt gräns. varför skulle dom vara så mycket svagare än andra hästar?

För att många fd travare är så nätta i sin kroppsbyggnad och ofta inte klarar av att bära en tyngre ryttare... :smirk:

Vad jag ofta tycker är lite konstigt är att så många tar hästensmankhöjd som nått slags mått på hur mycket vikt den tål.

Som om En häst skulle kunna bära mer bara för den hade längre ben?!
Bättre titta på hur den är byggd och vem som ska rida. Trots allt så är en person i balans lättare att bära än en person i obalans (jä'mför med en snedpackad ryggsäck)

Oftast så är inte vikten problem om man inte väger JÄTTE mycket vill säga utan längden när man ska rida ponny, då längden kan ge ponnyn obalans o där igenom skada sig!

Oftast så är inte vikten problem om man inte väger JÄTTE mycket vill säga utan längden när man ska rida ponny, då längden kan ge ponnyn obalans o där igenom skada sig!

Men jag är endast 161 cm, det borde inte vara för långt för en d ponny, eller??

Vissa brukar säga att man ska dra av 10 cm på sin egen längd, att det är det perfekta höjden på hästen.

Så i mitt fall 151 cm borde hästen vara.
Men jag borde kunna rida ponnysar som är runt 147 ca eller är jag helt fel ute nu?

Klart att du kan rida D-ponny ändå. Jag är 165 cm och rider Welsh Cob på 144 cm och jag har verkligen kollat runt hur vi upplevs som ekipage. Jag har startat klubbtävling i dressyr och ridit för domare utan att få ngn anmärkning (om oproportionerligt ekipage) där jag vet att andra fått det. Det handlar mycket om hur hästen är byggd. Håller med om att mankhöjden enbart inte är ett mått, lika lite som att hästens vikt enbart är ett mått. Det är tyvärr så komplext att det beror på....

Senast ändrad av en moderator:

Nej nej du är inte för lång för att rida D-ponny!!
Jag bara prata rent allmänt!!
Jag själv är typ 173cm, o jag rider D-ponny ibland så det borde du oxå kunna då!!

Ett vedertaget riktmärke vad gäller ryttarens vikt är att hästen inte ska bära mer än en sjättedel av sin egen vikt.

Hej! Jag är också 161 cm och väger ca 72 kg för tillfället brukar ligga mellan 70-75kg. Jag har en ponnykorsning som är 143 cm, han är korsning mellan arab-fjord och 50% tinker. Had eockså dom tankarna innan jag köpte honom men han det ska inte vara några problem då han är viktbärande och han verkar ok med mig än så länge!

jag förstår inte :confused: om man väger runt 70kg och kan välja vilken häst man ska köpa/rida varför då välja en ponny? jag fattar inte varför alla säger viktbärande? hur kan ni veta det? genom att bara titta på hästen eller? visst man kan rida en d-ponny om man väger 80kg oxå men hur snällt är det mot hästen? även om ryttaren är i balans så är det en hel del extra vikt för hästen... jag förstår inte... hade jag vägt så mkt så hade jag ridit stor häst.

Ett vedertaget riktmärke vad gäller ryttarens vikt är att hästen inte ska bära mer än en sjättedel av sin egen vikt.

Precis, och en maxad d ponny bör väga ca 400-425 kg, alltså är maxvikten ca66-70 kg. vilket jag tycker låter alldelles lagom om man tänkt rida regelbundet.

Visst kan man rida någon gång ibland om man väger mer än så, men det låter ju onödigt när det finns en massa trevliga hästar av större modell att välja på.

Äsch, man rider på den man vill rida på! Man märker ju på en gång vad hästen tycker! Själv rider jag en d-ponny och väger betydligt mer än dig, men i tävlings sammanhang tycker de att vi passar perfekt ihop! Använd förnuftet.... då kommer man långt!

Tror oxå att folk tror att sina hästar klarar mindre än vad det gör...

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 219
Senast: MML
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 763
Senast: Capybara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 184
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA