Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
A horse over 5 years old and in good physical shape can carry up to 35% of it's weight with a well fitting saddle after it has been trained to handle a rider on it's back.
Yihaaaa jag kan således gå upp i vikt... 385 kg skall min pålle kunna bära då... (sorry för kapning av ponnytråd, det här gäller så klart inte en ponny) fast något säger mig att en ryttare på 385 kg kanske inte är lämplig på någon häst... misstänker att en person på 385 kg knappast skulle komma på idén att ens försöka ta sig UPP på en häst heller.
Näää att en häst skall bära 35% av sin egen vikt tycker jag inte! En sjättedel känns mer rimligt.
jag förstår inte om man väger runt 70kg och kan välja vilken häst man ska köpa/rida varför då välja en ponny? jag fattar inte varför alla säger viktbärande? hur kan ni veta det? genom att bara titta på hästen eller? visst man kan rida en d-ponny om man väger 80kg oxå men hur snällt är det mot hästen? även om ryttaren är i balans så är det en hel del extra vikt för hästen... jag förstår inte... hade jag vägt så mkt så hade jag ridit stor häst.