För tung?

Sv: För tung?

A horse over 5 years old and in good physical shape can carry up to 35% of it's weight with a well fitting saddle after it has been trained to handle a rider on it's back.

Yihaaaa jag kan således gå upp i vikt... 385 kg skall min pålle kunna bära då... (sorry för kapning av ponnytråd, det här gäller så klart inte en ponny) fast något säger mig att en ryttare på 385 kg kanske inte är lämplig på någon häst... misstänker att en person på 385 kg knappast skulle komma på idén att ens försöka ta sig UPP på en häst heller. :banana:

Näää att en häst skall bära 35% av sin egen vikt tycker jag inte! En sjättedel känns mer rimligt.

Jag har hört nått om att hästens höjd inte ska vara lägre än när du håller din arm rakt ut från sidan i en 90 graders vinkeln.
Men som sagt det är inte hästens mankhöjd som avgör. (Säger Tjalfe som rider runt i skogen på sin A/b-ponny:angel: )
Men om du är orolig för att vara för tung och endast vill rida runt i skogen så bli medryttare på fjording/nordsvensk eller liknande. Dom funkar även alldeles utmärkt till tävling på lite lägre nivåer. Har ju fjording själv så:love:

har fram till för ett och ett halvt år sen ridit på d-ponny och det har fungerat ok..fick sluta pga ryggskada inte vikten eller hästen är 165 cm lång o väger c:a 77 kg..har tom ridit en ARAB på 136 cm i mkh och det var helt problemfritt för hästens del och även för min...känner att jag måste få fråga...VARFÖR inbillar ni er att en arab inte är viktbärande och inte klarar av kraftiga vuxna ryttare?? känner att jag måste få veta??? måste man inte se till hästen som individ där??? vet om halvblod på 165 i mkh som inte kan bära mer än 55 kg..araben är ingen lite glashäst

Jag har en New forest på 144,6 av lite grövre typen och jag väger 70 kg och är 171½cm och klarar av mig utmärkt :)

araber är rätt tåliga.. eller så ska man inte säga!

som ovanstående skrev beror det ju på häst till häst och ponny till ponny...

praktiserade på en ridskola när jag var "liten" fast jag var *större* än de som red där.. så skulle vi rida ut och jag tyckte givetvis jag borde få den stora ganska bastanta ponnisen..icke, det var någons favorit.. så de slängde upp mig på en liten c-ponny som rent av "svajade" till när jag satt upp..trodde stackaren skulle välta (jag är ca 165cm och vägde väl en 55kg eller något sådant så ok jag är ingen jätte men iaf! om hästen känns som han ska välta... )..

tycker helt enkelt att man får använda sig av sitt omdömme .. även om folk säger att "visst den kan bära så o så" - är du väldigt lång o väger mycket kan det ju bli lite vingligt på en för liten ponny...

är fortfarande lika lång :angel: haha .. men väger runt 60 nu när jag är stor och stark .. skulle inte gärna sätta mig på mindre än en maxad d-ponny men det är min personliga åsikt och absolut inget jag försöker trakka på folk (lika lite som, jag försöker omvända alla till vegetarianer bara för att jag är det :p )...

bara lite vanligt vett om omdömme (och saknar du det kan du ju alltid prata med någon utbildad inom området innan du sätter dig på en ponny som känns "för liten") och kunskap om ponnisens kapacitet så..

dessutom (nu komme folk skrika) så är ju inte araber ponnisar .. de är ju --uhmm.. araber.. precis som de små ponnyhästarna - fjordingarna är ponnisar.. hahaha - ingen som helst logik där jag vet, underbart..

förlåt men jag är bara väldigt, väldigt emot generaliseringar av alla de slag.. titta på saker på ett "case-to-case- basis" istället.. finns så många omständigheter som du måste ta hänsyn till.

Gäller ryttarens vikt naken ryttare, eller med full mundering inkl sadel etc? Kläder och sadel är ju lätt 10 kg...

Någon refererade till monte, där max 70 gäller. Men detta är ju löp i maxhastighet. Knappast som vanlig ridning.

Krigshästarna bar stor karl med rustning. En brabit över 100 kg. Hästarna var ej så stora. Ändå gick det bra, eller hur man nu skall se på krig...

NU har inte jag den största kollen av dem alla här men ändå..
Det beror ju mkt på rasen.. om man säger en islänning som kanske bara är 138 tex tål ju att bära en vuxen man på 100 kg.. så man måste ju titta mkt på vad det är för typ av häst och vad man ska göra med den..
Som igår när jag red på ridskolan placerade dem mig på en nätt C-ponny och jag är ändå 170 cm lång och väger 50.. och vi hoppade 1 meter utan problem så jag tycker att man inte ska haka upp sig för mkt på att "en sån och en sån får bara ta si och så mkt.." allt beror ju på individen.. man kan ju inte sätta upp en vuxen på hundra kg på en nätt D-ponny.. Men en grövre ras som tex. nordsvensk eller fjording tex klarar ju säkert det.. Bara man inte ser för stor ut på pollen.
Men varför kan du inte tänka dig en liten häst om det nu ska va så.. om du inte har ridit på länge så är det ju oftast de stora hästarna som är lugnast och snällast.. och dessutom.. var spelar det för roll om hästen är 145 eller 155 det är ju bara 10 cm..

Jag tror en mindre stor häst på 156 skulle bli jätte bra!

Jag anser att trådskaparen som inte har ridit på så länge bör bli medrytatre på en häst eller ponny där h*n har en hel del marginal till sina kilo då hon är ovana, hade hon varit riktigt duktig ryttare skulle jag sagt att hon nästan kunnat gå lite över vad hästen sulle klara.

Själv är jag medryttare till en D-ponny på 145+ i manken med en gissning på 400-450 i vikt.

Jag är 169 och väger runt 70 med kläder utan sadel... så jag ligger sååå på gränsen.. och är lite lång känner jag själv...

bara ryttaren och hästen är i balans och form så kan du ju rida tilåme maxad c ponny,jag är lika lång och väger mer än dig,rider en fjording arab korsning,funkar utmärkt

Kommer nog få en massa kommentarer om djurplågeri nu :D

Inte för att det hjälper dej nåt, men jag rider ponny och jag väger 63 kg och är 171 cm lång.
Hästen är cirka 145 cm hög och normalbyggd.

Yihaaaa jag kan således gå upp i vikt... 385 kg skall min pålle kunna bära då... (sorry för kapning av ponnytråd, det här gäller så klart inte en ponny) fast något säger mig att en ryttare på 385 kg kanske inte är lämplig på någon häst... misstänker att en person på 385 kg knappast skulle komma på idén att ens försöka ta sig UPP på en häst heller. :banana:

Näää att en häst skall bära 35% av sin egen vikt tycker jag inte! En sjättedel känns mer rimligt.

Det hör ju inte till vanligheten att man har en häst som väger 1100 kg som din måste göra om du har räknat ut att din häst får bära 385 kg.

35%.. dåskulle altså en häst på 500kg kunna bära 175kg?! tycker inte de verkar rimligt heller.... snarare 20% av sin vikt i sånna fall...

jag förstår inte :confused: om man väger runt 70kg och kan välja vilken häst man ska köpa/rida varför då välja en ponny? jag fattar inte varför alla säger viktbärande? hur kan ni veta det? genom att bara titta på hästen eller? visst man kan rida en d-ponny om man väger 80kg oxå men hur snällt är det mot hästen? även om ryttaren är i balans så är det en hel del extra vikt för hästen... jag förstår inte... hade jag vägt så mkt så hade jag ridit stor häst.

jag tror det menas med att ponnyn har mer muskler d.v.s. kan bära mer vikt och att den väger lite mer själv.

Hejsan,
Det finns juh grova ponnyer. :) Så det ska säkert inte vara några problem att hitta en ponny att rida :)

det beror helt på vad du rider för ponny.
jag tror att de allra flesta D-ponnyer skulle klara av dig (varken hästar eller ponnyer är oftast inte så känsliga som folk tror)...
jag har ett D-ponny sto som jag rider och jag väger mer än 90 kg. hon har aldrig tagit skada av det.
(hon är korsnig mellan nordsvensk och fullblod, så hon är ganska grov.)

Tråden är 4 år gammal. Tror nog ts har löst problemet.

Jag väger 65 kg och även jag ser kanske lite stor ut på min fd travare? Vill veta vad ni tycker då jag e lite hemmablind kanske...Han är lika lång som jag, 160 cm.

pict0023_84421997.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 219
Senast: MML
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 763
Senast: Capybara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 184
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30