För tung?

Sv: För tung?

Följ länken och läs.

http://www.okanagansaddlery.com/Saddle Fitting Page.htm

Weight a horse can carry
& it's Distribution
A horse over 5 years old and in good physical shape can carry up to 35% of it's weight with a well fitting saddle after it has been trained to handle a rider on it's back. This equates to around 300 pounds for a 1000 pound horse. Carrying more will cause damage to his back, legs, tendons and hooves.

35% är ju bra mycket mer än 1/6, eftersom det är en utlänsk artikel så visar det ju på att detta är en kulturskillnad. I England (och i flera andra länder) är det ju jättevanligt att vuxna rider ponny. Självklart måste man ju titta till typ av ponny men det är ett enormt fokuserande på hur mycket ryttarna väger. T ex så står det för ofta i annonser om medryttare att "ryttaren bör ej väga över...." Vore det inte bättre att skriva - ryttaren bör ha fått godkänt på ryttartest/ eller dylikt :confused:

EMALE: Min 'ponny' väger ca 450 kg och är inte ens maxad, det beror alltså rätt mycket på typ av ponny.

tezzie82: För att man gillar att sitta närmare marken,:D

är 63 kilo för mycket för en travare på ca 155? :crazy:

jag förstår inte :confused: om man väger runt 70kg och kan välja vilken häst man ska köpa/rida varför då välja en ponny? jag fattar inte varför alla säger viktbärande? hur kan ni veta det? genom att bara titta på hästen eller? visst man kan rida en d-ponny om man väger 80kg oxå men hur snällt är det mot hästen? även om ryttaren är i balans så är det en hel del extra vikt för hästen... jag förstår inte... hade jag vägt så mkt så hade jag ridit stor häst.

Jag föredrar att rida ponnysar eftersom jag känner mig säkrare på dem.
Jag har i stort sätt bara ridit ponny i mitt liv.
Men jag provade att rida häst och då råkade ut för en olycka, därav att jag vill rida ponny.
Men när jag red sist så vägde jag mycket mindre.

Du skulle kunna rida på de flesta d-ponnier med kort stark rygg.
De flesta araber, islänningar, fjordingar, tinkrar etc. skulle inte ha något som helst problem att bära dig.

Jag rider själv arab, hon är 148 cm. Själv är jag 165 cm och väger något mer än vad du gör.

Araber är väldigt viktbärande, helt tvärt emot vad många tycks tro...
De har kortare rygg än andra hästraser och detta medför oxå att den helt logiskt blir starkare.

Lycka till!

// Anna

Jag tycker tvärtom - vi låter hästarna bära för mycket vikt.
Om en ponny skall orka bära extra skall den
1. vara skolad och kunna bära med sina bakben, oavsett om man bara tänker rida i skogen
2. att ponnyn inte själv är överviktig, då bär den redan i sig för mycket vikt. Därför tycker jag inte man kan utgå från hästens vikt och säga att den kan bära xx% av sin egen vikt.
3. Ha en duktig ryttare. En ovan, obalanserad ryttare som inte kan rida hästen till bärighet måste ha en större häst.
4. längden är också intressant, kommer på punkt 3.
5. Sadeln måste vara extra bra. Gärna viktfördelande typ en bladsadel dock utan att själv väga som ex flera westernsadlar gör.

Jag tycker inte heller man kan prata om viktbärande raser för allt tycker jag beror på ovannämda.

Jag tycker tvärtom - vi låter hästarna bära för mycket vikt.
Om en ponny skall orka bära extra skall den
1. vara skolad och kunna bära med sina bakben, oavsett om man bara tänker rida i skogen
2. att ponnyn inte själv är överviktig, då bär den redan i sig för mycket vikt. Därför tycker jag inte man kan utgå från hästens vikt och säga att den kan bära xx% av sin egen vikt.
3. Ha en duktig ryttare. En ovan, obalanserad ryttare som inte kan rida hästen till bärighet måste ha en större häst.
4. längden är också intressant, kommer på punkt 3.
5. Sadeln måste vara extra bra. Gärna viktfördelande typ en bladsadel dock utan att själv väga som ex flera westernsadlar gör.

Jag tycker inte heller man kan prata om viktbärande raser för allt tycker jag beror på ovannämda.

håller helt med! jag skulle aldrig låta ngn som vägde mer än 55kg rida på min arab även om han kanske är "viktbärande". som jag skrev tidigare så visst man kan rida på små hästar även om man väger 70+ men ska man rida regelbundet/träna så tycker jag att man kan rida en större häst...

Jag tycker ryttrens balans är viktigast. En rytare på 75kg på en ponny som stutsar omkring i sadeln tycker jag inte är så smart men rider ryttaren balasnerat tycker jag det är en helt annan sak.

55kg viktgräns på en arab?... Jag är rätt övertygad att dom klarar bra mycket mer än så. men visst man ska se till individen och är araben 140cm så ja varför inte...

Hallå ja, ett varmblod som går monteelopp har ju ibland ryttare som väger över 70 kg och jag väger inte lätt men mina hästar har ALDRIG och då har jag haft en av mina varmblod i 8 år varit öm i ryggen eller stel i ben eller ngt sådan. Trams, hästar är olika byggda och så länge de jobbar i rätt form så klarar de mer än man tror.

Vilket tjat de är om ryttarens vikt, hästarna är inte gjorda av glas och man märker när de tycker de är för tungt.

Klart att jag inte skulle rida en ädel ponny men herregud har hästen rätt muskler och kan bära sig så bör de klara en del.

*kl*

OK, nu sticker jag ut hakan och hänger ut mig själv - döm själva.....:confused:

HPIM1573.jpg

Bilden är väl inte tagen i det mest smickrande läget men proportionerna syns ju.....

Jag tycker att ni ser fina ut ihop, du och pållen. Du ser varken för lång eller för tung ut. :)

// Anna

Ni ser fina ut tillsammans.
Hur hög i manken är han/hon?

Hon är 144 cm, jag är 165 cm och väger enligt vissa här alldeles för mycket för att rida D-ponny.:o

Klart du kan rida en viktbärande ponny. Jag red en b-ponny på 125 cm modell lite grövre för ett år sedan. Ägde hästen och har den nu ute på foder. ÄR själv 162 cm och vägde ca 52 kg. REd in ponnyn själv. Dock hade jag inte köpt hästen om de inet var för att hästen inte hade det bra där den var och hade jag inte köpt den så hade ingen gjort det. Folk hade försökt köpa den innan men jag var den första som fick göra det. Han var då 12 år och hade inte blivit hanterad så att ett litet barn skulle ha honom var inte att tänka på då han dessutom inte litade på människor. Anföll mm. Han bar mig utan problem gick ner på tygel mm. Hade inga problem att bära mig, men jag har bra balans så jag åker ju inte rundor. Värre med lättare ryttare då som bara skumpar runt. Nu är han hos en liten tjej för när jag lånade ut honom och det funkar lika bra.

*kl*
Rid ponny du! Jag har en haflinger av den grövre modellen ca 145 cm i manken .Jag är 165 cm och definitivt av den grövre modellen så vi matchar varandra bra. Passar bättre på min kortryggade "märta" än på ett långryggat halvblod. /L (Araber är väl tämligen viktbärande, de rids ju av vuxna män i arabvärlden,eller?)

:bow: :bow:

Och vad har vi för relation mellan höjd på ponny och höjd på ryttare här då?

Jag vill ha fler exempel på - enligt denna tråden i alla fall - icke politiskt korrekta ekipage ...:bump: :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 219
Senast: MML
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 763
Senast: Capybara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 184
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30