För tjock!

Iser

Trådstartare
Jag har en haflingervallack, som jag har på foder, men själv rider ibland också. Däremot har jag lagt ansvar för fodring etc på fodervärden och har egentligen sagt att jag inte ska lägga mig i, men nu tycker jag han har blitt alldeles för tjock. Det är ju inte hälsosamt och väldigt svårt att få honom i form, som hans kropp ser ut nu.

Jag mätte honom i helgen, med ett sånt måttband, som visar vikten och den visade drygt 550kg:eek: Han är ca 145 cm hög.
Jag vet inte hur mycket felmarginal det är på ett sånt måttband, men oavsett tycker jag att han är för tjock.

Jag tänkte prata med fodervärden om det, men vet inte så mycket om foder, så jag känner att jag gärna vill ha lite råd först.

Jag vet att han just nu fodras med St. Hippolyts foder, tror det heter equigard - är speciellt för hästar med bra näringsupptag och lätthet för att få fång. Innehåller mineraler och vitaminer.
Sen får han hösilage, vet inte exakt hur mycket, men tror det räcker till stora delar av dagen - ej hela natten.

Jag funderar på om man istället för hösilage kunde ge honom halm - i alla fall när han står i boxen, för att han ska ha något att tugga på utan så mycket näring. Kanske man kunde ge honom så mycket han kan äta så att han inte får "stress" av att inte ha något?

Jag vet som sagt inte så mycket om fodring, så jag är tacksam för alla råd!

Här är ett par bilder för att få en uppfattning om hans kroppsbyggning. Den första är ungefär så han ser ut nu - fast han är kanske lite tjockare nu:eek:

DSC01583.jpg

Sommer2006Flytning132-1.jpg

Sv: För tjock!

Vad har silaget för värden?

Ta i första hand bort kraftfodret och ersätt det med ett proteinkoncentrat och mineralfoder om det behövs.
Du behöver få ner främst energimängden, men utan att hästen får brist på protein och andra näringsämnen.

Går det att motionera mer?

om han är tjock minska på kraftfodret det är ofta det dom blir tjocka av. Men har han mkt hull lr är han bukig ?? Är han bukig och har tappat muskler på ryggen och överlinjen har han antagligen proteinbrist.

Han får tyvärr inte den mängden jag skulle vilja. Skälet till att han är på "halvfoder" är att jag har dåligt med tid pga att jag veckopendlar. Fodervärden rider inte så mycket, som jag hade önskat - tycker det är svårt att ställa krav på - så det är ju också ett skäl till att han blir tjock, men då måste man ju anpassa fodermängden tycker jag.

Han får inte mängden av vad ?? och är det du som har han på foder lr lånar du ut den på foder ?? och tyckte inte riktigt jag fick svar på min fråga om han var bukig lr hade mkt hull...

Han får inte mängden av vad ?? och är det du som har han på foder lr lånar du ut den på foder ?? och tyckte inte riktigt jag fick svar på min fråga om han var bukig lr hade mkt hull...

Mängden motion... Ursäkta.

Vet inte om han är bukig eller har mkt hull - båda tycker jag. Det är ju svårt att säga om han har tappat muskler på överlinjen eftersom han knappt hade några när han kom dit. Tycker inte ryggen är helt omusklad och vi tränar på att det ska bli bättre, men som sagt tränas han inte så mycket som önskat.

Men det är i alla fall inte påtagligt stor mage och resten verkar inte växa om det är så du menar.

Utan det är närmare, som Pinky skrev - jämnfet:angel:

Men visst magen är STOOOR!

okej, men prova att ge han lusern då, det räknas ju som grovfoder och innehålelr hyfsat mkt protein. Har du en grovfoderanalys?? der är enklare att räkna ut behovet och vad för kraftfoder han behöver då.. Om du ser att hästen blir för tjock tkr jag att du borde lägga dej i foderstaten, det är ändå din häst.

Ja vet inte om dom har en grovfoderanalys. Har funderat på att fråga om det, men även om dom hade skulle jag inte ha någon aning om hur jag skulle uppfatta den:o. Tyvärr...

Lusern i stället för vadå?

Problemet är ju ganska typiskt för haflinger, men det måste ju gå att hitta något bättre sätt än som det är nu. Men de är ju så fruktansvärt matglada samtidigt som dom suger åt sig allt som finns av näring (energi, fett, kolhydrater, proteiner etc) i det torraste lilla grässtrå....:d

Senast ändrad:

Hur blir det om man tar bort kraftfodret och ger betfor i stället med vitaminer och mineraler tillsatt?

Lusern istället för kraftfodret han får nu om han får något... Fråga efter grovfoderanalys så är det enklare att räkna ut vad din häst behöver han behöver antagligen inget kraftfoder om han inte rids så mkt... Du kan ju lägga ut grovofder analysen på tråden lr pm:a den till mig så kan jag hjälpa dej lite :)

Tack så mycket! Tack för svaren - fortsätt gärna med goda råd om ni har några!!!:p

Annars finns det mineraler i pellets format som smakar gott och behöver inte blandas ut med nåt!
Tränas han inte hårt, borde han klara sig på hösilage och lite mineraler, byt ev ut en del hösilage mot halm.
Haffisarna klarar sig på mkt mindre än vad man tror!;)

Jag tycker inte din häst ser för tjock ut på den övre bilden. Möjligen är den för smal men det är svårt att bedöma utan att ta på den. Om man tar över revbenen känner du dem jättetydligt (för smal) eller knappast alls (för tjock)? Lagom om det är ngn cm mellan fingrarna och revbenen. Är filéerna på var sin sida om ryggraden välfyllda eller sticker ryggraden tydligt fram?

Skulle du knappt känna revbenen så är den onekligen för tjock. Är den inte välfylld över ryggen får den för litet protein.

Kraftfodret – troligen menar du Eguigard – består mest av hö och äpplen och har ganska lågt proteininnehåll så det passar knappt för ngn sorts häst.
HH

Jag tror inte det är det fodret, skickar PM om det, då kan du se hvilket jag menar - vet inte om jag får lägga upp det på forumet - därför får du PM.

Jag ska känna på honom i helgen när jag kommer dit, men har svårt att tänka mig att det går att känna revbenen äns.

Nej ryggraden sticker absolut inte fram. Därför tror jag inte det rör sig om proteinbrist.

Tycker "filéerna" ser bra ut, verkar som det börjar bli lite muskler där - om det då inte kan vara fett????

Har kollat sammansättningen av fodret nu och det ser ut så här (ursäkta danskan):

Råprotein 9,6 %
Råfibre 17,0%
Råaske 12,5%
Råfedt 8,0%
Kalcium 1,6%
Fosfor 0,6%
Magnesium 0,6%
Stivelse 6,0%
Sukkerforbindelser 3,0%
Ford. råprotein 77g/kg
Ford. energi 8,5MJ/k

Sammensætning:
Snittet alpehø (varmlufttørret) · lavglykæmisk · tørrede æbler · sukkerroefibre · fintformalede hørfrø · koldpresset hørfrø-/ solsikkeolie · æblesirup · krydderurter · snittet lucerne · ølgær · hvedeklid · sukkerroemelasse · vindruekerneekstrakt · havsalt · majskim · ærteprotein · havalgemel · gulerødder · hvidløg

Kommentera gärna:p

ja det är ju inte så mkt energi i det iaf. sen beror det ju på hur mkt av fodret hästen äter.
Kvoten är ca. 9. Har du grovfoderanalys så kan du räkna ut hur mkt enrgi mm. hästen får i sig..

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 396
Senast: Sesca
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 286
Senast: canine
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka