För tidigt att putsa fönster?

Elegant machinery

Trådstartare
Nu när vårsolen skiner allt oftare börjar jag inse hur extremt skitiga mina fönster är. Det vore roligt att kunna se ut utan att behöva titta genom en flammig hinna :angel:

Men är det åt helskotta för tidigt? Det kommer säkert snöa både en och två gånger till innan våren slutligen tar över. Då kanske allt jobb är förgäves?

När brukar ni sätta igång med att putsa fönster och damma av balkongen?

Sv: För tidigt att putsa fönster?

Äsch då, man kan putsa när man vill, så länge det inte är för kallt. Jag brukar dock vänta tills de sopat bort gruset utanför. Av samma anledning väntar jag med att tvätta bilen nu tills de sopat gatan. Dammet fastnar så fint på rutorna annars. Men det där beror mycket på hur man bor. Men även om du putsar innan (har jag gjort ett par gånger) så är dammet väldigt lätt att få bort sen. Brukar bara vara att dra med torr dammtrasa typ.
Balkongen tänkte jag börja lite på nu. Där har vi gardiner, så det mesta av dammet hålls utanför.

Jag tvättar mönster med microfiberduk, sån där mirakelduk och kan alltså göra det året om. Smidigare än att stå och slabba med vatten eller spraya saker. Brukar borsta av gruset på utsidan, blir mycket eftersom jag bor mitt i stan med tät trafik i alla storlekar utanför.

Låter smart! Använder du inget vatten allt då alltså?
Nackdelen är ju om man börjar slabba med vatten nu att allt rinner ner på marknen/balkongen under, vilket inte brukar vara så poppis :angel: Bor i innerstan i Sthlm, så det blir rätt skitigt.

Jag ska oxå tvätta med microfiber nu, det blir premiär för mig :D
Den här sprayar man bara lite vatten på själva fibern, roterar o sen eftertorkar med en putsfiberduk. Ska bli spännande o se om det fungerar.

Låter smart! Använder du inget vatten allt då alltså?
Nackdelen är ju om man börjar slabba med vatten nu att allt rinner ner på marknen/balkongen under, vilket inte brukar vara så poppis :angel: Bor i innerstan i Sthlm, så det blir rätt skitigt.

Jo, men jag sköljer den i handfatet i varmvatten. Vrider ur den så den är lagom blöt (inget rinnande alls) och man slipper frysa om händerna :D

Det här låter ju srålande! En sådan trasa måste införskaffas! Kan man hitta dem på Claes Olsson tro?

Yes! Köpte mina på Ica, finns på Coop också. Mina låg i en förpackning med 4 olika trasor för olika saker.

Med hjälp av spolarvätska i bunken istället för vatten kan man utan bekymmer tvätta fönstrena året om... Jag har nog aldrig tvättat fönstrena på sommaren, det är mörkare på vintern, och tvättar man eländet när det är mörkt slipper man bekymmra sig om hur randigt det blir... :D :D :D

Jag putsade mina för 14 dar sen..är det inte minus ute så går det ju bra, annars kan man ju ha i T röd eller spolarvätska så fryser det inte..men det blir kallt om händerna kanske :D

Jag har putsat mina nu i omgångar. De så helvetiskt jobbiga så man orkar inte alla på samma dag.. Bor på övervåningen (högt upp!) i en tvåfamiljsvilla med stora gamla fönster som öppnas utåt, dvs jag får hänga ut och försöka komma åt allt, helt livsfarligt.. :rofl: Och andra som ska vridas vertikalt 180 grader, och där blir det problem för hatthyllor som måste skruvas ner :devil:

Har passat på de hyfsat fina dagar som varit.

geesh. jag tvättade bilen förra torsdagen, fredag morgon kommer jag ut till bilen ser det ut som en bagare stått där med florsocker. det är ... lite halvirriterande.

:rofl: De håller på o sopar här hemma nu, så jag lyfter inte ett finger förrän de är klara :crazy:

Med hjälp av spolarvätska i bunken istället för vatten kan man utan bekymmer tvätta fönstrena året om... Jag har nog aldrig tvättat fönstrena på sommaren, det är mörkare på vintern, och tvättar man eländet när det är mörkt slipper man bekymmra sig om hur randigt det blir... :D :D :D

Så där gör jag också!
Har även hand om trappstädningen här,och fönstren i dörrarna är alltid kladdiga!
Men inga problem med spolarvätska!

Det börjar bli så dax för fönstertvätt. Nu kan man tro att det regnar ute ständigt, SÅ smutsiga är mina fönster!

Men jag väntar tills det blir lite varmare. Jag använder fönsterputsmedel och tidningspapper. Funkar kanon! :banana:

Nu har det sopats här utanför, så nu kan man putsa. Bara därför har jag ingen lust :angel:

Jag putsade vardagsrumsfönstren (de som är värst) igår. Provade en ny metod med en "fönsterduk", orange från ICA. Funkade riktigt bra! Inte helt perfekt, jag gjorde inte sådär övernoga, men klart stor skillnad!

Min fönsterputsningsteknik har införskaffats från ett proffs: En hink varmt vatten med några droppar diskmedel, en ren trasa och en dubbelsidig skrapa (den har en skursvamp på ena sidan och en skrapa mitt emot). Skura fönstret nedifrån och upp, skrapa av från sida till sida, torka av skrapan med trasan.

Diskmedlet gör att fönstret inte bara blir skinande rent utan även stöter ifrån sig smuts och damm! Tekniken behöver lite övning men när man väl fått in den rätta knycken går det som en dans.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 411
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var lite roligt att läsa Magianas blogginlägg (förlåt dagboksinlägg) om balans mellan allt man vill göra och allt man måste göra...
Svar
1
· Visningar
1 200
Senast: Magiana
·
Trav [Lite bakgrund om damen först]Känns som att jag sitter fast lite ang. min ponny. För er som inte vet, är hon en 12 år gammal russdam som...
Svar
6
· Visningar
1 020
Senast: Tagliabue
·
  • Låst
Övr. Hund *LÅÅNGT* OHH:mad: :mad: :mad: :mad: vart ska jag börja!? jag e sååå j*vla less på min hund att för tillfället skulle det vara SÅÅÅÅ...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 204
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V