För smal eller lagom!? (sadeltråd)

Domino_s

Trådstartare
Som rubriken säger... För smal eller lagom...?

Kan ta bilder utan pad om någon vill se det imorgon, men jag tycker även att det är viktigt att visa den med den padden jag brukar använda.

Med mej i sadeln...

Finns fler foton om någon vill se...

Mvh Domino_s

Sv: För smal eller lagom!? (sadeltråd)

Jag har också börjat då de tankarna, har haft sadeln i ca 3 månader och hästen har ju utvecklat en del nya muskler... Fyllt ut ganska rejält bakom bogbladen...
Dock visar hon inget agg mot sadeln och jobbar på som vanligt... Med en liten notis för att hon inte riktigt länger sej/ökar i galoppen i padocken, dock är det inga problem ute...

Hmm...kanske är det dags att leta efter nåt vidare..

Mvh Domino_s

Tycker den ser ut att börja bli för smal.....

Har en semiquarter som för ca 2-3 månader satt hyfsat på unghästen, tänkte det var bra att börja med :)
NU har han endast gått på bete sen ca 1 juni och han kan inte ha den längre, alltför smal.....sålde min andra jag hade som var för stor DÅ, nu hade den nog passat.....:o

Tycker den ser ut att börja bli för smal.....

Har en semiquarter som för ca 2-3 månader satt hyfsat på unghästen, tänkte det var bra att börja med :)
NU har han endast gått på bete sen ca 1 juni och han kan inte ha den längre, alltför smal.....sålde min andra jag hade som var för stor DÅ, nu hade den nog passat.....:o

Denna låg perfekt på min häst när jag köpte den, fanns lite plats för nya muskler, men inte trodde jag att nån skulle lura i henne anabola och göra henne till en sån biff...:crazy::love:

Köpte denna sadeln när jag började med western (har alltså inte hållt på så länge) och många westernryttare varnade mej för att hästen kanske skulle komma att bygga om sej rätt rejält... Så rätt dom fick...:o

Så typiskt att man tänker att "nä, så mycket ändrar de sig nog inte"... sen ångrar man sej... typiskt...:cool:

Mvh Domino_s

Måste säga att jag är väldigt imponerad av att någon kan skriva om en sadel passar el inte med hjälp av några bilder.....

Måste säga att jag är väldigt imponerad av att någon kan skriva om en sadel passar el inte med hjälp av några bilder.....

Tycker inte du det SER UT som, med ögat det man kan se alltså, att sadeln ser ut att vara aningens trång ?
Framme vid conchos, där tycker jag det syns tydligt att den liksom ligger an....

Klart att man inte kan göra en sadelutprovning med hjälp av bilder, men det är knappast någonting magiskt med att kunna se och säga att en sadel verkar ligga tokigt med hjälp av en bild. Man ser ju hur hästens vinklar ser ut och hur sadelns vinklar ser ut, om den ligger i fram- eller bakvikt etc etc. med blotta ögat även i verkligheten.

Lyxigt problem med en häst som blir biffigare än man trodde :love: Fast jobbigt att byta sadel, förstås.

Frågan var För smal el lagom....

Ja, det är jag väl medveten om, och enligt bilderna ser den ut att vara för smal.

Om man nu bedömmer genom bilder så e jag nyfiken på hur det ska se ut när det passar bra. Kan inte nån då lägga in lika tagna bilder på en sadel som e bra. Bara för o jämföra :)

Som rubriken säger... För smal eller lagom...?

Kan ta bilder utan pad om någon vill se det imorgon, men jag tycker även att det är viktigt att visa den med den padden jag brukar använda.

Med mej i sadeln...

Finns fler foton om någon vill se...

Mvh Domino_s

Se OK utt över mänken. Hur ser det utt under padden efter training?
Om han vissa igen protest när du sadle på då tro jag det är igen problem.

Hon säger ingenting när jag sadlar och spänner eller när jag rider.

Har dock märkt att hon inte vill länga sej/öka galoppen i padocken och att hon ibland slängtravar sej in i galoppen ute när jag ger signal. (ingen som vi haft problem med innan)...

Padden visar mer tryck fram och baktill, mindre tryck en bit bakom bogarna (som att sadeln inte "kommer ner" riktigt där. I början var det jämnt.

Sen tycker jag att den har börjat lätta bak...:confused: Vet inte om det kan vara för att hon byggt på sej en massa muskler och sadeln inte riktigt kommer ner på henne över ryggen heller. Så den blir liggande ovanpå och därför lättar

Mvh Domino_s

bara en lite tanke utifrån bilderna; ligger inte sadeln lite för långt fram?

Njae... den ligger 3-4 fingrar bakom bogbladet... möjligen att den åkt fram något när jag ridit (bilderna tagna efter ridturen)...

Mvh Domino_s

Jag hade en häst som började bocka i galoppen när sadeln var för trång, märktes inget i skritt eller trav, så att hästen reagerar i galopp kan vara ett tecken...

Hon säger ingenting när jag sadlar och spänner eller när jag rider.
Bra, då har hon igen ont i mänken ENN

Har dock märkt att hon inte vill länga sej/öka galoppen i padocken och att hon ibland slängtravar sej in i galoppen ute när jag ger signal. (ingen som vi haft problem med innan)...
OK, misstänke du har lås bogerna, hon kan inte ta utt steget.

Padden visar mer tryck fram och baktill, mindre tryck en bit bakom bogarna (som att sadeln inte "kommer ner" riktigt där. I början var det jämnt.
Då har du fått 4-point tryck, (bridgeing). Sadeln är för lång för hästens rygg.

Sen tycker jag att den har börjat lätta bak...:confused: Vet inte om det kan vara för att hon byggt på sej en massa muskler och sadeln inte riktigt kommer ner på henne över ryggen heller. Så den blir liggande ovanpå och därför lättar
Jag förslå du kontakta en Saddle Fitter för Fitting och Till Padding.

Mvh Domino_s

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jag hade en häst som började bocka i galoppen när sadeln var för trång, märktes inget i skritt eller trav, så att hästen reagerar i galopp kan vara ett tecken...

Hon känns liksom lite "pinnig" fram, som att hon rör frambenen men inte välver steget om du förstår hur jag menar. Markbunden kanske är rätt ord. Och hon brukar vara väldigt rörlig annars...

Jag provade att lägga en liten extra pad bakom bogarna (jag vet att det blev för trång men jag ville bara se vad hon gjorde om jag fick upp den lite och då gick hon helt plötsligt helt annorlunda, så helt enkelt kunde jag konstatera att den klämmer...

Men nu ska det kikas på en ny sadel imorgon, jag hade ju tur att High Chararall är i full gång...:laugh:

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 809
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 506
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 598
Senast: Lavinia
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 075
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar