För små skor?

Zqathan

Trådstartare
Hade tyvärr en ny hovslagare i tisdags (7.7)
Min ordinarie hade semester och den här var den enda jag fick tag på…
Han var ingen rolig bekantskap, han röt och gormade mot hästen och vid ett tillfälle daska han hårt till henne:mad:

Men den värsta var att när han kört så upptäckte jag att han satt en storlek för små skor på henne…

Vad gör jag nu?
Att ringa till den här hovslagaren och be honom byta skor, känns inte så bra..
Vill inte ha honom i närheten av min häst mer.

Har fått tid med min vanliga hovis 3:de sept.

Vad är risken med att gå i för små skor?
Vad kan hända?
Ska jag försöka hitta någon som kan komma och byta innan sept?
Eller klarar hon att gå till dess?

Bättre att ta av dom och låta henne gå oskodd till sept?

Sv: För små skor?

Skulle nog dra av dom om hon klarar att gå barfota?

Ok, så tänkte jag också.
Men vad kan hända om hon går med dom till sept?

Det händer nog inte mer än att hon växer över skorna å du får sko tidigare. Jag skulle behålla skorna på och sko tidigare bara. Har hon ont av dem så märker du det.

Att gå med för små skor 1 period ger inga bestående men, vad jag vet. Min häst dog ej av detta, bara att jag fick sko om honom tidigare.

Tror hon klarar 6 v, sedan skulle jag nog byta. Eller tills hon vuxit över.

Har du bild?

Ingen bild, men det skulle jag ju kunna fixa.

Det är i vart fall storlek 3 istället för 4, alltså en storlek mindre.
Har haft två olika personer som tittat och de säger samma sak en storlek för små.
+ att jag ser det själv förstås.

Hon har bra hovar och går utan skor bak utan problem, har dock aldrig haft henne utan fram.
Så vet inte om det hade gått
Är mycket småsten och en liten bit asfalt, innan vi kommer ut på mjukare stigar.

Ska försöka få tag på min vanliga hovslagare på måndag, om han nu svarar, han har semester.
Och höra vad han tycker, om vi kan vänta tills han kommer den 3:de sept eller om han tycker vi ska göra något och i så fall vad

Usch för folk som sätter på för små skor! Låter inte alls som någon bra hovslagare... Om jag var du skulle jag försöka få tag på antingen din ordinära eller någon annan vettig som kan sätta på skor som passar så fort som möjligt. Inte för att jag tror att hovarna förstörs på så kort tid men, det är ju inte bra på något vis.

Förstår inte att utbildade hovslagare kan göra så :mad: Min häst var trångskodd då jag köpte henne för 3½ år sedan. Det har tagit en evighet att lägga ut hennes hovar igen och det första året tappade hon skorna hela tiden...! Nu har hon gått upp två storlekar och hovarna börjar se normalstora ut. Hemskt!!

Ursäkta utbrottet men sånt där gör mig så arg...

varför sa du inte i från när du såg hur han skodde.....???

om jag tvingas ta en annan hovis till mina så har jag stenkoll på vad dom håller på med och ser till att det blir rätt. tyvärr är det alltid hästägarens ansvar, man kan inte lita på andra. hade en som ville lägga på för små skor på min, hon fick snällt plocka fram större och sen rätta dom tills dom blev tillräckligt utlagda. hästen ska ju inte behöva lida pga min hovis har semester.

ring en annan hovslagare så han får rätta till det, och håll koll den här gången så det inte blir fel igen.

Det enda som händer av att ha "för små skor" en period är att hovarna riskerar växa över och att du får sko oftare än du tänkt.

Tyvärr verkar det väldigt vanligt att hästar skos med för små skor, eller faktiskt även med för stora. Jag reagerade ett tag på att jag tyckte att kompisens häst hade "stora fötter" men vissa hästar är ju skapta med större fötter än vad som ser "normalt" ut, liksom vissa har mindre. Men ju mer jag tittade dessto konstigare tyckte jag att det var, tills jag reagerade på att alla hästarna såg ut att ha "klumpfötter". Då kollade jag in i hovslagarens bil en gång - han hade bara en sorts skor - och bara en storlek - alla hästar skoddes med samma skor punkt slut :eek: Inte konstigt att hästen hade så stora fötter!

Nu har jag sett det mesta och blir inte längre förvånad. Jag har alltid haft en hovslagare som fixat och trixat och provat olika skor och olika modeller och olika sätt att sko så det är jag van vid, men jag har förstått att vissa inte vet nåt annat utan tror att det ska vara så bara oavsett vad det är. Har hovslagaren bara en sorts sko, så är det den som gäller. Trist men sant och förmodligen inte så lätt att veta om man inte har nåt att jämföra med..

Om hon klarar att gå utan så skulle jag dra av skorna när du ser att de börjar växa över, tror inte det är jätte bra och vänta ända tills sep har iaf hört underföreläsning att det inte är bra att de växer över skorna men kommer inte ihåg vad som kunde hände om man låter dem sitta kvar. jag skulle ha dragit av dem om det nu funkar eller ringt en ny hovslagare som bara kommer och byter skorna

Hej.

Det var väldigt tråkigt att du fick tag i en sån dålig hovslagare. Tyvärr så är det en hel del sådana ute i farten och skor.
Det som kan ske när hästen har trånga skor är att han kan få ont i fötterna, hälarna kan bli trånga och diverse problem kan uppstå så det är aldrig en bra ide att trångsko en häst.
Hur mycket skada som kan ske på 6 veckor är väl det som är det viktiga. Normalt sett så tror jag inte att det ska ställa till med så mycket, men personligen så hade jag nog tagit av skorna och låtit hästen gå barfota om jag inte kunnat få ut min vanliga hovslagare.
Hur fick du tag i den här hovslagaren? Du kan ju alltid fråga din ordinarie om han kan rek. någon om han själv inte kan komma och sko om nu.

Alex

Det är i vart fall storlek 3 istället för 4, alltså en storlek mindre.
Några korta kommentarer bara:
1. Kom ihåg att det inte finns någon standard för skostorlekar, så olika skofabrikat kan ha olika siffror för samma storlek. :idea: Att det står 3 i stället för 4 måste inte nödvändigtvis innebära att det är mindre skor.

2. Det är inte säkert att du skulle få den hovslagare som spikat på de små skorna att lägga på några större, för den hovslagaren har givetvis lagt på de skorna för att h*n anser att det är rätt storlek.

3. Det finns hästar som går med för små skor i åratal, så jag är övertygad om att din häst överlever det en period, även om det inte är idealiskt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·
Hästvård Lång historia kort: Kallblod som inte känts 100 en tid från och till. Kollad på klinik i april pga hovöm - tunna sulor:skor och sula på...
2
Svar
29
· Visningar
7 771
Senast: Lindon
·
Hästvård Har ägt min häst i 2,½ år och han har hela tiden haft superhovar, tills att jag bytade hovslagare i höstas, sedan har det bara gått...
Svar
7
· Visningar
1 746
Senast: axel
·
X
Hästvård Jag sitter i en knepig sits och behöver så många råd å knepp som möjligt ifrån erfarna hästmänniskor: Jag äger ett fjordsto sen 3 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 467
Senast: trailtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar