Erfarna hästfolk! Hjälp!

Sv: Erfarna hästfolk! Hjälp!

Endera hittar TS på, eller så har TS 'glömt' fortsättningen, t ex att de rekommenderat 3 kg hö och sen HALM?

Så kan det förstås vara. När min (haflinger, fånghäst, ca 400 kg) bantade fick hon 4 kg hö och 1,5-2 kg halm (i princip fri tillgång för hon åt inte mer än så). Nu, när vi nått normalvikt, äter hon 7 kg hö/dygn.

Jo, det är klar trollvarning. Men tyvärr har det ju förr visat sig att det man innerligt hoppats och trott varit troll visat sig vara fullt allvar :crazy: Och då står ju en stackars häst och betalar priset nånstans..

Men jag hoppas och tror det är ett troll, men 'ödslar tiden' ändå - ifall det finns en stackars hästkrake någonstans som har det sådär på fullt allvar =/

Finns ju också faran att någon annan användare kan tro på konstiga råd och påståenden om ingen dementerar dem. Så vi får väl se om TS kommer tillbaks...

Man lastar inte en häst som har ett fång. Inte innan 10-14 dagar ialla fall.
Det har både strömsholm å hbg djursjukhus sagt. Så det är nog inget att ens disskutera.. http://www.regiondjursjukhuset.se/F%E5ng__.html

Jaså det har dom sagt? Märkligt :grin: Det vårdas x antal fånghästar på djursjukhuset som absolut inte farit illa av att transporteras. Det är bättre att hästen kommer in på djursjukhus och får en korrekt diagnos och behandling än att den står hemma på svältdiet och en diagnos baserad på diverse gissningar.

Jaså det har dom sagt? Märkligt :grin: Det vårdas x antal fånghästar på djursjukhuset som absolut inte farit illa av att transporteras. Det är bättre att hästen kommer in på djursjukhus och får en korrekt diagnos och behandling än att den står hemma på svältdiet och en diagnos baserad på diverse gissningar.

En häst med akut fång och stor smärta i hovarna ska inte transporteras. (Ofta vill ju dessa hästar varken stå eller röra sig). De ska helst vara så stilla som möjligt på mjukt underlag (gärna djup sandbädd eller mycket tjockt lager av spån) för att undvika att förvärra skadorna på hovarna.

Därför ger man dem smärtstillande och inflammationshämmande, t ex Fenylbutazon eller Finadyn, drar om möjligt av skorna och kortar tårna så mycket så möjligt för att också minska belastningen på hoven. Detta kan och ska veterinär/hovslagare/kunnig hästägare göra själv hemma.

Dessutom måste man försöka ta reda på vad som utlöste fången och avlägsna dessa orsaker, t ex fruset gräs, kortisoninjektion, fetma etc. Detta är inte alltid helt lätt då det är många saker som bidrar och olika hästar reagerar olika på saker och ting.

När sedan det akuta stadiet är över kan man transportera hästen till klinik för röntgen och vidare råd om t ex skoning och konvalescens (som grundas på bl a hovbenets läge).

Med min erfarenhet av fånghästar (egna och andras) i olika delar av landet, så vet jag att de flesta kliniker rekommenderar ovanstående (t ex ATG kliniken i Åby, Helsingborgs djursjukhus, ATG kliniken i Skara). De anser att en häst som har så ont och svårt och stå ska inte åka transport, det är djurplågeri. Jag har alltid "Butta" hemma (som veterinär har skrivit ut) för att ha till hands om min egen fånghäst blir akut sjuk t ex kväll eller helg.

När det gäller fång behöver man vanligtvis knappast gissa på diagnosen, eftersom symptomen oftast är mycket tydliga: sträcker ut frambenen framför sig med kraftigt undersatta bakben (för att undvika att belasta frambenen), sätter i hovar med trakterna först för att avlasta tån (dubbelslående steg), oftast värme och puls i framhovarna. Vid lindrigare fånganfall, eller fång på alla fyra är symptomen inte lika tydliga, men kan ändå urskiljas av en van bedömare. I TS exempel så tyder det mesta på fång, precis som veterinären hade diagnosticerat.

Det är inte omöjligt att veterinären har rekommenderat 3 kg hö + fri tillgång till halm, om TS har hö med mycket bra värden och hästen är fet. Men det vet ju TS och veterinären bäst själva.

Det TS ville ha råd om var ifall hon skulle lita på veterinären som diagnosticerade fång, eller hovslagaren som trodde tunna sulor (för hårt verkad). Det ena utesluter iofs inte det andra, men med ledning av mina frågor tidigare, så låter det som typiska fångsymptom, så det finns nog inte anledning att betvivla veterinärens diagnos i detta fallet.

Hejsan. Jag har inte varit inne här på länge då jag tyckte de flesta var så otroligt löjliga och bla inte trodde på att jag och min häst överhuvudtaget inte fanns :S Den normalaste av alla och det mest rimligaste svaret skickade nog: lilith här inne på bukefalos!
Jag kan idag säga att min häst mår superbra. Hon står i ett alldeles nytt stall och hon har klarat hösten och vintern superbra utan fångfall igen! Bra! Hon fick gå med munkorg länge och sen fick vi se upp när det var frostgräs.
Hon har gått ner 60 kg och väger nu strax över 500 kg. Och kan ni tänka er, hon mår inte ett dugg dåligt över att hon fick den fodergivan som veterinären rekomenderade men som NI flög i luften över.
Idag får hon 6 kg grovfoder, 2 dl betfor och ca 2 kg morötter och mår alldeles utmärkt! Hon tränas för tränare 1 gång i veckan. Så fin hon är nu och på så bra humör har hon nog aldrig varit under min tid som hennes ägare!

Ska inte sitta inne på bukefalos mer. Jag skapade mig som medlem och en tråd för jag ville ha råd och höra om era erfarenheter för jag var mån om att min häst skulle få bra och rätt vård. Jag ville veta vad ni hade för erfarenheter och bolla tankar. Men här inne finns mest folk som "snackar en massa", visa tror att de är högt utbildade veterinärer och få kan prata i normal snack! Ni skrek om att jag gjorde så min häst fick magsår och vafan vet ni om min häst? Jag ska aldrig mer skriva ut något om min häst för det är såå meningslöst, för ni har aldrig sett den eller vet en del om situationen. Det blir såå lätt missförstånd och hästvärlden är ju som den är. Alla pratar runt och något som någon tycker är rätt är fel hos någon annan. Så är det både hos hästfolk som hos veterinärer! Tack för mig! Jag står för om jag har trampat på någons tå! Mvh Jenny:)

Vad underbart för dig och hästen, men det var inte bara buke-medlemmar du var irriterad på:

Är såå supertrött på att utbildade hovslagare och speciellt veterinärer snackar helt olika..

Jag kan fortfarande inte förstå hur du lyckades fodra din stackars häst på ynka 3 kg grovfoder. Min äter den mängden på 1,5 timme... Vad skulle hon tugga på resten av dygnet då? Jag hoppas verkligen att du också gav halm, men det tror jag inte att du skrivit någonstans?

Och jag skulle väldigt gärna vilja se bilder på hästen och gärna också på hovarna :)!

Senast ändrad:

Jag har fixat så beckysmatte har möjligheter att se bilder, både under fånget och så som min fina häst ser ut idag. Under fånget stod hon på halmbädd så hon fick i sig en hel del halm utöver grovfodret. Hon hade en liten fodergiva ett par dagar, men den ökades succesivt. Vad jag märker av idag led hon ingenting av det. Hon är fullt frisk och är väldigt fin. Hon mår bra av att ha gått ner till en normal vikt och hon fick banta sakta o säkert. Hon rör sig väldigt fint och lätt nu utan en hängig mage.. Hon är ju dock fjording och dom ska ju ha lite hull så nu är hon nere i en bra vikt :)

Det finns många med ditt namn på FB så det är nog lättare om du laddar upp bilderna här. Använd photobucket eller liknande så går det lätt.

Du borde nog ha nämnt i tråden förut att hästen stod på obegränsad mängd halm så hade folk nog inte "gått i taket"...

Hon mår bra av att ha gått ner till en normal vikt och hon fick banta sakta o säkert. Hon rör sig väldigt fint och lätt nu utan en hängig mage.. Hon är ju dock fjording och dom ska ju ha lite hull så nu är hon nere i en bra vikt :)

Vad skönt att höra att din häst mår bättre, men ang ovanstående. Så en fångponny ska oavsett ras inte ha extra hull, utan hållas smala/slimmade. Det minskar risken för återfall. Så varför inte dra nytta av vintern nu och få ner henne lite mer i vikt? Nu kan ju fjordingar variera en del i mankhöjd, men strax över 500 kilo är inte en smal fjording.

Så ta vintern och ta ner henne i vikt så att hon blir smal, så minskar du risken för att hon får ett nytt fånganfall i sommar. En fånghäst bör hellre vara lite för smal än ha lite extra hull.

Lycka till.

Vad skönt att höra att din häst mår bättre, men ang ovanstående. Så en fångponny ska oavsett ras inte ha extra hull, utan hållas smala/slimmade. Det minskar risken för återfall. Så varför inte dra nytta av vintern nu och få ner henne lite mer i vikt? Nu kan ju fjordingar variera en del i mankhöjd, men strax över 500 kilo är inte en smal fjording.

Så ta vintern och ta ner henne i vikt så att hon blir smal, så minskar du risken för att hon får ett nytt fånganfall i sommar. En fånghäst bör hellre vara lite för smal än ha lite extra hull.

Lycka till.

Hejsan! Hon ska ner mer i vikt, hade tänkt få ner henne till runt 480 kg till innan de gröna gräset kommer! Hon vägde över 600 kg innan hon fick fång så då var hon ordentligt överviktig! Nu är hon nere runt 520-500 kg.. Tyvärr är det svårt att banta henne nu, då jag inte har möjligheter att rida henne till någon reda.. Vägarna är hala och paddocken är igen snöad.. :/ Ridhuset är en bit bort.. Och dra ner mer på hennes mat gör jag inte.. Men håller ständigt koll på hennes vikt, för upp ska hon inte! Så fort snön försvinner så ska ridningen igång ordentligt och hon ska gå ner en bit till innan sommaren å de gröna gräset kommer! :)

Tveksamt om 480 kg är tillräckligt för att nå normalvikt? Det låter rätt mycket. Hur hög är din häst? Står den fortfarande på halm? I så fall ser jag inga problem med att dra ner mer på höet... Sedan är jag även lite fundersam på varför du ger 2 kg morötter varje dag? Jag skulle vara försiktig med så mycket socker till en fånghäst! Det skulle fortfarande vara intressant att se bilder...

Hej!

Lite KL (tror jag)

Ville bara dela en tanke med dig och med alla hovkunniga; alla pratar om fång och foder, men fång (=hovbensrotation) kan vara belastningsrelaterat också!

Vårt Matvrak misstänktes ha fått fång av att han var snett verkad - vi hade en ny hovis eftersom vi flyttat och hon upptäckte att hovväggarna var skeva (hon förklarade hur det påverkade hovbenet, men jag är inte tillräckligt duktig för att förstå riktigt och kan definitivt inte återge det :angel:). Sedan skevheten verkats bort kunde dock varken hovis eller veterinärensäkert säga att det faktiskt var fång, de visste bara att hans besvär kom från skevheten och röntgen visade inga större förändringar. (Inga klagomål på min gamla hovis tack; Matvraket hade problem med sina ben och hade verkats enligt -vad jag förstår - vedertagen metod m.h.t. sina besvär, rekommenderad av veterinär och klinikhovslagare, men metoden gjorde i längden att han blev mer och mer skev).

Nu funderar jag på om din nya hovis kanske verkat på ett annorlunda sätt än din gamla hovis och om det i kombination med pållens övervikt skulle kunna vara boven i dramat och ge fångsymptom på endast tre dagar ?

Jag har själv fått rådet att minska grovfodergivan och öka kraftfodret av en leg. veterinär som sas vara kunnig. Då har jag en shettis som i dåvarande läge vägde 167 kg, jätte smal och fin i kroppen. Han är 90 cm hög så han är ganska liten och var omusklad.

Jag fattade inte varför jag skulle ge honom mindre hö när han skulle gå ner i vikt. Han fick 4 kg hö/dag och jag ville inte ge honom mindre då han inte skulle få i sig tillräckligt med näring annars. Jag gav hono istället 1,5 kg på kvällen i ett hönät och 1kg i hagen på morgonen/förmiddagen. Det fanns ingen chans att ge honom lunch, utan han fick 0,5-1 kg på eftermiddagen när jag kom. Kraftfoder vill jag inte ge honom så mycket heller, då jag tycker det är onödigt när det inte behövs. Jag har gett honom mindre grovfoder nu, då det är betydligt bättre näring/protein i hösilaget än vad det var i höet som han fått innan. Detta har jag gjort endast pga att han lämnat så mycket som jag sedan slängt. Lämnar han hösilage nu, får boxgrannen det:D

Samma ponny fick diagnosen akut fång när han ömmade. På med skor och han var helt okej efter en vecka. Efter det har det vart viktigt med skoning på alla 4 fötter i rätt tid.

Även diagnosen kraftigt exem har han fått, den lille. Det var dock inget exem utan en allergichock av Switch flugmedel. Han fick kortison och annat flugmedel på sig. Nu har han inga symtom till exem.

Detta hade nog inte så mycket med trådens ämne att göra, men det är ett bevis på att vet. kan ha fel.

Hejsan! Hon ska ner mer i vikt, hade tänkt få ner henne till runt 480 kg till innan de gröna gräset kommer! Hon vägde över 600 kg innan hon fick fång så då var hon ordentligt överviktig! Nu är hon nere runt 520-500 kg.. Tyvärr är det svårt att banta henne nu, då jag inte har möjligheter att rida henne till någon reda.. Vägarna är hala och paddocken är igen snöad.. :/ Ridhuset är en bit bort.. Och dra ner mer på hennes mat gör jag inte.. Men håller ständigt koll på hennes vikt, för upp ska hon inte! Så fort snön försvinner så ska ridningen igång ordentligt och hon ska gå ner en bit till innan sommaren å de gröna gräset kommer! :)

Äh, stå för att du inte gitter rida. Är vägarna hala så är det bara att brodda.

Jag följde den här tråddiskussionen med blandade känslor. Jag skulle också väldigt gärna se bilder! Hur hög är din fjording? Jag har en ardenner/fjordingkorsning som är 155 cm och hon väger knappt 700 kg. Hon är VÄLDIGT grov i kroppen (som en ardenner) men ändå ganska överviktig. Du måste ha en väldigt stor fjording om den vikten anses vara normal, särskilt om den är fångbenägen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 173
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar