Sv: Erfarna hästfolk! Hjälp!
Jaså det har dom sagt? Märkligt
Det vårdas x antal fånghästar på djursjukhuset som absolut inte farit illa av att transporteras. Det är bättre att hästen kommer in på djursjukhus och får en korrekt diagnos och behandling än att den står hemma på svältdiet och en diagnos baserad på diverse gissningar.
En häst med akut fång och stor smärta i hovarna ska inte transporteras. (Ofta vill ju dessa hästar varken stå eller röra sig). De ska helst vara så stilla som möjligt på mjukt underlag (gärna djup sandbädd eller mycket tjockt lager av spån) för att undvika att förvärra skadorna på hovarna.
Därför ger man dem smärtstillande och inflammationshämmande, t ex Fenylbutazon eller Finadyn, drar om möjligt av skorna och kortar tårna så mycket så möjligt för att också minska belastningen på hoven. Detta kan och ska veterinär/hovslagare/kunnig hästägare göra själv hemma.
Dessutom måste man försöka ta reda på vad som utlöste fången och avlägsna dessa orsaker, t ex fruset gräs, kortisoninjektion, fetma etc. Detta är inte alltid helt lätt då det är många saker som bidrar och olika hästar reagerar olika på saker och ting.
När sedan det akuta stadiet är över kan man transportera hästen till klinik för röntgen och vidare råd om t ex skoning och konvalescens (som grundas på bl a hovbenets läge).
Med min erfarenhet av fånghästar (egna och andras) i olika delar av landet, så vet jag att de flesta kliniker rekommenderar ovanstående (t ex ATG kliniken i Åby, Helsingborgs djursjukhus, ATG kliniken i Skara). De anser att en häst som har så ont och svårt och stå ska inte åka transport, det är djurplågeri. Jag har alltid "Butta" hemma (som veterinär har skrivit ut) för att ha till hands om min egen fånghäst blir akut sjuk t ex kväll eller helg.
När det gäller fång behöver man vanligtvis knappast gissa på diagnosen, eftersom symptomen oftast är mycket tydliga: sträcker ut frambenen framför sig med kraftigt undersatta bakben (för att undvika att belasta frambenen), sätter i hovar med trakterna först för att avlasta tån (dubbelslående steg), oftast värme och puls i framhovarna. Vid lindrigare fånganfall, eller fång på alla fyra är symptomen inte lika tydliga, men kan ändå urskiljas av en van bedömare. I TS exempel så tyder det mesta på fång, precis som veterinären hade diagnosticerat.
Det är inte omöjligt att veterinären har rekommenderat 3 kg hö + fri tillgång till halm, om TS har hö med mycket bra värden och hästen är fet. Men det vet ju TS och veterinären bäst själva.
Det TS ville ha råd om var ifall hon skulle lita på veterinären som diagnosticerade fång, eller hovslagaren som trodde tunna sulor (för hårt verkad). Det ena utesluter iofs inte det andra, men med ledning av mina frågor tidigare, så låter det som typiska fångsymptom, så det finns nog inte anledning att betvivla veterinärens diagnos i detta fallet.