Hej
Ska försöka svara på alla frågorna..
1. Hon gick helt som vanligt.. Hon tar alltid små steg. Men märkte ingenting i gångarten.
2. Ja! Dagen efter så red jag henne i skogen. I skritt, trav och galopp. Hon var pigg och glad som vanligt. Ömmade inte eller var halt.
3. Har vändt henne ett par ggr. Men hon markerar direkt då.. Hon vill inte vända på sig.. Så därför backar jag henne nu istället å gör bara stora vändningar..
4. Hon går helt normalt nu(går på medicin både smärtstillade och antiflammatoriskt). Hur hon haltade i lördes såg jag tyvärr inte. Tjejen i stallet som sa att hon hade haltat när hon skulle ta in henne på kvällen.. Men nu så går hon helt normalt, tar små steg som hon alltid har gjort..
5. När hon fick "fång" så satt hon i hela hoven i marken. Igår blev hon skodd med bakåtvända skor så idag så gick hon mest på tårna å snubblade lite på tårna. Hon har nog inte vant sig vid såna skor än, kanske..
6. Direkt på lördagen, när hon var som mest halt. Innan hon hade fått någon medicin så kom hovslagaren och tryckte med visitertång. Både vid sömhålen och mitt på sulan, framme vid tårna och bak vid trakterna, dock markerade hon ingenstans då.. Har inte känt med tång sen dess..
7. Veterinären kände bara på frambenen på henne och sa direkt att hon hade fång. Tror hon hade förstärkt puls på båda fram. Men hon kände inte på bak. Jag kände puls på hennes framben igår och tyckte det kändes helt normalt. Har inte känt på alla fyra, men kan göra det imorgon!
8. Nej hon har ingen feber. Veterinären frågade inte ens om febern. Men jag tog febern på henne på lördagen och har gjort det med jämna mellanrum de senaste veckorna.. Men ingen feber inte..
9. Nej. Hon har gått i samma hage som hon gjort hela vintern å våren.. Där är cirka 5 cm gräs med lite lite vitklöver. Absolut inga stora mängder. Inne har hon fått lite betfor å morötter(det har hon fått hela vintern å våren också). Sen har hon fått lite hösilage, men det har hon också ätit en lång tid.. Så inga foderombyten..
Är såå supertrött på att utbildade hovslagare och speciellt veterinärer snackar helt olika.. Har tagit ett eget beslut nu om att fortsätta med medicin till henne tills på söndag, och satt på henne skor. detta vet dock veterinären inte vet om.. Men har valt att lita på min ordinarie hovslagare som har verkat å skott mina hästar i 5 år och som har många års erfarenhet.. Någon måste man lita på, men det är svårt i detta läget.. :S