Erfarna hästfolk! Hjälp!

Sv: Erfarna hästfolk! Hjälp!

Nej, lagom är att hästen får tillgoose sitt tuggbehov och får i sig det den behöver. Testa att räkna ut en foderstat efter värdena ditt hö har.

Jag kan naturligtvis ha fel och i så fall är detta fruktansvärt för den stackars hästen om den nu finns.

Men mitt råd är att gå in med ett riktigt användarnamn och inte driva med oss andra.

Haha vad snackar du om? Vad är det för fel på mitt användarnamn?! Är nya här, måste man heta något speciellt då? Vill du ha min msn så vi kan snacka där eller, så kan jag skicka bilder på hästen som du tror icke finns :S

Nej, lagom är att hästen får tillgoose sitt tuggbehov och får i sig det den behöver. Testa att räkna ut en foderstat efter värdena ditt hö har.

Strömsholm sa att tre kg nog var lagom dom tre första veckorna och då hade dom fått veta värdena på höet. Men jag skulle kolla hennes vikt en gång i veckan för att se hur mycket hon gick ner. Sen skulle jag ringa tillbaka till dom och då sa dom att gå ner 5 kg för henne var lagom. Sen den 3de veckan så skulle jag öka ett halvt kg på kvällen till henne.. Sen skulle jag kontakta dom igen om 5 veckor.

Men det finns inte ett hö i hela världen som tillfredsställer hästens tuggbehov på 3kg hö till en fjording!
Fång beror ju på störningar i magen och tarmfloran, magen lär knappast må bättre av att du svälter hästkraken!

Hej ;) Ska försöka svara på alla frågorna..
1. Hon gick helt som vanligt.. Hon tar alltid små steg. Men märkte ingenting i gångarten.
2. Ja! Dagen efter så red jag henne i skogen. I skritt, trav och galopp. Hon var pigg och glad som vanligt. Ömmade inte eller var halt.
3. Har vändt henne ett par ggr. Men hon markerar direkt då.. Hon vill inte vända på sig.. Så därför backar jag henne nu istället å gör bara stora vändningar..
4. Hon går helt normalt nu(går på medicin både smärtstillade och antiflammatoriskt). Hur hon haltade i lördes såg jag tyvärr inte. Tjejen i stallet som sa att hon hade haltat när hon skulle ta in henne på kvällen.. Men nu så går hon helt normalt, tar små steg som hon alltid har gjort..
5. När hon fick "fång" så satt hon i hela hoven i marken. Igår blev hon skodd med bakåtvända skor så idag så gick hon mest på tårna å snubblade lite på tårna. Hon har nog inte vant sig vid såna skor än, kanske..
6. Direkt på lördagen, när hon var som mest halt. Innan hon hade fått någon medicin så kom hovslagaren och tryckte med visitertång. Både vid sömhålen och mitt på sulan, framme vid tårna och bak vid trakterna, dock markerade hon ingenstans då.. Har inte känt med tång sen dess..
7. Veterinären kände bara på frambenen på henne och sa direkt att hon hade fång. Tror hon hade förstärkt puls på båda fram. Men hon kände inte på bak. Jag kände puls på hennes framben igår och tyckte det kändes helt normalt. Har inte känt på alla fyra, men kan göra det imorgon!
8. Nej hon har ingen feber. Veterinären frågade inte ens om febern. Men jag tog febern på henne på lördagen och har gjort det med jämna mellanrum de senaste veckorna.. Men ingen feber inte..
9. Nej. Hon har gått i samma hage som hon gjort hela vintern å våren.. Där är cirka 5 cm gräs med lite lite vitklöver. Absolut inga stora mängder. Inne har hon fått lite betfor å morötter(det har hon fått hela vintern å våren också). Sen har hon fått lite hösilage, men det har hon också ätit en lång tid.. Så inga foderombyten..

Är såå supertrött på att utbildade hovslagare och speciellt veterinärer snackar helt olika.. Har tagit ett eget beslut nu om att fortsätta med medicin till henne tills på söndag, och satt på henne skor. detta vet dock veterinären inte vet om.. Men har valt att lita på min ordinarie hovslagare som har verkat å skott mina hästar i 5 år och som har många års erfarenhet.. Någon måste man lita på, men det är svårt i detta läget.. :S

I mina ögon låter det som fång. Att de inte vill vända/blir mycket sämre vid vändning är typiskt för fånghästar. Däremot brukar det inte göra någon skillnad om de "bara" är för hårt verkade, de blir varken mer eller mindre halta vid vändningar. Hade det varit en hovböld hade hon nog inte svarat så bra på medicin, och bara visat förstärkt puls på ena fram. De brukar dessutom ofta få feber.

Alla har olika råd när det gäller fånghästar, men de flesta tror jag anser att de ska få butta så länge som de visar smärtsymptom (dock med en avvägning mot risken för magproblem). En annan sak är att hålla henne i stillhet på mjukt underlag, gärna djup sand. Dvs släpp ut henne i en liten sjukhage utan gräs, gärna ett hörn av paddocken. När den värsta smärtan har släppt kan det vara läge att åka till klinik för röntgen, diskussioner om skoning etc. Men som du så riktigt påpekar så är det inte vettigt att transportera en häst med akut fång, och röntgenbilderna säger inte heller så mycket i det stadiet, eftersom akuttillståndet inte är över än - det kan bli både bättre och sämre än vad de visar då.

Har hon överhull är hon naturligtvis i riskzonen för fång. Det är främst kolhydraterna man ska vara rädd för, proteinet orsakar oftast inga problem. Har du kolhydratrikt hö så ska du inte kanske inte ge överdrivna mängder, men komplettera med halm av god kvalitet så att hon får i sig tillräckligt med fibrer för att få sysselsättning och hålla i gång magen (räkna med minst 1,5 kg ts per 100 kg häst, gärna mer). Nu ville du iofs inte ha råd om utfodringen, men det är lätt att man i bästa välmening drar ned för mycket, eller ger hö av sämre kvalitet (oftast = mindre protein och mer kolhydrater i förhållande till varandra = inte bra), så jag hoppas att du inte tar illa upp. Jag har själv haft hand om fånghästar så jag vet hur himla svårt det är med vad man ska ge dem att äta... Var noga med den hygieniska kvaliten då osynliga mögelsporer kan bidra till fång.

Appropå gräs, så är det ofta bättre att släppa känsliga hästar i en hage med långt, övervuxet gräs, det innehåller mindre näring. Klöver kan också bidra till att känsliga hästar reagerar med fång.

Strömsholm sa att tre kg nog var lagom dom tre första veckorna och då hade dom fått veta värdena på höet. Men jag skulle kolla hennes vikt en gång i veckan för att se hur mycket hon gick ner. Sen skulle jag ringa tillbaka till dom och då sa dom att gå ner 5 kg för henne var lagom. Sen den 3de veckan så skulle jag öka ett halvt kg på kvällen till henne.. Sen skulle jag kontakta dom igen om 5 veckor.

Nu blev jag lite tveksam till om du menar 3 kg per mål eller 3 kg per dag?

3 kg per dag låter ju lite, men om du har mycket högt näringsvärde på höet och hon har fri tillgång till halm, så är det inte orimligt.

Hur stor är hon förresten? Fjordingar kan ju vara allt från små smäckra C-ponnyer till stora grova hästar på 155 cm.

Nu vet jag inte om du är sann men...

3 kg hö/dag till en fjording är ren vanvård och jag tror inte en sekund på att en djurklinik har rekomenderat det.
Det är lagom giva till en shetlandsponny. En större ponny SKA ha mer, det är skitsamma hur fet den är.
Är den jättefet och höet är näringsrikt får man ge ngt annat.

Om det dessutom är så att hästen har fång är det jätteviktigt att magen fungerar som den ska för att hästen ska kunna bli frisk. Får hästen bara 3 kg hö om dagen så får den ju bara tugga ca 3 timmar om dagen, vilket är typ 15 timmar mindre än vad en häst behöver för att magen ska hållas frisk.

Jag tycker nog du ska läsa på lite om hästens matsmältnignssystem, innan du förstör magen på din stackars häst.

Jag förstår väldigt dåligt hur hela förloppet har gått till, och vilka veterinärer och hovslagare du använt? Du pratar om Helsingborg, Strömsholm, men även om att att ha haft ute en veterinär? Och vad menar du med att både vet + de två hovslagarna jobbar på samma klinik? Har du varit på klinik med hästen?

3. Har vändt henne ett par ggr. Men hon markerar direkt då.. Hon vill inte vända på sig.. Så därför backar jag henne nu istället å gör bara stora vändningar..

Om hon vänder dåligt trots medicin mår hon ju knappast bra i hovarna...

4. Hon går helt normalt nu(går på medicin både smärtstillade och antiflammatoriskt). Hur hon haltade i lördes såg jag tyvärr inte. Tjejen i stallet som sa att hon hade haltat när hon skulle ta in henne på kvällen.. Men nu så går hon helt normalt, tar små steg som hon alltid har gjort..

Du har väl hästen på boxvila? Hon ska knappast vara ute om hon inte är symtomfri och om hon får smärtstillande medicin.

Jag kände puls på hennes framben igår och tyckte det kändes helt normalt.

Fast får hon medicin nu är det inte så märkligt om pulsen har lagt sig.

Veterinären frågade inte ens om febern. Men jag tog febern på henne på lördagen och har gjort det med jämna mellanrum de senaste veckorna.. Men ingen feber inte..

Mina fånghästar hade inte feber heller.

Men har valt att lita på min ordinarie hovslagare som har verkat å skott mina hästar i 5 år och som har många års erfarenhet..

Varför bytte du till ny hovslagare då:confused:?

kl

Rekomendationen från strömsholm på 3 kg bör tyda på att det är en minimodell av fjordhäst. :D

Min islänning på strax under 400kg som bantar får ca 4,5kg av bra hö och det finns ändå bete i hagen även om det är ganska nerbetat.

Nej, självklart tar man ut protabel röntgen eller hästambulans för transport. Förutsättningarna till bra bädd etc måste rimligen vara bättre på klinik, än att sätta fast frigolit på hästhoven.

Ja, minimodell som i 200-kiloshäst.

Finns det bete i hagen, om än, väldigt lite så är den ransonen du ger säkert lagom om det, som du säger, är bra värden på det. Dock är det för lite för en häst som inte äter annat grovfoder.

Ja, minimodell som i 200-kiloshäst.

Finns det bete i hagen, om än, väldigt lite så är den ransonen du ger säkert lagom om det, som du säger, är bra värden på det. Dock är det för lite för en häst som inte äter annat grovfoder.

Jag trodde den var akut sjuk i ett fånganfall?
I så fall ska den inte gå i en hage och definitivt inte äta gräs.

Precis och utan bete (innan de är kallt för då får de mer och riktigt kallt fri tillgång) så ligger de på minimum runt 8kg beroende på hur torrt/fuktigt det är och värden.

Vill minnas att shettisen på sista jobbet låg på 3kg och halm. Vet dock inga värden

Forest Autumn: hon svarade på min knapp och är min häst utan fång som går på bete

Nej,nej jag fattar väl att hon behöver näring i grovfodret. Men det får hon ;) Smb rp/MJ på 6 ligger en häst på som arbetar.. Och den hästen har aldrig varit i riktigt hårt arbete. Detta är en fjording och inget fullblod eller halvblod. Hon får extra vitaminer och mineraler och mat med tillräckligt mycket näring å protein och allt det där. Tester togs på höet förra året. Sålänge hon går ner lagom i vikt och är pigg och allärt så är det inget fel på henne. Fjording är fjording, kallblod är kallblod. Väldigt lättfödda hästar.

menar du allvar?? Det du skriver skrämmer mig faktist. En fjording väger gissningsvis runt 400 kg (beroende på storlek förstås) Den absoluta minigivan av stråfoder är 1,2 kg per 100 kg kroppsvikt. Det ska du aldrig gå under. Då kan du enkelt räkna ut att 3 kg är åt skogen. Hästen behöver fibrer i tillräcklig mängd för att må bra. Vill du att hästen ska få magsår? Kvoten energi och protein ska vara minst 6 för vuxna hästar, vare sig de arbetar eller inte. Att hästen är lättfödd spelar ingen roll i det fallet. Det finns bra böcker om foder och SLU har ett häfte där du kan få mycket information om hästens utfodring. Läs!!

menar du allvar?? Det du skriver skrämmer mig faktist. En fjording väger gissningsvis runt 400 kg (beroende på storlek förstås) Den absoluta minigivan av stråfoder är 1,2 kg per 100 kg kroppsvikt. Det ska du aldrig gå under. Då kan du enkelt räkna ut att 3 kg är åt skogen. Hästen behöver fibrer i tillräcklig mängd för att må bra. Vill du att hästen ska få magsår? Kvoten energi och protein ska vara minst 6 för vuxna hästar, vare sig de arbetar eller inte. Att hästen är lättfödd spelar ingen roll i det fallet. Det finns bra böcker om foder och SLU har ett häfte där du kan få mycket information om hästens utfodring. Läs!!

:bow:
Jag tänker dock mest på tuggbehovet... Det kan inte bli mycket ät-tid:(
Jag har en häst som (gissningsvis) är av samma typ och vikt. Haflinger ca 400kg, kallblod ju.
Hon "bantas" på 4.5-5kg hö/dag + ständig tillgång till fin halm.

Egentligen säger jag bara samma sak som alla andra, men det gör mig helt mållös att du ger ynka 3 kg åt den stackars hästen.
Det kommer ha en diger konsekvens för hästen mage och psyke. Vill du knäcka din pålle så är du ju på god väg.

Du ville ha råd av erfarna häst människor och en mängd sådana har svarat dig och alla säger samma sak. Kan du inte ta det till dig?

*KL*

1 kg TS/100 kg kan man iofs gå ner till OM man inte har något annat val. Men ska ju då vara efter att ha letat upp ett så passande grovfoder som möjligt.

KVOTEN på lättfödda, bantande hästar blir dessutom ofta HÖGRE än 6. Hästen ska ha sitt underhållsbehov av protein alldeles oavsett. Men MJ dras ner, och då ökar kvoten.

Jag har i perioder tvingas ligga på eller strax under gränsen för minimiTS vid bantning, men det är inget som rekommenderas.

Och att Strömsholm skulle rekommenderat 3 kg hö = 2,6 kg TS (avrundat) till en fjording är inget annat än skitsnack. Endera hittar TS på, eller så har TS 'glömt' fortsättningen, t ex att de rekommenderat 3 kg hö och sen HALM?

Jag ger t ex 3,5 kg silage (50% TS) bara åt min 400-kgs. MEN, han äter Lika mycket halm också. Och då blir det en helt annan sak.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 173
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar