För sent att klippa?

Morran

Trådstartare
Är det för sent att klippa hästen nu?
Tänkte klippa i höstas, men lät det vara då jag inte behövt tidigare år. Nu har pålle satt jättepäls (liknar mer islänning än fullblod) och blir svettig för ingenting. Är det för sent att spårklippa honom nu? Riskerar jag att "förstöra" sommarpälsen eller något annat? Har alltid fått höra att man skall klippa första gången innan lucia, annars är det för sent.

Sv: För sent att klippa?

Nejdå, inte alls. Man kan klippa året runt.
jag själv har gjort det ända fram till april/maj och vet många som gjort likadant. Inget konstigt har hänt.

en i stallet åkte iväg med sin häst på klippning i förrgår. så försent är det inte...

Klippte min islänning nu i dagarna, går så bra så:)

Har fått lära mig att man kan klippa ändå fram till att hästen börjar fälla vinterpälsen.

Det är inga problem bara du inte klipper runt själva pälsfällningen/sättningen.

Jag ska klippa min igen nästa vecka. Känns som det är viktigare att hästen inte blir jätte svettig när man rider och sedan fryser på natten än att kanske yttersta sommarpälsen blir lite "tilltuffsad" :smirk: och än är det ju ett tag kvar innan dom börjar fälla ;)

mackan skrev:
Det är inga problem bara du inte klipper runt själva pälsfällningen/sättningen.

Det behöver inte heller vara nåt problem. Jag har inte fått några problem även om jag klippt vid fällning...
Men vill man vara på den säkra sidan kanske man ska låta bli eftersom det sägs att det kan ge hårsäcksinflammation.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
781
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 824
Senast: geting
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 524
Senast: Habina
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar