För oss som rider bettlöst

Sv: För oss som rider bettlöst

Jag rider ganska ofta med repgrimma, indian hack eller i bara halsring! :)

påpeka inte att jag tappat hjälmen... Jag är fullt medveten om detta då jag sett bilden 1000 ggr!
dsc08923s_119523234.jpg

Med indian-hack!
dsc02920_116015153.jpg

Är indian hack bra???:) har kollat lite på det men hur e det och rida i??:D

Jag rider ganska ofta med repgrimma, indian hack eller i bara halsring! :)

påpeka inte att jag tappat hjälmen... Jag är fullt medveten om detta då jag sett bilden 1000 ggr!
dsc08923s_119523234.jpg

Med indian-hack!
dsc02920_116015153.jpg

Är indian hack bra???:) har kollat lite på det men hur e det och rida i??:D Väldigt fin häst föresten!

Har varierat lite på min herre. I början tog jag till hacket då han var så stark och jag inte ville bråka med att slita honom i munnen osv, dessutom verkade han helt klart trivas med hacket, så fortsatte med det.
Numera varierar jag, hacket när jag kör tornerspel, och bett om jag tränar dressyr mm. Mest för att han nu när han är lite otränad gärna lägger sig i hacket och jag får bära hans inte så lilla tyngd i mina händer.
Men ska jag bara ut och lulla i skogen tar jag hacket nu under vinter, för att slippa värma bettet mest faktiskt :P Han bryr sig inte speciellt mycket.
Rider jag inte bettlöst rider jag på en körstång.

Lägger in lite bilder ifrån olika moment.

fs_365594166_78292_1241958096.jpg

hoppar en bana på 90 cm.

9juni167.jpg

Lite mer åt dressyrhållet

080809_medeltid3copy.jpg

O lite uppvisningsridning inne i Arboga under medeltidsdagarna.
Här var en väldigt upphetsad och ville inte alls gå så sakta som han skulle i 'tåget' med människor. Hade iofs bara musikerna framför oss. Han taktade hela tiden och krullade ihop sig och jag är faktiskt glad jag har hacket här då det är lättare att hålla in honom på de då han blir lite upphetsad.

Min 'lille' herre är en nordsvensk bruksvalack på 15 år.

för löst kan jag aldrig tänka mig att det sitter. för långt ner, tja kanske, går att höja ett hål till men då tycker jag att det blir väldigt långt upp istället.

*kl*
Jag rider min häst med bosal när vi tränar (western - mest trail - och AR). Dels trivs han oerhört bra med den, jag gillar den tunga mecaten och så måste jag verkligen rida ordentligt med kroppen. Han blir enormt lyhörd och lättjobbad på den :)

*kl*
Rider framförallt med ponnyhack på min ungponny eftersom han är lite bråkig i munnen när han växlar tänder. Rider även med repgrimma och det händer att jag rider med ridkapson. Kör alltid med bett däremot.

kl
Jag rider mest med sidepull. Har knåpat ihop ett eget av några gamla träns för att se om min häst gillade det. Och det visade sig att hon gillade det väldigt mycket så ett "riktigt" sidepull ligger högst på önskelistan. Har även testat ponnyhack men det var alldeles för skarpt för henne
20839_1292663754.jpg

ett hack ska sitta ganska hårt, det fåpr aldrig falla igenom. Max 45 grader.

fast det gör det, det är max 45 grader och det sitter åt ganska hårt, du får ursäkta men hävdar fortfarande att jag är säker på att det är lagom.

*kl*

rider min unghäst bettlöst just nu. Blandar grimman och ett sidepull från tärnsjö. jättetrevligt sidepull som jag rekommenderar, dock har jag nu återgått till grimma mer och mer då hon funkar bättre på den. blir mer anläggningsyta. KOmmer börja med bett till våren men tänker mig att fortsätta varva bettlöst, speciellt i arbetet på långa tyglar.

DSC_7826web.jpg

100_3881.JPG

Hur fungerar indian-hack? Vad menas med att nosdelen nyps fast. Vad händer när man förhåller? Ingen hävstångseffekt här inte antar jag? Är det någon snara, t. ex. nosgrimman, som dras åt. Eller blir det tryck frampå nosryggen?

Jag börjar alltid inridning och träning på bettlöst. :bump:

Mitt sidepull är min käraste ägodel, men det funkar med grimma också om man spänner lite så det inte glappar. Här har det blivit bettlöst eftersom min far ansåg att det var det bästa till hästarna, och för att jag tycker att många hästar svarar bättre på ridningen om de slipper koncentrera sig på skrot (ev felpassat) i munnen.

*kl*

Jag rider nästan aldrig med bett när jag rider barbacka, tror faktiskt inte ens det hänt? Antingen rider jag i grimma och ett grimskaft fäst under hakan med tillhörande "inte orka hala in grimskaftet"-långt flaxande grimskaft eller så rider jag med mitt bettlösa träns - en bred fodrad remontnosgrimma högt spänd kompletterad med nackstycke, käkrem och tyglar. Detta bettlösa är även det jag tömkör med, jag tömkör dock bara rakt fram i skogen på långa tömmar i skritt pga min egen bristande förmåga att hantera tömmar. Först tömkörde jag med grimma men min knasiga häst viftar endel på huvudet när han busar så då åkte naskstycket bara bak. När man sitter på är det ju bara att putta fram det igen, jobbigare att stanna och gå fram hela tiden när man går bakom. När jag kör eller tolkar så har jag vanliga tränset med delta mellan ringarna på sidan av den engelska nosgrimman och bettet eftersom min häst inte var så nöjd med min tömhantering i början, är rätt känslig i munnen.

Vi gör allt från renodlad dressyrträning barbacka med det bettlösa tränset till galoppträning barbacka i grimman men såklart anpassat till utrustningens inskränkningar. Jag sitter tex inte och cantrar på plan mark barbacka i grimma, då behöver både jag och hästen betydligt mer "hjälp" av utrustningen för att ha en bra arbetsform men det kan vara riktigt häftigt att öva galoppfattningar barbacka i grimma!

Bettlös ridning övar mig bäst i att inte fastna i handen och att rida på eftergiften och inte förhållningen, vilket jag tycker är skitsvårt och min häst blir en riktigt liten pain in the ass att rida om jag gör det. Det övar mig i att ge signaler och inte att använda större hjälper än en helt kort signal. Och att våga lätta i handen när han är pigg som en tok. Jättenyttigt och inget jag vill vara utan! Även om jag mest rider med sadel och bett och tränar helt vanligt dressyr/hopp/terräng och ofta vill ha mycket i handen och mycket tryck i hästen när jag rider (eller rättare sagt galopperar), annars är det lätt kontakt med bettet som är önskvärt och tillämpat utom den första traven de allra värsta busdagarna ;)).

Bild på deltagrejen i tränset, tygeln sitter dock kvar som vnaligt, skulle bara testa idén:
DSC00489.jpg

Kass bild på det bettlösa vid tömkörning med ludd (bebishäst :love: nu går det knappt runt utan ludd ens....):
DSC00456.jpg

Som unghäst fäste jag ibland en nödbroms i nosgrimman så jag inte skulle behöva ta i munnen om han blev lite öfr busig:
PICT0975.jpg

Bild på hur man enkelt modifierar ett vanligt hack till ett "bettlöst pelham" så man slipper rida på hävstång hela tiden, kanske om man inte vågar rida utan hävstång som broms men ändå vill testa att rida på bettlöst med tränsinverkan:
PICT1497.jpg

En grimma och ett grimskaft vet nog alla hur det ser ut :angel: Har tyvärr inga ridbilder på bettlöst dock.

Kul tråd!

Jag har ridit mycket bettlöst på min "ponny" efter att ha sett de otäcka filmerna som finns på Youtube... :crazy:
Jag var helt obstinat i början och skulle aldrig mer rida på bett men nu har jag lugnat mig och rider faktiskt mest på både bett och nosgrimma. Det behöver inte vara sämre. Det är ju vad man gör med handen som är intressant ...

Men bettlös ridning kräver ju lite annat. Det går ju inte att kontrollera med våld på samma sätt, såvida man inte har ett riktigt skarpt hack... :crazy:

Jag har ridit mest med kapson (inte sån kapson grimma utan bara själva nosdelen- alá AR) och ett Kapure-hack med korta skänklar och bred, mjuk nosplata. Sen har jag också ridit mycket i repgrimman och vanliga grimman. Även tömkörningen.

Jag undrar hur de olika bettlösa alternativen fungerar. Alltså hur de verkar på hästen. De jag funderar över är:

Repgrimma
Bosal
Mekansikt hackamore
Sidepull
Lindell
Ridkpson
Crossunder

Misstänker att de tre första bildar en egen grupp (hävstångseffekt?), de tre följande en annan (som ett vanligt tränsbett fast utan bett) och den sista en tredje grupp (tryck mot käken för att putta huvudet i rätt riktning).

Vilka erfarenheter har ni av dessa alternativ? Och vad är det som har gjort att ni har valt just det/de ni använder idag? Och vad har gjort att ni har valt bort vissa alternativ?

Vilken motivation ligger bakom att ni vill rida med bettlöst?

Mycket tacksam för svar då jag tycker att det här ämne är så intressant! :)

För att få hävstång måste du ha en fast punkt i mitten på en hävstång och dessutom infästningar i båda ändarna där den enda änden går till din hand. Dvs typ ett vanligt hackamore.

Jag vill ha en direkt tränsverkan på nosryggen. Ingen hävstång och absolut inget liknande det bettlösa tränset som funnits på Hööks ett tag, där remmarna korsas under huvudet. Ett tydligt tryck som reagerar direkt på eftergift är det enda jag ser som något vettigt att försöka utbilda hästen mha.

Både och. Dels blir det en snara där den delen som sitter under hakan löper genom nosdelens öglor (det är där den nyps fast), och dels blir det tryck på nosryggen. Sen blir det nog också tryck på nacken, iom att den löpande delen fäster där, och går i kors under hakan.

Har ingen stor erfarenhet av detta "bett", bara provat det en gång, och den stora nackdelen var att den så viktiga eftergiften fördröjs/uteblir pga att nypeffekten "blir kvar" även när man släppt tygeln helt. Det glider inte tillräckligt bra där. Sen är det också en väldigt tunn/skarp nosdel.

Tror alla andra bettlösa varianter är bättre än detta...

Så då fungerar bosal och repgrimma inte som mekanisk hackamore. Det finns alltså ingen koppling mellan dem trots att repgrimma kallas enkelt hackamore och bosal för förädlat hackamore?

Någon skrev att repgrimman fungerar genom att ge tryck på knutarna och att knutarna därför ska finnas på vissa speciella platser på hästens huvud. Vart finns dessa punkter och varför just dessa punkter? Är det hästens exra känsliga punkter, eller tvärtom, punkter där hästen är mer "hårdhudad". Ger dessa tryck på punkterna hästen obehag?

Hur hårt sitter "nosgrimman" på en sidepull? Har hästen obegränsad frihet i käke och mun? Kan hästen gapa om den vill?

Skulle också vilja veta mer om ridkapson. Påminner det om sidepullen, bara det att på kapson fäster man tyglerna närmare nosryggen istället för på sidorna?

Det är många frågor jag vill ha svar på. Är det någon som kan tipsa om litteratur där de olika huvudlagen beskrivs?

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 541
Senast: villhöver
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30