Sv: För och nackdelar med lösdrift.
Fördelar:
# Det är mer fördelaktigt för hästens fysiska välmående. Leder, hovar, inre organ, tarmfunktion etc. behöver regelbunden rörelse och fri tillgång på foder.
# Det är mer fördelaktigt för hästens psykiska välmående. Det är ett naturligare levnadssätt med flock och flockbeteende, stora ytor, etc. Hästens mentala välmående förbättras ju naturligare livsförhållanden den har.
# Man har möjlighet att ge hästen fri tillgång på grovfoder vilket kan vara problematiskt när hästen står uppstallad i en box där den inte får utlopp för sina behov och därav okynnesäter lättare.
# Fri tillgång och ingen box innebär mindre jobb med mockning (detta innebär ju självklart att man har en BRA hage) och färre antal fodringar.
# Det är mindre krångel med täckesbyten varända dag.
# Hästen håller en bra fysiskt kondition bättre samt behåller lättare sin muskelmassa. Den håller sig mer gymnastisk och mjuk i muskler och kroppen i allmänhet - dvs. det gör att din häst kan prestera mera. Det höjer prestandan på hästen.
# Det kräver bra hagar varpå man inte kan ställa djuren i små, leriga fyrkanter utan sällskap som så många egoistiska, okunniga hästägare gör idag. :smirk:
# Det är mycket trevligare att få släppa ut hästen i en stor hage efter ridningen på kvällarna än att lämna den instängd i en box.
Nackdelar:
# Täckar man hästen så slits täckerna ut fortare ibland. Man får räkna med att det går åt mer täcken om hästen går ute med det dygnet runt.
# Det blir mer belastning på hagen, därför krävs ordentligt med mark eller byte av mark under året så att man undviker tillväxten av parasiter.
# Det är ofta mysigare att ha hästen placerad i box när man kommer för att rida sent på vinterkvällarna. Slippa springa ut i hagen när man ännu inte är uppvärmd.
# Det krävs att man har el kopplad till hagen för att hålla vattnet i flytande form vintertid.
Det är egentligen helt ovesentliga nackdelar tycker jag, ffa i jämförelse med fördelarna. Och med tanke på nackdelarna med att hålla hästen på box kan jag inte för mitt liv förstå hur valet kan vara svårt?