För och Nackdelar med betfor?

Sv: För och Nackdelar med betfor?

... Bara en tanke.. det är ju inte bara skalet utan hela betan som rivs vid sockerutvinningen - betfor, vad jag vet.. petitesser kanske :o....

jag måste få flika in här.
Det är inte bra att låta betfor frysa för då försvinner alla bra ämnen. Så ställ in hinkarna i något varmare rum så att det inte kan frysa :)

Jag har alltid gett betfor till mina hästar för att det är bra för magen och för att dom tycker det är gott och bra att blanda mineraler mm i :)

Blöter med mycket vatten som jag sen häller av vid fodring.

Tänkte på en sak. Mitt fullblodssto får endast betfor + majs/rapsolja, biotin, mineraler och b-vitamin. Jag blandar "extra-sakerna" i betforen, men om man då häller av vattnet innan man fodrar, försvinner inte de extrasakerna då? Iallafall det flytande? Eller är jag helt ute och cyklar? :crazy: Haha nu när jag tänker på det så låter det ju lite dumt men jaa :D

Du får väl blötlägga betforen i vatten och hälla av vattnet när det svällt klart. SEN blanda i olja, mineraler osv just innan fodring.

Annars häller du ju bort det du blandat i :P

Haha så kan man ju också göra. Kanske borde gå och lägga mig, är nog för trött för sånt här just nu :o

Jag ger det eftersom pållen älskar det, han är annars lite svår med maten så det är bra att blanda det andra med betfor så äter han upp resten med. Amdra fördelar är att det är bra för magen och så får han extra energi vilket han behöver. Han får dock ingen supermängd pga sockret. En annan fördel är ju att det är snällt mot plånboken jämfört med allt annat man ger pållen ;)

Det stämmer inte. Att ta upp socker är det allra lättaste som finns för hästen. Det är stärkelse som är svårt och som man inte ska överdosera.

Betfor är ett lysande fodermedel i mitt tycke. Kan ges som grovfoder åt hästar som har bekymmer med att tugga eller smälta hö. Har förmågan att få snälla bakterier att trivas och ger både lång och snabb energi. Användes förr mkt till häst men tycks enl försäljarna ha minskat i bruk. Så om hästarna får mer karies kan man nog inte skylla på att de får för mkt betfor. HH

så här säger min lärare Linda på strömsholm om betfor:

Betfor är en restprodukt från sockerframställning. Betfor är inte något särskilt fodermedel, det är ingen råvara utan en foderprodukt. Det som är, är att man har resterna från sockerbetan, när man tillverkar socker strimlar man sockerbetan och därefter när man utvunnit sockret har man betfibern kvar och den blandar man då med melass. Och då har man betfor. Melass är också en restprodukt från sockerframställningen, säger Linda.
- Betfor är ett väl beprövar fodermedel på häst och kor som man kan ge till alla lantbrukets djur, fortsätter Linda.
Varför ska man ge betfor?
- Man ska ge betfor därför att det har en god dietisk verkan. Det ökar smakligheten så till exempel en häst som har foderleda tycker om det och sen så för att ge hästar medicin och mineralfoder så kan man blanda i det. Sedan är det ett energirikt basfoder. När man utvecklar detta med dietisk verkan så när du får fodersmältningsproblem, rubbningar, på en häst tar man bort allt kraftfoder men man ger fortfarande betfor till en häst. Också bra vid grovfoderbyten därför att den stabiliserar tarmfloran.
- I samband med tävling och transport kan hästen förlorar stora mängder vätska och eftersom man ger hästen betfor uppblött med stora mängder vatten och hästen tycker det är smakrikt och gärna äter det, får den samtidigt i sig vätska. Därför undviker man också transportsjuka. Transportsjuka handlar många gånger om vätskebrist, berättar Linda vidare.
Hur mycket betfor ska man ge?
- Man brukar säga max ett halvt kilo betfor på 100 kg häst men det är sällan du ger så stora mängder betfor utan oftast rör det sig om 1/2 - 1 kg totalt per häst. (torr)
Till vilka andra fodermedel passar betfor ihop med?
- Den passar ihop med de flesta men framförallt ihop med spannmål det beror på kalkhalten. Betfor innehåller ju högre kalkhalt och låg fosforhalt och spannmålen då tvärtom. Därför kompletterar havre och betfor varandra.
Får hästen energi av betfor?
- En fördel är att betfor ger energi utan att den tillför stärkelse. Melassdelen är ett rent energitillskott eftersom den till hälften består av druvsocker. Det är det man kallar snabb energi. Men den har ju också långsam energi genom att betfibern efter som den bryts ner i grovtarmen och där verkar stabiliserande på microorganismerna, menar Linda.
Varför blötlägges betfor?
- Därför att den kan om den utfordras torr fastna i halsen och ge foderstrupsförstoppning.
Hur mycket vatten ska det blötläggas med?
- Dubbelt så mycket vatten som betfor.
Förvaring?
- Torrt med lock så inga möss kommer åt det.

Kl

Betfor är ju bra till mycket men för mig med lättfödd mulleponny som inte är kinkig på vad som serveras i krubban går det bort pga energin som jag måste hå koll på. Jag kan utan betfor i foderstaten ge lite mer hö istället och då väljer jag hellre det.

Såg det här på Hippson och känner igen mig så väl. Jag är alltså inte sockerhysterisk utan ger hellre lite mer grovfoder i den annars strikta foderstaten än att ge betfor. :)

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-foder/jenny_redgard/behovs-betfor.htm

Jag har alltid gett betfor till mina hästar för att det är bra för magen och för att dom tycker det är gott och bra att blanda mineraler mm i :)

Blöter med mycket vatten som jag sen häller av vid fodring.

Är lite nyfiken bara. Varför häller du bort vattnet innan du fodrar?

Betfor är inget undermedel, vilket många verkar tro. Betfor funkar bra i sansad mängd och till en häst som verkligen behöver det. Betfor innehåller 20% socker så tacka fan för att hästar tycker om det. På tillverkaren Nordic Sugar´s hemsida så står följande att läsa: CITAT: Betfor har funnits i mer än 60 år och i takt med att hästsporten har vuxit har allt fler upptäckt att ett tillskott av Betfor får hästen att både prestera och må bättre.
SLUT CITAT. Ganska klent försäljningsargument om man frågar mig. Att det är ett fodertillskott står att läsa på tillverkarens sida (se ovan) Tittar man då på Betfor i foderstaten på tillverkarens sida så hittar man: Tävlingshäst i träning lätt/hårt arbete. 0,5 kg - 1,0 kg.

Då kommer vi in på ordet tävlingshäst. Hur många här inne anser att de har en häst i full tävlingskondition som tränas hårt? Genom åren så möter man tyvärr folk som säger sig träna sina hästar sååå hårt. Sedan visar det sig vara ytterst försiktig träning några gånger i veckan. Övrig tid så står hästen i en minimal rasthage (själv givetvis, suck) mellan 09:00 och 16:00 när den tas in i sin box igen. Varje dag, året runt. Jag har sett hästar som fått upp till fyra kilo betfor per dag och en stor mängd havre. Sedan kommer deras förvånade ägare och frågar varför hästen är så "stissig" och köper ytterligare tillskott som ska lugna ner hästen... Förstår ni vart jag vill komma? Man kanske bör sätta sig ner och verkligen fundera på vad hästen verkligen kräver, behöver och mår bäst av.

Allt går att sälja med mördande reklam sägs det. Betfor är enligt mig det hästfoder som marknadsförts hårdast genom åren fram till den punkt då produkten säljer sig själv och marknadsföringen inte behöver vara lika vass.

I vattnet finns det mesta av melassen och därmed de lättlösliga kolhydraterna, därför gör många så särskilt om man har feta hästar och bara vill ha de nyttiga betfibrerna, det mesta av sockret försvinner med vattnet, allra helst ska man skölja betforen efter rejäl blötläggning, om man vill ha bort så mycket av de lättlösliga kolhydraterna som möjligt!

Betfor är inget undermedel, vilket många verkar tro. Betfor funkar bra i sansad mängd och till en häst som verkligen behöver det. Betfor innehåller 20% socker så tacka fan för att hästar tycker om det. På tillverkaren Nordic Sugar´s hemsida så står följande att läsa: CITAT: Betfor har funnits i mer än 60 år och i takt med att hästsporten har vuxit har allt fler upptäckt att ett tillskott av Betfor får hästen att både prestera och må bättre.
SLUT CITAT. Ganska klent försäljningsargument om man frågar mig. Att det är ett fodertillskott står att läsa på tillverkarens sida (se ovan) Tittar man då på Betfor i foderstaten på tillverkarens sida så hittar man: Tävlingshäst i träning lätt/hårt arbete. 0,5 kg - 1,0 kg.

Då kommer vi in på ordet tävlingshäst. Hur många här inne anser att de har en häst i full tävlingskondition som tränas hårt? Genom åren så möter man tyvärr folk som säger sig träna sina hästar sååå hårt. Sedan visar det sig vara ytterst försiktig träning några gånger i veckan. Övrig tid så står hästen i en minimal rasthage (själv givetvis, suck) mellan 09:00 och 16:00 när den tas in i sin box igen. Varje dag, året runt. Jag har sett hästar som fått upp till fyra kilo betfor per dag och en stor mängd havre. Sedan kommer deras förvånade ägare och frågar varför hästen är så "stissig" och köper ytterligare tillskott som ska lugna ner hästen... Förstår ni vart jag vill komma? Man kanske bör sätta sig ner och verkligen fundera på vad hästen verkligen kräver, behöver och mår bäst av.

Allt går att sälja med mördande reklam sägs det. Betfor är enligt mig det hästfoder som marknadsförts hårdast genom åren fram till den punkt då produkten säljer sig själv och marknadsföringen inte behöver vara lika vass.

Fast det gör det ju inte..innehåller socker. Sockret är ju utvunnit innan hela skiten blir betfor ( som är ett varunamn). Det socker som finns, ja, det skvätter ju tillverkarna av BETFOR över i slutproduktionen..det heter MELASS.

Kan inte hästfolk nångång hänga med ?!!!!!!

Betfor är inget undermedel, vilket många verkar tro. Betfor funkar bra i sansad mängd och till en häst som verkligen behöver det. Betfor innehåller 20% socker så tacka fan för att hästar tycker om det.

Då kommer vi in på ordet tävlingshäst. Hur många här inne anser att de har en häst i full tävlingskondition som tränas hårt? Man kanske bör sätta sig ner och verkligen fundera på vad hästen verkligen kräver, behöver och mår bäst av.

Vet du varför många menar att det är bra med betfor?
Vet du hur mkt socker det finns i gräs?
Och att en del av sockret i den tillsatta melassen i betfor försvinner om man häller av vattnet?
Vad har tävlingshästar med denna diskussionen att göra?

Det är klart att det är viktigt att tänka sig för när man planerar foderstaterna för sina hästar. (och andra djur). Jag gör det. Mina hästar (och får) får en hel del betfor. Det har de fått ända sedan jag satte mig in i hur man bör utfodra sina hästar för att de ska må bra.

Det finns kanske en seriös och vettig anledning till att en produkt säljer sig själv? Ibland i alla fall.....

Jag tycker betfor är bra! Min lilla dricker dåligt o får extra vatten med sin betfor. Hon tränas ganska hårt o får 1dl majs olja för extra energi o det e perfekt att blanda ner i betforn!

Jag ger mina hästar betfor för att der är bra för deras magar, gör det lätt att få tävlingshästarna att dricka lite extra om man lägger i en skvätt betfor i vatten hinken,(givetvis uppblött innan) samt att det är smidigt att smyga ner annat mindre lockande foder/mineraler som hästen inte annars vill ha. Även att det är skönt att veta att allt kraftfoder hästen får är uppblött å inte sväller i foderstrupen.

Kan inte komma på några nackdelar förutom tilläggs sötning på slutet. se nedan:rofl:

Det är ett beprovat fodermedel som funnits länge å känns "tryggt".
Är dock medveten om den "onödiga" slutsötningen av produkten därför brukar jag hälla av allt vatten innan jag blandar med övrig fodergiva därefter tillsätta vatten på nytt för att kraft å havre å liknande ska suga åt sig vatten utan att bli över mättat av socker. :love:
Detta är mitt sätt att göra, är inte livrädd för socker men har modell piggare hästar som får i sig tillräckligt via sitt grovfoder samt annat kraftfoder:bump:
Då socker tyvärr används som bindemedel i pellets har jag förstått:eek: inget jag har forskat i vidare men kollar en extra gång på säcken innan jag köper nytt foder:banana:

Betfor innehåller 20% socker så tacka fan för att hästar tycker om det.

En enkel uträkning: Mitt ena sto får 100 g betfor/dag = 20 g socker.
Och så får hon 17 kg hösilage med 5,2% socker = 884 g socker.
Ser du proportionerna? Att det lilla socker som finns i betforen är en försvinnande liten mängd i jämförelse med vad som finns i grovfodret.

Mitt andra sto får sockerfri betfor. Ja, det är nästan lite löjligt med tanke på att hon äter lika mycket hösilage som kompisen :D

För mig som hållit på med hästar i snart 50 år har alltid betfor funnits med i bilden som ett självklart och bra fodermedel. Någon hård marknadsföring har jag då aldrig sett under alla dessa år.

Senast ändrad:

om man nu vill ha mindre socker så kan man ju köpa quick beat, sväller dessutom fortare och är himla drygt, blandas 1+4, finns visst nått som heter speed beat oxå, men har ingen aning om hur det förhåller sig med sockret i det...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 442
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix