H
HelenaHandberg
Sv: För och Nackdelar med betfor?
Det stämmer inte. Att ta upp socker är det allra lättaste som finns för hästen. Det är stärkelse som är svårt och som man inte ska överdosera.
Betfor är ett lysande fodermedel i mitt tycke. Kan ges som grovfoder åt hästar som har bekymmer med att tugga eller smälta hö. Har förmågan att få snälla bakterier att trivas och ger både lång och snabb energi. Användes förr mkt till häst men tycks enl försäljarna ha minskat i bruk. Så om hästarna får mer karies kan man nog inte skylla på att de får för mkt betfor. HH
Eftersom hästens tarmsystem har mycket svårt att spjälka socker i stora mängder bildar för mkt socker toxiner (gifter) i tarmen, alltså är det rent skadligt att fodra sin häst stora mängder med socker som tex betfor, melass mm
det som dock är bra med betfor är att det innehåller pektin som gynnar bortforsling av mjölksyra i musklerna, dessutom är betfibrerna långsamma och väl anppassad för en hästmage.
Jag hade tandläkaren ute i stallet i veckan och hon menade på att det blivit allt vanligare med karies hos hästar och att det är ett växande problem.
Så MIN åsikt är att betfor har mer negativa delar en positiva.
Det stämmer inte. Att ta upp socker är det allra lättaste som finns för hästen. Det är stärkelse som är svårt och som man inte ska överdosera.
Betfor är ett lysande fodermedel i mitt tycke. Kan ges som grovfoder åt hästar som har bekymmer med att tugga eller smälta hö. Har förmågan att få snälla bakterier att trivas och ger både lång och snabb energi. Användes förr mkt till häst men tycks enl försäljarna ha minskat i bruk. Så om hästarna får mer karies kan man nog inte skylla på att de får för mkt betfor. HH