För och Nackdelar med betfor?

Sv: För och Nackdelar med betfor?

Eftersom hästens tarmsystem har mycket svårt att spjälka socker i stora mängder bildar för mkt socker toxiner (gifter) i tarmen, alltså är det rent skadligt att fodra sin häst stora mängder med socker som tex betfor, melass mm
det som dock är bra med betfor är att det innehåller pektin som gynnar bortforsling av mjölksyra i musklerna, dessutom är betfibrerna långsamma och väl anppassad för en hästmage.
Jag hade tandläkaren ute i stallet i veckan och hon menade på att det blivit allt vanligare med karies hos hästar och att det är ett växande problem.
Så MIN åsikt är att betfor har mer negativa delar en positiva.

Det stämmer inte. Att ta upp socker är det allra lättaste som finns för hästen. Det är stärkelse som är svårt och som man inte ska överdosera.

Betfor är ett lysande fodermedel i mitt tycke. Kan ges som grovfoder åt hästar som har bekymmer med att tugga eller smälta hö. Har förmågan att få snälla bakterier att trivas och ger både lång och snabb energi. Användes förr mkt till häst men tycks enl försäljarna ha minskat i bruk. Så om hästarna får mer karies kan man nog inte skylla på att de får för mkt betfor. HH

Jag ger betfor för att:

- Hästarna tycker om det
- Går att blanda i vitaminer
- Kan till viss del ersätta grovfoder(gammeltanten har ganska rejäla tandproblem och betforen är mycket lättare att äta)
- Det är bra för tarmarna p.g.a den höga fiberhalten => "renar" tarmarna => Bättre upptagningsförmåga => Superbra för gammeltanten som dessutom har dåligt näringsupptag.

Nackdelar:
- Måste blötas så man får alltid planera i förväg.

Och betfor är INTE dåligt för tänderna, som andra redan sagt så innehåller ofta gräset mer socker. Har även fått lära mig att hästarna har ett annat pH i munnen än oss människor så därför neutraliseras(?) sockret. Vet inte om detta stämmer dock.

Eftersom hästens tarmsystem har mycket svårt att spjälka socker i stora mängder bildar för mkt socker toxiner (gifter) i tarmen, alltså är det rent skadligt att fodra sin häst stora mängder med socker som tex betfor, melass mm
.

Ursäkta men det här är inte rätt nånstans.
Kl
Bra skrivet ameo! :bow:

- Hästen älskar det
- Lätt att smyga ner fodertillskott
- Ger extra vätska (serverar 1 del betfor med 3-4 delar vatten)

Ger ungefär 0,5 liter (torrt) per dag.

*kl*

Att hästar skulle ha mer problem med karies nu än tidigare kan ju inte bero på betforen eftersom det enligt fodertillverkaren säljs mindre betfor nu än tidigare.

Är väldigt många som slutat ge sina hästar betfor pga att dom tror att hästar inte tål socker. Så ett ökande problem med karies kan inte enbart bero på betfor.

Själv ger jag mina hästar betfor, de tycker det är gott och det är jätte bra att ge väääldigt blöt betfor när man är o tävlar i min fjantiga häst inte vill dricka. På det viset får han i sig lite vätska iaf.

Jag ger betfor för att:

*Min häst älskar det.
*Bra att blanda ner mineralerna i det.
*Ger extra vätska.
*Kan förebygga lättare kolik (enligt min veterinär)

Jag tycker inte det finns någon nackdel med det eftersom det sväller så pass fort så även om man glömmer sätta det dagen innan eller hur man nu gör så kan man vänta på att det sväller medans man mockar och rider. :laugh:

Att sockret skulle vara skadligt för hästarnas tänder är inte sant. Hästarna har inte samma enzymer som vi har i munnen. När vi äter socker så börjar ett visst enzym (kommer inte ihåg vad det heter) att bryta ner sockret direkt och det är därför det är skadligt för tänderna. Hästarna börjar bryta ner sockret efter det att det passerat munhålan!

Tycker mest att det låter som att sockerhysterin har smittat av sig till hästarna som någon nämde tididgare. :crazy:

Använder betfor för dom tycker det är gott och för magen och tarmarnas skull :)

Ger som de flesta betfor för att min lilla häst älskar det :) Det är dessutom bra för magen och ger extra vätska till krafften så att man slipper blöta den för sig. (Brukar lägga krafften i betforen så att det blir till en smarrig tjock gröt, det älskar hon och får något himelskt i blicken :d) Dessutom är det superkäckt att gömma lite tokosel osv i :)

Ger 0,5kr torr betfor = 2 krafft mått. (strimlad) Naturligtvis uppblött :)

Senast ändrad:

Haha min ponny hatar betfor..ratar all mat om hon finner betfor i den ,men hon älskar betfor vattnet.
Alla andra hästar i stallet får betfor utom 2 dräktiga för deras ägare tror att dom blir feta av betfor..

Det är det enda i kraftfoderväg som mina hästar verkligen gillar, och det är himla praktiskt att gömma mineraler och annat äckligt i.

Dock har jag mest tjockisar med lite halvdan mage, så det melassrika betforvattnet häller jag över gamla spinkigs pellets, så hon får energin därifrån.

Angående karies tror jag heller inte att det är betforn som är boven, då man ju gav mycket mer förr. (Även ren melass vill jag minnas.)
Kan det inte vara så pass enkelt att man numer har kunskap och utrustning för att faktiskt upptäcka karies? För var väl den vanligaste "tandvården" ett par drag med raspen.

När fodret nått tunntarmen som är ca 30 meter lång hos en fullvuxen häst. Trots dessa 30 metrar passerar fodret tunntarmen på ungefär 1-1,5 timma. Men på denna korta tid spjälkas lättsmälta kolhydrater, proteiner, fett samt många av vitaminerna och mineralerna. De spjälkas med hjälp av enzymer i bukspott och galla.
Varje näringsämne har sina egna enzymer, vissa enzymer har hästen en låg halt utav Detta gäller i hög grad det enzym, amylas, som spjälkar stärkelse. Även aktiviteten av sukras, det enzym som spjälkar vanligt socker, är också relativt lågt hos häst
Om det kommer ner mycket stora mängder stärkelse i tunntarmen, blir det en feljäsning som bildar stora mängder mjölksyra och pH sjunker snabbt. Den sura miljön skadar tarmslemhinnan, så att mjölksyra går ut i blodet och hästen får en så kallad acidos. Vid lågt pH dör också många mikroorganismer. När så kallade gramnegativa bakterier dör frigörs gifter, som i sin tur frigör ämnen, som ger upphov till störningar i hästens blodcirkulation

Hö och gräs innehåller alltså socker. Tillräckligt med socker!! Vad vi gör är att vi lägger till lite extra via kraftfoder.
betfor som ju är socker blir det lätt för mycket för kroppen. Då ökar kroppen insulinet och pressar ner blodsockernivån. I det läget blir det en utsöndring av i tarmen

Det finns hästar som ätit socker i alla tider. Det som skiljer sig från förr till nu är att hästarna arbetar mindre och att jordmånen har förändrats pga våran övergödsling och konstgödsel förstör mineralerna. Om då hästen inte har rätt mineralbalans och är försurad blir det lättare för bägaren att rinna över då kroppen inte klarar av att rensa ur.
Dessutom är det inte samma grässorter som förut. Det snabbväxande matgräset har tagit över och det sprider sig till intilliggande marker. Vi kan inte heller ha hästarna på gräs som innehåller lite socker för det växer långsamt och är så klent att hagen skulle bli öken inom kort. Det är därför vildhästarna mår så bra på präriegräs. Det är växer långsamt och har inte samma sockeruppbyggnad som vårat ko-gräs!

Senast ändrad av en moderator:

Fördelar: Det är rikt på fibrer som är bra för hästmagar, smakligt, lätt o blanda i mineraler o annat jox, kan ersätta hö tom, bra även tiill fånghästar.

Nackdelar: kan innehålla grus, eftersom jag har kallstall, kan det frysa på vintern när det ligger i blöt under natten.

Jag har också kallstall. Tar in betforen i huset när det ligger i blöt så det inte ska frysa. Men då har jag ca 50 m mellan huset och stallet ioförsig.

Jag svarar utan att ha läst hela tråden.

Mina hästar får ungefär 2 dl betfor var (uppblött såklart, blir kanske 4dl blöt betfor?). De tycker det är gott att blanda med resten.

Jag sköljer det noga i ett durkslag innan så allt betfor vatten försvinner.

jag tycker det verkar som en vettig förklaring, men finns det någon som kan tipsa om en artikel eller bok i ämnet? alltså någon typisk foderbok eller nått med extra utläggning om betforn:D

KL

Jag ger mina betfor då det är det enda de får utöver ensilaget. Jättebra att stoppa ner ADE vitaminer och tokosel i.

Med tanke på hur mkt gräs en häst på bete sätter i sig sommartid så är den lilla mängd betfor vi stoppar i dem en droppe i havet när det gäller sockermängden. De får i sig betydligt mindre socker vintertid då vi begränsar deras hö intag jämnfört med sommarens bete. Betfiber är dessutom nyttiga för magen.

Mina får mellan 2,5dl- 1l betfor.

+
De får i sig mer fiber.
De får i sig mer vatten
De får i sig mer MJ
De får i sig ett foder som det är lätt att stoppa ner mediciner o vitaminer i :idea:

-
:confused:

Här sväller den som har morgonpasset allas kvällsbetfor och på kvällen sväller man allas morgonbetfor.

Varje näringsämne har sina egna enzymer, vissa enzymer har hästen en låg halt utav Detta gäller i hög grad det enzym, amylas, som spjälkar stärkelse. Även aktiviteten av sukras, det enzym som spjälkar vanligt socker, är också relativt lågt hos häst
Om det kommer ner mycket stora mängder stärkelse i tunntarmen, blir det en feljäsning som bildar stora mängder mjölksyra och pH sjunker snabbt.

Hö och gräs innehåller alltså socker. Tillräckligt med socker!! Vad vi gör är att vi lägger till lite extra via kraftfoder.
betfor som ju är socker blir det lätt för mycket för kroppen. Då ökar kroppen insulinet och pressar ner blodsockernivån. I det läget blir det en utsöndring av i tarmen

Jag förstår nog inte vad du menar med ditt långa inlägg och viss del av det fetstilmarkerat.

Jag vet tex inte vad du menar med näringsämne. Om man tar socker som ex så finns det många olika sorters socker dvs mono-, di- och polysackarider en del av dessa finns i gräs. Monosackariderna som glukos och fruktos behöver inte spjälkas utan det är i form av glukos och fruktos som de kan tas upp i tunntarmen. Gräs innehåller en del fruktos. Sedan finns det flera disackarider varav sukros är en av den. Det är den sockerart som finns i sockerbetor och som då är det som vi kallar för socker som ex strösocker. Enzymet som klyver sukros i två delar heter sukras. Nu tror jag inte att gräs innehåller så mkt sukros så hästen har nog inte så mkt nytta av just detta enzymet.
Eftersom denna tråd handlar om betfor så vet jag inte var stärkelsen kommer in i bilden. Det är helt riktigt att hästen inte har så mkt av enzymet amylas som är ett av de två enzymer (om jag inte minns fel) som sönderdelar stärkelsen. Det är därför som man inte ska ge för mkt spannmål men för betforens del är det ointressant.

Betfor i sig innehåller fibrer. Den energi som finns i dessa fibrer jäses i grovtarmen till fettsyror som sedan tas upp av samma tarm. Dessa kan sedan omvandlas till glukos men det är ett gansak långsamt steg och bidrar nog inte till att höja insulinhalten.
Men om man som jag köper vanlig betfor så är det tillsatt en del melass. Den innehåller sukros. Om man är rädd för den så kan man hälla av vattnet.

Betfor innehåller nyttiga fibrer för grovtarmen. Det är synd att så många är "livrädda" att det innehåller "livsfarligt" socker Jag ger det till mina hästar.

Senast ändrad:

är det inte onödigt för tänderna?

Knappast. Hästen har en helt annan bakteriekultur i munnen än vad vi människor har. Betänk också att gräs, som ju är hästens huvudsakliga föda, innehåller mycket socker.

Mina fyra kallblodshästar får en liten skvätt betfor varje kväll, av den anledningen att de lättare får i sig mineraler och linfröolja om jag blandar det i betforen.

Senast ändrad:

Har du någon källa på det du skriver?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 442
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix